• fiskekatten

    Är sjukskriven som Arbetssökande, Får min enskilda firma dra in pengar under tiden trots att jag inte tar och aldrig har tagit ut någon lön?

    Har enskild firma som inte drar in några summor som hade räckt till att ta ut som lön utan det är mer en hobbyverksamhet.

    Är det ok för firman att tjäna pengar när jag är sjukskriven? Tar inte ut någon lön och har aldrig gjort det.

    Mvh

    Clara

  • Svar på tråden Är sjukskriven som Arbetssökande, Får min enskilda firma dra in pengar under tiden trots att jag inte tar och aldrig har tagit ut någon lön?
  • Fliselisan

    Om du har en firma som drar in pengar så är det ganska krångliga regler kring detta, inget som med säkerhet kan svaras på här utan mer detaljer. Så ring a-kassan och hör.

    De är ganska restriktiva, med all rätt, då många säger att de inte tar ut lön men istället betalar bilar som är skrivna på firman och köper massa annat, för att gå plus minus noll. Och då blir det väldigt fel att få pengar från oss andra skattebetalare när man egentligen hade kunnat ta ut en lön och försörja sig själv.

  • fiskekatten

    Tack för svar, jag får höra med försäkringskassan då.
    Möjligt att jag kanske får gå ner i % för att inte behöva lägga ner.

    Bara för att förtydliga så handlar inte detta om att försöka bidragsfuska. Det är småpengar det gäller och om något ser jag det som en del av rehabiliteringen

  • Fliselisan

    Jag tror att man ska kunna visa att man haft det som bisyssla bredvid sitt vanliga arbete under det senaste året, utan att ha tagit ut lön. Enkelt förklarat.

  • Mortiscia80

    Jag skulle säga nej på den frågan, generellt. På vilket sätt skulle firman dra in inkomster? Är det en passiv verksamhet som drar in pengar även om du inte rör ett finger, eller måste du själv göra någonting alls för att det ska komma in något? Om svaret är det senare så blir det bedrägeri, för om du är frisk nog att jobba viss tid med ditt företag så ska du inte vara 100 % sjukskriven.

Svar på tråden Är sjukskriven som Arbetssökande, Får min enskilda firma dra in pengar under tiden trots att jag inte tar och aldrig har tagit ut någon lön?