• AnnaSturesson

Sova över

Är nyfiken på när ni låter eller tonårs killar / tjejer sova över med pojkvän /flickvän.
    Hur mycket pratar ni med de andra föräldrarna innan?

• Svar på tråden Sova över
  • Anonym (Mamma till fyra)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 15:24:39 följande:
    Skumt. Ungar brukar ju vilja sova över hos kompisar oftare innan 15 än efter. Min har sovit över hos både killar och tjejer i flera år. Nu när han är 14 har intresser dock avtagit. 

Visst är dom 7-8 år så är de ju en annan grej. 

nu menar jag som pojkvän/flickvän i sexuellt möjligen aktiv ålder 

• Anonym (Kungen)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 15:26:39 följande:

Fattar inte hysterin. Om det är sex man är rädd för så kan de ju göra detta nån annanstans.

Man ger ok till sex på ett tydligt sätt när man låter pojkvän/flickvän sova över. Tycker man behöver vara gammal nog så att man vet att man verkligen vill. Är man ex 12 så vet man kanske inte hur man ska göra om killen ligger och klämmer på en hela natten.

ligger man i samma säng så är det många timmar som man kan bli pressad på att göra saker som man inte vill.
  • Drottningen1970
    Anonym (Kungen) skrev 2022-09-17 15:49:09 följande:
    Man ger ok till sex på ett tydligt sätt när man låter pojkvän/flickvän sova över. Tycker man behöver vara gammal nog så att man vet att man verkligen vill. Är man ex 12 så vet man kanske inte hur man ska göra om killen ligger och klämmer på en hela natten.

ligger man i samma säng så är det många timmar som man kan bli pressad på att göra saker som man inte vill.
    sexuellt drivande i 12-13 års åldern är det nog vanligare att tjejer är. De flesta killar är fortfarande omogna och barnsliga. Det är tjejerna som är mer försekomna i den åldern. Därför har jag pratar med min son om detta att aldrig låta sig pressas till nåt man inte vill och rätten till sin kropp.

Men jag ser verkligen inte kopplingen till att säga ok till sex för att man sover över.  Det är väl inte föräldrarna som ska säga det ok till sex överhuvudtaget? Där handlar det ju snarare om att vägleda, lära dom att lyssna till sig själva och göra ansvarsfulla val.
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 15:55:09 följande:
    sexuellt drivande i 12-13 års åldern är det nog vanligare att tjejer är. De flesta killar är fortfarande omogna och barnsliga. Det är tjejerna som är mer försekomna i den åldern. Därför har jag pratar med min son om detta att aldrig låta sig pressas till nåt man inte vill och rätten till sin kropp.

Men jag ser verkligen inte kopplingen till att säga ok till sex för att man sover över.  Det är väl inte föräldrarna som ska säga det ok till sex överhuvudtaget? Där handlar det ju snarare om att vägleda, lära dom att lyssna till sig själva och göra ansvarsfulla val.
    Lagen säger ju en del och som forälder vill man väl iallafall att den efterlevs, det är väl lägsta nivån...
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2022-09-17 15:59:52 följande:
    Lagen säger ju en del och som forälder vill man väl iallafall att den efterlevs, det är väl lägsta nivån...
    Jag anser nog att lägstanivån är att ungdomar inte ska pressas att göra nåt de inte vill. Finns heller ingen lag som straffar eller ens har intentionen att hindra två förälskade och samtyckande 14 åringar till att ha sex. Och om de vill ha det, så kommer de att ha det vare sig det sovs över eller ej.

Jag tror förövrigt att vuxenvärlden överskattar yngre tonåringars önskan att inleda sexuella relationer, om de mår bra.
  • Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 16:16:51 följande:
    Jag anser nog att lägstanivån är att ungdomar inte ska pressas att göra nåt de inte vill. Finns heller ingen lag som straffar eller ens har intentionen att hindra två förälskade och samtyckande 14 åringar till att ha sex. Och om de vill ha det, så kommer de att ha det vare sig det sovs över eller ej.

Jag tror förövrigt att vuxenvärlden överskattar yngre tonåringars önskan att inleda sexuella relationer, om de mår bra.
    Och du verkar underskatta hur många ungdomar som inte vågar säga nej i en utsatt situation.
  • Anonym (Kungen)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-17 16:32:07 följande:
    Och du verkar underskatta hur många ungdomar som inte vågar säga nej i en utsatt situation.
    Exakt. Min tjej fick börja sova över med sin kille när hon var 15. De första 4-5 gångerna sa jag att det skulle vara hemma hos oss, så man finns i närheten om det skulle vara något.
  • Anonym (Kungen)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 15:55:09 följande:
    sexuellt drivande i 12-13 års åldern är det nog vanligare att tjejer är. De flesta killar är fortfarande omogna och barnsliga. Det är tjejerna som är det mer försekomna i den åldern. Därför har jag pratar med min son om detta att aldrig låta sig pressas till nåt man inte vill och rätten till sin kropp.

Behöver ju inte hela tiden vara jämngamla kan ju vara en 13 årig tjej och 15 årig kille.

Anser att man ger ok till sex om man låter ett par sova i samma säng. Alla förstår nog att man kan ha sex på dagen också.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-17 16:32:07 följande:

Inte alls. Däremot tror jag den risken är mindre hemma hos någons föräldrar där man också ätit kvällsmat och äter frukost, än exempelvis på skoltoaletten eller i baksätet på en volvo. 

Nycken är att ha ungdomar som mår bra, att tala med dom om självkänsla, lust och samtycke.
     Regler om när man får sova över är en falsk trygghet som inte har någon faktisk effekt, men som möjligtvis får föräldrar att känna att de tar ansvar och är proaktiva. 

• Drottningen1970
    Anonym (Kungen) skrev 2022-09-17 16:40:05 följande:
    Behöver ju inte hela tiden vara jämngamla kan ju vara en 13 årig tjej och 15 årig kille.

Anser att man ger ok till sex om man låter ett par sova i samma säng. Alla förstår nog att man kan ha sex på dagen också.
    Eller en 13 årig kille och 15 årig tjej.
    Jag tycker det är märkligt att utgå ifrån att ungdomar av samma kön som sover över hos varandra vill ligga med varandra.
  • Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-17 17:05:34 följande:
    Eller en 13 årig kille och 15 årig tjej.
    Jag tycker det är märkligt att utgå ifrån att ungdomar av samma kön som sover över hos varandra vill ligga med varandra.
    Det finns ganska många ungdomar som ligger någonstans på HBTQI+-skalan eller är bi-curious om inte annat, det är klart det finns samkönade som vill ligga med varandra också, eller göra annat. Jag tycker snarare att det är märkligt, i dagens samhällsklimat, att utgå från att de inte skulle kunna vilja det.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-17 17:22:35 följande:
    Det finns ganska många ungdomar som ligger någonstans på HBTQI+-skalan eller är bi-curious om inte annat, det är klart det finns samkönade som vill ligga med varandra också, eller göra annat. Jag tycker snarare att det är märkligt, i dagens samhällsklimat, att utgå från att de inte skulle kunna vilja det.
    Beror antagligen på vad man har för erfarenheter från sin egen uppväxt och ungdom samt ungdomar man har i sin närhet. Min erfarenhet är att det oftast är ungar som inte mår så bra som är sexuellt aktiva väldigt tidigt. Och att ungdomar som mår bra, har fungerande skola, fritid hemliv oftast inte blir sexuellt aktiva förträn i 16-17 års åldern och att de då får hjälp med preventivmedel etc hemifrån. Ser däremot ingen koppling till att de fått sova över hos det motsatta könet eller ej. Men det är bara mina erfarenheter och jag kan naturligtvis ha fel. 
  • Anonym (S)

Mina föräldrar sa OK från 15 års ålder, men jag och en (jämnårig) pojkvän hade redan tagit steget att ha sex redan vid 13. Vill kåta ungdomar ha sex så kommer det bli sex. Jag konmer själv inte sätta en _ålder_ på saken, utan fortlöpande ha samtal med ungarna om samtycke, preventivmedel, hur man behandlar varandra m.m. I det läget med en pojk-/flickvän som ungen vill ha att sova över tänker jag - varför inte? Och då handlar det inte så mycket om aktuell ungdom är 14 eller 17...

Svar på tråden Sova över