• alvaaaaaa

    Bara jag som tar hand om sonen

    Hej! Jag behöver en utomstående syn på detta. Jag och min sambo har en son på 6 månader tillsammans, väldigt planerad och efterlängtad. Vårt problem är att vi har helt olika syn vad gäller föräldraskap. Jag är mammaledig just nu och kommer vara det tills han blir 1 år och börjar förskolan. Självklart tar jag då hand om honom medan sambon är på jobbet. Jag tar även alla nätter. Men när sambon kommer hem från jobbet så tycker jag att man ska dela ansvaret 50/50 på barn och hushåll. Min sambo däremot tycker att jag ställer helt orimliga krav. ?Jag jobbar ju för helvete du är bara hemma och gör inte ett skit? säger han. När jag inte gör ?ett skit? så ammar jag vår son, byter blöja, fixar smakportioner, leker och är hela tiden närvarande med honom så att han utvecklas osv. Utöver det så tar jag hand om vår hund som kräver mycket motion och stimulans. Jag diskar, tvättar, städar och gör allt annat som behövs i ett hushåll. Det enda han gör är att laga sin egen mat då vi har olika kosthållning. Har förklarat för honom att ta hand om bebis och hushåll är ett heltidsjobb och att jag också behöver få lite egentid ibland. Då blir han bara arg.


    Varje dag när han kommer hem från jobbet (han jobbar 7-16) så lägger han sig på soffan och sover/vilar i minst två timmar. Efter det så går han och gymmar eller spelar padel. När han kommer hem så är det oftast dags för vår son att sova (även det min uppgift). När jag lyckats få honom att sova så vill sambon att vi ska se en film ihop och efter det måste jag ställa upp på sex, annars blir det hus i helvete. Då skäller han ut mig och undrar vad det är för fel på mig. Att jag säkert har någon annan. Han hotar om att göra slut. Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklara för honom varför jag inte orkar ha sex. 


    Nu blir det lite osammanhängande här. Men igår så sa han att jag skulle få åka och gymma utan vår son (annars måste jag alltid ta med honom dit). Sagt och gjort, jag åkte och gymmade och var borta totalt två timmar. På kvällen sedan så är han sur och kort i tonen mot mig. Jag går in i sovrummet för att natta sonen och han säger då med sin arga röst ?Ska vi göra slut eller!??. Jag förstår ingenting och frågar vad han menar. ?Ja man ger dig lillfingret och du äter upp hela handen?. Jag förstår ingenting och får heller inget svar när jag frågar vad han menar. Jag var borta exakt två timmar. Själv har han åkt iväg hela helger och supit med grabbarna. Var är logiken?

    Visst ska det inte vara såhär? Han får mig att känna mig galen. Han gaslightar mig hela tiden. Efter varje tjafs så beter han sig som om inget hänt. 

  • Svar på tråden Bara jag som tar hand om sonen
  • Litorina

    Det låter väl tyvärr som att hans idé om att göra slut är rätt bra. Åtminstone flytta isär. Av det du skriver låter det inte som att ni är ett par ens, utan snarare som att han bor på ditt hotell. Och är missnöjd med personalen. :( Din arbetsbörda skulle väl minska ganska mycket om du inte behövde städa och tvätta efter honom längre? 


    När ni väntade barnet, hur pratade ni då om arbetsfördelningen? 

  • vissli

    Det är mer anstängande att vara hemma och ta hand om en 6-mån bebis än att jobba. På ett jobb får du raster. Du kan gå på toa ensam. Du får äta lunch med två händer. Dina kollegor illvrålar inte rätt ut utan att du förstår varför.

    Han har inte förstått föräldraskapet. Han lattjar.

    Det ska INTE vara sådär. Han beter sig ouppfostrat, bortskämt och extremt egoistiskt.

  • callmepreggoornot
    alvaaaaaa skrev 2022-09-28 15:20:50 följande:
     och efter det måste jag ställa upp på sex, annars blir det hus i helvete. Då skäller han ut mig och undrar vad det är för fel på mig. Att jag säkert har någon annan. Han hotar om att göra slut. Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklara för honom varför jag inte orkar ha
    Det här är nog för att faktiskt inte vara ett par i sig. Han bryr sig inte ett spår om dig. Vill han vara en aggressiv, kontrollerade idiot som inte hjälper till med erat barn är det ingen poäng med att stanna. Det blir inte bättre.
  • Kodia

    Hur har ni tänkt kring hans föräldraledighet? När ska han vara hemma med sonen? Det är superviktigt för en familj att även pappan är hemma på heltid (medan mamman jobbar), tycker jag! 
    Och säg inte att det inte går, för det är lagstadgat, och om alla kvinnor lyckas lösa det så kan männen det också!

  • Mrs Moneybags

    Om han inte verkade så vidrig skulle jag ge rådet att han skulle vara föräldraledig inom kort för att lära sig vad det egentligen innebär att vara förälder till ett spädbarn. Men jag skulle inte vilja lämna mitt barn med en sån person, dessvärre.

  • Mimosa86

    - ni har rätt till likvärdig vila. När han kommer hem och på helgen delar ni lika. Fråga honom varför han inte vill vara med sitt barn?

    - han har ingen rätt att kräva sex av dig.

    - han bestämmer inte vad du får göra eller inte. Barnet är lika mycket han som ditt.

    -han har ingen rätt att hota med separation bara för att inte får styra dig.

    Detta är psykisk misshandel! Han försöker kontrollera och gaslighta dig. Bryt från denna man. Han är inte mån om dig och värnar inte om tiden med sin son.

    Fråga HONOM istället vad du ska med han till? Just nu är han ju bara ett hinder för dig. Fråga honom vad han tillför dig och motivera varför du ska fortsätta vara med honom när han tar energi istället för att ge?

  • Jemp
    alvaaaaaa skrev 2022-09-28 15:20:50 följande:
    Bara jag som tar hand om sonen

    Hej! Jag behöver en utomstående syn på detta. Jag och min sambo har en son på 6 månader tillsammans, väldigt planerad och efterlängtad. Vårt problem är att vi har helt olika syn vad gäller föräldraskap. Jag är mammaledig just nu och kommer vara det tills han blir 1 år och börjar förskolan. Självklart tar jag då hand om honom medan sambon är på jobbet. Jag tar även alla nätter. Men när sambon kommer hem från jobbet så tycker jag att man ska dela ansvaret 50/50 på barn och hushåll. Min sambo däremot tycker att jag ställer helt orimliga krav. ?Jag jobbar ju för helvete du är bara hemma och gör inte ett skit? säger han. När jag inte gör ?ett skit? så ammar jag vår son, byter blöja, fixar smakportioner, leker och är hela tiden närvarande med honom så att han utvecklas osv. Utöver det så tar jag hand om vår hund som kräver mycket motion och stimulans. Jag diskar, tvättar, städar och gör allt annat som behövs i ett hushåll. Det enda han gör är att laga sin egen mat då vi har olika kosthållning. Har förklarat för honom att ta hand om bebis och hushåll är ett heltidsjobb och att jag också behöver få lite egentid ibland. Då blir han bara arg.


    Varje dag när han kommer hem från jobbet (han jobbar 7-16) så lägger han sig på soffan och sover/vilar i minst två timmar. Efter det så går han och gymmar eller spelar padel. När han kommer hem så är det oftast dags för vår son att sova (även det min uppgift). När jag lyckats få honom att sova så vill sambon att vi ska se en film ihop och efter det måste jag ställa upp på sex, annars blir det hus i helvete. Då skäller han ut mig och undrar vad det är för fel på mig. Att jag säkert har någon annan. Han hotar om att göra slut. Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklara för honom varför jag inte orkar ha sex. 


    Nu blir det lite osammanhängande här. Men igår så sa han att jag skulle få åka och gymma utan vår son (annars måste jag alltid ta med honom dit). Sagt och gjort, jag åkte och gymmade och var borta totalt två timmar. På kvällen sedan så är han sur och kort i tonen mot mig. Jag går in i sovrummet för att natta sonen och han säger då med sin arga röst ?Ska vi göra slut eller!??. Jag förstår ingenting och frågar vad han menar. ?Ja man ger dig lillfingret och du äter upp hela handen?. Jag förstår ingenting och får heller inget svar när jag frågar vad han menar. Jag var borta exakt två timmar. Själv har han åkt iväg hela helger och supit med grabbarna. Var är logiken?

    Visst ska det inte vara såhär? Han får mig att känna mig galen. Han gaslightar mig hela tiden. Efter varje tjafs så beter han sig som om inget hänt. 


    Nej det ska inte vara så. Ja, det är rimligt att dela på ansvaret den tid han inte är på jobbet.

    När ska han vara föräldraledig? Varför inte?
    När umgås han med sin son? 

    Och utöver det ska du såklart inte bli tvingad till sex (direkt eller indirekt). 
  • molly50

    Nej,TS,det ska absolut inte vara så.
    Han ska inte kräva att du gör allt bara för att du är mammaledig.
    Och han kan inte kräva sex av dig.
    Jag tycker du borde lämna honom.
    Han verkar inte vara mogen nog för ansvaret det innebär att ha barn. 

  • molly50
    Stanley89 skrev 2022-09-28 16:15:27 följande:

    Hur ska sonen kunna få ett syskon om ni inte har sex?


    Tycker du det är lämpligt att skaffa fler barn med någon som inte tar hand om det barn han redan har?
  • Cat71

    Det är verkligen inte så här ?det ska vara?. 
    Vill du att ni ska gå vidare tillsammans behöver ni båda omvärdera hela upplägget med att du tar all föräldraledighet. Först när han varit hemma själv och inser hur mycket jobb det faktiskt är kommer han att kunna respektera det arbetet. Annars är det nog bäst ni går isär.
    Men det låter även som att han är tämligen ointresserad av sin son? Det är nog mer normalt att man längtar efter att få egentid med sitt barn efter en dag på jobbet. 


    Mina barns pappa kortade av sina luncher för att kunna komma hem 30 snabbare och tog då hand om dem helt i flera timmar så jag kunde fokusera på mig själv och/eller fixa i hemmet. Duscha, laga middag osv. Efter middagen turades vi om att få egen tid för att gymma, träffa vänner osv. Men lika ofta umgicks vi som familj, nattade gemensamt osv.

    Livet förändras när man får barn, så enkelt är det.

  • Themis

    Så här gjorde vi, som också fick ett planerat barn. 

    Han sparade semester så vi kunde vara hemma totalt 10 veckor tillsammans och lära känna vårt barn. Han bytte alla blöjor, jag ammade, läkte min kropp och gick ner gravidkilona med träning 3 ggr/vecka.

    Jag var hemma 6 månader, sen bytte vi av 50-50 en månad, sen var han hemma 6 månader innan inskolning på förskolan.

    Han fick själv bestämma helt hur mycket som skulle delas på. Jag sa att okej, samma service som jag får av dig nu får du av mig sen. Jag kan lägga mig på soffan och ropa på middan när jag kommer hem från jobbet, eller vi kan dela så du får komma iväg och träna och träffa folk. Han valde (givetvis) att den som gick hemma kunde gå iväg och träna eller träffa någon annan vuxen 2-3 kvällar i veckan.

    Man måste förhandla innan man är i situationen och jag fattar inte att kvinnor går på den lätte lika stenhårt idag som om det vore 1972. Fattar inte heller att män kan vara lika grisiga som då, men han kommer aldrig att begripa vad saken gäller om du tar hela FL, det är bara så det är.

    Män har inte så utvecklat abstrakt tänkande förstår du, de kan bara plugga astrofysik och bygga Marssonder. Drömmer

    Allvarligt TS, du behöver inom ett par månader lämna din man ensam med barnet minst tre dygn, under vilken förevändning som helst. Pumpa ur extra och frys in mjölk. Hitta på nåt du måste hjälpa en förälder med som tar tre dagar. Ta kort på hur det ser ut i kök/tvättkorg/badrum innan du reser och jämför efter.

    Fråga honom sen om 

    1) han ser någon skillnad på de fotona mot när du är hemma själv?
    2) han tror att hans liv skulle bli enklare och att han skulle ha mer egentid om ni separerade vid ettårsdagen och hade barnet varannan vecka?
    3) när det är din tur att åka iväg en helhelg och supa med tjejerna? 

    Fast helst hade jag nog bara bett en sån idiot dra så långt vägen räcker, hans inställning till sex låter obehaglig på gränsen till kriminell.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Fiona M

    Hur var han innan barnet kom?
    Delade ni på hushållsarbetet, pratade om känslor och tankar, hade sex när ni båda ville? Isf kan det vara värt att gå till familjeterapeut, om inte så är det bara att göra slut på det utan att dra ut på pinan.

  • brb92

    Jag har precis lämnat en sådan "man"
    Det kommer inte bli bättre. Det är så här du kommer att ha det så länge ni är ett par. 
    Det är inte värt ens hälsa att bo tillsammans med en sådan person. Han kommer inte ändra sig för att du ber om det. Hade han velat ändra sig själv hade han gjort det för länge sedan.

  • Ztrumpan
    Wow, ännu en man som inte förstått att en relation bygger på respekt för sin partner, att älskar innebär att stötta och bidra jämlikt till hushållet.
    Den där idioten kommer inte att ändra sig, förstår att du är inte en utsatt situation men lämna skiten eller ställ ultimatum. Och ha fan inte sex med någon som inte älskar dig, för det gör han INTE. Man behandlar inte sin partner så där, och är tyvärr en värdelös förälder dessutom.
    Dumpa!
Svar på tråden Bara jag som tar hand om sonen