• Anonym (ADHDÅNGEST)

Hur få till ADHD utredning som vuxen?

Ok ni där ute... Jag behöver lite hjälp och förslag. Jag och psykologen på min vårdcentral har kämpat flera månader för att få till en AHDH utredning för mig. Men trotts att psykologen tycker att det är solklart att jag har ADHD och behöver få hjälp och stöd så får vi avslag på varenda remiss.
    En mottagning meddelade att de höll med psykologen om hans utvärdering att efter vad de kunde läsa i remissen så var det solklart men de hade för högt patient tryck för att kunna ta emot mig.
    Nästa meddelade att om det var så som han beskrev det i remissen borde jag ha problem med alkohol eller drogmissbruk så de ställde sig frågande till att jag inte hade det eftersom jag saknade missbruksproblematik. När psykologen överklagade det så fick han en lista med frågor att ställa mig, om min barndom, min skolgång och sist på listan kom frågor om jag hade haft destruktiva förhållanden. Vi svarade långt och ingående med exempel från min skolgång och barndom som visade på att jag haft det hela livet. Sen svarade vi lite kortfattat att ja jag har haft destruktiva relationer men idag är jag i en väldigt bra relation.
    Då blev svaret att de inte trodde det var ADHD utan PTSD efter de dåliga relationerna... Psykologen lyfte det då till sin chef och de har försökt titta på alternativa vägar för att se till så jag får hjälp. Den bistra sanningen är att jag mår sämre och sämre, kämpar mer och mer för att klara av vardagen och får fler och fler meltdowns. Det är fruktansvärt tröttande och krävande och energin det tar gör mig tröttare och ju tröttare jag är desto svårare är det att hålla ihop.

Idag meddelade min vårdcentral att de uttömt alla vägar, de vet inte hur de skall hjälpa mig. Och här sitter nu jag och vet inte vad jag skall ta mig till...

Man kan gå via privat vård, eller göra en utredning i Danmark utan väntelista, men det kostar ca 30 000 som det heter att jag skall få tillbaka från försäkringskassan men dels så har jag inte de pengarna och dessutom så litar jag inte riktigt på att man får tillbaka de pengarna utan bråk... och orkar inte bråka...

Så innan jag kontaktar missbruksenheten och frågar om missbruk av nässpray och coca cola räcker eller om jag behöver ha värre missbruk för att de skall skicka mig på remiss. Eller ringer psykakuten och frågar om att gå in i saker (som väggar och soffor) konstant för att jag glömmer av var de står räknas som självskadebeteende och om de kan ge mig remiss.
    Ja innan jag gör något av de sakerna tänkte jag fråga er där ute, framförallt ni som har erfarenhet av situationen. Vart kan ni tipsa mig om att vända mig? 

Jag bor i Västra Götaland och det är Sahlgrenska som gett mig avslag två gånger.... 

• Svar på tråden Hur få till ADHD utredning som vuxen?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (E) skrev 2022-09-21 22:23:49 följande:
    Jahapp. Här utreder de på psykiatrin så visst att de kan ställa en i kö om man redan är inne i deras läggor men det är inte konstigt att komma från t.ex VC. Utan diagnos får man knappt hjälp men också inte hjälp med diagnos. Haha.

Det är inte konstigt men vissa landsting (regioner) avslår många remisser från VC. 

• Inteutanproblem

Anonym (?.)

Du är inte insatt. ADHD utredning för vuxna prioriteras inte, det finns inte resurser till detta. Du kan vara en klockren diagnos och lida vånda, men om du inte är riktigt långt nere i skiten med ett raserat liv, oförmåga att jobba, substans problematik så är risken reell att man kommer neka till utredning. Det har inget med hur bra remisserna är skrivna att göra, det handlar om en hel del tur och sedan hur resurserna ser ut i länet. 

Man kan testa att skicka remissen till ett annat län. Att man vill ha ett andra utlåtande. Men risken är ju även där, att man blir nekad för att man bedöms inte vara tillräckligt illa däran ännu. Gränsdragningen har verkligen blivit hård. 

Min sambo har också blivit nekad. Flera gånger om. Det står bokstavligen i remisserna och även avslagen att han bedöms med stor sannolikt ha ADHD. Men det finns inga resurser! Så så länge han orkar fortsätta jobba, så får han stå ut. Tyvärr är min sambos situation, eller TS situation särskilt unik. Det är många vuxna med odiagnostiserad NPF som nekas, pga att dom ännu inte totalt brakat samman av att inte orka mer. Man ser väggen komma. Men vården säger nej. Du måste gå sönder först.

• Anonym (D)

Kan du på något sätt komma åt en vuxenpsykiatrisk mottagning i Västra Götaland kan de i sin tur skicka en remiss vidare till Modigo som sedan utför utredningen utan kostnad för dig.

Problemet är ju dock att komma åt den landstingsdrivna vuxenpsykiatriska mottagningen.

Eventuellt kan du ju försöka komma till en psykiatrisk mottagning i en annan stad inom Västra Götaland. 

Tyvärr måste du nog överdriva ditt dåliga mående för att få en chans att komma vidare.

Alternativet är givetvis att din arbetsgivare faktiskt ställer upp och betalar för en privat utredning. 

• Anonym (gg)
    Anonym (D) skrev 2022-09-22 16:00:13 följande:

Kan du på något sätt komma åt en vuxenpsykiatrisk mottagning i Västra Götaland kan de i sin tur skicka en remiss vidare till Modigo som sedan utför utredningen utan kostnad för dig.

Problemet är ju dock att komma åt den landstingsdrivna vuxenpsykiatriska mottagningen.

Eventuellt kan du ju försöka komma till en psykiatrisk mottagning i en annan stad inom Västra Götaland. 

Tyvärr måste du nog överdriva ditt dåliga mående för att få en chans att komma vidare.

Alternativet är givetvis att din arbetsgivare faktiskt ställer upp och betalar för en privat utredning. 

Ibland finns privata psykiatriker som har egen mottagning som kan skriva en remiss också. Finns i alla fall i skåne.
  • Anonym (oppsi)
    Anonym (....) skrev 2022-09-21 23:31:28 följande:
    Vad jag har för yrke eller erfarenhet är helt irrelevant. 

Har du gått til företagshälsovården, även till psykolog så ska alla anteckningar, tester etc finnas journalföring. Det är lag på det. 

Just det att dem avvisar dina remisser är något som inte stämmer. Antigen så är remisserna helt galna skrivna eller så är inte ens remisserna skickade. 
    Saknar man både kompetens och erfarenhet anser man ju naturligtvis att det är irrelevant.
  • Anonym (....)
    Anonym (oppsi) skrev 2022-09-22 19:24:18 följande:
    Saknar man både kompetens och erfarenhet anser man ju naturligtvis att det är irrelevant.
    Nu saknar jag varken kompetans eller erfarenhet. Men  mitt yrke är fortfarande irrelevant då jag aldrig är i min yrkesroll på familjeliv eller andra sociala medier. 
  • Anonym (oppsi)
    Anonym (....) skrev 2022-09-22 19:28:37 följande:
    Nu saknar jag varken kompetans eller erfarenhet. Men  mitt yrke är fortfarande irrelevant då jag aldrig är i min yrkesroll på familjeliv eller andra sociala medier. 
    Klart du saknar kompetens och erfarenhet då du skriver felaktigheter kring remisshantering. Skärp dig.
  • Anonym (....)
    Anonym (oppsi) skrev 2022-09-22 19:34:27 följande:
    Klart du saknar kompetens och erfarenhet då du skriver felaktigheter kring remisshantering. Skärp dig.
    Vad är det för felaktigheter jag skrivit? Enda gången en remiss avslås är när den är felsrkiven. Vilket tydligen ts remisser är. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (....) skrev 2022-09-22 19:45:40 följande:
    Vad är det för felaktigheter jag skrivit? Enda gången en remiss avslås är när den är felsrkiven. Vilket tydligen ts remisser är. 
    Det är inte sant. 
  • Anonym (....)
    Anonym (gg) skrev 2022-09-22 19:56:24 följande:
    Det är inte sant. 
    Precis det jag säger. Ts remiss är otydlig/felaktig skriven och därför fått avslag. 
  • Anonym (D)

Ts remiss är nog inte tillspetsad nog. Min erfarenhet från vården är tyvärr att man behöver överdriva saker och ting, och det är lätt att bli avfärdad. 

Min man fick t.ex. efter en lång process till en sömnundersökning. Deras slutsats var att eftersom han sover igen på helger och dagar så har han inget problem med sömnen. Det faktum att hans naturliga sömnrytm innebär att han gradvis förskjuter dygnet, att han aldrig somnar innan kl. 1 på natten och ofta snarare framåt 3-4, och att han vaknar flera gånger per natt, även om han tar sömnmedel, tog man inte hänsyn till. 

Problemet är ju bara att även om han klarar av sitt jobb och får den sömn han behöver så innebär hans sömntider ett problem för mig och resten av familjen. Hans jobb funkar just för att det ligger på eftermiddagar och kvällar. 

Skulle jag inte täcka upp och ta morgonen och hela förmiddagen med barnen så skulle han inte få tillräckligt med sömn, och skulle inte heller kunna ha det jobb han har.  Vi kan aldrig komma iväg och göra något tidigare än 13-14 på helger  eller lov om vi ska göra något som familj. 
    Det är på många sätt slitsamt, även om det är betydligt lättare nu när barnen är äldre och både är mer självständiga och har en senare rytm. När barnen var små var jag rätt så utsliten. 

På samma sätt har ju Ts klarat sig rätt så bra så länge hon haft någon som stöttat upp där hon brister. När hon inte längre har samma stöd blir det uppenbarligen problem. 

• Anonym (ADHDÅNGEST)

Jag fick ju ett tips från en bekant om en mottaglig som inte ligger i mitt landing men samarbetar med VGR och andra landsting och de är främst online. Fick bokat en tid hos dem och hade ett första utvärderandesamtal med dem idag. Slutade med att de direkt bokade in mig för utredning! Påbörjar den redan om 2 veckor!!! Efter tips här i tråden frågade jag om de även screenade för autism och de gjorde de inte men om de ser tecken på det kan de ge en vidare remiss för det. I vilket fall som helst så läste psykologen idag de remissvar jag hade fått och han var också chockad av vilka anledningar de gav för avslag framförallt då han också konstaterade att det är extremt hög sannolikhet att jag har ADHD. 
    Så jag är påväg att få hjälp! Vet inte vad som händer nu riktigt. Har ett gäng besök inbokade och skall fylla i något test online. Sen skall vi boka tid där anhöriga skall vara med och ja... De sa att deras utredning tar runt 2 månader. Är man klart sen? Får man det på papper då eller är det bara ett första steg? Så många frågor och funderingar nu....

• Anonym (Julia)
    Anonym (ADHDÅNGEST) skrev 2022-09-23 01:17:03 följande:

Jag fick ju ett tips från en bekant om en mottaglig som inte ligger i mitt landing men samarbetar med VGR och andra landsting och de är främst online. Fick bokat en tid hos dem och hade ett första utvärderandesamtal med dem idag. Slutade med att de direkt bokade in mig för utredning! Påbörjar den redan om 2 veckor!!! Efter tips här i tråden frågade jag om de även screenade för autism och de gjorde de inte men om de ser tecken på det kan de ge en vidare remiss för det. I vilket fall som helst så läste psykologen idag de remissvar jag hade fått och han var också chockad av vilka anledningar de gav för avslag framförallt då han också konstaterade att det är extremt hög sannolikhet att jag har ADHD. 
    Så jag är påväg att få hjälp! Vet inte vad som händer nu riktigt. Har ett gäng besök inbokade och skall fylla i något test online. Sen skall vi boka tid där anhöriga skall vara med och ja... De sa att deras utredning tar runt 2 månader. Är man klart sen? Får man det på papper då eller är det bara ett första steg? Så många frågor och funderingar nu....

Grattis! Utredningen är klar då. 
  • Anonym (....)

Ts: Ja, om de har sagt att det tar två månader så är man färdig efter det. Men var beredd på att det kan ta längre tid.

Svar på tråden Hur få till ADHD utredning som vuxen?