• Jsmhoshm

    Blivit avrådd att jobba under IVF

    Idag var jag på min andra UL kontroll. Direkt när hon såg på UL frågade hon om jag ska jobba idag. Var på väg hem från min andra natt av tre. Haft problem med hjärtklappningar främst på morgonen sedan andra dagen på IVF. Inte någon gång under processen har det varit tal om att ta det lugnare, inte träna ller att man kan behöva vara sjukskriven annat än under äggplockningsdagen. Ingenstans är hjärtklappning biverkning på sprutorna även om jag såklart misstänker att Så säger hon att jag ska ta det lugnt och sjukskriva mig. Har precis tackat ja till tre dagar jobb pga akut brist på personal. KAN inte sjukskriva mig.

    Någon annan som varit med om eller hört talas om att vara sjukskrivning under IVF? Någon som jobbat som vanligt och blivit dålig sedan!

    Har polycystiska äggstockar ska tilläggas. 

  • Svar på tråden Blivit avrådd att jobba under IVF
  • nernu

    Om USA:s president kan sjukskriva sig så kan du också det. Tagga ner lite. 

  • Anonym (Jenny)

    Jag hade gjort som hon sa. Vården ger inte råd till patienter utan anledning

  • Kronärtskocka

    Hej

    Har själv inte reagerat så vid mina försök, men jag har få folliklar så min kropp blir inte så påfrestad. När man får många folliklar finns det risk för att man blir överstimulerad. Den risken är större för någon med PCO och de brukar därför börja med lägre doser och följa utvecklingen noga. Ett fåtal blir allvarligt överstimulerade och det kan t.o.m. leda till slut inläggning och operation. Så, jag skulle råda dig att följa läkarens råd. Dumt att läkaren inte var tydligare med vad hen såg och varför hen rekommendera sjukskrivning. 

    Ta hand om dig! 

  • Anonym (Lyssna)
    Tow2Mater skrev 2022-09-29 22:55:26 följande:

    Kan man sjukskriva sig utan att vara sjuk?


    Du kan ju starta en egen tråd om det istället för att komma med frågor som har noll relevans i andras trådar.

    TS, lyssna på din kropp och råden om att sjukskriva dig. Din kropp går igen om ett stort hormonpåslag och belastning. Ta hand om dig Hjärta
  • Tow2Mater
    Anonym (Lyssna) skrev 2022-09-29 23:32:07 följande:
    Du kan ju starta en egen tråd om det istället för att komma med frågor som har noll relevans i andras trådar.

    TS, lyssna på din kropp och råden om att sjukskriva dig. Din kropp går igen om ett stort hormonpåslag och belastning. Ta hand om dig Hjärta
    Klart det har relevans om någon försöker fuska till sig skattepengar. Och om det inte är fusk, kan det vara bra för andra att få veta det.

    Man kan t ex ta semesterdagar, vore ju mer lämpligt.
  • Anonym (Sjukvårdspersonal)

    Jag kan inte läsa mig någonstans i denna text att du fått rådet att du borde sjukskriva dig. Du fick frågan om du skulle jobba. Helt adekvat kommentar av en här inne, är man frisk kan man inte bli sjukskriven. Det finns en diskrepans här mellan det som sagts och det TS (velat höra?) / hört. 

  • Anonym (alligator)

    Sjukskriva sig utan att vara sjuk?
    Visst KAN man, men bör man?
    Det får väl samvetet svara på.

    Skulle jag som arbetsgivare få veta "sjukdomen" så hade jag noga antecknat allt och sedan, så fort jag kan, utfärda förstadagsintyg vid frånvaro.

  • Anonym (Lyssna)

    Fattar inte hur vissa läser? 

    "Ingenstans är hjärtklappning biverkning på sprutorna även om jag såklart misstänker att Så säger hon att jag ska ta det lugnt och sjukskriva mig".

  • Tow2Mater
    Anonym (Lyssna) skrev 2022-09-30 16:12:05 följande:
    Fattar inte hur vissa läser? 

    "Ingenstans är hjärtklappning biverkning på sprutorna även om jag såklart misstänker att Så säger hon att jag ska ta det lugnt och sjukskriva mig".
    Ingen hejd på konstiga råd från sjukvården. Eller vad menar du?
  • Anonym (alligator)

    Hjärtklappningen är nog psykiskt betingade snarare än fysisk.
    Det bästa är att knega på. Lägger man sig för en psykiskt hjärtklapping är steget inte långt till ångestutbrott. Och då kan det bli besvärligt.

    Mota Olle i grind och jobba på.

  • elin1989
    Tow2Mater skrev 2022-09-30 01:37:26 följande:
    Klart det har relevans om någon försöker fuska till sig skattepengar. Och om det inte är fusk, kan det vara bra för andra att få veta det.

    Man kan t ex ta semesterdagar, vore ju mer lämpligt.
    Om hon mår dåligt på grund av sin IVF-behandling och har hjärtklappning är det klart att hon kan sjukskriva sig, varför skulle hon inte kunna det?
  • Tow2Mater
    elin1989 skrev 2022-09-30 21:04:01 följande:
    Om hon mår dåligt på grund av sin IVF-behandling och har hjärtklappning är det klart att hon kan sjukskriva sig, varför skulle hon inte kunna det?
    Hon säger inte att hon mår dåligt vad jag ser.
  • Anonym (alligator)
    elin1989 skrev 2022-09-30 21:04:01 följande:
    Om hon mår dåligt på grund av sin IVF-behandling och har hjärtklappning är det klart att hon kan sjukskriva sig, varför skulle hon inte kunna det?
    Om hon har hjärtklappning pga IVF så är det psykiskt, och att gömma sig undan detta kan utlösa t ex agorafobi. Och då sitter man verkligen i ett träsk.
  • Anonym (.)

    Så alltså ingen som faktiskt kan svara på min fråga? De som vill diskutera om man får eller inte får sjukskriva sig vid IVF få starta en egen tråd.

  • Anonym (qqq)
    Anonym (.) skrev 2022-09-30 22:33:57 följande:

    Så alltså ingen som faktiskt kan svara på min fråga? De som vill diskutera om man får eller inte får sjukskriva sig vid IVF få starta en egen tråd.


    hej där, person som smyger in för att låtsas vara TSSkål
Svar på tråden Blivit avrådd att jobba under IVF