• Tessla

    Blommor till farbrors begravning?

    Vad tycker ni läsare om följande frågeställning?

    Jag har en farbror som jag inte haft mycket kontakt med under alla år pga att hans fru inte kom överens med vår sida av släkten. Vi har träffats kanske en gång vart femte år när mina föräldrar ha fyllt år och då inte pratat speciellt mycket. Fick precis reda på att han har gått bort. Visste inte ens att han var sjuk eftersom hans fru inte har berättat det för oss. Vi (hans syskon och syskonbarn) är inte bjudna på begravningen.
    Tänkte jag skulle skicka blommor. Pratade med blomsteraffären och fick då reda på att de billigaste blommorna + leverans går på nästan 500 kr. Vad tycker ni, ska jag betala det eller bara skicka ett kort? Vi är ju trots allt inte bjudna på begravningen!

  • Svar på tråden Blommor till farbrors begravning?
  • Anonym (Hmm)

    Du gör som ditt hjärta och plånboken säger. Om du skickar blommor så är det för hans och din skull, inte för hennes. Du behöver inte skicka något kondoleanskort, det skulle inte jag göra oavsett.

  • Anonym (Gå samman och dela på det)

    Om du ändå har kollat upp det, så känns det som att du vill göra det. Så hör med de andra, om ni är 5 st så blir det en hundring/man. 

  • sextiotalist
    Tessla skrev 2022-09-01 11:59:02 följande:
    Blommor till farbrors begravning?

    Vad tycker ni läsare om följande frågeställning?

    Jag har en farbror som jag inte haft mycket kontakt med under alla år pga att hans fru inte kom överens med vår sida av släkten. Vi har träffats kanske en gång vart femte år när mina föräldrar ha fyllt år och då inte pratat speciellt mycket. Fick precis reda på att han har gått bort. Visste inte ens att han var sjuk eftersom hans fru inte har berättat det för oss. Vi (hans syskon och syskonbarn) är inte bjudna på begravningen.
    Tänkte jag skulle skicka blommor. Pratade med blomsteraffären och fick då reda på att de billigaste blommorna + leverans går på nästan 500 kr. Vad tycker ni, ska jag betala det eller bara skicka ett kort? Vi är ju trots allt inte bjudna på begravningen!


    Strunta i blommorna. Skicka istället en slant till någon välgörenhet. Kolla med begravningsbyrån, de brukar känna till om de anhöriga har angett någon istället. 
  • Tessla
    Anonym (Gå samman och dela på det) skrev 2022-09-01 12:06:02 följande:

    Om du ändå har kollat upp det, så känns det som att du vill göra det. Så hör med de andra, om ni är 5 st så blir det en hundring/man. 


    Jag är själv, min sambo har inte träffat min farbror så det är inte aktuellt att han ska betala. Mina andra 2 släktingar skickar från sina familjer.
  • Tessla
    sextiotalist skrev 2022-09-01 12:06:40 följande:
    Strunta i blommorna. Skicka istället en slant till någon välgörenhet. Kolla med begravningsbyrån, de brukar känna till om de anhöriga har angett någon istället. 
    Står tyvärr ingen välgörenhetsorganisation i dödsannonser.
  • Anonym (Välj)
    Tessla skrev 2022-09-01 12:11:33 följande:
    Står tyvärr ingen välgörenhetsorganisation i dödsannonser.
    Det går att välja  fritt och det finns en troligen en lista på på minnessidan för din anhöriga. Sen kan man ofta välja lokala föreningar och klubbar. För övrigt så blir man inte bjuden till en begravning. 
  • Tessla
    Anonym (Välj) skrev 2022-09-01 12:18:34 följande:
    Det går att välja  fritt och det finns en troligen en lista på på minnessidan för din anhöriga. Sen kan man ofta välja lokala föreningar och klubbar. För övrigt så blir man inte bjuden till en begravning. 
    Det står i dödsannonsen att begravningen bara är för hans son och hustru och sonens familj. Det är väl samma sak som att vi inte är bjudna?
  • Anonym (Skicka blommor)
    Tessla skrev 2022-09-01 12:25:01 följande:
    Det står i dödsannonsen att begravningen bara är för hans son och hustru och sonens familj. Det är väl samma sak som att vi inte är bjudna?
    Vi holl begravningarna for vara foraldrar i stillhet - endast narmaste familjen. Ovrig slakt, som forstass respekterade vart val och inte narvarade, skickade blommor. 
  • sextiotalist
    Anonym (Välj) skrev 2022-09-01 12:18:34 följande:
    Det går att välja  fritt och det finns en troligen en lista på på minnessidan för din anhöriga. Sen kan man ofta välja lokala föreningar och klubbar. För övrigt så blir man inte bjuden till en begravning. 
    Det kan man absolut bli. Alla begravningar är inte allmänna. Nu vet vi inte om ts farbrors begravning kommer vara öppen eller om den endast inom den närmaste kretsen. Är det inom den närmaste kretsen kan mycket väl de anhöriga "bjuda in" .
  • sextiotalist
    Tessla skrev 2022-09-01 12:25:01 följande:
    Det står i dödsannonsen att begravningen bara är för hans son och hustru och sonens familj. Det är väl samma sak som att vi inte är bjudna?
    Ja, så är det. Hade det varit en öppen begravning, så hade ni kunnat komma på begravningsakten, ofta anmälan till en eventuell sammankomst efteråt.
  • Citronella
    sextiotalist skrev 2022-09-01 12:33:34 följande:
    Ja, så är det. Hade det varit en öppen begravning, så hade ni kunnat komma på begravningsakten, ofta anmälan till en eventuell sammankomst efteråt.
    Begravningsakten (förutsätter att den sker i Svenska kyrkan) behöver man inte bli inbjuden till, de som håller begravningen kan önska vilka som ska komma men alla har rätt att vara där. (Sen får man väl fundera på hur kul det är att vara på ett ställe där man inte är välkommen) Fikat efteråt är däremot privat.
  • Anonym (Gå samman och dela på det)
    Tessla skrev 2022-09-01 12:10:37 följande:
    Jag är själv, min sambo har inte träffat min farbror så det är inte aktuellt att han ska betala. Mina andra 2 släktingar skickar från sina familjer.
    Varför snackade ni inte ihop er, du och dina släktingar? 
  • Lönnsirap
    Tessla skrev 2022-09-01 11:59:02 följande:
    Blommor till farbrors begravning?

    Vad tycker ni läsare om följande frågeställning?

    Jag har en farbror som jag inte haft mycket kontakt med under alla år pga att hans fru inte kom överens med vår sida av släkten. Vi har träffats kanske en gång vart femte år när mina föräldrar ha fyllt år och då inte pratat speciellt mycket. Fick precis reda på att han har gått bort. Visste inte ens att han var sjuk eftersom hans fru inte har berättat det för oss. Vi (hans syskon och syskonbarn) är inte bjudna på begravningen.
    Tänkte jag skulle skicka blommor. Pratade med blomsteraffären och fick då reda på att de billigaste blommorna + leverans går på nästan 500 kr. Vad tycker ni, ska jag betala det eller bara skicka ett kort? Vi är ju trots allt inte bjudna på begravningen!


    Man skickar inte blommor till en begravning för att man är bjuden, utan för att man vill hedra den avlidne.
    I min värld är det snålt att skicka ett kort till en relativt nära anhörigs begravning. Bättre att i så fall samla ihop till något gemensamt, eller skänka till någon välgörenhet, (alltså minnesgåva).
  • Anonym (Välj)
    Tessla skrev 2022-09-01 12:25:01 följande:
    Det står i dödsannonsen att begravningen bara är för hans son och hustru och sonens familj. Det är väl samma sak som att vi inte är bjudna?
    Ja den är alltså inte för vem som helst. Det är inte att ni inte är bjudna för det är ju ingen. Men vill de att ni kommer så måste de nu höra av sig till er. 
    Men står det verkligen så, endast för son, hustru och sonens familj? Jag tycker formuleringen var ovanlig.
    Annars står det "sker i kretsen av de närmaste" eller "sker i stillhet"
  • Anonym (Välj)
    sextiotalist skrev 2022-09-01 12:31:56 följande:
    Det kan man absolut bli. Alla begravningar är inte allmänna. Nu vet vi inte om ts farbrors begravning kommer vara öppen eller om den endast inom den närmaste kretsen. Är det inom den närmaste kretsen kan mycket väl de anhöriga "bjuda in" .
    Ja men då har ju man villkorat iom formuleringen "sker I stillhet" eller "i kretsen av de närmaste". Då kan det ju bli att man måste bjuda någon som kanske annars inte törs gå. 
    Står inget sånt så är det fritt fram för vem som helst. 
  • sextiotalist
    Citronella skrev 2022-09-01 12:40:36 följande:
    Begravningsakten (förutsätter att den sker i Svenska kyrkan) behöver man inte bli inbjuden till, de som håller begravningen kan önska vilka som ska komma men alla har rätt att vara där. (Sen får man väl fundera på hur kul det är att vara på ett ställe där man inte är välkommen) Fikat efteråt är däremot privat.
    Det vet jag. Men det är inte allt för ovanligt nu för tiden, att man inte sätter ut var och när begravningen ska ske, endast delges de som de vill ska närvara. Så att man blir inbjuden av de anhöriga att delta är inte alls ovanligt. Senast hände det när en väninna till min syster gick bort. Då fanns det inte ens en dödsannons. Däremot var min syster inbjuden. Min mamma fick en inbjudan att vara med på hennes kusins begravning (inte heller annonserad var och när)
  • sextiotalist
    Anonym (Välj) skrev 2022-09-01 16:48:34 följande:
    Ja men då har ju man villkorat iom formuleringen "sker I stillhet" eller "i kretsen av de närmaste". Då kan det ju bli att man måste bjuda någon som kanske annars inte törs gå. 
    Står inget sånt så är det fritt fram för vem som helst. 
    Och det var ju det som var i ts fall. 
  • Anonym (Välj)
    sextiotalist skrev 2022-09-01 16:59:01 följande:
    Och det var ju det som var i ts fall. 
    Ja och det tog ett tag innan hon 
    la till den infon. 
  • sextiotalist
    Anonym (Välj) skrev 2022-09-01 17:02:57 följande:
    Ja och det tog ett tag innan hon 
    la till den infon. 
    Det stämmer, men jag antog detta eftersom hon skrev att hon inte var bjuden. Då förstod jag att det. 
  • Fontana

    Jag tycker absolut att du ska skicka blommor till din farbrors begravning. Det är ju ändå din fars bror, oavsett om ni inte har träffats så mycket. Kanske kommer du annars att lite ångra dig i framtiden, att du inte tog ett sista farväl.

    För femhundra kronor så blir det ingen stor bukett, det kostar ju med leverans till kapellet också. Men det är ju upp till dig.

    Kanske kan det vara en liten "pik" till farbrors fru också: "Vi bryr oss minsann om farbror, även om du inte gillar det".

Svar på tråden Blommor till farbrors begravning?