• berraberra

    Avdrag från kronofogden lön

    Kronofogden drar lite pengar på min lön nu ett tag 
    Nu när allt har blivit mycket dyrare samt elen och värmen kommer gå i höjden.
    Så vet jag att jak kommer inte klara mig ekonomiskt.
    Jag har tänkt att skriva så jag får anstånd att dom drar pengar på min lön.
    Tror ni det är värt att lägga ner arbete att skriva ett brev till kronofogden  för att få anstånd att jag får full lön??
    Dessutom tror jag att jag kommer bli arbetslös nu  när det kommer bli ricktigt lågkonjunktur.

  • Svar på tråden Avdrag från kronofogden lön
  • Mortiscia80

    Är det värt att kanske få en bättre ekonomi genom att lägga ner en halvtimmes arbete...? Ja du.... Svår fråga.

    Du kan först vänta och se hur ekonomin faktiskt blir, då vet du utgångsläget. Det är bättre om de drar mindre men fortsätter att dra så du fortsätter att betala av dina skulder. Du kanske klarar dig ändå. Det där ekonomiska utrymmet kan ni i så fall diskutera fram tillsammans.

  • me33

    Mera värt är om du lägger din energi på bättre saker, annat jobb kanske som reserv eller ett bättre. 


    Kolla om du kan starta eget företag kanske, bygga ett eget el-verk för det går faktiskt.

    Lösningar, förbättringar och ett till varv av lösningar och förbättringar så har du kommit långt mot en effektivare lösning i livet.

  • glassgumman78

    Ja det är tufft nu för alla som låg på gränsen redan innan prishöjningarna

    Du kan alltid försöka men tror dessvärre inte att du kommer att få anstånd. 
    Bor du i hus/radhus eftersom du betalar både uppvärmning och el?
    Hur mycket får du isåfall förbehålla dig för uppvärmningen?
    Om denna kostnad och även eventuella boräntor (om du har lån) ökat markant sedan förra beräkningen kan du se om du kan du kanske få ändrat förbehållsbelopp.

     Normalbeloppet (det fasta belopp där mat, kläder, telefon, el, försäkring etc ingår)  kommer att regleras vid årsskiftet. Innan dess måste du dessvärre klara dig på nuvarande nivå.

  • mammatill6

    Du kommer inte slippa avdrag på lönen p.g.a det.  Blir du arbetslös är det ju en annan sak. Då får du ändra din inkomst.

  • viktorjohan
    me33 skrev 2022-09-08 10:55:04 följande:

    Mera värt är om du lägger din energi på bättre saker, annat jobb kanske som reserv eller ett bättre. 


    Kolla om du kan starta eget företag kanske, bygga ett eget el-verk för det går faktiskt.

    Lösningar, förbättringar och ett till varv av lösningar och förbättringar så har du kommit långt mot en effektivare lösning i livet.


    Är mycket intresserad av möjligheten att bygga ett eget elverk. Vad ska driva det? Vinden, solen eller vad? 
  • me33
    viktorjohan skrev 2022-09-08 15:55:35 följande:
    Är mycket intresserad av möjligheten att bygga ett eget elverk. Vad ska driva det? Vinden, solen eller vad? 
    Gå in på lite mera tekniska forum, finns flera rävar som håller på med detta som får det att fungera. 

    Ett kul förslag är mini-damm så att det är en hydro-elektrisk kraft.
  • glassgumman78
    me33 skrev 2022-09-09 05:35:32 följande:
    Gå in på lite mera tekniska forum, finns flera rävar som håller på med detta som får det att fungera. 

    Ett kul förslag är mini-damm så att det är en hydro-elektrisk kraft.
    Och detta är gratis att bygga? 
    Eftersom TS lever just nu under gränsen av existensminimum och inte har möjlighet eller tillåts att spara eller ha buffert...
    Om inte så är det ju lite som att säga "låt dem äta kakor"...
  • me33

    Snarare teknisk oförståelse ifrån ditt håll av just mitt exempel men jag har inte så mycket större förhoppningar till någon som dig.

    Jag har också andra ekonomiska lösningar men jag föreslog bara något och det blev tekniskt, inget fel i det.

  • glassgumman78
    me33 skrev 2022-09-09 07:51:20 följande:

    Snarare teknisk oförståelse ifrån ditt håll av just mitt exempel men jag har inte så mycket större förhoppningar till någon som dig.

    Jag har också andra ekonomiska lösningar men jag föreslog bara något och det blev tekniskt, inget fel i det.


    Om det är mig du menar så är fortfarande min fråga : Är det gratis?
    För annars är det ett väldigt konstigt och orealistiskt råd till någon som lever under existensminimum (på grund av rådande prisläge) och inte har råd med det basala i vardagen..
    Kanske ett bra råd för någon som har utrymme att förebygga men inte för någon som har kris i ekonomin nu. 
    Att starta ett företag är också ett mer långsiktigt förslag, inget som löser ett här och nu perspektiv för någon som har utmätning och tufft i ekonomin.
  • me33
    glassgumman78 skrev 2022-09-09 09:43:26 följande:
    Om det är mig du menar så är fortfarande min fråga : Är det gratis?
    För annars är det ett väldigt konstigt och orealistiskt råd till någon som lever under existensminimum (på grund av rådande prisläge) och inte har råd med det basala i vardagen..
    Kanske ett bra råd för någon som har utrymme att förebygga men inte för någon som har kris i ekonomin nu. 
    Att starta ett företag är också ett mer långsiktigt förslag, inget som löser ett här och nu perspektiv för någon som har utmätning och tufft i ekonomin.

    Din inställning är kass, håll dig för dig själv. Kul liv f.ö.
  • Ordinär Man

    Ring Kronis i morgon. Hela grejen med löneutmätning är att de tar din lön, och du får behålla så mycket att du precis klarar dig.

    Men det är alltså meningen att du ska kunna hålla dig flytande. Så ifall du inte alls klarar din ekonomi är det något som är fel. 

Svar på tråden Avdrag från kronofogden lön