Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?

Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 03:22:40 följande:
    Håller med. Det finns andra skäl till att inte kunna tjäna ihop till en solresa själv, än att man är född med funktionshinder. Dessutom har jag en stark känsla av att det även i de kommuner, som beviljar detta till funktionshindrade (om det nu är sant att några kommuner gör det, det verkar konstigt när kommunerna måste spara på allt annat numera), bara är funktionshindrade med anhöriga som driver igenom detta, som får det...
    Läs på om LSS istället för att spekulera hej vilt. Å andra sidan ät det väl det du brukar göra här på FL,, oavsett.
  • Anonym (U)
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-25 19:44:17 följande:
    Fast "alla andra" har verkligen inte råd att resa utomlands på solsemester! Jag pratade faktiskt alldeles nyligen (vi räknande röster tillsammans på valnatten) med en kvinna, som varit utomlands för första gången i sitt liv vid 40+. Till Åland, på en 24-timmarskryssning! :o

Hon hade hittat en kille på nätet som bjöd henne. Hon tyckte att detta var jättestort och märkvärdigt! Och då är hon inte ens handikappad på något sätt - hon drog bara på sig stora skulder i ungdomen, då hon försökte komma ifrån sin dysfunktionella ursprungsfamilj. 
    Detta är totalt irrelevant. Omfattas den funktionshindrade av LSS,  så är det kostnaden för medföljande personal kommunen i vissa fall står för. Sin egen resekostnad  får den funktionshindrade stå för själv.
    Som påpekats ovan, läs på innan du yttrar dig.
  • Anonym (U)
    elmadumle skrev 2022-09-25 23:52:45 följande:
    Då ska alla som är fattiga och inte har råd att åka på semester, ännu mindre utomlands, få resa också då. Jag har aldrig varit utomlands, inget jag har lidit av, våra barn har inte fått åka utomlands, lider de av det nu som vuxna får de väl komma med sina anklagelser då. Det är ingen som helst rättighet för någon att få åka utomlands.
    Det är kostnaden för personalen sim är aktuell inom LSS, inte kostnaden  för den funktionshindrade.
  • Anonym (U)
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 14:54:39 följande:
    Ja, men jag tycker att alla som lever på samhället oavsett orsak (med undantag för interner på fängelser av uppenbara skäl, de har ju själva valt att begå brott), ska ha rätt att ha LIKA goda liv. Jag vidhåller att det ÄR konstigt att nivån ska vara högre för personer med bara en viss typ av diagnoser.

Men jag lämnar det här nu....
    Diskussionen blev väl för jobbig, antar jag.
    Du väljer väl att inte svara nu, men jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilka varaktiga diagnoser du tänker på, som inte omfattas av LSS idag.
  • Anonym (U)
    Anonym (Junia) skrev 2022-09-26 18:14:04 följande:
    Alla problem som människor kan ha, kan inte sammanfattas i en diagnoskod på några bokstäver och siffror. Det kommer kanske du också att förstå, med ökad ålder och livserfarenhet. 
    Slingra dig inte.
    Ge då exempel på varaktiga problem som bör omfattas av just LSS. För min del, dår den gärna utvidgas så.att den omfattar fler.
    Jag är med all sannolikhet äldre än vad du är. Oavsett, så har du trots din ålder och erfarenhet totalt missat att läsa på om LSS överhuvudtaget innan du yttrade dig i tråden.
    Anonym (EC) skrev 2022-09-26 15:33:22 följande:
    Det är standard m.o. för vederbörande. Kommer in och tycker en massa saker, gärna presenterat som "hur det är", om saker som hon inte vet en susning om eller har förstånd att begripa.

Exakt. Med högerextrem slagsida.
Svar på tråden Bor på kommunalt gruppboende, åka på semester?