• Kaga

Sparar ni alla grattis och jul- kort?

Har en hel hög med grattiskort från släktingar till barnen från att de var 1 år.
    Samt alla julkort man fått. 
    Borde man spara alla kort, hur gör ni?

Tycker det känns betungande att spara allting. Men samtidigt är ju mycket adresserat barnen

• Svar på tråden Sparar ni alla grattis och jul- kort?
  • Mrs Moneybags

Nej, absolut inte. 
    Jag orkar inte fylla hemmet med papper och skräp. Jag river också alla räkningar efter jag har lagt in dem i bankappen och kastar. Vägrar samla på skräp.

Jag kanske har några grattiskort som betyder extra mycket där det står något lite längre. Men att spara på rutin, nej tack.

• Anonym (x2)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 10:32:20 följande:
    Och jag hoppas (och vet) verkligen att min mamma döstädar. Sådant har noll värde för mig, minnen sitter inte i prylar för alla. Du verkar själv ha svårt att förstå att vi är olika. 
    Det är väl du som inte förstår att folk är olika, du vill ju att folk ska göra det du vill:

Sluta spara, tänk på de stackarna som ska röja bort allt så småningom- sjukt ego (ditt inlägg)

Finns ingen i tråden som säger att alla måste spara, alla tycker att man får göra som man vill. Utom du.
  • sextiotalist
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 10:32:20 följande:
    Och jag hoppas (och vet) verkligen att min mamma döstädar. Sådant har noll värde för mig, minnen sitter inte i prylar för alla. Du verkar själv ha svårt att förstå att vi är olika. 
    Absolut inte, men jag skriver vad som är viktigt för mig. 
    Var och en får göra precis vad de vill. Jag dissar inte ditt val men ts dissar våra val rätt rejält,
    För mig är familjehistoria en viktig sak, den dokumenteras ofta via brev, dagböcker, grattiskort, juilkort etc. Det är inte skräp i mina ögon. 
    Och stod det någonstans att jag inte insåg att man är olika?
    Men det har varit en trend att man inte ska spara minnen, just med argumentet att minnen inte sitter i saker, Det är "det rätta sättet". Vi tycker att en sak är mer än en sak, utan även ett minne, är faktiskt den gruppen som behöver  "försvara" oss.
  • Anonym
    Anonym (x2) skrev 2022-09-15 10:41:59 följande:
    Det är väl du som inte förstår att folk är olika, du vill ju att folk ska göra det du vill:

Sluta spara, tänk på de stackarna som ska röja bort allt så småningom- sjukt ego (ditt inlägg)

Finns ingen i tråden som säger att alla måste spara, alla tycker att man får göra som man vill. Utom du.
    Faktiskt. Det började med att "Sluta" uppmanade folk och detta har ifrågasatts.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (x2) skrev 2022-09-15 10:41:59 följande:

Jag skrev min åsikt, alla gör ju såklart som
    man vill. man får ha olika åsikter vet du :)
  • Anonym (x2)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 20:13:00 följande:

Nej, du skrev det som en uppmaning. På samma sätt som du skriver ?minnen sitter inte i saker? som om det vore en sanning. 

Lär dig uttrycka dig ordentligt istället. 

• Anonym (x2)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 20:13:00 följande:
    Om det var din åsikt du skriver, så skulle du inte använda ordet sluta. Det är ju andra du menar ska sluta. 
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (x2) skrev 2022-09-15 20:18:49 följande:
    Om det var din åsikt du skriver, så skulle du inte använda ordet sluta. Det är ju andra du menar ska sluta. 

Min åsikt är det ja, det verkar vara otroligt känsligt för dig. 

Lär dig scrolla om det gör dig upprörd ;)

• Anonym
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 20:30:39 följande:

Min åsikt är det ja, det verkar vara otroligt känsligt för dig. 

Lär dig scrolla om det gör dig upprörd ;)

Det är ju för fan du som började gå på som en jävla stor-uckuvål och nu helt plötsligt är så väldigt demokratisk och öppensinnad så fort det ifrågasätts, och bara har uttryckt en åsikt istället för uppmaningar och upplysningen att minnen inte sitter i saker som nån sorts fakta.

Uppenbarligen är det du som lätt upprördes först och nu inte tål mothugg eller att läsa svaren.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym skrev 2022-09-15 20:40:06 följande:
    Det är ju för fan du som började gå på som en jävla stor-uckuvål och nu helt plötsligt är så väldigt demokratisk och öppensinnad så fort det ifrågasätts, och bara har uttryckt en åsikt istället för uppmaningar och upplysningen att minnen inte sitter i saker som nån sorts fakta.

Uppenbarligen är det du som lätt upprördes först och nu inte tål mothugg eller att läsa svaren.
    Är inte ett dugg upprörd, varför skulle jag vara det? Jag struntar fullständigt i om några här blir kränkta av att jag tycker det är ego att samla. Jag tycker det oavsett och det var det jag skrev som svar. Släpp det, det var en åsikt - ingen inbjudan till en evighetslång diskussion :)
  • Lönnsirap

Jag har en stark instinkt att samla och ser definitivt värde i julkort till både en själv och barnen och tycker det är roligt.

Sen ser jag värde i mycket och faktiskt också i att inte ha för mycket prylar och minnen så jag har också hittat sätt att göra eftersom allt som jag spontant vill behålla faktiskt inte är tillräckligt viktigt för att förtjäna plats.

Så julkort har blivit utrensade.... Nästkommande jul. exklusive de "speciella". För jag gillar sådana som faktiskt är speciella. Så de sparas, eftersom de är platta och tillräckligt få  Bilder på släktingar och barn kan vara trevligt och äga... Och ger mig faktiskt glädje.

Jag har dock ingen nytta av mammas kort från 1985 där kollegorna grattade... Men bland papper hittades också lite brochyrer från hennes jobb som idag känns tämligen unika och faktiskt lite roliga. Precis som hennes mammas bankbok och pappans motbok!

Jag tänker att folk som inte ser värde i saker definitivt inte ser det i julkort, men i min värld handlar det om man blir glad, eller matt av det som sparas. Man har rätt att faktiskt äga och att dödstäda är fullständigt frivilligt. Hur man än gör får man förhålla sig till prylar. Antingen genom att spara dem, hantera dem, förvara dem, eller faktiskt genom att inse att deras värde upphört. 
    Ska det sparas, så se till och lös på vilket sätt och vad det får kosta. Är det inte uppskattat så fyll inte utrymme med sådant som ni inte vill ha.

• Lönnsirap
    Kaga skrev 2022-09-13 14:04:14 följande:
    Sparar ni alla grattis och jul- kort?

Har en hel hög med grattiskort från släktingar till barnen från att de var 1 år.
    Samt alla julkort man fått. 
    Borde man spara alla kort, hur gör ni?

Tycker det känns betungande att spara allting. Men samtidigt är ju mycket adresserat barnen

Missade att skriva att det också går alldeles utmärkt att ge en 1-3 åring julkort som man faktiskt inte tänker man vill behålla. Det kan vara en uppskattad sak att ha och leka med och njuta av och används på så vis också upp.
  • Anonym
    Anonym (Sluta) skrev 2022-09-15 20:51:41 följande:
    Är inte ett dugg upprörd, varför skulle jag vara det? Jag struntar fullständigt i om några här blir kränkta av att jag tycker det är ego att samla. Jag tycker det oavsett och det var det jag skrev som svar. Släpp det, det var en åsikt - ingen inbjudan till en evighetslång diskussion :)
    Du fattar ju helt uppenbart inte vad den påstådda "diskussionen" handlar om. Hur mycket ska du ha för att ens svara på rätt ämne? Nämn en siffra.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym skrev 2022-09-16 10:16:50 följande:
    Du fattar ju helt uppenbart inte vad den påstådda "diskussionen" handlar om. Hur mycket ska du ha för att ens svara på rätt ämne? Nämn en siffra.
    Scrolla var det ja?..
  • Anonym

Siffra för att man inte fattar tråden? Svårt?

Anonym (Sluta) skrev 2022-09-16 13:07:03 följande:
    Scrolla var det ja?..
Svar på tråden Sparar ni alla grattis och jul- kort?