• Anonym (Vill må bra)

    Om exet träffar någon ny

    Hej på er. Jag känner mig mestadels över mitt ex vilket beror på att jag vet att han inte behandlade mig särskilt bra och jag tror ärligt talat inte att han älskade mig. Jag kan sakna honom men samtidigt har jag insett i efterhand hur många saker det var som inte kändes bra alls för mig. Hursomhelst så är den jobbigaste tanken jag har just nu om han har träffat någon ny eller när han kommer göra det. Jag har inte frågat honom eller så så jag vet inte. Vet inte varför det känns så jobbigt. Jag antar att jag egentligen inte vill att han ska gå vidare, men samtidigt vet jag att vi inte är bra för varandra. En del av mig bryr sig inte om han träffar andra, just för att jag vet att det inte funkade så bra. Men jag vill iallafall släppa det här. Hur slutar man tänka på om exet träffar någon ny? Och hur slutar man bry sig? Vill inte fokusera på honom och hans liv längre.

  • Svar på tråden Om exet träffar någon ny
  • exandthecity

    Kan vara stor skillnad beroende på om man har gemensamma barn eller ej. Ålder/antal/boendeförhållanden för dessa?
    Om du är villig att ge så sådan info kan du nog få mer relevans på svaren..

  • Anonym (Vill må bra)
    exandthecity skrev 2022-09-14 11:35:19 följande:

    Kan vara stor skillnad beroende på om man har gemensamma barn eller ej. Ålder/antal/boendeförhållanden för dessa?
    Om du är villig att ge så sådan info kan du nog få mer relevans på svaren..


    Vi har inga barn.
  • Zaxika

    Det är en känsla du får jobba med. Det blir ju mer definitivt när man träffar en ny. Mer på riktigt att det är över och att chansen kanske aldrig kommer åter. Just nu skulle det ju lika gärna kunna vara en paus. Även om ni gjort slut. 
    Men jobba med tankarna att det är inte han du ser som din framtida partner. Fokusera på vad du vill ha i en relation. Går han på dejt, raggar på krogen eller träffar en ny så kul för honom. Man kan vara glad för den tiden man hade tillsammans, du har säkert lärt dig massor om dig själv och vad du söker hos en ny partner. Det tog 3 år får mig att sluta vara hjärtekrossad, 5 åt att inte tänka på exet varje dag och nu efter 8 år så kan jag ändå känna lite glädje över det som var bra i vår relation. Alla år var inte bortkastade. Jag är nu i en ny relation som jag försöker vårda bättre och jag är mer mån om att jag ska få må bra också. Och min nya relation är betydligt mer hälsosam än min gamla. Jag är lycklig och hoppas vi får många fina år tillsammans. Men det finns ju inga garantier. Bara här och nu. 

  • Anonym (Anonym)

    Hur länge sedan var det ni gjorde slut? Hur gamla är ni? Har ni fortfarande kontakt? Vem av er gjorde slut?

    Om det är så att ni fortfarande har kontakt så måste du sluta ha kontakt med honom, om du vill kunna gå vidare. Du har uppenbarligen inte kommit över honom än och om det är konstigt eller ej beror på hur lång tid det har gått. Det är fullt förståeligt att man tänker mycket på exet och oroar sig, om uppbrottet är ganska färskt - MEN det är viktigt att se till att man inte fastnar i det. När det har gått en tid så måste man försöka ta sig vidare. Om ni gjorde slut för två veckor sedan så förstår jag att du har dessa tankar. Har det däremot gått lång tid så måste du försöka ta dig ur detta. 

    Fundera på VARFÖR du oroar dig över att han ska hitta en annan kärlek. Är det för att du på något sätt fortfarande hoppas eller vill att ni ska hitta tillbaka till varandra?

    Om du vill sluta bry dig och sluta fokusera på honom så måste du först och främst se till att klippa all kontakt med honom. Du måste fokusera på dig själv. Det är den enda lösningen. Detta innebär att du ska göra saker som du mår bra av. Håll dig sysselsatt och lägg tid på dina intressen. Prata med någon som du har förtroende för, om du känner att det blir för jobbigt att bära detta ensam. Du måste investera i dig själv och lägga all din energi där. Jobba på att bli så bra som möjligt, för din egen skull. 


    Hur lång tid det tar tills du är över honom är svårt att säga men det beror mycket på hur du väljer att hantera situationen. 

  • Anonym (Vill må bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-14 12:42:54 följande:

    Hur länge sedan var det ni gjorde slut? Hur gamla är ni? Har ni fortfarande kontakt? Vem av er gjorde slut?

    Om det är så att ni fortfarande har kontakt så måste du sluta ha kontakt med honom, om du vill kunna gå vidare. Du har uppenbarligen inte kommit över honom än och om det är konstigt eller ej beror på hur lång tid det har gått. Det är fullt förståeligt att man tänker mycket på exet och oroar sig, om uppbrottet är ganska färskt - MEN det är viktigt att se till att man inte fastnar i det. När det har gått en tid så måste man försöka ta sig vidare. Om ni gjorde slut för två veckor sedan så förstår jag att du har dessa tankar. Har det däremot gått lång tid så måste du försöka ta dig ur detta. 

    Fundera på VARFÖR du oroar dig över att han ska hitta en annan kärlek. Är det för att du på något sätt fortfarande hoppas eller vill att ni ska hitta tillbaka till varandra?

    Om du vill sluta bry dig och sluta fokusera på honom så måste du först och främst se till att klippa all kontakt med honom. Du måste fokusera på dig själv. Det är den enda lösningen. Detta innebär att du ska göra saker som du mår bra av. Håll dig sysselsatt och lägg tid på dina intressen. Prata med någon som du har förtroende för, om du känner att det blir för jobbigt att bära detta ensam. Du måste investera i dig själv och lägga all din energi där. Jobba på att bli så bra som möjligt, för din egen skull. 


    Hur lång tid det tar tills du är över honom är svårt att säga men det beror mycket på hur du väljer att hantera situationen. 


    Det har bara gått några veckor, och det har blivit bättre och bättre under denna tiden egentligen, så tror och hoppas inte att jag kommer fastna i det. Jag har redan försökt att fokusera mer och mer på mig själv och att utveckla mig själv. Men ibland får jag de här tankarna och som du säger har jag inte riktigt släppt honom än. Och jo vi har lite kontakt men det är väldigt lite, bara kollar hur den andra mår eller sådär. Känner inte riktigt att jag vill totalt klippa kontakten, främst för att jag fortfarande bryr mig om honom som person. Dock vill jag hålla mig sysselsatt som du säger och lägga tid på mig själv och mina vänner/familj. Men tycker du det är nödvändigt att klippa kontakten totalt? Blocka honom?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vill må bra) skrev 2022-09-14 12:51:20 följande:
    Det har bara gått några veckor, och det har blivit bättre och bättre under denna tiden egentligen, så tror och hoppas inte att jag kommer fastna i det. Jag har redan försökt att fokusera mer och mer på mig själv och att utveckla mig själv. Men ibland får jag de här tankarna och som du säger har jag inte riktigt släppt honom än. Och jo vi har lite kontakt men det är väldigt lite, bara kollar hur den andra mår eller sådär. Känner inte riktigt att jag vill totalt klippa kontakten, främst för att jag fortfarande bryr mig om honom som person. Dock vill jag hålla mig sysselsatt som du säger och lägga tid på mig själv och mina vänner/familj. Men tycker du det är nödvändigt att klippa kontakten totalt? Blocka honom?

    Är det du som hör av dig eller är det han? Båda?

    Du måste inte blocka honom men jag skulle råda dig att inte höra av dig till honom, då det bara gör det svårare att gå vidare. Ni ska väl inte ha någon slags vänskapsrelation (det funkar bara om båda inte har några som helst romantiska känslor för varandra) och då finns det ju inget syfte med att ha kontakt egentligen. Det försvårar bara. 

    Tänk dig själv. Hur ska du kunna gå vidare och sluta fokusera på honom om du samtidigt ska ha kontakt med honom? Du påminns ju bara mer om honom och er tid tillsammans om ni har kontakt. 


    Gör dig av med allt som påminner dig om honom. Se till att vara sysselsatt och gör saker som du mår bra av. Något som hjälpte mig var att ta stöd av en person som kunde ge mig råd och tips, vilket var min mamma. Jag googlade också på olika quotes om uppbrott och liknande, som stärkte mig. Ett annat bra tips jag fick var att göra en lista på allt som var dåligt med honom, alla hans dåliga egenskaper. På det sättet kommer man inte försköna honom. 


    Fokusera på dig själv och gör sådant som du uppskattar. I slutändan finns det ändå ingen annan än du själv som kan se till att du rör dig framåt. 


    Kan också råda dig att inte ge dig in i något nytt fören du är helt redo för det. Det brukar inte bli så bra om man inleder något nytt utan att vara över det gamla. Fokusera på att vara så bra som möjligt. För mig hjälpte det att börja röra på mig mer. Då blev jag ännu snyggare samtidigt som jag kände mig stolt över mig själv. 

Svar på tråden Om exet träffar någon ny