• Anonym (Prestationsångest)

Så stressigt

Jag har en skrivuppgift på universitetet där vi ska skriva 2500 tecken inkl. blanksteg, och jag har bara fått ihop 1672 än så länge.

Jag har till den 9:e på mig, men jag är så orolig för att jag ska göra fel. Att min uppgift inte kommer bli godkänd. Jag vill att den ska bli perfekt, men det är så svårt! Har noll inspiration.

• Svar på tråden Så stressigt
  • Kockobello
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2022-09-05 19:05:59 följande:

Men jag vill självklart att det ska bli mer än okej...

Det är inte svårt att få mer än ok, eftersom kraven faktiskt inte är så höga som du verkar tro.
  • Anonym (Cool)
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2022-09-04 22:33:54 följande:
    En 'informativ text om en plats.' 
    En typisk första uppgift för att få fart på er och koll om ni klarar
    Lämna in i tid
    Läs och förstå vad som ska göras
    Skriva begripligt
    Använda stor bokstav och punkt.
    Förstå en instruktion
    Ta kritik

Dvs, går att skiva ihop på en kväll.
  • Kockobello

Varför är det ens en högskoleutbildning? Polis, sjuksköterska m. fl. passar bättre som rena yrkesutbildningar.

Kockobello skrev 2022-09-06 08:12:45 följande:

Varför är det ens en högskoleutbildning? Polis, sjuksköterska m. fl. passar bättre som rena yrkesutbildningar.

Inte vet jag. Poliser sägs ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan, så där kanske kunskapskraven behöver höjas en aning.
  • Kockobello
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2022-09-06 08:19:27 följande:
    Inte vet jag. Poliser sägs ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan, så där kanske kunskapskraven behöver höjas en aning.
    Ja, det blir så när de sänker och sänker och sänker kraven.
  • Kockobello

Du som är universitetslärare, du kanske kan svara på varför polisutbildningen ligger på högskolorna? Det är faktiskt otroligt svårt att se polis och sjuksköterska samt en hel del andra yrken som akademiska. 

• Fiona M

Lägg bort kraven på perfektion, det är en introduktionsuppgift för att se att ni förstår uppgiften inför kommande arbeten.

Se till att du har formatet klart för dig och skriv sedan på. Texten är extremt kort, så när du är klar kan du klippa bort sånt som är onödigt, stämma av att du fått med det du ville ha sagt och checka av att du följt instruktionerna.

Fastnar du i att det ska bli perfekt -när du inte ens vet vad som avses med det för kursen -förstorar du upp en enkel uppgift och kommer få svårt att slutföra den.

• Kockobello
    Fiona M skrev 2022-09-06 08:27:11 följande:

Lägg bort kraven på perfektion, det är en introduktionsuppgift för att se att ni förstår uppgiften inför kommande arbeten.

Se till att du har formatet klart för dig och skriv sedan på. Texten är extremt kort, så när du är klar kan du klippa bort sånt som är onödigt, stämma av att du fått med det du ville ha sagt och checka av att du följt instruktionerna.

Fastnar du i att det ska bli perfekt -när du inte ens vet vad som avses med det för kursen -förstorar du upp en enkel uppgift och kommer få svårt att slutföra den.

Jättebra tips! Lägg inte ned onödig energi utan greppa helheten först och främst. Sedan kan du finputsa.
  • Anonym (dels)
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2022-09-04 16:18:49 följande:
    Så stressigt

Jag har en skrivuppgift på universitetet där vi ska skriva 2500 tecken inkl. blanksteg, och jag har bara fått ihop 1672 än så länge.

Jag har till den 9:e på mig, men jag är så orolig för att jag ska göra fel. Att min uppgift inte kommer bli godkänd. Jag vill att den ska bli perfekt, men det är så svårt! Har noll inspiration.

Dels så borde du fokusera på innehållet snarare än antal tecken eller ord.

Sen antar jag att det inte bara ska vara en berättande tex från din fantasi, utan att du ska referera till litteratur och stödja dina teser på något. Så där är det ju bara att peta in olika delar från litteraturen och börja väva runt dem. Kostar massor av ord bara där. 

Sen ska det inte vara perfekt, du läser på universitet för att lära dig. Gör så bra du bara kan, lämna in och ta sen till dig av eventuella kommentarer och förslag på kompletteringar. Eller så räcker den till i första vändan. Med tiden blir du bättre och bättre på att hantera uppgifterna. 

Inspiration har man sällan när man jobbar, man får bara göra det ändå. 
  • Anonym (Cool)

Verka som det ska vara en ren informationstext som enkel första övning till en kommunikationskurs, kan säkert vara underlag till kommande seminarium och föreläsningar.

Dvs inga referenser, littlistor, metodbeskrivning mm.

Anonym (Cool) skrev 2022-09-06 09:09:34 följande:

Verka som det ska vara en ren informationstext som enkel första övning till en kommunikationskurs, kan säkert vara underlag till kommande seminarium och föreläsningar.

Dvs inga referenser, littlistor, metodbeskrivning mm.

Nej precis. Vi behöver inte referera, läraren sade det idag. Det är sjäva 'stilen' på texten som sådan som bedöms. 
    Ungefär som att skriva en artikel i en tidning- de har ju oftast inte källor. Det ska vara förståelig och intressant information helt enkelt.
  • Anonym (Cool)
    Anonym (Prestationsångest) skrev 2022-09-06 13:12:57 följande:
    Nej precis. Vi behöver inte referera, läraren sade det idag. Det är sjäva 'stilen' på texten som sådan som bedöms. 
    Ungefär som att skriva en artikel i en tidning- de har ju oftast inte källor. Det ska vara förståelig och intressant information helt enkelt.
    En typisk först uppgift som eventuellt kommer diskuteras men framförallt vara en katalysator för tänkande och att ta emot feedback.

Sen även en första grovsortering för att rensa lite bland de som inte kan klockan, läsa eller korrekturläsa.

Dvs allt som lämnas in i tid, följer instruktionenerna och är begripligat blir godkända.
  • Anonym (P)

Hoppas det gick bra med texten. 2500 tecken inkl blanksteg är inte särskilt mycket, det är vanligt att skriva mer än så per dag om man t ex arbetar med dokumentation. Följ instruktionerna och gör så gott du kan, mer än så kan du inte göra. 

Svar på tråden Så stressigt