• Sokalio

    Lön, vikariat enhetschef

    Hej!

    Går idag en Socionomutbildning och planerar söka sommarjobb som enhetschef inom äldreomsorg eller lss nästa år. Jag kommer då ha haft praktik inom området.

    Har tittat runt på olika ställen för att få en uppfattning om lönen, men hittar inget som ger mig riktigt den informationen jag efterfrågar :) .. 

    Ni som arbetat som enhetschef inom äldreomsorg, LSS, eller motsvarande, 
    vad hade ni i lön när ni fortfarande studerade? 

    Vänligen, 


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-10 18:49
    Obs* berätta gärna inom vilket område ni jobbade, vart i Sverige osv, :)

    I mitt fall är den en medelstor kommun i södra Sverige som är aktuellt.
  • Svar på tråden Lön, vikariat enhetschef
  • Långbenopluto

    Oj... vad får dig att söka ett chefsjobb direkt?

    Jag är socionom, och att söka chefsjobb som nyutbildad eller inte är klar ännu, är väldigt svårt att få. 

  • Sokalio
    MammaKajsa skrev 2022-09-11 11:07:11 följande:

    Lön är offentliga uppgifter, mejla kommunens löneavdelning så får du exakta besked.


    Tack för ditt svar :) 


    Jag vet att lönerna är offentliga, men gäller det även vikariat/sommarjobbare? 


    Kan man se på listan vad det är för typ av anställning så att säga?


     


    Vh, 

  • Anonvm
    Långbenopluto skrev 2022-09-10 19:45:56 följande:

    Oj... vad får dig att söka ett chefsjobb direkt?

    Jag är socionom, och att söka chefsjobb som nyutbildad eller inte är klar ännu, är väldigt svårt att få. 


    Så får man verkligen hoppas att det är.

    Efter ett halvt arbetsliv bakom mig så är jag innerligt trött på alla dessa nyutexaminerade valpar som kommer in i lite högre positioner och rör om i grytan på en arbetsplats eftersom de minsann har en fin utbildning o vet bättre....

    I min värld så ska man inte kunna bli chef över någon alls utan att först ha gedigen arbetslivserfarenhet, gärna då erfarenhet av samma, eller liknande jobb som de du skall chefa över....
    Att komma direkt från skolbänken till någon form av chefsposition är enligt mig helt vansinnigt och som upplagt för att bli fullständigt kaos, både för "chefen" själv, men även för alla de stackare som tvingas jobba under...
  • Sokalio
    Långbenopluto skrev 2022-09-10 19:45:56 följande:

    Oj... vad får dig att söka ett chefsjobb direkt?

    Jag är socionom, och att söka chefsjobb som nyutbildad eller inte är klar ännu, är väldigt svårt att få. 


    Anonvm skrev 2022-09-11 19:49:05 följande:
    Så får man verkligen hoppas att det är.

    Efter ett halvt arbetsliv bakom mig så är jag innerligt trött på alla dessa nyutexaminerade valpar som kommer in i lite högre positioner och rör om i grytan på en arbetsplats eftersom de minsann har en fin utbildning o vet bättre....

    I min värld så ska man inte kunna bli chef över någon alls utan att först ha gedigen arbetslivserfarenhet, gärna då erfarenhet av samma, eller liknande jobb som de du skall chefa över....
    Att komma direkt från skolbänken till någon form av chefsposition är enligt mig helt vansinnigt och som upplagt för att bli fullständigt kaos, både för "chefen" själv, men även för alla de stackare som tvingas jobba under...

    Med all respekt, ni har ingen som helst aning om vem jag är, vilken arbetserfarenhet jag har/inte har, hur jag är som person, mina livserfarenheter eller ens min ålder.


    Jag ställde en relativt specifik fråga jag önskade svar på, jag efterfrågade inte era subjektiva åsikter och känslor kring vilka som minsann bör söka sig mot chefsjobb eller inte.


    Vore jag intresserad av att veta vad irrelevanta individer som anser sig ha rätt att spy sina oönskade åsikter kring sig hade jag isåfall bett om dessa.


    Jag å min sida är innerligt trött på äldre personer med förlegad syn på samhälle, individer och deras kompetens, baserad på ålder eller tidigare erfarenhet ENDAST. Jag har mött många människor i mitt liv som bör ha mycket mer förförståelse och kunskap kring andra människor och deras livsöden, om hur samhället fungerar, konsekvenser av alla dess slag, och listan går vidare.. men som INTE haft i närheten dessa kompetenser som kan förväntas av en vuxen individ. 


    Ha en fin kväll hur som helst.

  • Ystadtjejen

    Det är inte fel alls att satsa högt och veta vad du vill redan nu.

    Däremot skulle jag tappa all respekt för den kommun eller annan arbetsgivare som tar in sommarjobbare som chefer oavsett vilken chefsposition det är? Det löser man internt under tiden chefen är borta. 

  • NinjaBird

    Hej TS! När det gäller lönen för sommarvikarierande enhetschefer som är under utbildning skulle jag gissa på runt 30 000 kr. Kan vara svårt att förhandla lönen på vikariat i kommunen men gör ett försök! Själv fick jag min första enhetschefsanställning just som sommarvikarierande enhetschef inom vård- och omsorg direkt efter min examen. Den lönen var dock högre, men då hade jag min examen i ryggen. Även i min hemkommun tar man under somrarna in vikarierande enhetschefer, vissa är mitt i studier (exempelvis socionom- eller psykologstudenter), andra har avklarad lämplig utbildning. Anledningen till vikariaten är bland annat att stärka upp organisationen under sommaren då den är som skörast. Det är också hög omsättning på enhetschefer och ofta ett mycket tunt underlag att välja på vid nyrekrytering, för det mesta endast en handfull sökande till varje tjänst (mellanstor kommun). Ett vikariat möjliggör att få känna på yrket vilket är positivt, i min kommun finns också stöd i rollen från övriga enhetschefer. Självklart ska du söka tjänsten, lycka till!!

  • complicit

    Jag har aldrig varit med om att en chef ersatts på sommaren. De anställda cheferna brukar gå omlott och hjälpa varandra med varandras avdelningar. Om ingen chef är på plats finns ett telefonnummer till en chef på annan enhet att ringa vid akuta ärenden. 

  • Sokalio
    NinjaBird skrev 2022-09-25 12:18:29 följande:

    Hej TS! När det gäller lönen för sommarvikarierande enhetschefer som är under utbildning skulle jag gissa på runt 30 000 kr. Kan vara svårt att förhandla lönen på vikariat i kommunen men gör ett försök! Själv fick jag min första enhetschefsanställning just som sommarvikarierande enhetschef inom vård- och omsorg direkt efter min examen. Den lönen var dock högre, men då hade jag min examen i ryggen. Även i min hemkommun tar man under somrarna in vikarierande enhetschefer, vissa är mitt i studier (exempelvis socionom- eller psykologstudenter), andra har avklarad lämplig utbildning. Anledningen till vikariaten är bland annat att stärka upp organisationen under sommaren då den är som skörast. Det är också hög omsättning på enhetschefer och ofta ett mycket tunt underlag att välja på vid nyrekrytering, för det mesta endast en handfull sökande till varje tjänst (mellanstor kommun). Ett vikariat möjliggör att få känna på yrket vilket är positivt, i min kommun finns också stöd i rollen från övriga enhetschefer. Självklart ska du söka tjänsten, lycka till!!


    Stort tack för ett informativt och givande svar! Äntligen ett som svarade på vad jag faktist efterfrågade :) Och tack för peppen!

  • Sokalio
    NinjaBird skrev 2022-09-25 12:18:29 följande:

    Hej TS! När det gäller lönen för sommarvikarierande enhetschefer som är under utbildning skulle jag gissa på runt 30 000 kr. Kan vara svårt att förhandla lönen på vikariat i kommunen men gör ett försök! Själv fick jag min första enhetschefsanställning just som sommarvikarierande enhetschef inom vård- och omsorg direkt efter min examen. Den lönen var dock högre, men då hade jag min examen i ryggen. Även i min hemkommun tar man under somrarna in vikarierande enhetschefer, vissa är mitt i studier (exempelvis socionom- eller psykologstudenter), andra har avklarad lämplig utbildning. Anledningen till vikariaten är bland annat att stärka upp organisationen under sommaren då den är som skörast. Det är också hög omsättning på enhetschefer och ofta ett mycket tunt underlag att välja på vid nyrekrytering, för det mesta endast en handfull sökande till varje tjänst (mellanstor kommun). Ett vikariat möjliggör att få känna på yrket vilket är positivt, i min kommun finns också stöd i rollen från övriga enhetschefer. Självklart ska du söka tjänsten, lycka till!!


    När du gick från sommarvikarierande enhetschef till din nästa anställning som enhetschef (förutsatt att du fortsatte som enhetschef "direkt" efter), fick du då förhandla om/förhandla upp lönen? 


    Fick du alltså en lägre lön som sommarvikarierande trots att du redan var utbildad?


     


    Vänligen,

  • NinjaBird

    Det är några år sedan jag jobbade som vikarierande enhetschef, men vad jag vet är lönen för sommarvikarierande något lägre än för tillsvidareanställningar i min kommun. Det kan säkert se olika ut, beroende på arbetsgivare och kommun. Men lyssna på vad de kan erbjuda och jobba uppåt därifrån, du kan ju inte få mer än nej  

Svar på tråden Lön, vikariat enhetschef