• Anonym (123)

Tramadolbruk

Hej

Jag har sedan en tid tillbaka fått reda på att sambon tar tramadol. Detta har han gömt och ljugit om under hela tiden vi setts då jag själv är anti droger.

Känner inte mig otrygg i de för har inte upplevt några förändringar hos han. Han inte vill sluta ta de då det ej påverkat arbete/fritid. 
    Jag håller med till viss del då jag förstår att jag inte är den lättaste att berätta detta för men är besviken på att han ej vågat säga något tidigare när vi pratat om sånt.

Jag har sagt att vi kan försöka gå vidare men då tilliten är bruten är den svår att bygga upp igen. Vill därför veta alla associationer han har till droger då han ljugit om detta ett flertal gånger. 

Han tycker de är överdrivet och förstår ej min sida av de. Min oro är att han borde va beroende då han verkar bruka detta över en längre period och han vill inte sluta. Vi bråkar en del om de för jag tycker han saknar förståelse för hur sårad jag blivit av lögnerna. 
    Fick efter detta återigen veta att han ljugit om sitt intag då han skämdes för att erkänna att han tagit de mer än vad han sa från början. 

Tror han tar de mellan 2-4 ggr / veckan.
  • Svar på tråden Tramadolbruk
  • Anonym (123)

Glömde skriva till men vad borde jag göra?

Vill inte lämna han pga detta. Men vet ej hur jag ska få han att våga vara ärlig. Tar gärna emot tips och råd!
    /TS

• Anonym
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 11:37:16 följande:

Vill inte lämna han pga detta. Men vet ej hur jag ska få han att våga vara ärlig. Tar gärna emot tips och råd!
    /TS

Hur får han tag på det?

Har han recept eller köper han illegalt?
  • Anonym (123)

Köper illegalt.

• Anonym (Oj)

Vet du, lämna. Min kille gjorde samma sak med tramadol. Extremt beroendeframkalland, en del mår bra på dessa mediciner , typ som antidepp. Så väldigt svårt att sluta med. Vi höll ut i 8 år. Men nej, det var ett ständigt problem. 

• Anonym (Gå)
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 11:37:16 följande:

/TS

Du kan inte få honom att vara ärlig. Det ska han fixa själv. Du har två val. Acceptera att han knarkar eller gå. 
    Tänk dig om det vore sprutor eller nåt annat olagligt. Eller alkohol? Hur gjorde du då? 
  • Anonym (Gå)
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 11:41:11 följande:

Köper illegalt.

Då är det ju solklart. Stannar du så accepterar du bruket och hur det köps in. Vill du hamna i polisens papper när de gör husrannsakan? Eller att han blir skjuten av nån langare? 
  • Anonym (123)

Han verkar inte må dåligt eller bli något påverkad av de. Han har sagt att om jag vill att han ska sluta så gör han de men de köper jag inte för då hade han aldrig behövt ljuga i första stunden. 
    Tror att han kan sluta men tror inte han inser att han är påväg till beroende/redan är det och därför tycker han de är ofarligt/oskyldigt nu. De jag stör mig på är att har extrema problem med att våga erkänna mängd han tar. 
    Vilka problem hade ni? 

• Anonym (123)

#Anonym Gå

Jag hade inte varit okej men sprutor för där går de snabbt nedåt för de är rätt i blodet. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om att han brukar tram eller andra droger så länge han har koll på vilken mängd så han ej fastnar och hamnar i problem. De enda jag upplever som ett problem är lögnerna. Varför behöver han ljuga om han inte vore fast tänker jag.

• Anonym (Isa)

Vad du tror och hur det är ska nog inte tas helt för sanning, inte ens av dig själv, pga du är färgad av att du är i en relation med den här personen. Man blir helt avtrubbad av ett tramadolmissbruk, det är inte att leka med!
    Jag skulle seriöst bryta relationen om han inte var redo att sluta, jag personligen vill inte leva med en missbrukare.

• Anonym (123)

Det enda jag tänker på är att han verkar haft ett missbruk på detta under flera år och de är nu jag fått reda på att han brukar de regelbundet under denna tiden. Tror att han kan vara utan då vi rest en del och delat resväska och har inte hittat något där. Och tror inte han vågat resa med de på sig imed att de ej finns recept.
    Därför tänker jag att jag kan leva med han ändå för att detta alltid funnits där.

• Anonym

Köper illegalt.

Det är det enda svar som behövs.
    Du vet vad du bör göra. 
  • Anonym (Gå)
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 12:14:41 följande:

Det enda jag tänker på är att han verkar haft ett missbruk på detta under flera år och de är nu jag fått reda på att han brukar de regelbundet under denna tiden. Tror att han kan vara utan då vi rest en del och delat resväska och har inte hittat något där. Och tror inte han vågat resa med de på sig imed att de ej finns recept.
    Därför tänker jag att jag kan leva med han ändå för att detta alltid funnits där.

Beklagar...du ser inte klart och förnekelsen är enorm. Lycka till, det behöver du. Han är missbrukare, begår brott och umgås med kriminella. Skaffar du  barn med honom så dömer du även barnen att leva i detta. 
  • Anonym (Gå)

Köper illegalt.

Du begår ett brott iom att du känner till det. Är det så här du vill leva? Han kan bli dödad. Hur har han råd? Är det du som betalar? Vad händer den dagen han inte betalar i tid? Eller alls? 
    Skulle du råda en syster eller dotter att fortsätta leva med en knarkare? Umgås med kriminella? 
  • Anonym (Gå)

Det är ju inte upp till dig heller att okejja eftersom det redan är olagligt. Du kan ju åka dit själv eftersom det är din bostad. Hur kan du ens fundera på att fortsätta leva med honom? 
    Obegripligt....

• Anonym (Teddy)

Du skrev att du är antidroger.....verkar inte som det nej.

• Anonym (123)

För att svara alla så är de han som har jobb och betalar allt då jag nyligen återgått till att plugga. 

Jag har sagt en del om droger under årens gång därför kan jag förstå om han aldrig vågat säga de sedan dag ett. Säger inte att de är rätt men jag kan förstå det till en del. 

Jag anser att alla får ta de dem själva vill då de är upp till var och en. Samt om att sluta, ska han sluta så måste de vara för att han vill och inte för jag tvingar han. 

Förstår att jag ser han i andra ögon än utomstående. Därför jag ville se vad andra tycker om situationen.

Enligt vad jag har läst verkar tramadol vara vanligare än man tror och att folk ska ha extremt svårt att sluta med de så de ser ju ej så ljust ut.

• Anonym (Isa)
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 15:03:37 följande:

För att svara alla så är de han som har jobb och betalar allt då jag nyligen återgått till att plugga. 

Jag har sagt en del om droger under årens gång därför kan jag förstå om han aldrig vågat säga de sedan dag ett. Säger inte att de är rätt men jag kan förstå det till en del. 

Jag anser att alla får ta de dem själva vill då de är upp till var och en. Samt om att sluta, ska han sluta så måste de vara för att han vill och inte för jag tvingar han. 

Förstår att jag ser han i andra ögon än utomstående. Därför jag ville se vad andra tycker om situationen.

Enligt vad jag har läst verkar tramadol vara vanligare än man tror och att folk ska ha extremt svårt att sluta med de så de ser ju ej så ljust ut.

Du behöver inte förklara något för random inläggsskrivare i det här forumet. Du behöver själv komma fram till själv om du vill leva med någon som käkar tramadol? Särskilt någon som gör det trots att du är emot? Är inte det emotsägelsefullt tycker du. Du är emot droger så då är det fritt fram?
    Och svårt att sluta... det finns mycket som kan kräva en insats mentalt att sluta med. Vill man så går det mest men då måste personen själv vilja. Och ha stöd av folk runtomkring. 
    Undermedvetet så möjliggör du honom att bruka som han gör. Sök upp närmaste Nämndemansgården eller Frälsningsarmen eller liknande så att du kan få hjälp att förstå vad medberoende är. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (123) skrev 2022-09-06 15:03:37 följande:

Du är ju inte alls anti-droger, snarare pro-droger. Ju fortare du förstår hur medberoende du är desto bättre. Räkna med att saker antagligen är värre än vad han erkänner. 
    (Och, jag vill egentligen inte vara sån, men det stavas "det", inte de. Jag påpekar det eftersom jag tycker det är jobbigt att läsa så som du skriver det).
Svar på tråden Tramadolbruk