• Kitty32

    Behöver man skriva akademiskt på universitet?

    Hej, 

    Rubriken är kanske inte helt rätt. Men är så jävla nervös över att skicka in min första tentamen imorgon som jag skrivit hemifrån. 

    Universitetet förknippar man med akademiskt skrivande men har inte pluggat på 7år!

    Hur är det? Kan man bli underkänd för man skriver för "enkelt"? 
    Min 16 åriga brorsa skulle kunna förstå denna text (bortsett från de svåra uttrycken). Vill bara bli godkänd och kursen är psykologi 1. 

  • Svar på tråden Behöver man skriva akademiskt på universitet?
  • Friger

    Jo, du ska ju försöka skriva formellt och korrekt svenska.

    Men så vitt jag vet så har Universitetet ingen offentlig prygel av de som inte gör det. :P

    Gör ditt bästa och lämna in! Mer än så kan du inte begära av dig själv! Går det inte första gången, så gör om det tills de godkänner dig! För att bli av med dig i värsta fall!

    Så jag fick godkänt i Svenska på gymnasiet en gång i tiden. Grammatik, dikter och stavning var aldrig min grej. "Du får väl godkänt då, men det är med tre minus efter", sa läraren. Jag frågade om de där minustecknen stod i betyget också? Nej, blev svaret. :D

  • Flash Gordon
    Kitty32 skrev 2022-09-26 23:41:03 följande:
    Hej, 

    Rubriken är kanske inte helt rätt. Men är så jävla nervös över att skicka in min första tentamen imorgon som jag skrivit hemifrån. 

    Universitetet förknippar man med akademiskt skrivande men har inte pluggat på 7år!

    Hur är det? Kan man bli underkänd för man skriver för "enkelt"? 
    Min 16 åriga brorsa skulle kunna förstå denna text (bortsett från de svåra uttrycken). Vill bara bli godkänd och kursen är psykologi 1. 
    Du, så jävla uselt som dagens studenter hanterar det svenska språket behöver du inte vara det minsta rädd för att få underkänt på grund av dålig svenska.

    Släpper de genom de andra så släpper de genom dig.

    Här har du några exempel på nivån. Du får avgöra själv om du är bättre på svenska än så här
    universitetslararen.se/2019/10/25/okade-skrivsvarigheter-stressar-larare-och-studenter/
    Blå och gul
  • Magical

    Givetvis ska man skriva akademiskt. 
    Om det däremot är din första uppgift brukar de vara ganska snälla. Du kommer få feedback på vad du ska tänka på osv. 

    Det viktiga är att du skrivit enligt  instruktionen för uppgiften. Om du exempelvis ska referera till kurslitteratur, att du har gjort det korrekt med källor, referatteknik etc. 
    Man ska inte skriva som om man chattar med en kompis, inte inte ha med en  massa "jag tycker", om det inte är en uppgift som tydligt går ut på vad just du själv tycker. 
    Stavfel etc ska man givetvis kontrollera innan man skickar in. 

  • Magical
    Flash Gordon skrev 2022-09-27 06:01:14 följande:
    Du, så jävla uselt som dagens studenter hanterar det svenska språket behöver du inte vara det minsta rädd för att få underkänt på grund av dålig svenska.

    Släpper de genom de andra så släpper de genom dig.

    Här har du några exempel på nivån. Du får avgöra själv om du är bättre på svenska än så här
    universitetslararen.se/2019/10/25/okade-skrivsvarigheter-stressar-larare-och-studenter/
    Fast det där säger väl inget om studenterna fick godkänt? Det är nog också skillnad på vilket lärosäte man studerar vid, och vilken utbildning man läser. 
  • Flash Gordon
    Magical skrev 2022-09-27 07:12:40 följande:
    Fast det där säger väl inget om studenterna fick godkänt? Det är nog också skillnad på vilket lärosäte man studerar vid, och vilken utbildning man läser. 
    Det är bara en artikel med två exempel. Det är mycket möjligt de absolut sämsta exemplen den som skrev artikeln stött på. Men det är inget nytt att studenter idag, jämfört med för bara 20-30 år sedan är väldigt mycket sämre på att skriva begriplig svenska.

    Nä, det är ingen skillnad på lärosäte. Nya studenter är lika usla på fina Uppsala Universitet som på högskolan i Borås.

    Möjligen kan det skilja på "prestigeutbildningar" och andra utbildningar. Om det krävs väldigt bra betyg för att komma i på "prestigeutbildningar". Då kan man tänka sig att de studenterna möjligen är bättre på att skriva begripligt.

    www.sydsvenskan.se/2013-03-30/larm-studenter-laser-allt-samre
    urplay.se/program/217798-skrivglappet

    Som TS klara av att formulera sig i sin trådstart så blir hon (han?) knappast underkänd för sitt språk.
    Blå och gul
  • Kockobello
    Flash Gordon skrev 2022-09-27 07:35:27 följande:
    Det är bara en artikel med två exempel. Det är mycket möjligt de absolut sämsta exemplen den som skrev artikeln stött på. Men det är inget nytt att studenter idag, jämfört med för bara 20-30 år sedan är väldigt mycket sämre på att skriva begriplig svenska.

    Nä, det är ingen skillnad på lärosäte. Nya studenter är lika usla på fina Uppsala Universitet som på högskolan i Borås.

    Möjligen kan det skilja på "prestigeutbildningar" och andra utbildningar. Om det krävs väldigt bra betyg för att komma i på "prestigeutbildningar". Då kan man tänka sig att de studenterna möjligen är bättre på att skriva begripligt.

    www.sydsvenskan.se/2013-03-30/larm-studenter-laser-allt-samre
    urplay.se/program/217798-skrivglappet

    Som TS klara av att formulera sig i sin trådstart så blir hon (han?) knappast underkänd för sitt språk.
    Instämmer, det är skrämmande.
  • enanna

    Du behöver inte kunna krångla till det med svåra ord och långa meningar, så länge du använder rätt termer då termer behövs. Däremot behöver du skriva korrekt svenska. 

    Meningen nedan, till exempel, skulle inte gå igenom. Vi förstår alla vad du menar men du glömmer skriva vem som inte har pluggat på 7 år. 

    "Universitetet förknippar man med akademiskt skrivande men har inte pluggat på 7år!"

    Så länge du kan skriva fullständiga meningar och till exempel hänvisa till källor på rätt sätt så har du kommit långt! Kan du också variera dig lite och binda ihop texten på ett logiskt sätt så ska det inte vara några problem. 

    Alltså, om en viss källa återkommer kan du variera mellan "menar Freud", "enligt Freud", "vidare anser Freud" och liknande uttryck. Dessutom kan du använda ord som "dessutom", "vidare", "alltså" med flera. 

    Jag håller tummarna!

  • Kitty32

    Tack för inputen! Känns lite bättre så jävla sämst är man inte. Skriver ju inte familjeliv slang om man säger xD 

    Men brukar man få använda sig av exempel? Exempel som inte finns i kurslitteraturen, utan man tagit från egen erfarenhet? Känns som att det kan bekräfta att man förstått begreppet?

  • Fröken Allvar

    Hej Kitty!

    Känner så igen mig från när jag för ett antal år sen skulle avsluta en uppsats efter ett uppehåll.

    Det kändes verkligen som om jag glömt allt jag läst, och som om jag kom direkt från gymnasiet.

    Efter ett tag kom jag dock in i det och det finns en hel del hjälpmedel för att just skriva akademiskt: Manualer och lathundar. Lägg manken till så kanske du blir ett riktigt studieäss på gamla dar.

    Lycka till! 

  • Spucks
    Flash Gordon skrev 2022-09-27 06:01:14 följande:
    Du, så jävla uselt som dagens studenter hanterar det svenska språket behöver du inte vara det minsta rädd för att få underkänt på grund av dålig svenska.

    Släpper de genom de andra så släpper de genom dig.

    Här har du några exempel på nivån. Du får avgöra själv om du är bättre på svenska än så här
    universitetslararen.se/2019/10/25/okade-skrivsvarigheter-stressar-larare-och-studenter/
    Om studenterna som skrev detta gick på en svensk skola visar det ju på extrema brister i utbildningen. Inte (enbart) för att de inte lärde sig att skriva korrekta och begripliga meningar utan för att de fick gymnasiebehörighet och tom högskolebehörighet med sådana brister. Vilka lärare godkänner sånt? Eller vilket läroplan tycker detta borde vara godkänt?
  • Spucks

    TS, att en 16åring förstå vad du skriver är inte ett tecken på dålig skrivstil. Tvärtom tycker jag. Men jag vet ju inte hur man tänker kring det bland svenska akademiker. På tyska (mitt modersmål) är det så att man anser ju högtravande man skriver och ju längre en mening är, desto bättre. Däremot är det inte alls så på engelska, det var därför mycket enklare för mig att läsa engelsk litteratur än tysk. När jag började plugga (på tyska) sa professorerna tom att vi ska vara glada för all engelskspråkig litteratur som vi måste läsa, eftersom det är mycket begripligare än den tyska.

    S
    å det beror på hur det är i Sverige - hur upplevde du det vid dina tidigare studier?

  • Daisy28
    Kitty32 skrev 2022-09-26 23:41:03 följande:
    Behöver man skriva akademiskt på universitet?

    Hej, 

    Rubriken är kanske inte helt rätt. Men är så jävla nervös över att skicka in min första tentamen imorgon som jag skrivit hemifrån. 

    Universitetet förknippar man med akademiskt skrivande men har inte pluggat på 7år!

    Hur är det? Kan man bli underkänd för man skriver för "enkelt"? 
    Min 16 åriga brorsa skulle kunna förstå denna text (bortsett från de svåra uttrycken). Vill bara bli godkänd och kursen är psykologi 1. 


    De första uppsatserna och uppgifterna har som ett viktigt syfta att lära studenterna skriva. DEt är mer än att skriva korrekt och begriplig svenska.

    Det du skriver ska ha rätt struktur med t ex samanfattning, inledning, frågeställning, metod, genomförande, reultat och analys,

    Sen är det hur man använder källor, försök mm för att på ett stringent sätt komma fram till någon  form av resultat och slutsatser genom en korrekt analys

    Förhoppningsvis har ni fått en del genomgångar och instruktioner, eventullt i litteraturlistor, hur ni ska göra.. Följ det!
Svar på tråden Behöver man skriva akademiskt på universitet?