• Fri 23 Sep 2022 16:45
    19826 visningar
    143 svar
    143
    19826

    Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?

    Är det någon som har erfarenhet av hur era kommuner agerar i den frågan? Har någon fått med sig 1 eller 2 personal för att kunna åka på en veckas semester utomlands?
    I mitt fall gäller det min dotter som jag skulle vilja få med på en semestervecka med personal från hennes boende, samt att jag "jobbar" natten och vi typ delar ansvaret under dagarna, alltså inte håller jättestrikt på vem som jobbar och hur mycket. Dottern är lättskött, endast en intellektuell funktionsnedsättning, så inga tunga lyft etc. Bara tillsyn och på-pushning  i stort sett.
    Resan och uppehälle skulle vi bekosta, även för personalen, kommunen behöver endast bistå med löner och ev försäkring för sin personal. Vill höra om det finns riktlinjer eller prejudikat i frågan, kommunen har inte gett besked så jag befarar att det lutar åt ett nej, och jag kommer överklaga i så fall så det får prövas.
    Enligt LSS ska hon ha samma rättigheter som andra, och att få åka på semester  nån gång tycker jag borde ingå i detta, speciellt om vi betalar allt själva, inga krav på bidrag till resekostnader. 

  • Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?
  • Anonym (Junia­)
    Mon 26 Sep 2022 13:55
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 13:52:10 följande:
    Klart du får gissa, det har alla rätt att göra. Jag rekommenderar att du läser förarbetena och propositionen istället, så slipper du gissa. Utredningen som gjordes inför att omsorgslagen skulle avskaffas var omfattande och speglade samhällsmoralen och samhällsandan i den tiden.
    Jo. Det fanns ju ett arv av tvångssteriliseringar, tvångsaborter och vanföresanstalter att göra upp med. Och då överkompenserade man väl åt andra hållet. 
  • Anonym (EC)
    Mon 26 Sep 2022 13:58
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 13:55:57 följande:
    Jo. Det fanns ju ett arv av tvångssteriliseringar, tvångsaborter och vanföresanstalter att göra upp med. Och då överkompenserade man väl åt andra hållet. 
    Ja det är klart att "leva som andra" som funktionshindrad och LSS-berättigad kan ses som någon form av överkompensering för tidigare synder, men det synsättet säger mer om dig faktiskt. Vi andra väljer att se det som moraliskt riktigt och rätt att även LSS-berättigade ges möjlighet att ha ett gott liv.
  • Anonym (Junia­)
    Mon 26 Sep 2022 14:54
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 13:58:41 följande:
    Ja det är klart att "leva som andra" som funktionshindrad och LSS-berättigad kan ses som någon form av överkompensering för tidigare synder, men det synsättet säger mer om dig faktiskt. Vi andra väljer att se det som moraliskt riktigt och rätt att även LSS-berättigade ges möjlighet att ha ett gott liv.
    Ja, men jag tycker att alla som lever på samhället oavsett orsak (med undantag för interner på fängelser av uppenbara skäl, de har ju själva valt att begå brott), ska ha rätt att ha LIKA goda liv. Jag vidhåller att det ÄR konstigt att nivån ska vara högre för personer med bara en viss typ av diagnoser.

    Men jag lämnar det här nu....
  • Anonym (gg)
    Mon 26 Sep 2022 14:55
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 13:58:41 följande:
    Ja det är klart att "leva som andra" som funktionshindrad och LSS-berättigad kan ses som någon form av överkompensering för tidigare synder, men det synsättet säger mer om dig faktiskt. Vi andra väljer att se det som moraliskt riktigt och rätt att även LSS-berättigade ges möjlighet att ha ett gott liv.
    Det är ju så att om man har LSS så är det ju ett funktionshinder man har som man alltid kommer att ta, i hela sitt liv, som någon skrev handlar försörjningsstöd (oftast) om en begränsad tidsperiod, och baseras (oftast) inte på en diagnos. Jag tror mycket ligger i det, att lagstiftningen ser ut som den gör och ska se ut som den gör.

    Sedan är det såklart inte heller egentligen rätt att vissa med försörjningsstöd har diagnoser och inte får hjälp av LSS eller får ta del av sjukförsäkringar, men det har ju inget med trådstarten att göra.
  • Anonym (U)
    Mon 26 Sep 2022 15:28
    -1 +1
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 14:54:39 följande:
    Ja, men jag tycker att alla som lever på samhället oavsett orsak (med undantag för interner på fängelser av uppenbara skäl, de har ju själva valt att begå brott), ska ha rätt att ha LIKA goda liv. Jag vidhåller att det ÄR konstigt att nivån ska vara högre för personer med bara en viss typ av diagnoser.

    Men jag lämnar det här nu....
    Diskussionen blev väl för jobbig, antar jag.
    Du väljer väl att inte svara nu, men jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka varaktiga diagnoser du tänker på, som inte omfattas av LSS idag.
  • Anonym (EC)
    Mon 26 Sep 2022 15:33
    +2
    Anonym (U) skrev 2022-09-26 15:28:19 följande:
    Diskussionen blev väl för jobbig, antar jag.
    Du väljer väl att inte svara nu, men jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka varaktiga diagnoser du tänker på, som inte omfattas av LSS idag.
    Det är standard m.o. för vederbörande. Kommer in och tycker en massa saker, gärna presenterat som "hur det är", om saker som hon inte vet en susning om eller har förstånd att begripa.
  • Anonym (Junia­)
    Mon 26 Sep 2022 18:14
    Anonym (U) skrev 2022-09-26 15:28:19 följande:
    Diskussionen blev väl för jobbig, antar jag.
    Du väljer väl att inte svara nu, men jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka varaktiga diagnoser du tänker på, som inte omfattas av LSS idag.
    Alla problem som människor kan ha, kan inte sammanfattas i en diagnoskod på några bokstäver och siffror. Det kommer kanske du också att förstå, med ökad ålder och livserfarenhet. 
  • Anonym (U)
    Mon 26 Sep 2022 18:22
    +1
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 18:14:04 följande:
    Alla problem som människor kan ha, kan inte sammanfattas i en diagnoskod på några bokstäver och siffror. Det kommer kanske du också att förstå, med ökad ålder och livserfarenhet. 
    Slingra dig inte.
    Ge då exempel på varaktiga problem som bör omfattas av just LSS. För min del, dår den gärna utvidgas så.att den omfattar fler.
    Jag är med all sannolikhet äldre än vad du är. Oavsett, så har du trots din ålder och erfarenhet totalt missat att läsa på om LSS överhuvudtaget innan du yttrade dig i tråden.
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 15:33:22 följande:
    Det är standard m.o. för vederbörande. Kommer in och tycker en massa saker, gärna presenterat som "hur det är", om saker som hon inte vet en susning om eller har förstånd att begripa.

    Exakt. Med högerextrem slagsida.
  • Anonym (Att dra en lag för långt)
    Mon 26 Sep 2022 20:39
    +1
    sextiotalist skrev 2022-09-26 13:19:18 följande:
    Funderingar. Du skriver att hon har ett lätt funktionshinder, måste det vara med personal då?
    För att ta med henne på en resa, det hindrar nog inte kommunen. 
    Hennes dotter verkar inte ha något lättare funktionshinder. Tjejen kan inte bre en smörgås själv. TS kunde inte ha dottern hemma eftersom TS inte klarade det. Det TS skriver i början, stämmer inte med det hon svarar med i tråden.
  • Mon 26 Sep 2022 21:25
    Anonym (Att dra en lag för långt) skrev 2022-09-26 20:39:01 följande:
    Hennes dotter verkar inte ha något lättare funktionshinder. Tjejen kan inte bre en smörgås själv. TS kunde inte ha dottern hemma eftersom TS inte klarade det. Det TS skriver i början, stämmer inte med det hon svarar med i tråden.
    Jodå, "lättskött" i det här fallet betyder att hon inte använder olika hjälpmedel såsom rullstol, blöjor, syrgas, slemsug, får inte epileptiska anfall eller något annat som gör henne svårhanterad. Det hon har är en grav intellektuell funktionsnedsättning som gör att hon inte kan lämnas obevakad då hon har ett litet barns förstånd, förstår inte faror samt har ett obefintligt konsekvenstänk.
  • Anonym (flafl­)
    Tue 27 Sep 2022 20:46
    +1
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 12:49:43 följande:
    Faktiskt inte. SoL är en egen lag och har andra formuleringar än LSS. Bistånd enligt SoL och bistånd enligt LSS har även olika syften och riktar sig mot olika målgrupper. Det kan vara bra att känna till, annars blir det att man jämför äpplen och päron.
    Ibland är det samma målgrupper som omfattas av både SoL pga försörjningsstöd och som även omfattas av LSS.
    Många med tex asperger, idag autism 1 och 2 har boendestöd men har samtidigt  försörjningsstöd.
    Personer med diagnoser som syns mer behöver ofta inte befatta sig med försörjningsstöd för ju svårare handikapp desto enklare att bli sjukpensionär eller få aktivitetsstöd från FK. 

    Finns många som fastnar på försörjningsstöd för att FK vägrar sjukpensionera eller för att den behövande helt saknar förmåga att ansöka om sjukpension. Socialtjänsten är rätt dåliga på att samarbeta med andra myndigheter t.o.m. socialtjänsten i grannkommunen.
    Samtidigt vägrar många arbetsgivare ta emot denna grupp för arbetsträning, fast de får gratis arbetskraft. I vissa fall går det absolut att hitta rätt. Ofta inte, många i den här gruppen behöver en handledare som säger vad som ska göras hela tiden, då kan de jobba jättebra. Den anpassningen kan vara svår att få till även om LSS ger möjlighet till anpassning på arbetsmarknaden.
    Verkar som om den behövande i många fall behöver ha tur att träffa på personal med stort engagemang och kunskap eller har anhöriga som orkar driva på.

    Många kommuner drar ut på tiden onödigt mycket vad gäller att sätta in boendestöd när den som ansöker om boendestödet har svårt att själv kontakta myndigheter och varken är medveten om sina rättigheter eller har förmåga att stå upp för dem.
    Därför är jag glad att ts för sin dotters talan när hon inte kan göra det själv.

    Har en person med Downs i min närhet, hen har alltid fått bra hjälp från samhället, skolan, sjukvården och habiliteringen. Kontaktfamilj en gång i månaden. 
    Det är väl personer utan synliga handikapp vid första ögonkastet vars vård och rätt insatser verkar variera stort inom landet även olika från kommun till kommun. 
  • Anonym (Släkt­ing)
    Thu 29 Sep 2022 11:23
    +1
    2barnsmoder skrev 2022-09-26 21:25:18 följande:
    Jodå, "lättskött" i det här fallet betyder att hon inte använder olika hjälpmedel såsom rullstol, blöjor, syrgas, slemsug, får inte epileptiska anfall eller något annat som gör henne svårhanterad. Det hon har är en grav intellektuell funktionsnedsättning som gör att hon inte kan lämnas obevakad då hon har ett litet barns förstånd, förstår inte faror samt har ett obefintligt konsekvenstänk.
    Och det bör DU klara av i en vecka, det andra barnet ska du ju inte ta med dig heller...
  • Anonym (A)
    Thu 29 Sep 2022 11:30
    +1
    Och det bör DU klara av i en vecka, det andra barnet ska du ju inte ta med dig heller...

    Ja alltså, så har det alltid varit med min släkting. Hon lämnas inte själv, de har haft staket på tomten etc etc i alla år hon bodde hemma. Alltid någon som är med henne. Nu som 20-åring har de släppt henne till ett boende där det är personal dygnet runt.  Men, ville en förälder åka utomlands med henne så är det görbart såklart.

    Om nivån på intelligens är så pass låg som du nu beskriver det ts undrar jag hur viktigt det är för henne att vara just utomlands? Badhuset kanske är ganska bra det med? Antingen, betala någon du känner för att haka på so kan vara en släkting eller vän. Måste väl inte vara nån från boendet.
Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?