• Mon 26 Sep 2022 09:47
    2626 visningar
    4 svar
    4
    2626

    Han vill ha tid isär under IVF

    I lördags fick jag veta att jag måste skrapas då mitt MA dröjer kvar. Detta missfall var mitt första under IVF. Våran andra insättning. Vi fick hjälp i maj efter nästan två års försök och två missfall under den tiden. 


    Jag och min sambo har mått väldigt dåligt under den här tiden. Barnlösheten har verkligen tärt på våran relation då det bara varit så mycket sorg. Dock har jag alltid känt att kärleken vi har gentemot varandra har varit starkare. 


    i lördags efter att skrap-beskedet kom sa min sambo till mig att han vill ha tid ifrån varandra. Han måste ta reda på om han vill vara med mig eller inte. Han säger att han älskar mig mer än allt men att alla motgångar bryter ner honom. 


    Jag är fullständigt förkrossad. Jag älskar honom så mycket och kan inte ens tänka tanken på att han ska lämna mig nu och att alla mina framtidsplaner med barn och familj med honom ska dö.

    Jag vill såklart att han (och jag) ska må bra men jag trodde aldrig att han skulle känna att vi skulle må bättre isär. Är så chockad och ledsen att jag varken vet in eller ut. Han är verkligen världens finaste kille och har varit min klippa genom allt detta och hela den här grejen är bara så olikt honom. 


    Har någon varit med om liknande? Att man i och med barnlöshet går skilda vägar för att det bara blir för tungt? Om ni har löst det på något sätt hur har ni gjort det? Snälla hjälp. 

  • Svar på tråden Han vill ha tid isär under IVF
  • Anonym (xxx)
    Mon 26 Sep 2022 09:55
    #1

    Har en fd arbetskamrat som gick igenom ungefär samma. Många års försök att få till ett barn, vilket slet enormt på deras förhållande. De valde varandra istället för att försöka få barn. 

  • Anonym (S)
    Mon 26 Sep 2022 10:13
    #2

    Tyvärr låter detta som början till ett uppbrott. Att inte ses på en helg för att andas och bara vara är en sak, att ta en paus är att göra slut i light-version. Jag skulle se det som att er relation är över. Ni försöker skaffa barn och han vet inte ens om han vill vara med dig...? Nej ts, det gör ont men det är över. Han säger rakt ut att ni två mår bättre isär - lyssna på honom så besparar ni er båda många sorger.

  • Anonym (Prata­)
    Mon 26 Sep 2022 11:44
    #3

    Det ÄR slitsamt med IVF. Jag har gjort 9 st, så jag vet. Som kvinna går man igenom behandlingar som sliter på både kropp och själ. Jag kan tänka mig att för mannen är det mer abstrakt. Det finns inte så mycket han aktivt kan göra för att lösa problemet, om du förstår vad jag menar, och det sliter på ett annat sätt. Det är inte ovanligt att förhållanden går i kras, även om jag såklart hoppas att ni tar er igenom det.

    IVF-kliniker har oftast psykologer eller kuratorer knutna till sig, som förstår problematiken. Be att få prata med någon där.

    Det kan också hjälpa att ta en paus _tillsammans_, och försöka tänka på något annat än barn och behandling. Det kan vara en resa, en weekend på närmsta hotell, något projekt hemma eller vad som passar era intressen. Försöka se det som faktiskt är bra med livet och relationen, och inte bara sorgen och eländet. 

  • Tue 27 Sep 2022 10:32
    #4
    +1

    Det är lätt att tänka ett par blir mer sammansvetsat av att komma över motgångar tillsammans, men jag tror bara det stämmer till en viss punkt. Blir det för många motgångar på rad, om det bara är ena parten som har nedsatt fertilitet, kan orken sina så småningom.

    Jag tycker ändå din man är respektfull och det märks att han bryr sig om dig. Det enda sättet att lösa det på vore nog om ni lyckas uppnå ert mål. Om han är öppen för att fortsätta delta i behandlingen behöver en paus inte innebära slutet för er relation. Går allting som ni hoppas finns det gott hopp att ni hittar tillbaka till varann, just eftersom jag tycker det framgår att han fortfarande bryr sig om dig så mycket att han inte vill avbryta er relation  

Svar på tråden Han vill ha tid isär under IVF