• Thu 22 Sep 2022 18:36
    9772 visningar
    38 svar
    38
    9772

    Känner att pappan sviker

    Hej alla,
    jag känner att min situation är väldigt jobbig och önskar få lite input. 


    vi har en niomånaders pojke. Mammaledigheten har varit rätt påfrestande mentalt och fysiskt (pojken har passerat 11,5 kg och ca 75 cm). Papplan var ledig ihop med mig i 2,5 månad men jag kände inte att jag fick så mycket hjälp. I bästa fall hjälptes Vi åt-förutom några dagar där vi var på semester med hans familj, då ville han nog visa hur mycket han gör ????
    Nu är jag sjukskriven och han envisas om att åka på en nöjesresa med jobbet i fyra dagar. Trots att jag vädjar om hjälp med sonen säger han otrevligt ?det är ditt barn, du får lösa det-jag KOMMER att åka, du bestämmer inte över mig-punkt slut!?

    Han menar på att hans vd (som han är polare med) ?behöver honom? och att han måste lyfta företaget, samt att ?alla andra har också småbarn och får åka?, men det sista är naturligtvis inte sant. (Har en team-koordinerande tjänst). Innan sommaren berättade han att resan var endast preliminärt bokad och att vi har tid att prata om det. I slutet av augusti visade det sig att han hade ljugit och bakom min rygg planerat olika saker relaterade till denna resa. 


    Jag känner mig så otroligt sviken av honom, att han prioriterar sin nöjesresa över min hälsa och pojkens välmående. 


    Hur resonerar man med en sådan person? Finns det instanser i samhället som kan hjälpa med ett mer jämlikt ansvar?

    /uppgiven och sliten mamma 

  • Svar på tråden Känner att pappan sviker
  • Anonym (Magnu­s)
    Fri 23 Sep 2022 20:22
    #21

    Tvingade han dig att imitera en skalbagge på rygg för att han ville filma det? Det är sjukt! Han kränker dig och misshandlar dig psykiskt när han nedvärderar dig till en insekt. 
    Finns det ingen i din omgivning som kan hjälpa dig till ety eget boende? Så här vill du väl inte ha ditt liv? 

  • Fri 23 Sep 2022 20:46
    #22
    +1

    Men vad sjutton, han är ju helt sjuk!
     Låt inte ditt barn växa upp och tro att hans beteende är ett normalt beteende, så jag tror att du är stark och lämnar honom för ditt barns skull - och för din egen skull. Du behöver prata med någon, ring Soc och be om hjälp. Har du något nätverk? Annars prata med bvc om du har förtroende för dem?
    Se de fyra dagarna som fyra dagar att förbereda dig mentalt. Tror du att din killes beteende bidrar till hur du mår? I sådana fall borde du ha alla möjligheter att må bättre utan honom! 
    Och tänk på att inget av detta är ditt fel, han har brutit ned dig, men du är stark!

  • Fri 23 Sep 2022 22:56
    #23

    Wow! TACK av hela mitt hjärta för ert stöd. Hur intelligent jag än kan anses vara, är jag både fördövad och förblindad av normaliseringsprocessen. Det finns nog flera brottsrubriceringarna på beteendet. Självklart är inga jag helt oskyldig; jag har blivit argare och argare som motreaktioner. tycker inte om mig själv i det tillståndet :( 

  • Fri 23 Sep 2022 23:32
    #24

    Ar du ensam vårdnadshavare, eller hur lyckas man få familjestöd via kommunen 4 h om dagen, så man kan fortsätta jobba istället for att ta fl-dagar?

  • Sat 24 Sep 2022 08:44
    #25

    Nej, finns två vårdnadshavare. var inte hemma vid mötet, men han överdramatiserade om hur utbränd han är av allt. Tror det påverkar 

  • Sat 24 Sep 2022 08:45
    #26

    ?han är alltså utbränd till han ska på sin nöjesresa 🤣

  • Anonym (J)
    Sat 24 Sep 2022 10:29
    #27

    Om han lämnar sitt barn när du är sjukskriven är han den sämsta jävla pappan nånsin. Och en förbannat dålig man också. 
    Ut med honom. 

  • Anonym (HS)
    Sat 24 Sep 2022 10:44
    #28
    +1

    Han är ju helt sjuk i huvudet! Skalbaggegrejen är så vidrig så jag finner inte ord. 


    Det finns ingen familj att rädda förutom den som består av dig och din son. Det är bra att du redan har kontakt med Soc. Ring dit och be om råd kring hur du ska gå vidare för att flytta ut och för att skydda dig och sonen. Berätta om skalbaggegrejen så att de fattar vilket sjuk individ de har att göra med. 


    Kan du passa på att flytta det mesta av dina grejer till föräldrar, kompis eller hyrt förråd när han är borta? Finns det någon som kan hjälpa dig med det praktiska? 


    Ett samtal till en kvinnojour kan nog också vara skönt. De har pratat med många tjejer i din sits och kommer troligen att förstå din situation väldigt snabbt. 

  • Sat 24 Sep 2022 17:19
    #29

    det finns inget att bygga vidare på här. Det här är en allvarligt störd människa du lever med. En sådan person kan inte ändrades sig och kan inte känna vissa grundläggande mänskliga känslor- hur mycket du än vill att han ska. Ta ditt bar från den här personen så snart som möjligt-för barnets skull. Nej inte ta barnet ifrån honom men separera med barnet.

  • nernu
    Sat 24 Sep 2022 18:19
    #30

    Man lever givetvis inte med någon som säger det är ditt barn lös det. 

  • Tue 27 Sep 2022 20:10
    #31

    Hur har det gått? Tänker på dig...

  • Wed 28 Sep 2022 11:21
    #32
    Elin pelin skrev 2022-09-27 20:10:15 följande:

    Hur har det gått? Tänker på dig...


    Tack för omtanken Elin Hjärta jag gör allt vad jag kan för att hitta nytt boende. Har kontakt med kvinnojouren och våld i nära relation som förhoppningsvis påskyndar processen. 


    sedan jag skrev har han dragit några fantastiska lögner. Första på familjeterapin ?jag måste åka, jag har blivit beordrad av D (VDn)? varpå jag ifrågasatte varför en VD skulle beordra en valfri resa.. sedan när min mamma försökte tala vett till honom ?jag har erbjudit att din dotter ska åka på spa! T.o.m erbjudit bekosta det, och även frågat hennes vänner om de kan åka med henne om jag betalar!? ..mina vänner har inte en susning om vad jag menar när jag frågar vem ska åka på spa med. Han ville ju inte säga namn pga att ?inte vill bryta förtroendet?

    han verkar ha tappat verklighetsuppfattningen helt 😪

  • Anonym (Jenny­)
    Wed 28 Sep 2022 17:14
    #33

    Usch vilken tråkig sits du har hamnat i, med ett riktigt ärke svin! 


    Som du säkert förstår kommer det aldrig att bli bättre, hade jag varit du hade jag först och främst flyttat hem till min mamma - sedan tagit reda på rättigheter/skyldigheter vad gäller separation med spädbarn/barn och tagit det därifrån. 


    Han har bränt sina broar hos dig för länge sedan. 

  • Wed 28 Sep 2022 20:13
    #34

    Vad stark du är som tagit tag i det! Jag är imponerad, för många kommer inte dit där du är. 

  • Thu 29 Sep 2022 17:29
    #35
    Elin pelin skrev 2022-09-28 20:13:23 följande:

    Vad stark du är som tagit tag i det! Jag är imponerad, för många kommer inte dit där du är. 


    Well, det är extremt tungt att inse vilken slags person han är. Samtidigt kunde/borde jag utläst liiite saker liiite tidigare när han drog olika versioner om varför han har barn sedan tidigare (exet slutade ta p-piller i smyg/ hon fick missfall/ han ville lämna men hon gav honom dåligt samvete/ hon manipulerade honom att skaffa barn för då skulle hennes mångårig depression gå över..och det blev den sista versionen. Han ?erkände? även att han hade mörka tankar då han ej ville ha barnet och önskade att hon fick missfall igen. 


    det roliga i kråksången är att vi jobbade ihop under den tiden och jag hörde aldrig något om någon tjej och ännu mindre något om att han ska bli pappa-visserligen dolda han graviditeten för alla på jobbet. 


    han har varit jätteduktig på att väck empati hon mig. Något jag ångrar djupt idag 

  • Thu 6 Oct 2022 21:36
    #36
    MademoiselleO skrev 2022-09-29 17:29:14 följande:

    Well, det är extremt tungt att inse vilken slags person han är. Samtidigt kunde/borde jag utläst liiite saker liiite tidigare när han drog olika versioner om varför han har barn sedan tidigare (exet slutade ta p-piller i smyg/ hon fick missfall/ han ville lämna men hon gav honom dåligt samvete/ hon manipulerade honom att skaffa barn för då skulle hennes mångårig depression gå över..och det blev den sista versionen. Han ?erkände? även att han hade mörka tankar då han ej ville ha barnet och önskade att hon fick missfall igen. 


    det roliga i kråksången är att vi jobbade ihop under den tiden och jag hörde aldrig något om någon tjej och ännu mindre något om att han ska bli pappa-visserligen dolda han graviditeten för alla på jobbet. 


    han har varit jätteduktig på att väck empati hon mig. Något jag ångrar djupt idag 


    Han låter duktig på att manipulera, du var kär och ville inte se saker. Tänk inte att du skulle gjort saker annorlunda, då hade du inte haft ditt fina barn! Du går nog inte på en sådan sak igen...
  • Mon 7 Nov 2022 21:47
    #37

    Hur går det för dig? Om du har möjlighet och tid skulle det vara kul att på en uppdatering. Håller tummarna för dig!

  • Wed 9 Nov 2022 13:00
    #38
    Hej! 🙂
    Jag kommer från KTH och pluggar Design & Produktframtagning och skulle gärna vilja att ni med barn svarar på denna anonyma enkät om barn i köket. Dina enkätsvar är viktiga för att vi ska kunna utveckla produkter som gör det säkrare och roligare för barn att vara med i köket !

    Ha en trevlig dag!! 


    https://forms.gle/UA1hjDxXLkfHDfXw7

Svar på tråden Känner att pappan sviker