Får han hämta när han känner för det?
Bakgrund av psykisk misshandel och våldtäkter finns. Kränkningar och hot där barnet använts som redskap av pappan.
Bakgrund av psykisk misshandel och våldtäkter finns. Kränkningar och hot där barnet använts som redskap av pappan.
Hur är vårdnaden?
Finns det ett fastställt umgängesschema?
Om han har vårdnaden och inget schema finns har han lika stor rätt att hämta brnet, vara med barnet osv som du. Däremot har han t ex ingen rätt att ta sig in i din bostad.
Du har tre huvudsakliga alternativ
1) Fortsätta som nu
2) Blåvägra allt umgänge. Ta all skit du får från pappan och var beredd på att han kan gå till domstol och kräva fastställt umgänge
3) Ta det till domstol via familjerätten för att få till ett fastställt schema
Oavess måste du lära dig hantera pappans agervivitet genom att inte ge efter.
Du kan ju inte på riktigt tro att det här är okej? Du ser ju att ditt barn far illa. Du behöver skydda barnet från pappans beteende.
Varför ska barnet ha kontakt med denna pappa? Han skiter ju i hen, stackars barn! Du måste ju skydda barnet från pappan, det borde liksom vara din enda prio just nu.... byt lås, nummer, allt. Kontakta en myndighet
Vi har haft kontakt med socialtjänsten iäsen vi separerade. De gör ingenting. Domstolsbeslut finns på gemensam vårdnad och växelvist boende. Om jag helt nekar pappan umgänge med barnet gör jag också fel... Vill inte riskera att förlora vårdnaden eller att barnet tvingas dit.
Barnet vill verkligen med på den här aktiviteten och blir ledsen om jag säger nej.
Vi har haft kontakt med socialtjänsten iäsen vi separerade. De gör ingenting. Domstolsbeslut finns på gemensam vårdnad och växelvist boende. Om jag helt nekar pappan umgänge med barnet gör jag också fel... Vill inte riskera att förlora vårdnaden eller att barnet tvingas dit.
Barnet vill verkligen med på den här aktiviteten och blir ledsen om jag säger nej.
Kontakta rätten igen, skriv också ner hur umgänget sett ut under tiden och alla andra detaljer. Börja inte vägra umgänge utan att ha domstolen bakom dig.
Du får ta det ett varv till, helst i tingsrätten.