• cabanon

    Västeråsare se hit!

    Jag och min man bor nu i i södra Sverige men har tänkt köpa ett hus som vi tittat på i Västerås som ligger i närheten av någon jättestor park som heter Djäkneberget. 

    Har nu googlat lite och läst att just runt Djäkneberget är det mycket stök, ungdomar, personrån och dessutom att det stör mycket de boende i närhetenFörvånad 

    Är det dumt att köpa ett hus precis där? 

    Någon här som verkligen har koll? Hjälp, vi har svårt att ta reda på detta själva. De vars hus vi tittat på säger ju såklart att det är så lugnt och mysigt och inget konstigt alls..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-21 12:10
    Är det ingen här som bor i centrala Västerås? :-/

  • Svar på tråden Västeråsare se hit!
  • TvillingmammaVästgöte
    cabanon skrev 2022-09-21 14:17:35 följande:
    Pettersbergskolan går bort av just den anledningen. Men vi har tänkt på Fridnässkolan till den minsta och Fryxellska skolan till den äldre. 

    Så det är långa köer till just dessa tror du? 

    Måste kolla upp vilket upptagningsområde vi kommer tillhöra, tack för tips!
    Fridnäs är en kommunal skola som det brukar vara svårt att få plats på, mycket populär skola, närhetsprincipen gäller. Fryxellska har inte köer, de har profil dans och musik och det är antagningsprov i dans och musik som gäller, tuff konkurrens om dessa platser. 
  • cabanon
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-09-21 14:34:58 följande:
    Fridnäs är en kommunal skola som det brukar vara svårt att få plats på, mycket populär skola, närhetsprincipen gäller. Fryxellska har inte köer, de har profil dans och musik och det är antagningsprov i dans och musik som gäller, tuff konkurrens om dessa platser. 
    Jaha är det enbart inriktning som gäller i den. Om man inte är något dans/musik-intresserat barn vilken skola i närheten rekommenderar du? helst klass 3-4-5-6
  • cabanon
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-09-21 14:12:58 följande:

    Jakobsberg är ju ett fint villaområde, centralt beläget, jag vill inte avråda från det, om ni gillar huset. Men har ni barn skulle jag kolla upp vilket upptagningsområde ni tillhör. Den närbelägna Pettersbergskolan har inte så bra skolresultat och friskolorna i Västerås har långa köer. 


    Jakobsberg, aha okej tack, värt att kolla. Dessvärre fel namn då Jakobsberg är ett känt slumområde i Stockholm. Irrelevant men man blir så förvirrad att platser har samma namn. 
  • Fröken Allvar

    Jakobsberg i Järfälla är dock inte slum. Släpp genast Djäkneberget. Ta något i en mindre by i norr, gärna med sverigedemokratiskt styre. 

  • Diamanttant

    Jag har bott däri 25 år. Området är lugnt och trevlig, men är inte på väg ner pga närheten till Pettersberg. 


    Förr var också Pettersberg och Trollbacksskolan bra, men tyvärr så har det förändrats mycket. 


    Många flyttar ut från centrum, till externa samhällen som Barkarö och Gäddeholm 

  • cabanon
    Diamanttant skrev 2022-09-21 20:51:32 följande:

    Jag har bott däri 25 år. Området är lugnt och trevlig, men är inte på väg ner pga närheten till Pettersberg. 


    Förr var också Pettersberg och Trollbacksskolan bra, men tyvärr så har det förändrats mycket. 


    Många flyttar ut från centrum, till externa samhällen som Barkarö och Gäddeholm 


    Bor du vid Djäkneberget?
  • cabanon
    Fröken Allvar skrev 2022-09-21 16:42:10 följande:

    Jakobsberg i Järfälla är dock inte slum. Släpp genast Djäkneberget. Ta något i en mindre by i norr, gärna med sverigedemokratiskt styre. 


    Ja vi funderade först på Ekerö men det var väldigt dyrt. 
  • Kastrullresan

    Jag har bott nära Djäkneberget i flera år. Det är en fantastiskt vacker stor park. Vi upplevde inte det som särskild stökigt, kanske med undantag för någon Valborg men inte annars. Vet inte på vilken sida om Djäkneberget som huset  ni är intresserade av ligger. Eftersom parken är ganska stor så skiljer det rätt mycket i avstånd till olika saker.

    Om det är runt Lustigkullagatan skulle kanske Blåsboskolan  kunna vara ett alternativ, beroende på ålder på barnen. 
    Håller med övriga om att angränsande områden mot Pettersberg inte är så lyckade.

  • cabanon
    Kastrullresan skrev 2022-09-22 21:44:34 följande:

    Jag har bott nära Djäkneberget i flera år. Det är en fantastiskt vacker stor park. Vi upplevde inte det som särskild stökigt, kanske med undantag för någon Valborg men inte annars. Vet inte på vilken sida om Djäkneberget som huset  ni är intresserade av ligger. Eftersom parken är ganska stor så skiljer det rätt mycket i avstånd till olika saker.

    Om det är runt Lustigkullagatan skulle kanske Blåsboskolan  kunna vara ett alternativ, beroende på ålder på barnen. 
    Håller med övriga om att angränsande områden mot Pettersberg inte är så lyckade.


    Vad intressant! Det är runt Lustigkullagatan. Barnen är 6 och 10. 
  • cabanon
    Kastrullresan skrev 2022-09-22 21:44:34 följande:

    Jag har bott nära Djäkneberget i flera år. Det är en fantastiskt vacker stor park. Vi upplevde inte det som särskild stökigt, kanske med undantag för någon Valborg men inte annars. Vet inte på vilken sida om Djäkneberget som huset  ni är intresserade av ligger. Eftersom parken är ganska stor så skiljer det rätt mycket i avstånd till olika saker.

    Om det är runt Lustigkullagatan skulle kanske Blåsboskolan  kunna vara ett alternativ, beroende på ålder på barnen. 
    Håller med övriga om att angränsande områden mot Pettersberg inte är så lyckade.


    Vi funderar på Montessoriskolan precis intill Djäkneberget. Någon som har koll på den skolan? 
  • Kastrullresan

    Det lilla jag hört om Montessoriskolan är positivt men då mina egna barn är vuxna sedan länge så vet jag inte hur tillförlitlig bilden är.

    Mina barn gick på Blåsboskolan och då var det en helt okej skola. Även här lite osäker på dagsläget.

    Lycka till med beslutet oavsett vad det blir.

  • Logopeden

    Var inte rädd för Djäkneberget, det är jättefint därikring! Jag bor i centrala Västerås och har aldrig märkt av något stök i det området. Brukar ta kvällspromenader där då och då. 

  • TvillingmammaVästgöte
    cabanon skrev 2022-09-23 09:17:34 följande:
    Vi funderar på Montessoriskolan precis intill Djäkneberget. Någon som har koll på den skolan? 
    Bra skola, lång kö, mycket svårt att få en studieplats där.
  • TvillingmammaVästgöte
    cabanon skrev 2022-09-23 09:17:34 följande:
    Vi funderar på Montessoriskolan precis intill Djäkneberget. Någon som har koll på den skolan? 
    Bra skola, lång kö, mycket svårt att få en studieplats där.
Svar på tråden Västeråsare se hit!