• Anonym (trött på bm)

Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet

Undrar om det bara är jag som tycker att man träffar barnmorskan för ofta?

Jag är sent gravid med mitt första barn.
    Redan när jag ringde för att boka tid för ett första besök bad jag att få slippa informationssamtalet om livsstil osv där de informerar om att man inte ska dricka alkohol, använda tobak/narkotika samt gärna ska äta grönsaker och motionera. Jag fick samtalet ändå, mot min vilja.

Barnmorskan ville boka in besök under sommarsemestern. Jag tackade nej med hänvisning till semester på annan ort samt behov av ledighet. Barnmorskan tjatade då om att jag borde boka besök på semesterorten.

Nu i slutet av graviditeten vill hon träffas en gång varannan vecka. Om man försöker dra ut på tiden mellan besök blir hon inte glad och skriver i journalen att jag motsätter mig hennes rekommendationer.

Notera alltså att detta är en helt normal graviditet. Jag känner mig pressad och stressar upp mig inför besöken, känns kontraproduktivt såhär i slutet av graviditeten när man vill ha lugn och ro. Hur ska jag hantera detta och är det någon annan som också tycker att det är jobbigt att springa till barnmorskan i tid och otid?
  • Svar på tråden Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet
  • Anonym (AB)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-22 16:45:34 följande:
    Min dotter är 10 år och hon går inte på kontroller flera gånger per år i alla fall trots att hon är ett barn. 
    mammatill6 skrev 2022-09-22 15:57:12 följande:
    Fast u Gösta hand handlar det ju om att observera barnets utveckling, inte iaktta om barnet far illa. De på BVC är ju experte på barn och kan se avvikelser som många föräldrar inte har en aning om.
    Jag tror de flesta känner sitt eget barn bäst. 
    Men hon går väl årligen till skolhälsovården? 

Efter ett års ålder, fasas också BVC-besöken ut. Då är den mer kritiska fasen över. En femåring, går ju bara en gång per år till exempel. 
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)
    Min dotter är 10 år och hon går inte på kontroller flera gånger per år i alla fall trots att hon är ett barn. 
    Fast u Gösta hand handlar det ju om att observera barnets utveckling, inte iaktta om barnet far illa. De på BVC är ju experte på barn och kan se avvikelser som många föräldrar inte har en aning om.
    Jag tror de flesta känner sitt eget barn bäst.

Det är bara att beklaga att du som är förälder kan så otroligt lite om barns utveckling att du inte förstår varför man kollar småbarn oftare än 10-åringar. 

• ElaineBenes

Jag var på kontroll minst varannan dag, ibland varje de sista 4 veckorna på grund av högt blodtryck. 
    Tyckte inte det gjorde så mycket, gick ganska snabbt ändå och tänkte att det är väl bra att de har koll på mig 

• Anonym (Läkare)
    Jag tror de flesta känner sitt eget barn bäst. Det är bra att det finns men man måste ha rätt att välja, vård ska vara frivilligt så länge det inte rör LPT. Med far illa menar jag att de blir misshandlade hemma. Jag är inte emot att BVC finns jag tycker bara det ska vara frivilligt vilket det inte är om man får socialen på sig om man tackar nej. De flesta länder har inte BVC så då borde motsvarigheten till socialen utreda dem också. 
    Anonym (AB) skrev 2022-09-22 16:19:04 följande:
    Det gör vi ju! Vi går på cellprovskontroller, mammografi, kollar tjocktarmen och PSA-värde. Många går också på rena hälsokontroller regelbundet. 
    Jag har aldrig hört talas om att någon kollat tjocktarmen bara sådär, PSA vet jag inte vad det är. Det kan vara mer fel än livmoderhalscancer och bröstcancer så det skulle i så fall behövas fler prover. Det du räknar upp är dessutom frivilligt.Jag har aldrig hört talas om att någon blivit kallad till optikern utan att ta kontakt med dem först (finns man i deras listor kan de skicka ett meddelande om att man bör göra årskontroll) de bokar heller inte in än automatiskt man måste boka tiden själv. 
    Alltså?du verkar lite bakom flötet. Du verkar inte förstå begreppet screening och vilka kriterier man använder för att besluta vad, hur, vem och när man rekommenderar screening överhuvudtage. Jag inkluderar här även MVC och BVC i det vidare begreppet screening. 
    är du rädd för storebror ser dig, överstatlighet, aliens eller någon form av infiltration av en främmande stats spioner i vårt sjukvårdssystem eller vad handlar din fullständigt oinsatta skepticism om?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (AB) skrev 2022-09-22 17:38:40 följande:
    Tjocktarmscancer screenas regelbundet hos personer mellan 60 och 74 år i flera regioner. PSA är provet man tar för att hitta prostatacancer. Det tas på många män som går till VC för vad som helst. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen och cellprovtagning räddar många liv varje år. Du menar att man kan strunta i att kolla detta, eftersom det finns så mycket annat man kan drabbas av? 
    Jag menar att de ska göra många, många, många fler prover så man inte drabbas av något. Vi borde rimligtvis gå till läkaren lika ofta som barn går till BVC det första året om allt nu är så farligt. 
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2022-09-22 18:06:05 följande:

Du skrev inget om vem som kallade utan påstod att bara småbarn går på regelbundna täta hälsokontroller. Nej, optikern kallar en inte, men är man smart går man ju som glasögonbärare dit regelbundet, precis som de flesta går till tandläkaren och tar sig och sina barn till mvc och bvc. 

Att inte göra regelbundna hälsokontroller av sitt lilla barn är oansvarigt och tydligt tecken på omsorgssvikt. Hälsokontrollerna behöver inte vara på bvc, men de bör göras och får Soc veta att barnen är undersökta på tex en privatklinik har de så klart inga åsikter om det. 

På vilket vis är BVCs våg bättre än den man har hemma? Att man inte gör som farbror staten vill är inte samma sak som att man inte tar hand om sitt barn. Eftersom du vill att socialen ska kopplas in, vad tycker du att de ska göra? Prata med föräldrarna? Ta barnet? Hur ser du på länder som inte har BVC, är alla dessa föräldrar oansvariga? Hur tänker du när BVC ändras? För allt de säger och gör är verkligen inte hugget i sten förr skulle man t.ex inte ta upp barn som skrek för de skulle träna sina lungor så de fick skrika tills de somnade av utmattning. Var man en dålig förälder som inte gjorde som BVC sa och lät sitt barn skrika? 
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2022-09-22 19:26:35 följande:

Det är bara att beklaga att du som är förälder kan så otroligt lite om barns utveckling att du inte förstår varför man kollar småbarn oftare än 10-åringar. 

Jag vet självklart att man kollar bebisar oftare mitt inlägg var sarkastiskt. 
    Anonym (Läkare) skrev 2022-09-23 00:16:31 följande:
    Alltså?du verkar lite bakom flötet. Du verkar inte förstå begreppet screening och vilka kriterier man använder för att besluta vad, hur, vem och när man rekommenderar screening överhuvudtage. Jag inkluderar här även MVC och BVC i det vidare begreppet screening. 
    är du rädd för storebror ser dig, överstatlighet, aliens eller någon form av infiltration av en främmande stats spioner i vårt sjukvårdssystem eller vad handlar din fullständigt oinsatta skepticism om?

Och där kom personangreppet. Trist att folk inte klarar av att hålla sig borta från sådant på nätet. Fick det dig att känna dig överlägsen? 

Aliens, infiltration och andra konspirationsteorier får stå för dig själv tror jag inte på sådant. 

Anonym (AB) skrev 2022-09-22 18:18:31 följande:

Efter ett års ålder, fasas också BVC-besöken ut. Då är den mer kritiska fasen över. En femåring, går ju bara en gång per år till exempel. 

Nej, de har inget sådant på hennes skola men vaccinerar gör de förstås. 

• jeanette02

Du kan ju berätta för henne att du känner dig stressad av dessa täta besök. Är det svårt att få in rent tidsmässigt el vad är själva grundproblemet? Tycker verkligen du borde gå dit. 
    Det är bra att de har koll på ditt blodtryck, vikt och lyssnar av hjärtljud osv. Sedan deras prat om hälsa kan man lyssna med ett halvt öra om man vet med sig att man redan är skötsam med kroppen. Bara nicka och hålla med. 

När barnet är fött är det väldigt tätt med kontroller. Men allt är ju frivilligt. Själv gick jag på alla mvc/BVC möten då tyckte det var bra. Bvc tog mannen ofta för det passade oss bättre.
    Man gör ju detta för barnets skull. Jag behövde för egen del inte prata om något med dem. Vi hade hembesök också typ första veckan med alla 3. Så säger de stressa inte för det. Men det kändes lite stressigt ändå på ngt vis. 

• jeanette02
    Jag tror de flesta känner sitt eget barn bäst. Det är bra att det finns men man måste ha rätt att välja, vård ska vara frivilligt så länge det inte rör LPT. Med far illa menar jag att de blir misshandlade hemma. Jag är inte emot att BVC finns jag tycker bara det ska vara frivilligt vilket det inte är om man får socialen på sig om man tackar nej. De flesta länder har inte BVC så då borde motsvarigheten till socialen utreda dem också. 
    Anonym (AB) skrev 2022-09-22 16:19:04 följande:
    Det gör vi ju! Vi går på cellprovskontroller, mammografi, kollar tjocktarmen och PSA-värde. Många går också på rena hälsokontroller regelbundet. 
    Jag har aldrig hört talas om att någon kollat tjocktarmen bara sådär, PSA vet jag inte vad det är. Det kan vara mer fel än livmoderhalscancer och bröstcancer så det skulle i så fall behövas fler prover. Det du räknar upp är dessutom frivilligt.Jag har aldrig hört talas om att någon blivit kallad till optikern utan att ta kontakt med dem först (finns man i deras listor kan de skicka ett meddelande om att man bör göra årskontroll) de bokar heller inte in än automatiskt man måste boka tiden själv. 
    Vet inte vilka länder du pratar om men de flesta moderna länder har ungefär samma upplägg som i Sverige. Det heter kanske inte BVC men man gör samma saker. Det kan vara på hälsocentral, Vct och i vissa länder är det på sjukhus med läkare var varannan gång. Lite överkurs. I många länder är det dessutom vanligare med hembesök så slipper man som trött förälder med syskon osv åka omkring i början. Detta offentlig sjukvård ja. 
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-23 01:15:08 följande:
    Jag menar att de ska göra många, många, många fler prover så man inte drabbas av något. Vi borde rimligtvis gå till läkaren lika ofta som barn går till BVC det första året om allt nu är så farligt. 

Du skrev inget om vem som kallade utan påstod att bara småbarn går på regelbundna täta hälsokontroller. Nej, optikern kallar en inte, men är man smart går man ju som glasögonbärare dit regelbundet, precis som de flesta går till tandläkaren och tar sig och sina barn till mvc och bvc. 

Att inte göra regelbundna hälsokontroller av sitt lilla barn är oansvarigt och tydligt tecken på omsorgssvikt. Hälsokontrollerna behöver inte vara på bvc, men de bör göras och får Soc veta att barnen är undersökta på tex en privatklinik har de så klart inga åsikter om det. 

På vilket vis är BVCs våg bättre än den man har hemma? Att man inte gör som farbror staten vill är inte samma sak som att man inte tar hand om sitt barn. Eftersom du vill att socialen ska kopplas in, vad tycker du att de ska göra? Prata med föräldrarna? Ta barnet? Hur ser du på länder som inte har BVC, är alla dessa föräldrar oansvariga? Hur tänker du när BVC ändras? För allt de säger och gör är verkligen inte hugget i sten förr skulle man t.ex inte ta upp barn som skrek för de skulle träna sina lungor så de fick skrika tills de somnade av utmattning. Var man en dålig förälder som inte gjorde som BVC sa och lät sitt barn skrika? Jag vet självklart att man kollar bebisar oftare mitt inlägg var sarkastiskt. 

Och där kom personangreppet. Trist att folk inte klarar av att hålla sig borta från sådant på nätet. Fick det dig att känna dig överlägsen? 

Aliens, infiltration och andra konspirationsteorier får stå för dig själv tror jag inte på sådant. 

Läs på och lär dig om hur man utvärderar screening, varför det används i vissa fall och andra inte, så slipper du göra bort dig. Att säga att du är bakom flötet är absolut inte ok, men du är uppenbart okunnig. Det är också därför din sarkasm inte funkar. För mig var det uttalandet du nu säger var sarkasm bara jämnknasigt med det mesta andra du skrivit. 
  • Anonym (X)

Varför vill du inte gå till bvc sen?

• Anonym (AB)
    Anonym (AB) skrev 2022-09-22 18:18:31 följande:

Så de bryter alltså mot skollagen? Oj, det låter ju ganska allvarligt. Är du säker på att du vill ha ditt barn i en sådan skola?

Eller är det bara så att du inte har koll helt enkelt?
  • Anonym (Läkare)

På vilket vis är BVCs våg bättre än den man har hemma? Att man inte gör som farbror staten vill är inte samma sak som att man inte tar hand om sitt barn. Eftersom du vill att socialen ska kopplas in, vad tycker du att de ska göra? Prata med föräldrarna? Ta barnet? Hur ser du på länder som inte har BVC, är alla dessa föräldrar oansvariga? Hur tänker du när BVC ändras? För allt de säger och gör är verkligen inte hugget i sten förr skulle man t.ex inte ta upp barn som skrek för de skulle träna sina lungor så de fick skrika tills de somnade av utmattning. Var man en dålig förälder som inte gjorde som BVC sa och lät sitt barn skrika? Jag vet självklart att man kollar bebisar oftare mitt inlägg var sarkastiskt. 

Det är min uppriktiga bedömning av det lilla du visat av dig själv på familjeliv. Du verkar inte förstå vikten av denna typ av samhällsfunktioner utan du verkar bara agera på instinkt eller känsla som inte är baserad på någon form av logik eller kunskap eller insikt. Därav förslagen kring misstänksamhet mot överstatlighet etc. 

Och ja, du har nog rätt. Jag känner nog en överlägsenhet i kunskap och insikt i frågan över dig och inser utifrån hur du uttrycker dig att inget någon säger här kommer kunna få dig att förstå utan du är som en arg 4-åring som sätter hälarna i marken och bara skriker nej.

Man får verkligen hoppas att dina nuvarande och eventuella framtida barn inte är ett av de olyckliga som råkar ut för en sjukdom eller tillstånd som hade kunnat tas om hand bättre om det upptäckes i tid. Gällande dig själv är det ju åtminstone mest du som drabbas, om det inte är just ett ofött barn som drabbas via dig eller du som dör i förtid med hemmaboende barn för att du skiter i någon form av erbjuden screening.

• Um Hamza

Välja bort helt är väl en sak, men om du går dit så kan du ju inte bara välja tider själv. Hur ska bm då kunna journalföra magmått i v 32,34,36 osv för att se utvecklingen? Om du dyker upp när det passar dig? Vill du inte veta om du har för mycket/för lite fostervatten, hur barnet växer osv? Jag tycker också det är tjatigt, väntar fjärde och har bytt mvc från hemort till jobbort bara för att fixa det med arbetstider, tar rast en halvtimme och går dit. Jag är inte så noga med kemin med barnmorskan, tycker det är tjatigt att höra på åsikter om min övervikt osv. Men kontrollen är viktig även om det är samma varje gång. Känner lite samma med bvc. De dem säger flyger förbi mitt huvud, de har alltid olika åsikter ändå. Jag går dit för kontrollerna. Men man får vara stark i sig själv och att man vet vad som är bäst för sitt barn, många där är ganska inkompetenta. Min åsikt bara. Men om du inte gillar din bm så byt! 

• Kaede

När jag läser din TS och dina svar tänker jag att just du är en av dem som absolut bör gå. Mvc och bvc är lite av en sekt på ett sätt, det kan jag hålla med om. Värst är det med första barnet skulle jag säga. De nästkommande är det mildare med om man varit en vettig förälder de första gångern. Sekt-antogs ibland, ja, men de fyller en funktion. 

Du ska alltså packa saker inför en flytt samt förbereda för bebis och måste en gång i veckan använda cirka 2-4 timmar av 168(?) till att kolla upp ditt barn och din egen hälsa? Du beskriver ett motstånd som låter ganska oproportionerligt i förhållande till arbets-insats.  Motståndet gäller i praktiken alltså att säkerställa ditt barns hälsa för att det är jobbigt för dig att åka buss?

Två rimliga alternativ. Byt till en närmare vc och byt BM så att du slipper åka bussar. Det blir ändå lättare när du ska börja med bvc sen om du är på rätt Geografiska ställe. Det andra alternativet är ju att bara gå dit. Om du är i vecka 39 får sin partner och familj ordna med flytt och packnin och bebisgrejer som saknas så att du kan åka till BM utan att stressa upp dig. 

Kan det vara så att själva förlossningen och allt som har med det att göra känns nervöst och därför känns packning och flytt och klappa katten (?) viktigare? För så mycket tid är du knappast på mvc att det inte finns någon tid över att ta det lugnt. Det låter mer som en stress-reaktion och den låter inte helt rimlig i ren tids-beräkning, därav frågan om stressen ligger i något annat egentligen? 

Svar på tråden Stressad över täta baenmorskekontroller vid graviditet