• Anonym (Billigare liv)

Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden

Inspirerad av Aniiees tråd om hur man kan välja "lika" istället för "samma" för att få ned matkostnaderna startar jag nu en lite vidare tråd, där jag tänker att vi alla kan bidra med tips om hur man får ned levnadskostnaderna i största allmänhet. 

Så - dela med er av era bästa tips på hur man kan få pengarna att räcka längre! 

• Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden
  • Anonym (Spara)

Orkar inte läsa allt så här sent så med risk för upprepning:
    Aldrig slänga mat. Nånsin. Jag är hårt uppfostrad med det.
    Köpa secondhand- precis allt som bara går. Vi köpte 2 par vinterskor till ungarna idag för 100:-.
    Handla Svinn-mat och rödlappat på affären.
    Handla efter inköpslista och inte spontant.
    Säga upp klubbar, medlemskap och prenumerationer som kostar.
    "Aldrig" äta ute
    Laga egen mat mer från grunden. Kycklingben i ugn tex.
    Inte röka. Eller snusa.
    Inte dricka alkohol.
    Inte äta godis och snacks.
    Inte äta fikabröd- i så fall hembakt.
    Semestra på hemmaplan.
    Inte köpa nytt "bara för att". Funkar datorn fast den är 10 år så gör den ju.
    Byta hemförsäkring till en billigare.
    Inte åka bil i onödan.
    Odla eget. Paprika tex går alldeles utmärkt odla inomhus.
    Plocka egna bär. 
    Göra egen sylt.
    Skippa gymkostnaden och gå runt i skogen eller ta en cykeltur istället.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Spara) skrev 2022-09-22 22:49:33 följande:

Köpa secondhand- precis allt som bara går. Vi köpte 2 par vinterskor till ungarna idag för 100:-.
    "Aldrig" äta ute
    Inte röka. Eller snusa.
    Inte dricka alkohol.
    Semestra på hemmaplan.
    Inte åka bil i onödan.
    Plocka egna bär. 
    Göra egen sylt.

Tipsa gärna om hur du odlar paprika inomhus.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Spara) skrev 2022-09-22 22:49:33 följande:

"Aldrig" äta ute
    Inte röka. Eller snusa.
    Inte dricka alkohol.
    Semestra på hemmaplan.
    Inte åka bil i onödan.
    Plocka egna bär. 
    Göra egen sylt.

Alla tips är ju bra. Men ärligt att aldrig unna sig en godispåse eller ett glas vin eller öl vad man nu gillar, det blir rätt trist då. Förutsatt att man har råd med godiset eller vinet då. 
  • Jemp

Hur mycket behöver man? 

Börja skala ner och spara på både miljö och ekonomi. 

Fritidssysselsättningar finns en hel del mer eller mindre gratis. Väldigt mycket shopping är "vill ha" och inte "behöver". Nya kläder behövs inte varje månad... Mobiltelefoner håller betydligt längre än 1-2 år. Passa på att rensa ur samtidigt. Man behöver inte resa långt så fort man är ledig. Handla begagnat när du väl ska köpa något. 

(Och ja, det gäller såklart främst dem som oftast har ett överskott att lägga på "onödiga" saker). 

• Jemp
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-22 00:46:08 följande:
    Jösses. Finns det människor som lever så här utanför Östermalm? Åtta olika pålägg? Färdiga mellanmål (vad är det ens)? Pepparbiff? Räkbomber? Renoveringar? Yankee candles? 
    Ja, om folk i västvärlden lever så här så förstår jag att vi lever över jordens resurser. Jag känner mig som en fattiglapp i jämförelse. 
    Ja...? Väldigt vanligt och en stor anledning till att vi lever över jordens resurser ja. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 11:03:56 följande:
    Men vem lever som du beskriver? Vi som redan innan kör så lite som möjligt, tar cykel och buss när det går, renoverar bara när något är uttjänt, storkokar och duschar sparsamt. Reser inte utomlands, köper det mesta begagnat.

Hur ska vi spara?
    Finns många som lever så, även om alla inte gör exakt alla dessa saker alltid. 

Om ni redan lever snålt, då borde ni ju ha pengar sparade. Om inte, då tillhör ni kanske dom som ska se till att öka era inkomster istället, om ni inte kan dra ner på något. Men man behöver inte spara mer om man redan lever väldigt billigt, då drar man redan sitt strå till stacken. 

Känns så märkligt att läsa dessa kommentarer, att det man känner sig lite kränkt för att man inte kan spara, när man redan sparar genom att leva billigt. 
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-23 01:29:41 följande:
    Tipsa gärna om hur du odlar paprika inomhus.
    Stoppar ner några paprikafrön i en kruka med jord, vattnar och väntar. När de kommit upp en bit ställ dom i varmt och soligt fönster. De kräver mycket vatten. Mina paprikor är inne på 3:e säsongen och jag plockar frukt då och då från tidig vår tills vintern kommer. Sista av fjolårets paprikor plockade jag i januari i år.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Polly) skrev 2022-09-23 08:49:09 följande:
    Alla tips är ju bra. Men ärligt att aldrig unna sig en godispåse eller ett glas vin eller öl vad man nu gillar, det blir rätt trist då. Förutsatt att man har råd med godiset eller vinet då. 
    Det är ju bara tips och man följer vilka man vill. Vi köper ytterst sällan godis och dricker inte alkohol, men dricker kaffe. Det är en "lyx" vi unnar oss. Jag köper däremot aldrig nya kläder till mig själv och kläder överlag extremt sällan så kaffet blir kvar.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Spara) skrev 2022-09-23 13:31:21 följande:
    Stoppar ner några paprikafrön i en kruka med jord, vattnar och väntar. När de kommit upp en bit ställ dom i varmt och soligt fönster. De kräver mycket vatten. Mina paprikor är inne på 3:e säsongen och jag plockar frukt då och då från tidig vår tills vintern kommer. Sista av fjolårets paprikor plockade jag i januari i år.
    Vad kul. Behöver man torka paprikafröna innan?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Spara) skrev 2022-09-23 13:34:38 följande:
    Det är ju bara tips och man följer vilka man vill. Vi köper ytterst sällan godis och dricker inte alkohol, men dricker kaffe. Det är en "lyx" vi unnar oss. Jag köper däremot aldrig nya kläder till mig själv och kläder överlag extremt sällan så kaffet blir kvar.
    Det är lite liknande här jag gillar mitt lördagsgodis och sambon vill ha en öl nångång ibland. Och kaffe dricks med men det blir bara morgon och eftermiddag nu för det är för jäkla dyrt. 
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-23 14:00:17 följande:
    Vad kul. Behöver man torka paprikafröna innan?
    Ja, nån dag. Bara lägga på en bit hushållspapper. Inte sätta för många frön i samma kruka. Det misstaget gjorde jag och alla tog sig! Skrattande  Visserligen blir det paprikor även på den "busken", men väldigt små.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Spara) skrev 2022-09-23 15:31:54 följande:
    Ja, nån dag. Bara lägga på en bit hushållspapper. Inte sätta för många frön i samma kruka. Det misstaget gjorde jag och alla tog sig!  // Skrattande  Visserligen blir det paprikor även på den "busken", men väldigt små.
    Tack för svar och tipset.
  • Anonym (Snåla)

Vi försöker dra ner på mat/hushåll. Levt snålt sen innan men försöker hålla budgeten genom att snåla ytterligare.

Äter mer sällan kött och har slutat köpa svenskt utan köper billigaste.

Vi har ett flertal matbutiker nära och jag har börjat handla i flera istället för bara i en. Köper det som är billigast i respektive butik. Framförallt frukt/grönsaker skiljer mkt i pris. Har också slutat köpa ekologiskt utan köper billigaste.

Ännu mer hembakat bröd.

Propagerar för havregrynsgröt och tonåringen har faktiskt börjat äta det till frukost.

Har börjat göra soppor i storkok och frysa in. Bra och billig middag och så slipper man dra igång spisen varje dag (stor gammal elspis).

Mer pasta och pannkakor.

• Spucks

Förutom de uppenbara saker som att enbart köra fulla tvättmaskiner, köpa begangnad och inte shoppa för nöjes skull:

* mycket som de flesta anser som självklart är helt onödig, som duschtvål (om man inte är smutsig med något som är fettlöslig - svett är vattenlöslig), shampoo, frisör, smink
    * tankräm behöver man inte ha s
    å mycket som man ser i reklamden, dvs. på hela tandborstens huvud. Det räcker med hälften eller ännu mindre
    * När något i en tub eller liknande är slut (som tandkräm), skär upp det och använd hela innehållet
    * om det finns kollektivtrafik där man bor och jobbar/pluggar eller allt nödvändig är p
    å gång- eller cykelavstånd behöver man ingen bil alls
    * kläderna g
    år fortfarande att använda även om de är utslitna och/eller har hål. Kläderna som inte ses (tex. underkläder) överallt, allt annat åtminstone hemma
    * onödig att köpa kläder till barn i exakt rätt storlek (förutom skor) - ärmar och byxben kan man vika
    * vänj inte barnen vid teknikprylar - om de kan roa sig med vanliga leksaker
     blir presenterna till jular och födelsedagar mycket billigare. Även när det handlar om dyre leksaker som Lego, för till skillnad från tablets, spelkonsoler och dylikt håller "riktiga" leksaker väldig länge och kan därför enkelt köpas begagnad och säljas vidare
    * passa p
    å att använda gratis-toaletterna utanför hemmet
    * fixa/laga saker själv - finns mycket hjälp tex. p
    å youtube

För att spara energi:

* håll kylskapet fullt (om man inte behöver så mycket mat kan man fylla flaskor eller skålar med vatten)
    * lägg frysen mat i kylen för att tina upp den
    * använd tvättlina istället för torktummlaren
    * använd kläder/sängkläder/handdukar längra innan de tvättas
    * ställ inte spisen/ungnen bredvid kylsk
    åpet
    * duscha mer sällan - luktar tex. axlarna räcker det med tvättlapp
    * använd dammsugaren mer sällan (st
    å ut med mer smuts och/eller använd en lvast oftare)
    * tvätta händerna med kallt vatten
    * diska för hand med kallt vatten
    * tänd belysningen när det verkligen är nödvändig - mycket kan man göra i halvmörkret
    * byt aktiviteter som förbruka el mot annat, tex. läs en bok istället för att titta p
    å TV, spel sällskapsspel istället för dataspel
    * om man kan välja mellan att jobba hemifr
    ån eller inte, åk till jobbet (om man inte behöver bil för att åka dit)
    *
    ladda mobilen och kanske även annat på jobbet
    * stäng av allt som inte behövs (eller dra ut sladden), inklusive modem/routern
    * kolla p
    å mobilens/datorns inställningar för att se vilka appar/program är aktiv i bakgrunden även när de inte används
    * avfrosta frysen regelbundet
    * sänkt värmen och ta p
    å mer kläderna istället
    * laga enklare maträtter som inte behöver mycket tid p
    å spisen eller i ungnen
    * ät kall mat oftare (att man "behöver" tv
    å rejäla, lagade måltider per dag är nog en rätt ny uppfinning och inte nödvändig)
    * m
    ånga taklampor har flera glödlampor, trots att det räcker med en - ta ut de överflödiga
    * koka vattnet i vattenkokaren istället för p
    å spisen
    * avkalka vattenkokaren 

• Anonym (Fanklubb)

Män kan säga upp sina prenumerationer på Onlyfans.

Svar på tråden Tråden där vi tipsar varandra om sätt att sänka levnadskostnaden