Sova över
Är nyfiken på när ni låter eller tonårs killar / tjejer sova över med pojkvän /flickvän.
Hur mycket pratar ni med de andra föräldrarna innan?
Är nyfiken på när ni låter eller tonårs killar / tjejer sova över med pojkvän /flickvän.
Hur mycket pratar ni med de andra föräldrarna innan?
Inte innan 16, kanske inte ens då. Kanske 17.
Visst är dom 7-8 år så är de ju en annan grej.
nu menar jag som pojkvän/flickvän i sexuellt möjligen aktiv ålder
Fattar inte hysterin. Om det är sex man är rädd för så kan de ju göra detta nån annanstans.
Inte alls. Däremot tror jag den risken är mindre hemma hos någons föräldrar där man också ätit kvällsmat och äter frukost, än exempelvis på skoltoaletten eller i baksätet på en volvo.
Nycken är att ha ungdomar som mår bra, att tala med dom om självkänsla, lust och samtycke.
Regler om när man får sova över är en falsk trygghet som inte har någon faktisk effekt, men som möjligtvis får föräldrar att känna att de tar ansvar och är proaktiva.
Mina föräldrar sa OK från 15 års ålder, men jag och en (jämnårig) pojkvän hade redan tagit steget att ha sex redan vid 13. Vill kåta ungdomar ha sex så kommer det bli sex. Jag konmer själv inte sätta en _ålder_ på saken, utan fortlöpande ha samtal med ungarna om samtycke, preventivmedel, hur man behandlar varandra m.m. I det läget med en pojk-/flickvän som ungen vill ha att sova över tänker jag - varför inte? Och då handlar det inte så mycket om aktuell ungdom är 14 eller 17...