• Anonym (TS)

Köpa presenter i "förväg"

Min son har aldrig blivit bjuden på kalas, men jag hoppas ju att han ska bli det en dag.Glad Så jag har köpt en hel hög med saker som ligger i ett skåp, tex lego mm, ifall någon skulle komma på i sista minuten att de behöver fler barn på kalaset.

Är det fler här som gör så att ni köper i förväg?

• Svar på tråden Köpa presenter i "förväg"
  • Anonym (H)

Nej 

Ledsamt att höra att han aldrig blir bjuden på kalas. 

• Drottningen1970
    Anonym (Nä) skrev 2022-09-26 18:15:31 följande:

Nä, köper presenter när det finns en inbjudan till kalas. Däremot vet jag att det finns ett par föräldrar i barnens vänskapskrets som gör så. Det är lite tråkigt tycker jag, deras presenter är sällan något som är uttänkt just åt födelsedagsbarnet utan bara "något från presentförrådet" som är väldigt opersonligt. Tror aldrig de har prickat rätt hos i alla fall mina barn och deras present ligger sen bara och skräpar bortglömd tills den åker i återvinningen. Känns mest som resursslöseri. 

Haha. Du tänker att kalaspresenter till småbarn från andra småbarn ska vara genomtänkta och personliga? Hybris much?
  • Anonym (Nä)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-26 21:35:09 följande:
    Haha. Du tänker att kalaspresenter till småbarn från andra småbarn ska vara genomtänkta och personliga? Hybris much?
    Jaha, var det bara småbarn det gällde? Mina barn är över  sex år.
    Trist att du känner att du måste vara så hånfull, jag har aldrig blivit anklagad för att vara direkt drabbad av hybris tidigare men du vet kanske något om mig som jag inte gör. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Mor) skrev 2022-09-26 20:20:16 följande:
    Man kan ju lära sina barn att vara tacksamma för vad de får också!

Vi köpte absolut lämpliga presenter när vi hittade och la i ett skåp. T ex ibland när vi hittade någon rolig teknisk pryp (ofta i en museieshop el annat roligt ställe) som vårt barn ville köpa, köpte vi en extra, när vi dök på lämpligt pyssel, pokémonkort osv. Sånt som uppskattades av många i klassen.

Ett tag när barnen var 5-6-7 år var det galet mycket kalas. Alla barn i 5-årsgruppen eller klassen bjöd alla... SÅ personliga presenter blir det ändå inte då, och barnet som hade kalaset vet knappast vem av sina 20 kompisar som gett vad.

Jag tyckte det var smidigt att ha lite på lager så man inte behövde hetsa till leksaksaffären med andan i halsen.
    Självklart lär man barn att vara tacksam för vad de får, var läser du att man inte ska ha den uppfostran med? Men jag kommer knappast tvinga dem att leka/använda saker de är noll intresserade av. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Vivi) skrev 2022-09-26 18:42:33 följande:

Jag tycker presentskåp är helt ok. Så avancerat och särskilt uttänkt tycker jag inte det behöver vara när det ändå blir så mycket presenter på ett kalas. Dessutom så är det en plåga att alltid behöva stressa med att hinna fixa något, särskilt till alla dessa kalas med kort varsel till någon klasskamrat som de knappt leker med i vanliga fall. Lite skillnad när det gäller bästa kompisen.

Ja i det läget kan jag fatta varför man gör så, här har vi inte haft det där möget med att bjuda MÅNGA barn bara för att ha ett stort kalas utan man bjuder de barn man faktiskt känner och leker med. 
  • Anonym (L)

Ja, när mitt barn var yngre så gjorde jag så. Mest för att ungar i åldern 1-6 är ganska lätta att köpa presenter till och nöjda med ganska lite, de vet ändå inte sakers värde och blir glada för fina småsaker i roliga färger. T ex slime, pärlor, DIY-kit, litet legobygge, pysselsaker, fina sudd, hårspännen och snoddar, nyckelringar, fidgettoys osv.

Så jag hade en låda med lite sådant som blev presenter till förskolekompisar. Att en 3-åring själv ska välja present varenda gång blir ju inte rimligt. Och mitt barn tyckte att det var jättefina saker i lådan som hen gladeligen ville ge bort i present. Nu är hen så stor att det blir svårt att köpa i förväg, så nu får hen välja vad vi ska köpa (inom rimliga gränser).

• jeanette02
    Anonym (svunna tider) skrev 2022-09-26 17:08:56 följande:
    ungarna nu vill ha iphone och ps5
    Det får väl föräldrar fixa isåfall om ungar vill ha en ifåne. Inte klasskamrater. 
  • jeanette02

Har också haft och har faktiskt presentskåp. Med bra saker ofta ganska könsneutralt men lite blandat. 
    Hellre ha lite genomtänkta saker att ta av än som många gör som kommit på kalas till våra barn, köpt något skräp från närmaste bensinmack el dylikt som gått sönder innan kalaset är slut.

Hoppas det blir kalas snart för din son. Sedan kan man ju alltid lägga till något lite mer personligt när man vet kompisen som har kalaset, som ett riktigt fint skrivet kort, lägga ner lite tid på det. Nu när mina 3 barn är lite större är det ju just korten, små teckningar, figurer som de fått av klasskamrater, vänner genom åren som finns kvar sparat. Och Lego.... Det håller alltid. Lång tid. Älskar't. 

• Anonym (Sandra)

Min mamma hade en låda lite med akutpresenter hon köpte när det var rea. Men där tog hon bara när det just var akut. Annars åkte vi alltid upp till leksaksaffären så valde jag ut något innan inför kalaset 

• Mrs Moneybags

Jag har haft en presenthylla och lägger ibland undan saker jag får eller köper som jag kan "re-gifta" som jag kallar det, dvs ge vidare till någon annan som uppskattar det. För både barn o vuxna.

• Anonym (Mor)
    Anonym (Nä) skrev 2022-09-27 06:49:20 följande:
    Självklart lär man barn att vara tacksam för vad de får, var läser du att man inte ska ha den uppfostran med? Men jag kommer knappast tvinga dem att leka/använda saker de är noll intresserade av. 
    Nja, det lät lite otacksamt kanske att strunta i att använda det man fått, men alla gör väl som de vill.

Att bjuda hela klassen/förskolegruppen eller färre barn kan ju ha både för- och nackdelar. Fördelen med att bjuda alla är att då blir det inte som det kanske(?) blivit med TS son att vissa barn aldrig blir bjudna på kalas.

Men anledningen till det kan lika väl vara en slump, att det inte varit så många kalas i klassen el dyl. Min upplevelse är att det blev färre kalas under/efter covid. Att det liksom kom av sig. Eller så var det kanske bara mina barn som vuxit ur kalasåldern.

Själva slutade vi iallafall bjuda till kompiskalas under covid och har inte gjort det efter heller.
  • Anonym (TS)
    BuoBä skrev 2022-09-26 14:45:13 följande:

Om ditt barn är yngre än 3 år, så kommer säkert kalasinbjudningarna så småningom. Annars låter det lite tragiskt att sitta på ett förråd med presenter och hoppas på inbjudningar som aldrig dyker upp....

Nåja, till ämnet.
    Ja, efter att vårt barn blev så gammalt att kalas blev aktuellt, så har vi ett litet förråd med grejer som går att använda som presenter, ifall vi inte hinner handla innan ett kalas. Det är ingen idé att köpa på sig för mycket, för det ändras rätt fort vad som är "inne" och räknas som en bra present. Men särskilt under corona blev det ibland inbjudningar med väldigt kort varsel beroende på veckans rekommendationer, och då var det bra att ha tex en ask pennor och ett ritblock att packa in.

Han är 7år
  • Anonym (Dyrt lager)
    Anonym (TS) skrev 2022-09-27 21:46:19 följande:
    Han är 7år
    Jag hade ocksa ett lager av presenter liggande hemma nar det var som varst. Fran ca 3 ar och upp till 2:a klass sa var det en himla massa kalas. Varenda en bjod hela gruppen, och med 30 barn i gruppen (och tva barn i olika aldrar) sa blev det ca 60 kalas om aret. Hade aldrig orkat springa i affarer for att specialkopa till varje kalas. Det blev ju ocksa hiskeligt dyrt med alla dessa kalas, sa det var skont nar de runt 2:a eller 3:e klass slutade med dessa massbjudningar. 
    Numera, nar barnen ar aldre och det bara galler 6-7 kalas per barn, koper jag per kalas, da intressena skiftar och man garna vill ge nagot som barnet verkligen onskar sig, eller som man vet ar populart just da. Det ar ju barnens bastisar och narmaste kompisar det galler och inte nagot random barn i en 30-grupp, som de inte ens leker med.
    Har du sjalv haft kalas for din 7-aring? Ibland spelar sant in. Tycker mig ha last att vissa bjuder de barn vars kalas de sjalva varit pa, sa om det ar sa i ditt omrade sa kan ju det vara en forklaring. Sen har ju pandemin forstort de senaste 2 1/2 aren, sa att manga kalas inte blivit av. Det spelar ju ocksa in.
    Hoppas att han snart far ga pa kalas sa att du far anvandning for presenterna!
  • Anonym (Dyrt lager)
    Anonym (Dyrt lager) skrev 2022-09-28 00:14:01 följande:
    Jag hade ocksa ett lager av presenter liggande hemma nar det var som varst. Fran ca 3 ar och upp till 2:a klass sa var det en himla massa kalas. Varenda en bjod hela gruppen, och med 30 barn i gruppen (och tva barn i olika aldrar) sa blev det ca 60 kalas om aret. Hade aldrig orkat springa i affarer for att specialkopa till varje kalas. Det blev ju ocksa hiskeligt dyrt med alla dessa kalas, sa det var skont nar de runt 2:a eller 3:e klass slutade med dessa massbjudningar. 
    Numera, nar barnen ar aldre och det bara galler 6-7 kalas per barn, koper jag per kalas, da intressena skiftar och man garna vill ge nagot som barnet verkligen onskar sig, eller som man vet ar populart just da. Det ar ju barnens bastisar och narmaste kompisar det galler och inte nagot random barn i en 30-grupp, som de inte ens leker med.
    Har du sjalv haft kalas for din 7-aring? Ibland spelar sant in. Tycker mig ha last att vissa bjuder de barn vars kalas de sjalva varit pa, sa om det ar sa i ditt omrade sa kan ju det vara en forklaring. Sen har ju pandemin forstort de senaste 2 1/2 aren, sa att manga kalas inte blivit av. Det spelar ju ocksa in.
    Hoppas att han snart far ga pa kalas sa att du far anvandning for presenterna!
    Kan ju ocksa tillagga att nar dessa massbjudningar plotsligt upphorde sa blev det en hel del presenter kvar, som sen inte passade aldersmassigt ju aldre barnen blev. Sa kop inte ett for stort lager eller for aldersspecifikt.
Svar på tråden Köpa presenter i "förväg"