• Anonym (Fråga)

Hör förskolan av sig om barn inte kommer?

Idag hade ena barnet en läkartid på morgonen och kom därför till förskolan strax innan lunch. Jag hade aviserat det enligt instruktion i en app. Tydligen hade ingen läst det, för när vi kom var personalen väldigt förvånade att vi dök upp. 

Det fick mig att tänka. Från skolan ringer de inom fem minuter om barnet inte dykt upp på morgonen, trots att de är i ålder att föräldrar måste följa med. Är det generellt så att förskolan inte hör av sig om ett barn inte dyker upp och inget aviserats? 

• Svar på tråden Hör förskolan av sig om barn inte kommer?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 13:05:18 följande:

Idag hade ena barnet en läkartid på morgonen och kom därför till förskolan strax innan lunch. Jag hade aviserat det enligt instruktion i en app. Tydligen hade ingen läst det, för när vi kom var personalen väldigt förvånade att vi dök upp. 

Du verkar ha förstått fel. Du hade aviserat i appen att barnet skulle vara borta på fm, tydligen hade de läst det och var förvånade för att barnet kom, så antingen hade du fyllt i fel tider (heldag) eller så hade de förstått fel och trott att barnet skulle vara borta hela dagen. Så aviserat verkar det iaf ha blivit.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-09-22 17:29:52 följande:
    Du verkar ha förstått fel. Du hade aviserat i appen att barnet skulle vara borta på fm, tydligen hade de läst det och var förvånade för att barnet kom, så antingen hade du fyllt i fel tider (heldag) eller så hade de förstått fel och trott att barnet skulle vara borta hela dagen. Så aviserat verkar det iaf ha blivit.
    Nej, de hade inte ens läst meddelandet i appen, visade det sig. 
  • violis
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 15:22:25 följande:
    Vi måste meddela innan 07, om barnet är frånvarande. Likaså måste barnet friskanmälas senast klockan 07. Sen verkar ingen bry sig om det ändå.
    Vi har kl 13 som brytpunkt innan dess vill vi veta om ett barn som är sjukt kommer dagen därpå eller inte ..vi hör inte av oss till föräldrarna om de glömmer när det bara handlar om ett enstaka barn, däremot i perioder då många barn och pedagoger är sjuka då kan vi både skriva ut i den lärportal kommunen använder att vi saknar frånvaroanmälningar / meddelanden om att barnet kommer dagen efter.

För oss spelar hur många barn som kommer tillbaka eller är fortsatt sjuka  mest roll om vi saknar personal..då 1-2 barn beroende på vistelsetid kan vara det som avgör ifall vi behöver sätta in vikarie eller inte jobbar all pedagoger så har det ju ingen betydelse eftersom vi är bemannade utefter att vi ska ha full barngrupp varje dag 

Dyker inte ett barn upp som har schema tid och inte är frånvaroanmält / lämnat meddelande i lärportalen så ringer vi så fort vi hinner..det innebär att ibland ringer vi 30 min efter att barnet skulle ha kommit o en annan gång 1,5h efter …Sedan har vi några barn vi vet kan ha schema tid kl 8 men lika gärna kan ta sovmorgon o inte dyka upp förrän framåt 10-11…de barnen ringer vi inte till förrän efter lunch…

vi läser alla meddelanden o,lyssnar av alla meddelanden på telefonen..men vi bekräftar inte alltid att vi sett / läst.. det är inte högsta prioritet hos oss.. sen självklart kan vi också missa ibland 

SEN… oavsett om föräldern kommit i håg att friskanmäla eller inte så tar vi ju emot barnet lika glatt som vanligt när hen kommer tillbaka .  
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 17:34:32 följande:
    Nej, de hade inte ens läst meddelandet i appen, visade det sig. 
    Ja då har de dåliga rutiner med andra ord. På vår förskola hör de av sig inom en halvtimme om barnet inte kommer och jag glömt att meddela.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-09-22 19:10:05 följande:
    Ja då har de dåliga rutiner med andra ord. På vår förskola hör de av sig inom en halvtimme om barnet inte kommer och jag glömt att meddela.

De har en usel app. Förr fick man höra av sig via sms, eller genom att berätta för pedagog. Nu enbart app, men hälften av gångerna kommer det inte fram/förblir oläs/okommenterat. Ett sms besvarades med tummen upp, då visste man i alla fall att det var läst. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 19:12:54 följande:

De har en usel app. Förr fick man höra av sig via sms, eller genom att berätta för pedagog. Nu enbart app, men hälften av gångerna kommer det inte fram/förblir oläs/okommenterat. Ett sms besvarades med tummen upp, då visste man i alla fall att det var läst. 

Fortsätt skicka sms då?
  • violis
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-09-22 19:15:10 följande:
    Fortsätt skicka sms då?
    Inte säkert att de kan..våra föräldrar kan inte skicka sms.. telefonerna har vanliga telefonnummer dvs riktnummer och tel nummer …det är mobiler vi har så de kan ta emot o skicka sms ..men det är till ett annat mobilnummer som föräldrarna bara får om vi först skickar ett sms till dem…
    ( men vi har telefonsvarare ) 
  • Anonym (Fundersam)
    violis skrev 2022-09-22 19:21:43 följande:
    Inte säkert att de kan..våra föräldrar kan inte skicka sms.. telefonerna har vanliga telefonnummer dvs riktnummer och tel nummer ?det är mobiler vi har så de kan ta emot o skicka sms ..men det är till ett annat mobilnummer som föräldrarna bara får om vi först skickar ett sms till dem?
    ( men vi har telefonsvarare ) 
    Nej men om man har kunnat förut så lär de väl inte ha gjort sig av med mobilerna...?
  • nernu

Tror att de ringer efter en timme om man inte kommer hos oss. 

• violis
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-09-22 19:26:39 följande:
    Nej men om man har kunnat förut så lär de väl inte ha gjort sig av med mobilerna...?
    Beror på… vi fick nya sim- kort nu i höst till våra telefoner då kommunen bytt avtal och när jag fick ett sms från mina kollegor häromveckan skickat från vår avdelningstelefon var det från ett annat mobilnummer än tidigare ( hade det gamla sparat i min telefon ) 
  • ElaineBenes

Vet inte då vi ännu ej varit hemma utan att meddela. 
    Men vet att det skickas ut ett meddelande genom appen där schema anmäls om barnet ej checkats in 15 minuter efter utsatt starttid. 

• Jemp
    student2013 skrev 2022-09-22 18:55:46 följande:

Vår förskola vill att man meddelar innan 7 på morgonen om barnet är hemma.

Ni är flera som säger sjukanmälan innan 7 (vi har helst innan 8). 
    Hur funkar det? Mina barn är de flesta dagar knappt uppe så dags :p
  • Anonym (Fråga)
    Jemp skrev 2022-09-22 21:06:07 följande:
    Det är inte mitt förskolebarn heller. Vi anmäler alltid senare. Jag tänker inte väcka klockan 06, bara för att se om barnet är friskt eller inte.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 19:12:54 följande:

Dåliga rutiner kan alla verksamheter ha. Men anledningen till app är för att sms tar tid från pedagogerna. En tumme upp är 20sek ouppmärksam pedagog. Sen ringer telefonen, sen sms Kalles mamma om gummistövlar och Stellas pappa om snuttefilt och Ahmeds mamma att mormor hämtar. Det blir på många ställen ohållbart och pedagogernas fokus måste vara på de barnen som är på plats. De är prio ett. Förskolans tillsynsansvar börjar när du lämnar ditt barn. Tror inte du vill att pedagogerna ska tappa fokus från ditt barn för sms eller telefon eller liknande.
  • Anonym (skolan)
    Anonym (Fråga) skrev 2022-09-22 13:05:18 följande:

Det fick mig att tänka. Från skolan ringer de inom fem minuter om barnet inte dykt upp på morgonen, trots att de är i ålder att föräldrar måste följa med. Är det generellt så att förskolan inte hör av sig om ett barn inte dyker upp och inget aviserats? 

Skolan ringer väl främst om det är stora barn som kanske tar sig till och från skolan själva. Samt att det är skolplikt.

Småbarn som går på förskola måste lämnas av någon och då behöver man inte oroa sig för att barnet kommit bort på vägen om det inte dyker upp. Sen brukar ju förskolan vilja veta ändå, så att de kan planera verksamheten.

Eller så såg de fel på appen, och trodde att ditt ban skulle vara frånvarande hela dagen, inte bara en stund pga läkarbesök. 
  • student2013
    Jemp skrev 2022-09-22 21:06:07 följande:
    Vi lämnar 7:45 så våra första larm ringer innan 7 även dottern vaknar ofta innan 7. Så märker hör man direkt på morgonen att hon är sjuk så är man snabb med att meddela dem. Märker man kvällen innan så skickar man då så läser dem det på morgonen efter.
Svar på tråden Hör förskolan av sig om barn inte kommer?