• Anonym (Undran)

Sjukt barn ekonomi??

Kommer få ett sjukt barn. Kommer krävas sjukhusbesök, medicinering.... extra kostnader. 

Vad kan man få för ekonomisk hjälp? 
    Merkostnad? 
    Vårdbidrag? 
    Från försäkringsbolag? 

Kan man vabba istället för föräldradagar från födsel? 

• Svar på tråden Sjukt barn ekonomi??
  • Anonym (Undran)

Jag har gravidförsäkring. En sådan man betalar för. 

Tack ni andra som svarar och ger bra råd. Tack 

• EpicF

Jag tycker personligen att det är väldigt fint att du valt att fortsätta graviditeten och önskar dig och ditt barn all lycka Hjärta

• Anonym (Ja)

Vid sjukhusvistelse skriver läkare ut intyg till Fkassan om vård av svårt sjukt barn till båda föräldrarna så man slipper ta vanliga föräldradagar. Gravidförsäkringen betalar ut för sjukhusvistelse upp till barnets 6 månadersdag samt engångsbelopp för vissa diagnoser. Dessvärre är det med barnförsäkring, riktigt svårt att få en tyvärr. Och lyckas man få en är barnets diagnos inte inräknat.  

• Anonym (Undran)

Kan man inte försäkra barnet om han har sjukdom? Gäller det alla sjukdomar? 

• Anonym (FK)
    Anonym (Npf- mamma) skrev 2022-09-26 17:49:50 följande:

Först GRATTIS till ert kommande barn  

Vårdbidrag eller rättare sagt omsorgsbidrag kan man få på olika nivåer, finns även ett merkostnadsbidrag ..men det är svårare att få..du måste kunna visa på vad ni som förälder måste göra extra som inte ingår i normal föräldrar omsorg desto yngre barnet är desto mer anses gå under normal föräldraansvar = svårare att få omsorgsbidrag för

Ni kan få beroende på sjukdom beviljat extra vabb dagar ..men då krävs om jag inte missminner mig vistelse på sjukhus..

För vissa barn som tex mina som har autism så har jag även rätt till kontakt dagar och förlängd  vabb till 16 år med samma regler som gäller till barn blir 12, jag kommer även kunna vabba fram till barnen jag har omvårdnadssituationen för blir 21..men då i mindre grad ,bara för akutsjukdom eller om funktionsnedsättningen förvärras..så inte för tex läkarbesök- vilket ju är den vanligaste orsaken för vabb..då får jag ta komp eller tjänstledigt

..Det  finns mycket och ganska lättläst information på försäkringskassans hemsida ..om dit barn är sjukt  / funktionshindrat 

Nästan alla mediciner är gratis för barn, de få som inte är det ingår inte i högkostnadsskyddet heller  
    läkarbesök är också gratis.. 

Försäkring är svårt? tveksamt om det är någon försäkring som tar medfödda sjukdomar som upptäcks redan innan barnet är fött.. tom graviditetsförsäkringarna har ganska många friköpningsklausuler som gör att försäkringen inte gäller  

Eller ännu rättare sagt, det heter omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning...påpekar det eftersom det är lättare att söka på om man har rätt namn.
  • EpicF

Ts: Nej, många gånger täcker inte en barnförsäkring sjukdomar som barnet redan har. Då är det en frikausul mot dette. 

• Anonym (Gratis)
    Anonym (Undran) skrev 2022-09-27 19:58:19 följande:
    Kan man inte försäkra barnet om han har sjukdom? Gäller det alla sjukdomar? 
    Jag kan tro att har barnet en medfödd sjukdom kanske försäkringsbolaget vill vänta och se vilken påverkan det har på barnets hälsa i övrigt innan man låter er teckna en försäkring för övrigt. Men det brukar vara jättesvårt med försäkringar vid medfödda sjukdomar. 
  • Friger
    EpicF skrev 2022-09-27 20:33:17 följande:

Ts: Nej, många gånger täcker inte en barnförsäkring sjukdomar som barnet redan har. Då är det en frikausul mot dette. 

Nä, vilket är ganska naturligt. Hur hårt det än kan låta så kan ju försäkringsbolaget inte bedriva verksamhet om de ska betala för kända skador/sjukdomar.

Läst om barnförsäkringar och gravidförsäkringar. Tycker att skyddet är ganska svagt och ersättningarna låga.

Om barnet är kroniskt sjukt, det går inte att få någon form av assistans-ersättning? Dvs att ni jobbar för barnet. Kanske någon del-tidstjänst?

Får man fråga vad det är för sjukdom?
  • Anonym (40ish)

Skaffade ni inte gravidförsäkring från första plus? Vi har vanligtvis varit väldigt nogranna med det men inför andra barnet fick vi flera missfall och pallade inte skaffa förrän vi varit på första ultraljudet typ v 12 och ville se att det verkligen blev något. Då upptäckte de en missbildning i magen som inte täcktes av någon försäkring och som krävde många ultraljud även årligen sedan dess. 

Efter den första kallduschen så har det faktiskt gått väldigt bra. Vi har haft tur och det har inte blivit några komplikationer och det ser inte ut att behöva operas eller medicineras ännu efter 5 år.

Det mesta av sjukvården är trots allt gratis och vi har fått kompa utan problem för alla sjukhusbesök. Endast folksam ville försäkra...

• Anonym (Undran)

En sjukdom i immunsystemet handlar det om

• EpicF

Friger: Ja, självklart är det rätt naturligt att dem gör så. 

Nu har jag redan barnförsälringar till mina barn så behöver inte läsa på. 

Och mina barn är inte kroniskt sjuka, går på dsgis/skola som vanligt och vi föräldrar jobbar som vanligt. 

• Friger
    Anonym (Undran) skrev 2022-09-28 09:01:15 följande:

En sjukdom i immunsystemet handlar det om

Trist, utan att vara någon expert så låter det ju ändå som något framtida medicin kanske kan lösa med lite tur?

Hoppas att det går bra för er!
Svar på tråden Sjukt barn ekonomi??