• Anonym (Mama)

Har jag något att oroa mig för?

Det har bara går lite mer än två veckor sen skolan startade och skolan är redan på om frånvaron och säger att om det fortsätter den här månaden kommer de tvingas blanda in soc.
    Mitt barn har just börjat högstadiet och har autism. Det är främst ångest som gör att hen inte kommer till skolan.

Vad tror ni kommer hända om de anmäler?

• Svar på tråden Har jag något att oroa mig för?
  • Anonym (Hej)

Har hen anpassad skolgång el är det något ni pratat om?
    Mi  son med add har kämpat med skola/frånvaro sen 5":an och precis börjat 9:an. 
    Förra läsåret så började han antingen senare och ibland sluta tidigare 
    Nu börjar han senare 4/5 dagar, får extra hjälp av speciallärare en dag i veckan. Vill han så får han macka o te på morgonen vid studieteket. 
    Hur kommer hen till skolan? Går det att göra på sätt som funkar bättre,  tex att någon möter upp när hen kommer. 

Jag bytte jobb till nattjobb för att kunna skjutsa  honom till skolan då jag blev så stressad inann. 

• AndreaBD

Du ska inte vara orolig för soc, utan för att ditt barn inte går i skolan. Soc kanske kan hjälpa till. Det som du bör göra, om det blir en anmälan är att samarbeta. Det finns stor risk att frånvaron blir mer och mer och barnet är helt hemma så småningom. Har ni varit på BUP, om det här med ångesten? Det bör ni göra. Det är bättre att ta i det nu än att hon hamnar hemma. Då är det nämligen svårare att komma tillbaka igen.

• Anonym (Hej)

Ha kommunikation med skola  så brukar frånvaro inte vara måfot problem. De måste se till hur de ska göra för att då hen att gå dit och stanna kvar

Förra läsåret hade min som ca 50% närvaro, ingen soc anmälan men tät kontakt med skola och BUP.  Visar ni att viljan finns men att han inte klarar det så brukar det gå att ordna. Sonen var även sjukskriven några v på 100%

• Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2022-09-02 11:16:51 följande:
    Du ska inte vara orolig för soc, utan för att ditt barn inte går i skolan. Soc kanske kan hjälpa till. Det som du bör göra, om det blir en anmälan är att samarbeta. Det finns stor risk att frånvaron blir mer och mer och barnet är helt hemma så småningom. Har ni varit på BUP, om det här med ångesten? Det bör ni göra. Det är bättre att ta i det nu än att hon hamnar hemma. Då är det nämligen svårare att komma tillbaka igen.
    Håller med
  • Anonym (Mama)

Hen går på hab, men får inte ut något av det tycker hen. Vi har försökt få till att testa ångestdämpande, men de säger nej av någon anledning...

Tycker bara det är så extremt att prata om soc efter två
    veckor.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-02 21:15:30 följande:

Hen går på hab, men får inte ut något av det tycker hen. Vi har försökt få till att testa ångestdämpande, men de säger nej av någon anledning...

veckor.

Det finns generellt sätt inte läkare på HAB så de får inte skriva ut medicin, ni behöver en kontakt på BUP. 

Jag förstår skolan, ni är totalt oengagerade och struntar i frånvaron då har skolan inget annat val. Hade ni engagerar er, försökt få till en dialog och hjälpt till med förslag på lösningar hade läget varit ett annat. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-02 21:20:34 följande:

Det finns generellt sätt inte läkare på HAB så de får inte skriva ut medicin, ni behöver en kontakt på BUP. 

Jag förstår skolan, ni är totalt oengagerade och struntar i frånvaron då har skolan inget annat val. Hade ni engagerar er, försökt få till en dialog och hjälpt till med förslag på lösningar hade läget varit ett annat. 

Ursäkta? Du vet ingenting om vad vi gör och inte. Jag har alltid haft massa kontakt med skolan.

Enligt hab KAN de visst skriva ut, de vill bara inte i nuläget.

• AndreaBD
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-02 21:15:30 följande:

veckor.

Jag har ingen personlig erfarenhet av hab. Kan det vara så att BUP kanske är mera vana vid såna symptom som ångest? Och framför allt så är det ofta tonåringar på BUP. 

Angående bara två veckor - jag antar att det var en del förra terminen också? Det behöver inte alls vara riktat mot er. Det kan också vara ett sätt att skaffa mer hjälp till ett barn.
  • Anonym (abc)

Har skolan gjort de anpassningar som krävs för din son? Om inte så tycker jag att du själv ska kontakta socialen och be om hjälp med dialogen med skolan. I vår kommun finns det speciella skolsocionomer man kan vända sig till för det stödet.

Jag har själv kontaktat socialen för hjälp med min son som inte går i skolan. Fast där gör skolan redan allt de kan så det var I syfte att se om det finns ytterligare något som kommunen kan göra (tex komma i kontakt med andra hemmasittare eller något) men när de hörde att vi och skolan hade en bra dialog hade de väl inte riktigt något mer att tillföra.

Men tror absolut att de kan vara ett bra stöd om dialogen inte funkar. Och gissar att det då kan vara bra att vara den som först kontaktar dom om man tror att skolans anmälan inte är pga rutiner utan för att de vägrar se sin egen del och vill lägga allt på dig.

Svar på tråden Har jag något att oroa mig för?