• madame8790

    Hur får man blöjfria barn??!

    Alltså, jag håller på att bli KNÄPP!

    Jag är ensam med detta, två barn. En MÅSTE bli blöjfri NU då hon har skav på musen av blöjorna. Hon är liksom 3 år nu och blöjorna måste BORT.

    Vi har väntat på att hon ska börja kommunicera men hon är motvillig, så ingen progress här inte. Hon förstår inte kiss eller potta eller gå på toaletten. Det går inte fram. Ingen diagnos, inte sjuk på något sätt men hon är ignorant bara.

    Jag vet fan inte vad jag ska göra!

    Hon har en lillebror som är ett år och som inte förstår att pottorna måste stå där de står, så pottor är uteslutet.

    HUR.FÅR.JAG.UNGEN.BLÖJFRI??!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-28 10:06
    Min idé är att vara ute på vår kolonilott dygnet runt (på sommaren of course)med ungen utan blöja och säga kiss kiss varje gång hon kissar.
    Detta för att hon ska koppla ihop kisseriet med känslan av att vara kissnödig.
    Vad tycker ni? För mig är det HELT sinnessjukt att potträna en unge inomhus. Varför skulle man göra det? Då tvingas man ju kämpa x30 för att få den blöjfri.

    Alltså detta med blöjfri är SÅ MYCKET ÅNGEST för både mig och min man..

  • Svar på tråden Hur får man blöjfria barn??!
  • Alexi

    Vad menar du med att hon inte förstår orden kissa osv? Förstår hon inte ord alls? Kan ni inte prata med henne och säga tex nu ska vi gå hem eller nu ska vi äta mat osv? För då har hon ju en extremt sen språkutveckling och då behöver ni börja med den delen och söka hjälp. 

  • symer89
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:20:41 följande:

    Sen har vi DAGIS mitt i allt också. Hur 17 löser man det? De ska väl ändå inte behöva blöjträna ungar? Hur gör man där?

    Åh, jag blir GALEN av stressen!


    jag började rutinkissa andra barnet när han var 11 månader. Så när han vaknade på morgonen satte jag honom på toaletten eller pottan i samband med att jag ändå skulle byta blöja. Hittade olika tillfällen som passade för oss. När han kissade sa vi ?nu kissar du? så han skulle börja koppla det. Samma gällande bajs. Satt ingen längre stund utan kom det så kom det


    när han började förskolan vid 18 månader bad jag dem rutinkissa honom direkt. Så från start har han gått på toaletten på förskolan för både kiss och bajs. 


    förskolan är mer än hjälpsamma hos oss när det kommer till att bli blöjfri. Kan bli många olyckor i starten men bör lägga sig med extremt många efter 1-2 veckor kan jag tänka. 


    hade jag varit er hade jag gått cold turkey direkt. Om ni kan ta ledigt från jobbet en vecka fort. Så bara kötta. Av med blöja och byxor. I starten sker olyckor överallt och hela tiden. Så när man ser att hon kissar så säger man det och sätter henne på pottan/toaletten. Det kräver tålamod men tillslut trillar poletten ner. Som förälder får man inte bli arg för att barnen kissar på golvet för 20 gången  utan man är lugn och räknar till fem. Ta inte på trosor eller tighta byxor. Barn har muskelminne så har dem något som sitter åt så glömmer dem av att dem inte har blöja på sig. 

  • Jag är bara jag

    Vi har satt våra barn på pottan- eller sån där extra ring på toastolen- och har det hänt nåt har det och då har man berömt lite. Man får gå jätteofta om man vill undvika kissolyckor. Vi gick kanske en gång i halvtimmen i början. Längre mellan förstås om de faktiskt kissade. Korta stunder utan blöja och hände det en olycka gjorde vi ingen affär av det utan torkade upp och bytte om. Dagtid tog nån månad att bli torr, nattetid hade vi blöja lite längre. Tills nån månad efter tre kanske.

    Pottan kan förvaras på en höjd dit ett-åringen inte når. Så är det med alla grejer man inte vill ungarna ska få tag i- man gömmer dom eller ställer högt upp.

    I sängen kan man ha madrasskydd, sån där plastad frotté eller speciell kissmadrass.

    Man kan sitta och läsa böcker medans de sitter på pottan/toan och försöka göra stunden lite roligare. Tålamod, tid och ingen press så brukar det lösa sig.

  • Litorina
    symer89 skrev 2022-09-28 13:19:59 följande:

    förskolan är mer än hjälpsamma hos oss när det kommer till att bli blöjfri. Kan bli många olyckor i starten men bör lägga sig med extremt många efter 1-2 veckor kan jag tänka. 


    Samma för oss. De rutinkissade barnen från start (ca 1,5 år gamla), har jag för mig. Och packade plastpåsar med smutsiga små byxor åt oss att ta hem och tvätta efter varje olycka sen när de började gå blöjfria. :)
  • Spucks

    Jag tycker det bästa och enklaste sätt att få barn blöjfria är just som du själv skrev - att låta barnet vara naken så de lär sig att koppla ihop känslan i kroppen med händelsen. Då märker man även rätt snabbt om barnet är redo eller inte (inom max 2 dagar skulle jag säga). Och visst kan man göra det inomhus! Det är ju bara att torka upp kisset.

    Men förutom detta: jag tycker det är oroande hur du skriver här. Du verkar extrem aggressivt och att kalla sin 3åring för ignorant för hon behöver blöjan? Speciellt när du inte ens har riktig försökt att få henne blöjfri?

  • glassgumman78

    För det första, försök att dämpa stressen. Både för egen del och för ditt barns skull. Risken är ju att din stress kring toalettbestyren förvandlas till en låsning för barnet.

    Barn tar olika lång tid på sig och gör det på olika sätt. För en del kan det till och med bli ångestfyllt att göra det i pottan/toaletten.
    Min yngsta bajsade i blöja jättelänge men hade lärt sig att kontrollera bajset och gick och hämtade en blöja när det var dags. 
    Men tids nog blev han helt blöjfri han med...

    Mitt råd är att inte stressa  utan att känna in barnet. Är barnet redo? Hon kanske har mycket annat som tar fokus (t.ex språkutvecklingen)  att hon inte orkar utvecklas i detta också.

  • villervaller
    symer89 skrev 2022-09-28 11:13:27 följande:

    tips är blöjfri på tre dagar Glad bra verktyg i den men många barn blir inte blöjfria på tre dagar dock


    Den körde vi, världens mest vilseledande titel. Första sidan när man öppnar står att det kan ta allt från 3 dagar till typ 3 månader Drömmer 

    För oss tog det 17 dagar av kiss högt och lågt och utan att sonen visade minsta intresse av pottan. Sedan sa det klick och han börja kissa när vi satte han på den. Vid dag 25 typ började vi sätta på han kallingar, innan dess hade han sprungit naken nertill. Nu 3 månader senare säger han fortfarande inte riktigt till utan man får fråga så brukar få ett nej eller så springar han till pottan. Händer titt som tätt att det kissas i byxorna, mest när vi glömt fråga.
  • Um Hamza
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:20:41 följande:

    Sen har vi DAGIS mitt i allt också. Hur 17 löser man det? De ska väl ändå inte behöva blöjträna ungar? Hur gör man där?

    Åh, jag blir GALEN av stressen!


    Det kan vi absolut göra på mitt jobb. Om barnet bajsar i kläderna 3-4 ggr per dag och inte säger till kanske vi kör bara delvis utan blöja, men kiss är ingen fara. Det hjälper de flesta barn att se andra barn sitta på potta, gå och kissa, att få vara stor.. Är ni beredda på att ta hem lite tvätt så är det absolut inga problem 
  • Litorina
    madame8790 skrev 2022-09-28 11:20:41 följande:

    Sen har vi DAGIS mitt i allt också. Hur 17 löser man det? De ska väl ändå inte behöva blöjträna ungar? Hur gör man där?

    Åh, jag blir GALEN av stressen!


    Hur länge har ditt barn gått på dagis? Har du under den tiden aldrig pratat med personalen om potträning? Det är ert ansvar som föräldrar att ta tag i det. Bara prata med dem. Förmodligen är det inte svårare än så. 


    Jag frågade förut om din mans jobbsökande. Han söker väl annat jobb? Själv har jag svårt att förstå varför man alls väljer att bli förälder innan man skaffat ett jobb som gör det möjligt att vara det. 

  • Um Hamza

    Och också konstigt att inte personalen nämnt något. Hos oss brukar vi försöka väcka ett intresse hos de som verkar mottagliga, kanske runt 2 år. Man märker att de har kontroll tex om blöjan ofta är torr jättelänge och sen plötsligt jättefull. Då lockar man med barnet när de andra går, och frågar om hen också vill prova pottan? Barnet får alltid välja, men brukar ändå bli lite intresserade om man frågar ofta. 

  • Xlr8

    Finns en bok "blöjfri på 3 dagar" tror jag den heter.
    Tog 5 med första ungen, en vecka med unge nr 2. 
    Ha skru moppen framme och se till att ha gott om Kiss lakan och rena sängkläder år kläder.
    Glhf

  • Em97

    Säger bara blöjfri på 3 dagar. Ser att du ratat den men ge den ett seriöst försök. Sen måste barnet få kissa på sig ett par ggr för att förstå att något händer. Levt med blöja i 3 år så kommer hon inte förstå på en gång att hon ens kissar. Vi körde efter blöjfri på 3 dagar boken och vår son blev blöjfri nu i augusti, blir 2 i november. Det BLIR olyckor. Skamma inte. Stressa inte. Ta av blöjan, hänvisa gång på gång till toan och ha rumpan bar så att barnet ser att det kommer kiss. De har ju gått och småkissat hela livet utan att ens behöva märka att kroppen utför sina behov.
    "Oj nu kom det på golvet, kisset ska va i toan/pottan" kan man behöva säga 25 gånger första 2 dagarna. "Åh vad skönt det är för magen att kissa" osv. Det är intensivt! För både föräldrar och barn. Men det går över och sen är man klar.
    Vi bor i lägenhet. Det regnade till och från när vi pottränade så ute med regnkläder när det passade. Det låter som att det låst sig för dig, att det är omöjligt och att alla metoder är dåliga, men så är det inte. Ni klarar det när ni bestämt er ordentligt! Gör det helst om ni har några dagar helt ledigt och prata med förskolan, de ska ju hjälpa till om ni kör hårdstarten över en långhelg eller liknande.

  • Funderar81

    Min tjej är nästan 3. Tridde jag skullehinna avblöja henne i somras i våras eller i somras, men hela tiden hänt saker så jag måste skjuta upp. Har dock satt henne pp pottan många gånger, men hon var inte särskilt intresserad. Sen kom lillebror och då regrediera hon helt. Köpte ett häfte med klistermärken (pottkalendern), hon får klistra varje gång det kommer nåt i pottan. Har dessutom länge pratat om hur stora flickor har trosor och inte blöja. Köpte trosor och i början ville hon ha dem över blöjan, men så småningom utan. Rutinen blev potta direkt på morgonen,  före middagslur, efter lur, eller dagis på vardagar och före natten. Hade sedan pottan stående i köket och hon fickpå sig trosor. Vi hade någraolyckor i början men fattade ganska snabbt när hon behövde sätta sig på pottan. Fick beröm när det lyckades.
    Körde bara hemma tills hon själv valde att hon inte ville ha blöjan på till dagis. Från den dagen är hon blöjfri även där. Nu har det gått någon vecka. Det vlir en del tvätt, men det går framåt och nu är även nattblöjan torr en del morgnar.
    Jag har inte pressat henne en enda gång, men berättar hela tiden om vad stora flickor gör och läser olika bli-av-med-blöjanbli-av-med-blöjan böcker.

Svar på tråden Hur får man blöjfria barn??!