• Louiselalalala

    Angående dessa miljöaktivister

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxPGP8/ambulanser-stoppade-av-aktivister-pa-korbana

    Läste precis denna artikel och jag blev rasande på dessa obegåvade människor. Vad hoppas dom uppnå med detta spektakel? Göra livet surt för människor till den grad att räddningspersonal inte kommer fram i tid. Stoppar upp hela trafiken så att människor inte kommer till sina arbeten.

    Vad tycker ni om dessa aktivister? 
  • Svar på tråden Angående dessa miljöaktivister
  • nattuw
    Embla twopointoh skrev 2022-08-29 11:30:33 följande:

    Antingen är de så korkade att de inte insåg att även utryckningsfordon skulle hindras av deras aktion, eller så förstod de det mycket väl men valde ändå att utsätta andra människor för fara. Den typen av fanatism är en samhällsfara och de borde dömas till ordentliga straff när de agerar på detta sätt.


    På vägen mot fanatikerns utopi är oskyldiga offer underordnad målet.
  • Anonvm
    Anders 386 skrev 2022-08-29 17:02:28 följande:

    Tyvärr måste man konstatera att dom här aktivisterna just nu är några av dom få som faktiskt har fattat - och nu försöker dom få oss andra idioter att inse att det faktiskt är allvar.


    Hur illa det än låter vore det bra om den som tvingades vänta på ambulansen avled, det kanske behövs något så extremt för att dessa hjärndöda fåntrattar ska vakna upp och inse vad det är för vansinne de hålls med.

    Vad vi behöver är en reformering av någon lag som ger bilister rätt att köra över personer som uppenbart medvetet och överlagt hindrar trafiken på detta sätt.

    Jag hoppas innerligt att dessa dårar lagförs, gärna för hindrande av blåljuspersonal under utryckning, avled den som ambulansen var på väg till borde det med all rimlighet går att åtala dem för vållande till annans död.
  • Embla twopointoh
    nattuw skrev 2022-08-29 21:22:36 följande:
    På vägen mot fanatikerns utopi är oskyldiga offer underordnad målet.
    Det är alltid lätt att tycka att ändamålen helgar medlen när man själv eller ens närstående inte behöver betala priset.
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-08-29 18:31:08 följande:
    Så det kvittar vad Sverige gör, för eftersom andra länder struntar i det ska fler länder strunta i det? 
    Ja, i all praktiskt mening. Det är matematik och fysik. Inte en tävling i moral.
    Jemp skrev 2022-08-29 18:31:08 följande:
    Alla rika länder borde samla in CO2 industriellt, men inte Sverige för vi ska inte göra nåt? 

    Det är skillnad på ett positivt agerande (samla in CO2) och ett negativt agerande (förbjuda bilar, flyg, kött ... what ever).
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anders 386 skrev 2022-08-29 17:02:28 följande:
    Händelsen var tragisk.

    Men tyvärr är det så att extremister är föregångare för att det ska hända något i samhället. Tittar man t.ex. på jämlikheten mellan könen så hade vi knappast kommit så långt om det inte varit för grupp-8 eller dom kvinnliga aktivister som kämpade för kvinnlig rösträtt.

    Sanningen är ju att alla VET att vi måste göra något åt klimatet - men INGET händer eftersom man gömmer sina egna handlingar bland alla andras handlingar. Man skyller på att alla andra gör ju så, då kan jag också flyga/köpa motorbåt/köpa hus i Spanien osv.

    Tyvärr måste man konstatera att dom här aktivisterna just nu är några av dom få som faktiskt har fattat - och nu försöker dom få oss andra idioter att inse att det faktiskt är allvar.
    Det pågår massvis i hela samhället. Något de som stoppar ambulanser med blåljus på för att protestera mot bilar måste ha missat.

    Nä, de är bara samma självgoda godhetssignalerare som vi sett i fråga efter fråga de senaste decennierna. Fan. vad de tycker att de är goda och fina och samlar pluspoäng i sina egna kretsar.

    Vill de verkligen göra nån nytta kan de börja jobba med det praktiska arbetet istället för att limma fast ändalykten på E4:an och stoppa ambulanser.
    Blå och gul
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-08-30 06:29:28 följande:
    Ja, i all praktiskt mening. Det är matematik och fysik. Inte en tävling i moral.
    Jemp skrev 2022-08-29 18:31:08 följande:
    Alla rika länder borde samla in CO2 industriellt, men inte Sverige för vi ska inte göra nåt? 

    Det är skillnad på ett positivt agerande (samla in CO2) och ett negativt agerande (förbjuda bilar, flyg, kött ... what ever).
    Det är över 100 länder som är mindre än Sverige. 
    Mina utsläpp sprlar lika stor roll vare sig jag råkar bo i Sverige, Kina eller USA. 
    Även politiken Sverige för spelar roll. 
  • Litorina

    Jag umgicks som ung i aktivistkretsar och det finns (fanns iaf) en liten grupp som av ngn anledning är väldigt förtjusta i att skapa dramatik och ilska och som tror att det är en bra aktion om folk har blivit riktigt upprörda. Samma personer kom alltid med förslag som innebar att kedja fast sig i eller förstöra andras egendom eller, som i det här fallet, stoppa andras liv och vardag på ngt sätt. Jag skulle säga att det var människor med brister i konsekvenstänkandet. 


    Vi andra, typ 98%, fick avstyra deras påfund. Men om flera av den sorten hittar varandra blir det såna här idiotiska tilltag. 


    Jag tror att uppseendeväckande aktioner är bra, både de roliga och de skrämmande. Men att förstöra för andra ger sällan positiva förändringar. 

  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-08-30 07:41:48 följande:
    Det är över 100 länder som är mindre än Sverige. 
    Mina utsläpp sprlar lika stor roll vare sig jag råkar bo i Sverige, Kina eller USA. 
    Även politiken Sverige för spelar roll. 
    2/3-delar av jordens befolkning bor i de 15 mest befolkade länderna. Vad de 100 minsta länderna gör spelar i praktiken ingen roll.

    I teorin är ditt utsläpp lika skadligt om ett utsläpp i Kina men nu talar vi om nationell nivå. Där är det fullständigt ointressant om svensken går tillbaka till medeltida livsstil - det gör ändå ingen skillnad för planeten.

    Politiken i Sverige spelar roll för svenskens levnadsstandard. Den skulle också kunna sela roll för jorden om den gjorde smarta grejer. Att förbjuda i Sverige är inte en smart grej att göra.
    Blå och gul
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2022-08-30 06:29:28 följande:
    Ja, i all praktiskt mening. Det är matematik och fysik. Inte en tävling i moral.


    Det är skillnad på ett positivt agerande (samla in CO2) och ett negativt agerande (förbjuda bilar, flyg, kött ... what ever).
    Detta är en lika välkänd som självklar sanning men är oerhört svårt att förstå, både för miljövänner, media och politiker. Människan som art har alltid velat framåt, utveckla, konstruera  lösa tekniska problem - och samtidigt tjäna något på det. Passiva lösningar som att spara, förbjuda, skrämma och skuldbelägga ligger inte i vår lösningsinriktade genbank. Men av någon anledning är det enda lösningen tror vissa.

    Ett exempel är den snabba utvecklingen av elbilar, Ingen trodde att det skulle gå så snabbt, inte ens branschen själva. Men när de bästa och mest motiverade teknikerna tog tag i det hände det grejor. Det kommer att gå likadant med insamlingsteknik, bara politiker är tydliga med vad de vill.
    Och att insikten sprider sig att det inte fungerar med sparande.
Svar på tråden Angående dessa miljöaktivister