Vår son pratar som ditt barn just nu, dock är han bara 1,5 år. Också fick vi höra på BVC att vid 2 års ålder ska de kunna 50 ord, så fick direkt en tid då för att kolla upp detta.
Men än så länge är vi inte oroliga - vi har tydligen en dotter som blir 12 år i november. Hon var precis likadan i den ålder. Hon babblade hela tiden på sitt bebisspråk med några få ord som man kunde förstå. Logopeden ställde diagnos generell språkstörning (vilket är faktiskt ganska gravt). Vi fick gå till logopeden en gång per vecka under flera månader samt öva hemma. Efter nåt år eller så, så fick hon borttagen diagnos generell språkstörning (som första logopeden sa att det inte går bort) och var endast kvar delen med grammatiken. Nu babblar hon på så fort hon får möjlighet till det och jag hör ingen skillnad från hennes klasskompisar samt inga konstigheter i svenska som ämne. Jag tror inte att det var just arbete med logopeden som hjälpte, eftersom de tyckte inte att såna diagnoser försvinner utan man lär sig att leva med det, men jag tycker att det är nyttig för föräldrar att höra vad de säger, vad man kan göra för att hjälpa barnet.
Så prata med BVC, om du tycker att det ska göras, kanske t o m kolla med en logoped - det kan bara hjälpa er och ge lite verktyg.
Lycka till!