Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Får han hämta när han känner för det?

Hur är vårdnaden?
    Finns det ett fastställt umgängesschema?

Om han har vårdnaden och inget schema finns har han lika stor rätt att hämta brnet, vara med barnet osv som du. Däremot har han t ex ingen rätt att ta sig in i din bostad.

Du har tre huvudsakliga alternativ
    1) Fortsätta som nu
    2) Blåvägra allt umgänge. Ta all skit du får från pappan och var beredd på att han kan gå till domstol och kräva fastställt umgänge
    3) Ta det till domstol via familjerätten för att få till ett fastställt schema

Oavess måste du lära dig hantera pappans agervivitet genom att inte ge efter.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2022-09-27 10:54:33 följande:

Vi har haft kontakt med socialtjänsten iäsen vi separerade. De gör ingenting. Domstolsbeslut finns på gemensam vårdnad och växelvist boende. Om jag helt nekar pappan umgänge med barnet gör jag också fel... Vill inte riskera att förlora vårdnaden eller att barnet tvingas dit.

Barnet vill verkligen med på den här aktiviteten och blir ledsen om jag säger nej. 

Finns ett fastställt umgängesschema skall det rätt mycket till för att du ska kunna vägra honom umgänge under hans tid. Däremot har du full rätt att göra det utanför hans tid.

Är du inte nöjd med shchemat får du ta en nya vända i FR och TR
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2022-09-27 11:09:59 följande:
    Så är det ju. Umgänget har dock inte följts på 1,5 år då han inte velat träffa barnet. Nu har han kommit fram till ett eget umgänge baserat på hans behov. Detta varierar kraftigt och är oförutsägbart. Pappan vill över huvud taget inte bestämma några tider den aktuella dagen ens. Nu har jag sagt nej och att vi måste ha tydligare ramar. Detta har gjort att han blockerat mig och bestämmer umgänge med barnet bakom min rygg istället. 
    Hur ser det fastställda schemat ut idag?
Svar på tråden Får han hämta när han känner för det?