• Anonym (Trött dotter)

Pappa dement - hur mycket ska man ta?

Min pappa har hela livet varit oberäknelig med plötsliga utbrott etc. Nu har han blivit dement och är ännu värre. Han dricker dessutom, vilket gör det hela värre. Känner att jag helt enkelt inte orkar. Problemet är att jag är enda barnet och mamma har får länge sedan lämnat honom. Han har ett syskon, men de har ingen vidare kontakt. Ikväll har han spammat mig med otrevliga meddelanden om hur dålig jag är. Har själv problem med hälsan och orkar snart inte med. Vad gör man? Förstår ju att en del är hans demens men samtidigt har han varit en skit (sorry) hela sitt liv. Ge mig gärna råd. 

Ps. Vet att jag låter hemsk, men det börjar verkligen bli för mycket nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-23 20:47
    Vill bara tillägga hur tacksam jag är över era svar och ert stöd. Känns så himla skönt att få skriva av sig och jag är uppriktigt tacksam..

• Svar på tråden Pappa dement - hur mycket ska man ta?
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Släkt) skrev 2022-09-23 22:35:54 följande:

Du ska inte ta nåt egentligen utan ha begränsad kontakt. Försöka få till en utredning och in på ett boende. Av med körkortet. Min svärmor var dement. Det gick väldigt snabbt och även om hon aldrig var elak var hon väldigt påfrestande. Fick massor med idéer och det gick aldrig resonera. Det började med lite hemtjänst, sen mer o mer, sen larm på dörren, avstängd spis, god man och slutligen demensboende. Då kunde familjen slappna av igen.

Börjar bli samma här, spis som stänger av sig själv och liknande. Förstår att det var en lättnad för er. Kände en enorm befrielse när pappa låg inne några veckor förra året. 
  • Postman
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 22:52:21 följande:
    Det är ju lite det som är grejen. Visst, det blir tvunget, men hur gör man rent praktiskt om personen vägrar? Min mormor vägrade och henne fick familjen i princip kidnappa/fysiskt tvinga. Hon rymde även gång på gång. Uppskattar alla tips på lösningar för min pappa och ska kolla upp dem. Tanken med tråden var dock egentligen främst att få tips på hur man ska orka som anhörig. Men det blir ju ofta så att allt fokus riktas på din sjuka, är själv "skyldig" till det. 

Det är jäkligt utmattande och det går i vågor. Blir det för påfrestande backa om det går. Du hade väl en faster också, kan hon avlasta dig lite kanske. Det jag uppfattade som mest jobbigt var det ständigt dåliga samvetet. Samvetet att det jag gjorde aldrig var gott nog. Det gäller att hålla det ifrån sig så mycket man kan.
  • Postman
    Anonym (Ngnf) skrev 2022-09-23 22:43:31 följande:
    Jo det vet jag redan, är själv i vården. Men de samarbetar ju.

Gott, då har du ett försprång emot många andra. Då har du också lättare att lägga orden rätt.
  • Anonym (Trött dotter)
    Postman skrev 2022-09-23 22:56:28 följande:

Det är jäkligt utmattande och det går i vågor. Blir det för påfrestande backa om det går. Du hade väl en faster också, kan hon avlasta dig lite kanske. Det jag uppfattade som mest jobbigt var det ständigt dåliga samvetet. Samvetet att det jag gjorde aldrig var gott nog. Det gäller att hålla det ifrån sig så mycket man kan.
    Men precis! Det där förbannade dåliga samvetet. Det var därför jag kände att de bara rann över ikväll när han verkligen beskrev hur värdelös jag är som aldrig hjälper honom när jag känner att jag inte gjort annat senaste tiden. Måste lära mig att hålla det ifrån mig, men vet ärligt talat inte hur man gör. 

Japp han har en syster, men hon bor några timmar bort. Han är tyvärr inte intresserad av kontakt med henne heller, han har ju mig säger han (jag är den bästa som finns när han pratar med andra) och att han inte behöver henne. Önskar att han tog tillvara de människor som bryr om honom. Han har inte så många. 
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 22:52:21 följande:
    Det är ju lite det som är grejen. Visst, det blir tvunget, men hur gör man rent praktiskt om personen vägrar? Min mormor vägrade och henne fick familjen i princip kidnappa/fysiskt tvinga. Hon rymde även gång på gång.

Uppskattar alla tips på lösningar för min pappa och ska kolla upp dem. Tanken med tråden var dock egentligen främst att få tips på hur man ska orka som anhörig. Men det blir ju ofta så att allt fokus riktas på din sjuka, är själv "skyldig" till det. 

Ja det var verkligen inte meningen att sätta fokus på honom men det blev så för som anhörig blir man ju inte lugnare av att situationen inte är i ordning. Gick själv flera år och var orolig för pappa. Hemskt var det. Alltså jag tror att han insåg själv till slut. Men det jag gjorde var att försöka att inte säga att personen måste. Utan liksom, prata med snäll och vänlig ton och framföra att man är orolig för honom, att man vill att han ska ha det bra och vara trygg. Nämnde också att personalen finns där som stöttning. Men även att det är som en vanlig egen lägenhet fast med personal runt omkring som finns där för honom. Sa också att han kan ju testa ett tag, för att se och att han alltid kan ändra sig om han inte skulle trivas. 

Det verkar tyvärr krävas en del från biståndshandläggaren bara innan personen ens får in på ett äldreboende. Så är det här iallafall. Men den personen i kommunen kan du också prata med. Bara för att se vad han eller hon säger också och få lite stöttning. 

Det finns även anhörigstöd i kommunerna. Man kan få stöttning av den personen. Det kanske också skulle vara bra? Kram 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 23:05:56 följande:
    Men precis! Det där förbannade dåliga samvetet. Det var därför jag kände att de bara rann över ikväll när han verkligen beskrev hur värdelös jag är som aldrig hjälper honom när jag känner att jag inte gjort annat senaste tiden. Måste lära mig att hålla det ifrån mig, men vet ärligt talat inte hur man gör. 

Japp han har en syster, men hon bor några timmar bort. Han är tyvärr inte intresserad av kontakt med henne heller, han har ju mig säger han (jag är den bästa som finns när han pratar med andra) och att han inte behöver henne. Önskar att han tog tillvara de människor som bryr om honom. Han har inte så många. 
    Du är inte värdelös. Allt hänger inte på dig som anhörig. Men man känner ju så. Du måste ju ta hand om dig själv med. 
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Ngnf) skrev 2022-09-23 23:10:42 följande:

Ja det var verkligen inte meningen att sätta fokus på honom men det blev så för som anhörig blir man ju inte lugnare av att situationen inte är i ordning. Gick själv flera år och var orolig för pappa. Hemskt var det. Alltså jag tror att han insåg själv till slut. Men det jag gjorde var att försöka att inte säga att personen måste. Utan liksom, prata med snäll och vänlig ton och framföra att man är orolig för honom, att man vill att han ska ha det bra och vara trygg. Nämnde också att personalen finns där som stöttning. Men även att det är som en vanlig egen lägenhet fast med personal runt omkring som finns där för honom. Sa också att han kan ju testa ett tag, för att se och att han alltid kan ändra sig om han inte skulle trivas. 

Det verkar tyvärr krävas en del från biståndshandläggaren bara innan personen ens får in på ett äldreboende. Så är det här iallafall. Men den personen i kommunen kan du också prata med. Bara för att se vad han eller hon säger också och få lite stöttning. 

Det finns även anhörigstöd i kommunerna. Man kan få stöttning av den personen. Det kanske också skulle vara bra? Kram 

Menade inte på något sätt att du hade fel fokus. Bara att det alltid blir så av sig självt liksom. Vilket är fullt förståeligt. Du har skrivit jättefina inlägg och jag uppskattar dem mycket. Visste inte att det finns anhörigstöd. Ska kolla upp det också. Tusen tack. 

Usch! Förstår att det var hemskt för dig. Önskar att jag kunde resonera så med honom på det sättet. Blir bara skrik och våldsamheter när jag försöker.

Ja det verkar som att de vill ha kvar folk hemma så länge som bara möjligt nu för tiden.

Ska sova lite nu. Kram tillbaka!
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Ngnf) skrev 2022-09-23 23:11:26 följande:
    Du är inte värdelös. Allt hänger inte på dig som anhörig. Men man känner ju så. Du måste ju ta hand om dig själv med. 
    Åh tack! Jag är faktiskt rörd över hur snälla alla är i tråden. Så tacksam!
  • Postman
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 23:05:56 följande:
    Men precis! Det där förbannade dåliga samvetet. Det var därför jag kände att de bara rann över ikväll när han verkligen beskrev hur värdelös jag är som aldrig hjälper honom när jag känner att jag inte gjort annat senaste tiden. Måste lära mig att hålla det ifrån mig, men vet ärligt talat inte hur man gör.  Japp han har en syster, men hon bor några timmar bort. Han är tyvärr inte intresserad av kontakt med henne heller, han har ju mig säger han (jag är den bästa som finns när han pratar med andra) och att han inte behöver henne. Önskar att han tog tillvara de människor som bryr om honom. Han har inte så många. 

Ja det är lätt att tycka att han borde ta tillvara de som bryr sig om honom men tänk också på att han är sjuk. Demens finns i en massa varianter och det är svårt att sortera ut vilka beteenden som beror på sjukdomen eller ej. De har också en period för de ör mästare på att dupera sin omgivning eller märka något. En tanke till. Googla om du kan hitta någon anhörigförening eller liknande i din närhet. Där kan du säkert få råd och stöd.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Trött dotter) skrev 2022-09-23 20:36:45 följande:
    Måste först säga att jag gillar dina inlägg (om du är den som brukar skriva med signaturen Teddy). Rak utan att bli otrevlig. I like!

Ja du, bra fråga. Absolut för att jag är medberoende. Har ägnat hela mitt liv, även som liten, till att täcka upp och försöka sopa undan mattan. Ville döva mitt dåliga samvete genom att ge honom min tid i somras antar jag. Men ja, det var ett stort misstag.

Han använder inte sin sjukdom för att jag ska stå ut med hans skit. Det har han alltid förutsatt. Något är fel på honom. Förstår inte hur han har kunnat ha ett bra jobb hela sitt liv. Hur han kunnat dölja sitt riktiga jag. Det övergår mitt förstånd. 

Han har inte formellt fått diagnosen demens, men han blev allvarligt sjuk förra året och då sa de på sjukhuset att han med största sannolikhet har det och en utredning skulle göras. Hade ju själv märkt det  också. Men han motsatte sig utredningen förstås. Men jag är övertygad om att han har det. Han hann till exempel glömma att jag var där under tiden jag var i duschen. Han kunde inte skilja på dag och natt. Ja, det finns många exempel som gör att jag tror det. 
    Åh, tack vilket fint beröm. Alltid fint med någon som fattar att min rakhet inte betyder att jag är aggressiv eller vill vara taskig. Ofta är jag bara väldigt nyfiken på varför människor gör si eller så och vill förstå. Som med dig, jag ville förstå hur det kan komma sig att du bodde hos din pappa i fyra veckor när han beter sig som han gör mot dig. Och du gav mig svaret när du skriver att du ville döva ditt dåliga samvete. Och det är till stor del det, ditt dåliga samvete, som får dig att må så dåligt. Och din pappas beteende också förstås. Men man kan ju undra varför du känner dåligt samvete mot någon som ibland blir så arg så att du måste låsa in dig själv? Ditt svar finns ju som du själv säger i din barndom  och att du redan som liten fick lära dig att sopa under mattan och dölja vad som pågick.
    Din pappa är säkert psykisk sjuk, förutom demensen. Och det har han varit hela ditt liv. Han har misshandlat dig mentalt, kanske även fysiskt? Ditt förhållande till din pappa är som ett förhållande mellan en misshandlade och hans fru. Precis som den frun så behöver du komma bort från ert förhållande för att kunna må bra. Du bör söka hjälp till dig själv så att du kan klara av att sätta gränser jäntemot din pappa. Och det blir ju inte lättare av att han nu är ännu mer sjuk och behöver hjälp praktiskt. Det kan bli ett sånt där jobbigt mellanläge med dementa, där dom är friska nog att själva bestämma vart dom vill bo, att dom absolut inte vill bo på äldreboende. Och då kan man inte tvinga dom heller. Men snart kommer han nog bli så sjuk så att han inte kan ha riktiga samtal med biståndshandläggaren längre och då tror jag faktiskt att du har rätt, som närmsta anhöriga, att placera honom på ett boende. Och har han väl fått plats där så kan du slappna av mycket mer och lämna över vården av honom. Ring biståndshandläggaren som flera har tipsat om och prata om saken. Och sök hjälp för dig själv också, så att du kan må bra. Det förtjänar du för du har också rätt att må bra här i livet.
  • Anonym (Släkt)

Anhörigstöd/grupp vore nog nåt. I vår närmaste stad har jag sett att det finns så det finns nog lite varstans. Det dåliga samvetet ska du kasta av dig! Det hjälper vare sig dig eller din pappa. Har man gjort det man kan och orkar så räcker det. Med betoning just på orkar. Man ska aldrig köra slut på sig för nån annans skull. Ingen vinner på det. Då får man backa, ha mindre kontakt, söka hjälp utifrån. Och till viss del- innan demensen blivit alltför allvarlig- kan man faktiskt säga ifrån också.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Släkt) skrev 2022-09-24 12:58:26 följande:

Anhörigstöd/grupp vore nog nåt. I vår närmaste stad har jag sett att det finns så det finns nog lite varstans. Det dåliga samvetet ska du kasta av dig! Det hjälper vare sig dig eller din pappa. Har man gjort det man kan och orkar så räcker det. Med betoning just på orkar. Man ska aldrig köra slut på sig för nån annans skull. Ingen vinner på det. Då får man backa, ha mindre kontakt, söka hjälp utifrån. Och till viss del- innan demensen blivit alltför allvarlig- kan man faktiskt säga ifrån också.

Precis så!
  • Anonym (Känner igen mig)

Hej ts.

har inte läst alla svar du fått så riks för upprepning men kör ändå. Känner igen mig  din beskrivning förutom att min pappa inte drack.
    Men han var en usel och skadlig pappa och när han blev dement blev det initialt 1000 ggr värre.
    Han ringde mig mellan 10-40 ggr dag iom han glömde han ringt innan och samtalen var en ?härlig? mix av rätt normala, till aggressiva eller för att tala om vilken värdelös idiot jag är osv osv.

Jag drog igång en apparat för att han skulle få hjälp för annat hade jag inte samvete att låta bli tyvärr. Överallt kändes det som alla instanser förväntade sig att jag skulle sköta mkt kring min pappa så tillslut sa jag precis som det var, att jag alltid varit rädd för min pappa och han är elak och jag inte vill utsätta mig för honom och Mao inte vill ha ansvar över något alls.

Det var visst motstånd men eftersom jag faktiskt lät bli att ta på mig att tex handla osv så fick han hjälp. När han blev ännu sämre ganska snabbt fick han plats på ett korttidsboende där  han blev kvar tills det fanns plats på ett riktigt boende.

Det fina i det hela var att när min pappa väl kom in på boende så fick han lugnande mediciner och var för första gången i hela mitt liv snäll och rolig utan utbrott och hot. Så när han gick bort så sörjde jag honom trots allt och önskade jag fått ha kvar honom lite längre stund när han äntligen var trevlig att umgås med.

så mitt tips till dig ts är att våga låta bli att hjälpa till (utöver hjälpa till med att dra igång flr ev hemtjänst och eller boende men handla inte, laga inte mat, städa eller tvätta. Utsätt dig inte för din pappa och tänk på dig och ditt mående istället. Du har ingen skyldighet att ställa upp nör han inte varit bra för dig i ditt liv. 

• Anonym (R)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-23 20:24:44 följande:
    Varför bodde du där i fyra veckor?
    Jag tycker inte alls att du är hemsk. HAN är hemsk. Att du ens måste ställa frågan och dessutom håller på och ursäktar dig hela tiden tyder på att du är medberoende till din pappa. Du måste dra gränsen vid hans elakheter och våldsamheter. Gör inga ursäkter för att han är din sjuke pappa. Om han använder sin demenssjukdom som ett sätt att utpressa dig att stå ut med hans skit så är jag tveksam till hans diagnos. Man brukar inte vara medveten om sin egen sjukdom om man är dement eller är han precis i början av sin sjukdom?
    Men precis. Har jobbat i hemtjänsten och aldrig träffat en dement som ens kan skriva sms. Men är iofs mer än 10 år sen jag jobbade där, så kanske är skillnad på de som blir dementa tidigt idag och har hanterat sms under många år innan demensen.
    Annars brukar ju dementa glömma bort de det lärt sig på senare tid, men minnas barndomsminnen och detaljer om det jättebra.

Är han etyldement (alkoholistdement som kan ske i tidigare ålder)?

Jag vet, borde ha läst klart tråden innan jag kommenterade. Läste bara fram till Teddys inlägg, så får kanske svar på min fråga.
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2022-09-24 21:58:03 följande:

Hej ts.

har inte läst alla svar du fått så riks för upprepning men kör ändå. Känner igen mig  din beskrivning förutom att min pappa inte drack.
    Men han var en usel och skadlig pappa och när han blev dement blev det initialt 1000 ggr värre.
    Han ringde mig mellan 10-40 ggr dag iom han glömde han ringt innan och samtalen var en ?härlig? mix av rätt normala, till aggressiva eller för att tala om vilken värdelös idiot jag är osv osv.

Jag drog igång en apparat för att han skulle få hjälp för annat hade jag inte samvete att låta bli tyvärr. Överallt kändes det som alla instanser förväntade sig att jag skulle sköta mkt kring min pappa så tillslut sa jag precis som det var, att jag alltid varit rädd för min pappa och han är elak och jag inte vill utsätta mig för honom och Mao inte vill ha ansvar över något alls.

Det var visst motstånd men eftersom jag faktiskt lät bli att ta på mig att tex handla osv så fick han hjälp. När han blev ännu sämre ganska snabbt fick han plats på ett korttidsboende där  han blev kvar tills det fanns plats på ett riktigt boende.

Det fina i det hela var att när min pappa väl kom in på boende så fick han lugnande mediciner och var för första gången i hela mitt liv snäll och rolig utan utbrott och hot. Så när han gick bort så sörjde jag honom trots allt och önskade jag fått ha kvar honom lite längre stund när han äntligen var trevlig att umgås med.

så mitt tips till dig ts är att våga låta bli att hjälpa till (utöver hjälpa till med att dra igång flr ev hemtjänst och eller boende men handla inte, laga inte mat, städa eller tvätta. Utsätt dig inte för din pappa och tänk på dig och ditt mående istället. Du har ingen skyldighet att ställa upp nör han inte varit bra för dig i ditt liv. 

Hej :)

Åh, jag känner igen mig SÅ mycket i det du skriver. Tack snälla att du tog dig tid att skriva. Den där blandningen du skriver om är nästan det värsta. Man vet aldrig vad man ska få när han ringer. 

Känner igen motståndet också. Det känns inte alls att okej att de gör så.

Tack för tips! Uppskattar verkligen ditt svar.
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Släkt) skrev 2022-09-24 12:58:26 följande:

Tack, ja jag ska kolla upp det imorgon. Det känns verkligen som att jag nått min gräns. I fredags skrev han de hemska meddelandena jag skrev om i starten och nu har han ringt hela helgen för att skälla på mig över de vidriga sakerna jag skrev till honom, fastän det var han som skrev. Har blockat nu för en stund. Måste vila. Och som du säger, söka hjälp utifrån.
  • Anonym (Trött dotter)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-24 01:22:36 följande:
    Åh, tack vilket fint beröm. Alltid fint med någon som fattar att min rakhet inte betyder att jag är aggressiv eller vill vara taskig. Ofta är jag bara väldigt nyfiken på varför människor gör si eller så och vill förstå. Som med dig, jag ville förstå hur det kan komma sig att du bodde hos din pappa i fyra veckor när han beter sig som han gör mot dig. Och du gav mig svaret när du skriver att du ville döva ditt dåliga samvete. Och det är till stor del det, ditt dåliga samvete, som får dig att må så dåligt. Och din pappas beteende också förstås. Men man kan ju undra varför du känner dåligt samvete mot någon som ibland blir så arg så att du måste låsa in dig själv? Ditt svar finns ju som du själv säger i din barndom  och att du redan som liten fick lära dig att sopa under mattan och dölja vad som pågick.
    Din pappa är säkert psykisk sjuk, förutom demensen. Och det har han varit hela ditt liv. Han har misshandlat dig mentalt, kanske även fysiskt? Ditt förhållande till din pappa är som ett förhållande mellan en misshandlade och hans fru. Precis som den frun så behöver du komma bort från ert förhållande för att kunna må bra. Du bör söka hjälp till dig själv så att du kan klara av att sätta gränser jäntemot din pappa. Och det blir ju inte lättare av att han nu är ännu mer sjuk och behöver hjälp praktiskt. Det kan bli ett sånt där jobbigt mellanläge med dementa, där dom är friska nog att själva bestämma vart dom vill bo, att dom absolut inte vill bo på äldreboende. Och då kan man inte tvinga dom heller. Men snart kommer han nog bli så sjuk så att han inte kan ha riktiga samtal med biståndshandläggaren längre och då tror jag faktiskt att du har rätt, som närmsta anhöriga, att placera honom på ett boende. Och har han väl fått plats där så kan du slappna av mycket mer och lämna över vården av honom. Ring biståndshandläggaren som flera har tipsat om och prata om saken. Och sök hjälp för dig själv också, så att du kan må bra. Det förtjänar du för du har också rätt att må bra här i livet.
    Ja absolut! Aldrig uppfattat dig som taskig. Keep up the good work Solig

Du får mig att tänka mycket. Ja, jag tror också att han lider av psykisk ohälsa och alltid har gjort. Han har alltid uppfört sig på ett väldigt avvikande sätt och försatt mig i jobbiga situationer. Och ja, du har rätt, han har skadat mig såväl psykiskt som fysiskt, vilket har satt sina spår. Valde sedan en partner som behandlade mig illa när jag var 18 och vi bodde tillsammans i några år, så det var inte heller bra. Har svårt att säga nej. Det känns som att jag inte får säga nej, för att det kan leda till värre saker. Så jag bodde hos pappa för att jag hellre bodde där än att han skulle bli ännu argare. Men ja, det gick ju käpprätt och helvete och kommer aldrig att hälsa på honom ensam igen. Japp, hör hur sjukt det låter när jag skriver. Måste få ett slut på det här.

Tack igen Teddy {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Trött dotter)
    Postman skrev 2022-09-23 23:25:56 följande:

Ja det är lätt att tycka att han borde ta tillvara de som bryr sig om honom men tänk också på att han är sjuk. Demens finns i en massa varianter och det är svårt att sortera ut vilka beteenden som beror på sjukdomen eller ej. De har också en period för de ör mästare på att dupera sin omgivning eller märka något. En tanke till. Googla om du kan hitta någon anhörigförening eller liknande i din närhet. Där kan du säkert få råd och stöd.
    Jo det är sant förstås, men han har alltid varit så. Det enda som verkar räknas i hans liv, är kvinnor. Tappat räkningen på hur många kvinnor han har haft sedan mamma lämnade honom. Men det är ingen som orkat med honom i längden och familj och vänner bryr han sig inte om. Så nu är han ensam förstås. 

Tack snälla, det ska jag göra. 
  • Anonym (Släkt)

Låter bra att ta en paus och söka stöd nånstans. Man har inte det yttersta ansvaret för sina föräldrar faktiskt. Är orken och lusten slut så är den. 

Svar på tråden Pappa dement - hur mycket ska man ta?