• vivan99

    Internet på mobilen

    Jag har precis varit i Norge och där funkade inte internet på mobilen, jag trodde att det skulle vara så men nu är jag hemma och det funkar fortfarande inte. Den hittar inte ens vårat eget Wi-Fi när jag är hemma i huset. Jag har inte gjort något (medvetet i alla fal) och internet har alltid funkat för mig ( även utomlands, fast inte i Norge de gångerna). Kan någon hjälp mig?

  • Svar på tråden Internet på mobilen
  • cosinus

    Internet är ju då antingen mobildata eller wi-fi. Det är olika inställningar för det.

    Ska mobildata fungera måste det vara påslaget, ska mobildata fungera utomlands måste roaming vara på. Nu har jag iphone men där hittar man det under: inställningar -> mobilnät

    Wi-Fi hittar du ju under inställningar->Wi-Fi, kontrollera att det är påslaget. Om du inte bor mitt i skogen borde du få in flera nätverk. Kolla att ditt eget kommer upp där. Annars starta om routern hemma (dra ut sladden vänta några sekunder och stoppa in den igen). Mina föräldrar har t ex en router som slutar annonsera ut sitt vanliga SSID med ojämna mellanrum, nu börjar jag lära mig att guida farsan till att starta om routern framför att leta sig blå på telefonen.

  • flygrl

    @TS: Nu kanske du redan provat det men utöver va cosinus skrev om starta om routern är ju en simpel grej att starta om telefonen. Det kan deffo rätta till diverse buggar och skit som kan dyka upp särskilt om telefonen vart påslagen länge.


    Min kan ibland få problem med både mobilnätet och wifi men funkar oftast igen efter omstart, ibland kombinerat med omstart av routern. Fast jag brukar vänta typ 30 sekunder innan jag startar enheterna igen, inte bara några sekunder.

  • vivan99

    Den funkade en stund men nu är det problem igen, jag har startat om alla möjliga grejer men får det inte att funka ändå...

  • flygrl
    vivan99 skrev 2022-09-30 16:21:59 följande:

    Den funkade en stund men nu är det problem igen, jag har startat om alla möjliga grejer men får det inte att funka ändå...


    Hmm?är det alltså problem med BÅDE mobilnätet och wifi?
    Har du kollat om SIM-kortet sitter ordentligt?
    Är alla inställningar för mobilnät och wifi korrekta? Man brukar kunna få rätt inställningar från sin mobiloperatör.
  • vivan99

    Kan SIM-kortet flytta på sig, jag har inte öppnat telefonen.WiFi och roaming är på. Internet funkar när jag är hemma nu men det är ju när jag är ute som jag vill artt det ska funka. Hemma har jag ju datorn...

  • flygrl
    vivan99 skrev 2022-10-02 09:49:14 följande:

    Kan SIM-kortet flytta på sig, jag har inte öppnat telefonen.WiFi och roaming är på. Internet funkar när jag är hemma nu men det är ju när jag är ute som jag vill artt det ska funka. Hemma har jag ju datorn...


    Som Ztrumpan skrev stäng av roaming när du är i Sverige.
    Och jo, SIM-kortet kan glappa så värt att kolla.
Svar på tråden Internet på mobilen