• Jordgubb90

    Renovera kök - vad vill vi inte missa?

    Hej, 
    Vi håller på att renovera vårt kök - snälla ge tips på vad vi ska tänka på? Berätta gärna om era missar så vi kan lära av andra :) Men också saker ni är extra nöjda med. tack!!! 

  • Svar på tråden Renovera kök - vad vill vi inte missa?
  • BuoBä

    Överlimmad ho i bänkskivan, utan avrinningsyta, är djävulens påfund. Likaså fläktkåpa med vassa hörn precis i pannhöjd. Köket såg ut så när vi flyttade in, och jag stör mig på de detaljerna hela tiden.

    Mitt nästa kök ska också ha ett fullhöjds skafferiskåp med sån där inredning som följer med ut när man öppnar dörren. 

  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2022-09-07 09:46:35 följande:

    Överlimmad ho i bänkskivan, utan avrinningsyta, är djävulens påfund. Likaså fläktkåpa med vassa hörn precis i pannhöjd. Köket såg ut så när vi flyttade in, och jag stör mig på de detaljerna hela tiden.

    Mitt nästa kök ska också ha ett fullhöjds skafferiskåp med sån där inredning som följer med ut när man öppnar dörren. 


    Du kanske har en poäng där med avrinningsyta. Vi har ingen heller. Men numera hittar man ju diskställ med bricka under även i Sverige. Då köpte jag två stycken i Polen.
  • AndreaBD

    När vi planerade kök fick vi tipset av försäljaren att inte ha såna där special-utdragslådor, där sakerna är på sidorna, utan vanliga lådor. Detta eftersom de är stabilare. Det andra funkar inte, sa hon, för klent. Jag är ganska nöjd med lådor. Särskilt i underskåpen vill man ha lådor, så att man kan dra ut och kolla, inte bara skåpsdörrar. Annars ligger man på knäna och letar efter saker. 

  • BuoBä
    AndreaBD skrev 2022-09-07 10:22:47 följande:
    Du kanske har en poäng där med avrinningsyta. Vi har ingen heller. Men numera hittar man ju diskställ med bricka under även i Sverige. Då köpte jag två stycken i Polen.
    Det är inte diskstället som är problemet, utan när man tex ska skölja grönsaker eller behöver ställa ner något blött. Eller diska plåtar och andra stora saker. Hur man än bär sig åt blir bänken blöt, och hur ofta man än torkar, hårdvaxar och tar nytt silikon så blir den vattenskadad och ful. Vår kran sitter dessutom inte i det rostfria, utan bakom diskhon, direkt genom bänkskivan. Helt hopplöst.
  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2022-09-07 09:46:35 följande:

    Överlimmad ho i bänkskivan, utan avrinningsyta, är djävulens påfund. Likaså fläktkåpa med vassa hörn precis i pannhöjd. Köket såg ut så när vi flyttade in, och jag stör mig på de detaljerna hela tiden.

    Mitt nästa kök ska också ha ett fullhöjds skafferiskåp med sån där inredning som följer med ut när man öppnar dörren. 


    Avråder med bestämdaste. Bättre att ha lådor man drar ut. Vi hade en sådan i förra lägenheten och nej, inte alls en bra lösning, varje gång man drog ut den så var det alltid något som trillade omkull
  • sextiotalist

    Avlastningsytor, en riktig diskbänk med spillkant, två hoar, stora. (det kan ni får hur billigt som helst, folk slänger jättefina diskbänkar i bra kvalitet).
    Förvaringsytor, lådor istället för skåp undertill.
    Gärna en extrahylla under diskbänken, där man kan lägga småsaker som behövs.
    Överskåp upp till tak (om ni inte älskar att torka av fett och smuts).
    Personligen tycker jag det är dumt med t.ex mikrovågsugn högt upp, jag är ju kort i rocken och ogillar att ta ner varmt ovanför axelhöjd

  • nytt eller gammalt

    Tänk praktiskt istället för att se på vad säljare eller andra säger är inne just nu.

    Lyssna inte på säljare som säger att det ena eller andra inte finns. Det gjorde jag och har därför en usel frys som blir igenisad. 

    Tänk på köksfläktens funktion och placering lite extra. Det verkar många missa idag och har därför kök där os från ugnen inte når fläkten... 

  • Studentpappa

    Ska ni ha bänkskivor i laminat så se till att ta dubbel-laminerad skiva även vid diskhon. Det var väl det vi missade.

    Nersänkt och limmad ho från fabrik. Eluttag på köksön och vinklade eluttag under överskåpen är praktiskt, utdragbara lådor som redan nämnts slår skåp alla dagar i veckan. Har ni plats så är en sittbänk med förvaring (bänkskiva + lådor) väldigt praktiskt. Vi har en vid städskåp+skafferiet 


    Ride it like you stole it
  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2022-09-07 10:44:17 följande:
    Det är inte diskstället som är problemet, utan när man tex ska skölja grönsaker eller behöver ställa ner något blött. Eller diska plåtar och andra stora saker. Hur man än bär sig åt blir bänken blöt, och hur ofta man än torkar, hårdvaxar och tar nytt silikon så blir den vattenskadad och ful. Vår kran sitter dessutom inte i det rostfria, utan bakom diskhon, direkt genom bänkskivan. Helt hopplöst.
    Jo, det problemet har vi också. Men vi hade inte så höga förväntningar där eftersom vi tog prisvärt laminat och min man gjorde det passande. Vi räknar med att behöva byta ut det om några år. Kanske satsar vi då på något bättre.
  • GGN

    Inbyggd mikro!

    Som redan nämnts: Lådor nere.

    Jag hade föredragit kombinerad kyl/frys istället för två separata, vi har långt ifrån fullt och jag hade hellre haft mer bänkyta. 

  • GGN
    Studentpappa skrev 2022-09-07 11:37:12 följande:

    Ska ni ha bänkskivor i laminat så se till att ta dubbel-laminerad skiva även vid diskhon. Det var väl det vi missade.

    Nersänkt och limmad ho från fabrik. Eluttag på köksön och vinklade eluttag under överskåpen är praktiskt, utdragbara lådor som redan nämnts slår skåp alla dagar i veckan. Har ni plats så är en sittbänk med förvaring (bänkskiva + lådor) väldigt praktiskt. Vi har en vid städskåp+skafferiet 


    Håller helt med om eluttagen, våra sitter under överskåpen och varken syns eller är i vägen. 
  • Studentpappa

    Utdragbara lådor i sockeln är också bra, vi har ugnsplåtar och en pall i en varsin sådan.


    Ride it like you stole it
  • Elin pelin

    Jag ångrar att jag satte spis som är 60cm bred, idag hade jag valt bredare. Jag hade velat ha en stor (80 bred) diskho istället för 2 st (40 breda), jag hade valt bort hörnskåp och satt vanliga lådor istället (blir galen när saker trillar ner bakom karusellen!)

    Jag älskar mina lådor i underskåpen, att överskåpen går upp till taket, pyrolysugn,  att allt är mjukstängande, låda under vasken, att jag kan titta ut genom fönstret när jag jobbar i köket!

  • Mandelskorpan

    Nu har vi inte renoverat men flyttat så köket är nytt förr oss, och något som retar gallfeber på mig är att alla vitvaror har så hög ljudnivå. Dom är dessutom nästan nya så jag är för snål för att byta dom. Så välj vitvaror med omsorg! Lägsta energi och lägsta ljudnivå skulle jag titta på.

Svar på tråden Renovera kök - vad vill vi inte missa?