Anonym (AB) skrev 2022-09-22 17:38:40 följande:
Tjocktarmscancer screenas regelbundet hos personer mellan 60 och 74 år i flera regioner. PSA är provet man tar för att hitta prostatacancer. Det tas på många män som går till VC för vad som helst. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen och cellprovtagning räddar många liv varje år. Du menar att man kan strunta i att kolla detta, eftersom det finns så mycket annat man kan drabbas av?
Jag menar att de ska göra många, många, många fler prover så man inte drabbas av något. Vi borde rimligtvis gå till läkaren lika ofta som barn går till BVC det första året om allt nu är så farligt.
Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2022-09-22 18:06:05 följande:
Du skrev inget om vem som kallade utan påstod att bara småbarn går på regelbundna täta hälsokontroller. Nej, optikern kallar en inte, men är man smart går man ju som glasögonbärare dit regelbundet, precis som de flesta går till tandläkaren och tar sig och sina barn till mvc och bvc.
Att inte göra regelbundna hälsokontroller av sitt lilla barn är oansvarigt och tydligt tecken på omsorgssvikt. Hälsokontrollerna behöver inte vara på bvc, men de bör göras och får Soc veta att barnen är undersökta på tex en privatklinik har de så klart inga åsikter om det.
På vilket vis är BVCs våg bättre än den man har hemma? Att man inte gör som farbror staten vill är inte samma sak som att man inte tar hand om sitt barn. Eftersom du vill att socialen ska kopplas in, vad tycker du att de ska göra? Prata med föräldrarna? Ta barnet? Hur ser du på länder som inte har BVC, är alla dessa föräldrar oansvariga? Hur tänker du när BVC ändras? För allt de säger och gör är verkligen inte hugget i sten förr skulle man t.ex inte ta upp barn som skrek för de skulle träna sina lungor så de fick skrika tills de somnade av utmattning. Var man en dålig förälder som inte gjorde som BVC sa och lät sitt barn skrika?
Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2022-09-22 19:26:35 följande:
Det är bara att beklaga att du som är förälder kan så otroligt lite om barns utveckling att du inte förstår varför man kollar småbarn oftare än 10-åringar.
Jag vet självklart att man kollar bebisar oftare mitt inlägg var sarkastiskt.
Anonym (Läkare) skrev 2022-09-23 00:16:31 följande:
Alltså?du verkar lite bakom flötet. Du verkar inte förstå begreppet screening och vilka kriterier man använder för att besluta vad, hur, vem och när man rekommenderar screening överhuvudtage. Jag inkluderar här även MVC och BVC i det vidare begreppet screening.
är du rädd för storebror ser dig, överstatlighet, aliens eller någon form av infiltration av en främmande stats spioner i vårt sjukvårdssystem eller vad handlar din fullständigt oinsatta skepticism om?
Och där kom personangreppet. Trist att folk inte klarar av att hålla sig borta från sådant på nätet. Fick det dig att känna dig överlägsen?
Aliens, infiltration och andra konspirationsteorier får stå för dig själv tror jag inte på sådant.
Anonym (AB) skrev 2022-09-22 18:18:31 följande:
Men hon går väl årligen till skolhälsovården?
Efter ett års ålder, fasas också BVC-besöken ut. Då är den mer kritiska fasen över. En femåring, går ju bara en gång per år till exempel.
Nej, de har inget sådant på hennes skola men vaccinerar gör de förstås.