• Kaga

Skalbyxor på morgonen eller bara vanliga byxor?

Tex imorgon ska det vara ca 10 grader då jag lämnar 4 åring på förskolan.

Nästkommande dag enbart runt 3-5 grader.

I våras använde vi skalbyxor på barnet men då var såklart marken delvis snötäckt eller blöt då det töar. Samt att marken kanske är mer kall från vintern.

Nu däremot behövs skalbyxorna i 10 plusgrader? Det kan iofs vara lite fuktigt på morgonen. Men en 4 åring sitter ju inte mycket på marken.

Barnet lämnas alltså utomhus för utevistelse 8.30  så jag kan inte bara skicka med kläder vilket jag kunde då barnet lämnade tidigare på morgonen.

• Svar på tråden Skalbyxor på morgonen eller bara vanliga byxor?
  • Jemp

Om det nyss har regnat sätter jag på skal/regnbyxor, inte annars. Min fyraåring sitter (kryper/klättrar/åker kana) definitivt tillräckligt mycket för att bli blöt.

Vid 3-4 grader hade jag satt på täckkläder, är ju rätt lätt för personalen att ta av om det blir betydligt varmare. Vi har fortfarande runt 10 på mornarna hör. 

• Hyllemor

Din fråga går inte alls att svara på utan att veta i vilken del av landet du bor i. Jag som skåning arbetade med barn i Västerås och vägrade att gå ut eftersom de inte hade overall eller termobyxor och tjock mössa och tjocka vantar i -3 graders kyla, så stackarna fick vara inomhus en hel dag. Det tog några veckor innan jag insåg att -3 grader i Västerås snarare motsvarar +10 grader i Malmö.

Det var kallt i Västerås när det var -23 grader. Min man (bördig från Västerås) håller på att dö av kölden när det är +8 grader i Malmö.

• Anonym (Li)

Är det inte lite väl kallt att vara ute och leka i  bara 10 grader utan sol kanske lite blåst, om man enbart har vanliga typ leggings?

• Kaga
    Anonym (Li) skrev 2022-08-30 19:18:30 följande:

Är det inte lite väl kallt att vara ute och leka i  bara 10 grader utan sol kanske lite blåst, om man enbart har vanliga typ leggings?

Verkar finnas olika uppfattningar. Men om man har en lite tjockare byxa, leggings med lite dissad insida eller joggingbyxor 
  • Anonym (Li)
    Jemp skrev 2022-08-29 22:35:19 följande:

Om det nyss har regnat sätter jag på skal/regnbyxor, inte annars. Min fyraåring sitter (kryper/klättrar/åker kana) definitivt tillräckligt mycket för att bli blöt.

Vid 3-4 grader hade jag satt på täckkläder, är ju rätt lätt för personalen att ta av om det blir betydligt varmare. Vi har fortfarande runt 10 på mornarna hör. 

Så inget mellanting mellan 10 grader och 3-4?

Om du har vanliga innebyxor vid 10 grader men sen vid 3-4  täckkläder? Eller har du någon mer gräns? 7 grader är det innekläder eller täck?
  • Jemp
    Anonym (Li) skrev 2022-08-30 20:59:04 följande:
    Så inget mellanting mellan 10 grader och 3-4?

Om du har vanliga innebyxor vid 10 grader men sen vid 3-4  täckkläder? Eller har du någon mer gräns? 7 grader är det innekläder eller täck?
    Anonym (Li) skrev 2022-08-30 19:18:30 följande:

Jodå visst går det gradvis men det var de temperaturerna TS angav i frågan. 
    Sen går jag givetvis inte bara efter termometern utan dels känner jag efter på väg till förskolan, dels har de alltid mer kläder där än vad som behövs just för dagen (extrakläder, nu i augusti med både shorts och jeans, regnkläderna är där oavsett väder, likaså tjocktröja...) även om jag såklart försöker klä rätt från början. 

I dagsläget har vi 9-10 grader på morgonen men som ofta blir sol och 20 på dagen. Enbart leggings funkar fint förutsatt att det är torrt, tjocktröja används ofta på morgonen nu men inte senare på dagen. Tjockare/ruggade leggings börjar vi plocka fram igen, tshirt som standard fortfarande. Jag kommer packa ner tunnfodrad jacka tills imorgon men fodrade byxor dröjer. 

7 grader är kanske jacka med innebyxor (om torrt) men inte de tunnaste leggingsen. Beror på känsla. 

Det är såklart vad som funkar för mina barn, de är ju olika. 
  • Mascaraklumpar

Helt omöjligt att svara på. Det är inte bara temperaturen som avgör hur kallt det känns utan även luftfuktighet och hur mycket det blåser. Är det sol på skolgården så blir det ju också varmare där än om det är skugga. Sen kan det vara så att vissa dagar så är det 10 på morgonen men går upp till 18 rätt snabbt, andra dagar håller det sig på 10 hela dagen.

Är jag osäker så tar jag med skalbyxorna och kollar in vad de andra barnen har på sig och om de ser varma eller kalla ut. Är jag fortfarande osäker så kan det hända att jag frågar personalen vad de tycker, eller så sätter jag på dottern byxorna men säger att om det blir för varmt så får hon ta av dem. 

Svar på tråden Skalbyxor på morgonen eller bara vanliga byxor?