• Anonym (Bedragen 2020)

    När går det över? Hur gör man efter otroheten?

    Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

    Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

    Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

  • Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-17 21:13:52 följande:
    Der stämmer som du nämner att barnet kan traumatiseras om föräldrar förgripit sig på eller övergivit barnet. En fråga om liv och död aktiveras inom barnet genom upplevelserna. I långvariga tätt sammanflätade vuxenrelationer mellan partners kan tyvärr svektrauma aktiveras på motsvarande teman. Den ena parten, kvinnan eller mannen, kan blivit mycket känslomässigt beroende så till den grad den psykologiskt identifierar sig med den som svikit eller bedragit. Den bedragne kan i själva verket byggt upp hela sin tillvaro; mentalt, socialt och ekonomiskt. kring den otrogne mannen/kvinnan och fallet blir stort. Men också där en god självständighet, känslomässigt, socialt och ekonomiskt, funnits mellan parterna, kan en överraskande upptäckt otrohetsaffär trigga många symtom. De kan vara lindriga, medelsvåra eller svåra till sin natur och handlar ofta om: känslor av oro, ångest, depression, en ökad psykisk och fysisk ohälsa, eller känslor av övergivenhet, en alienationsupplevelse, eller koncentrationssvårigheter och glömska i alla möjliga sammanhang etc. Flashbacks jagar personen ifråga natt som dag och leder till sömnsvårigheter samt till upplevelser av att tappa greppet om den så välbekanta tillvaron. 
    Mycket dravel här. Det du skriver ska alltså handla om svektrauma, och att ett otrohetsdrama skulle ge det och/eller PTSD, då de är likartade.

    Naturligtvis kan ett svektrauma uppstå i en parrelation. Vad du inte förstår är det beroende som krävs för att detta ska uppstå, förutom den helt dysfunktionella relationen.

    Att du då kommer med en fru, som är ekonomiskt beroende av maken, och som upptäcker att han vänsterprasslat, visar återigen att du inte förstår.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-12-18 01:22:10 följande:
    1. Ha ha ha! Vi vet båda två att PTSD ingår i DSM -manualen. Ditt problem är att du inte vet vad det är för något. Om det är att spela Allan att påpeka det? Tja, du stöter väl på många Allan under dagen. Men nu struntar vi i den här halmgubben du satte ut.

    2. Polletten trillar ned? Nu råkar det vara så att jag hela tiden påpekar att PTSD diagnostiseras av läkare. Halmgubbe numret två. Nåja, mer om detta i det andra inlägget du gjorde.

    3. Nu svarar jag bara på ditt tramsande som TS bad dig låta bli.

    1) Skrattar bäst som skrattar sist. För din info används DSM-5 manualen i USA där PTSD är ett sedan länge erkänt begrepp i medicinska kretsar - och tack och lov är kunskapen utmärkt hos allmänheten, såväl hos fackfolk som hos noviser. Får faktiskt svårt att föreställa mig en sådan här eftersläntrande diskussion i amerikanska kretsar där man ligger i frontlinjen av ny kunskap.  


    I Sverige används mig veterligen WHO:s ICD-10 manual om vi ska vara nogräknade. Så nu vet vi det!  


    2) Ja precis. Mitt besked till dig i trådskaparens ?fallstudie? landar genomgående här: a) PTSD existerar vid otrohet. B) Legitimerad läkare/legitimerad psykolog bedömer patienten genom intervju i samtal och genom observation. 

    3) Okej så du uppfattar dig som icke initiativtagare i en fastlåst diskussion? Det låter lite märkligt mot bakgrund att TS prompt bett dig lämna tråden. Varpå du initierade en diskussion om vem som äger sin tråd. Anonym (Pirr i byxan) hörsammade däremot TS i samma fråga, även om er argumentation i övrigt är densamma som den andres. Som sagt har oxå en ytterligare en debattör bett dig upphöra med att argumentera sönder tråden. Jag övergår till nya PTSD tråden eller till nytt forum om TS uttryckligen ber mig om samma sak som du blivit ombedd att göra. Vilket faktiskt inte skulle förvåna mig det minsta. Den här diskussionen är den mest tjatiga någonsin.

  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-12-18 01:31:58 följande:
    Mycket dravel här. Det du skriver ska alltså handla om svektrauma, och att ett otrohetsdrama skulle ge det och/eller PTSD, då de är likartade.

    Naturligtvis kan ett svektrauma uppstå i en parrelation. Vad du inte förstår är det beroende som krävs för att detta ska uppstå, förutom den helt dysfunktionella relationen.

    Att du då kommer med en fru, som är ekonomiskt beroende av maken, och som upptäcker att han vänsterprasslat, visar återigen att du inte förstår.

    Hmm, vari ligger dravlet om jag får fråga? 


    Vill på nytt påminna dig om att vi i Sverige använder WHO:s ICD-10 manual vid diagnostik. DSM-5 manualen som du kommit att hänvisa till praktiseras i USA vid diagnostik. Det är väl positivt om vi berör samma manual till att börja med! Anser du inte så? 

    Ja, jag tänker det framgår mycket tydligt i mitt inlägg #418 vilka uttryck ett svektrauma såsom otrohet kan resultera i. Det borde inte råda några frågetecken.


    Precisera dig gärna och argumentera mer konkret i vilka av symtomen som INTE är adekvata vid ett svek som otrohet enligt dig. Först då kan vårt debatterande ta fart på riktigt. 


    Jag anser jag beskrivit i vilka avseenden (psykologiska, sociala och ekonomiska) en beroendeställning uppstår mellan parterna. Oavsett om parrelationen funktionell eller dysfunktionell finns bindningen där efter långt äktenskap. Eventuellt har förhållandet inletts med positiva förväntningar hos båda parter om en ljus framtid i sikte. Illusionen om det lyckliga äktenskapet kraschar vid upptäckten. 

    Nu är det dags att du presenterar den fallerande pusselbiten. Den som styr din aversion mot människors individuella reaktioner på otrohetssvek.

  • Anonym (Allvarligt skämtat)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-17 21:18:01 följande:
    Ja, jag vet. Under den tid jag tittat in på forumet har fler en omnämnd tjej nämnt samma. Därför väljer jag tro att det finns ett uns av sanning. Jag skulle också efter helgerna kunna redovisa mitt inlägg i den här tråden som raderades. Den uppfyllde faktiskt inget av skälen. 
    Enligt dig nej. För mig är det solklart. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Allvarligt skämtat) skrev 2022-12-18 06:33:41 följande:
    Enligt dig nej. För mig är det solklart. 
    jodå, jag har varit medlem så pass att jag hunnit se ett och annat. men du skämtar väl på som vanligt - utan minsta åsikt i ämnet. en allvarligt skämtsam Ad hominem debattör? är det den roll du vill besitta? 

    därför uppstår en seriös fråga till dig: exakt när planeras tycka till på riktigt i trådens själva ämne. nästa år?
  • Anonym (Allvarligt skämtat)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-18 13:39:33 följande:
    jodå, jag har varit medlem så pass att jag hunnit se ett och annat. men du skämtar väl på som vanligt - utan minsta åsikt i ämnet. en allvarligt skämtsam Ad hominem debattör? är det den roll du vill besitta? 

    därför uppstår en seriös fråga till dig: exakt när planeras tycka till på riktigt i trådens själva ämne. nästa år?
    Ett år men förstår inte hur det fungerar att skriva i ett öppet forum. Att någon öht får hålla på så här i tråd efter tråd är enligt mig ett mysterium. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-18 02:32:21 följande:

    1) Skrattar bäst som skrattar sist. För din info används DSM-5 manualen i USA där PTSD är ett sedan länge erkänt begrepp i medicinska kretsar - och tack och lov är kunskapen utmärkt hos allmänheten, såväl hos fackfolk som hos noviser. Får faktiskt svårt att föreställa mig en sådan här eftersläntrande diskussion i amerikanska kretsar där man ligger i frontlinjen av ny kunskap.  


    I Sverige används mig veterligen WHO:s ICD-10 manual om vi ska vara nogräknade. Så nu vet vi det!  


    2) Ja precis. Mitt besked till dig i trådskaparens ?fallstudie? landar genomgående här: a) PTSD existerar vid otrohet. B) Legitimerad läkare/legitimerad psykolog bedömer patienten genom intervju i samtal och genom observation. 

    3) Okej så du uppfattar dig som icke initiativtagare i en fastlåst diskussion? Det låter lite märkligt mot bakgrund att TS prompt bett dig lämna tråden. Varpå du initierade en diskussion om vem som äger sin tråd. Anonym (Pirr i byxan) hörsammade däremot TS i samma fråga, även om er argumentation i övrigt är densamma som den andres. Som sagt har oxå en ytterligare en debattör bett dig upphöra med att argumentera sönder tråden. Jag övergår till nya PTSD tråden eller till nytt forum om TS uttryckligen ber mig om samma sak som du blivit ombedd att göra. Vilket faktiskt inte skulle förvåna mig det minsta. Den här diskussionen är den mest tjatiga någonsin.


    1. Nu vet jag inte varför du snöar in dig på olika manualer. Vill du vara vissa att du har kört dig något är det fel plats, för det som avses är PTSD och inget annat.

    2. Ja, just det. Diagnosen ställs inte genom analys av FL-trådar, självdiagnostik genom tidskrifter, eller andra kreativa påhitt. Däremot är det märkligt att efter detta konstaterande, så övergår du i punkt 3 i just det.

    Du har fortfarande att försöka bevisa att otrohet ger PTSD. Inte som du försöker leka med orden. Självklart finns det de som har PTSD och som har blivit bedragna. Vilket inte betyder att provyet orsakar PTSD. Förstår du den skillnaden?

    3. Kom inte och påstå att jag argumenterar dåligt tråden. Det enda jag gör är att replikera dina felaktiga påståenden. För nog är det rätt dåligt att fortsätta att skriva, enbart för att klara på att andra skriver?
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-18 03:05:20 följande:

    Hmm, vari ligger dravlet om jag får fråga? 


    Vill på nytt påminna dig om att vi i Sverige använder WHO:s ICD-10 manual vid diagnostik. DSM-5 manualen som du kommit att hänvisa till praktiseras i USA vid diagnostik. Det är väl positivt om vi berör samma manual till att börja med! Anser du inte så? 

    Ja, jag tänker det framgår mycket tydligt i mitt inlägg #418 vilka uttryck ett svektrauma såsom otrohet kan resultera i. Det borde inte råda några frågetecken.


    Precisera dig gärna och argumentera mer konkret i vilka av symtomen som INTE är adekvata vid ett svek som otrohet enligt dig. Först då kan vårt debatterande ta fart på riktigt. 


    Jag anser jag beskrivit i vilka avseenden (psykologiska, sociala och ekonomiska) en beroendeställning uppstår mellan parterna. Oavsett om parrelationen funktionell eller dysfunktionell finns bindningen där efter långt äktenskap. Eventuellt har förhållandet inletts med positiva förväntningar hos båda parter om en ljus framtid i sikte. Illusionen om det lyckliga äktenskapet kraschar vid upptäckten. 

    Nu är det dags att du presenterar den fallerande pusselbiten. Den som styr din aversion mot människors individuella reaktioner på otrohetssvek.


    Säkerligen definieras PTSD ungefär lika oavsett manual, då din utläggning är meningslös.

    Så nu hänvisar du till dina egna inlägg som bevis för dina egna påhitt. Svagare argument finns inte.

    De symptom du radade upp kan stämma in på ungefär vad som helst som gör en ledsen. Varför inte elaka lappar i tvättstugan, som avr uppe förut. 

    - Det svartnade framför ögonen av skam, när jag läste de förolämpande orden på lappen där på tvättstugans anslagstavla. Fortfarande kan jag få flashbacks från när jag stod där.

    Nåja. Att du inte kan skilja mellan de till livet hotande händelser som orsakar PTSD, och att du blir ledsen för att din karl knullar grannfrun må vara hänt. Det viktiga är att en psykiatriker kan skilja det åt.

    Nej, du har inte på något sätt förstått den bindning som uppstår i ett vanligt äktenskap, och den skeva maktfördelningen i ett förhållande som kan leda till svektrauma. Världens är det så viktigt för dig att elevera upp ett vänsterprassel till samma nivå som ett krigstrauma?

    Fallerande pusselbit? Jag argumenterar mot ditt dravel, inget annat.
  • Anonym (Bedragen 2020)
    Anonym (Allvarligt skämtat) skrev 2022-12-17 20:43:56 följande:
    FL har fler moderatorer. Inte bara en. 
    Ibland kan man tro att det bara är en moderator. FL har en otroligt dåligt fungerande moderering. På ett fungerande forum hade "Kvinna" och "Ordinär man" varit avstängda för länge sedan. Forumsnetikett bjuder att man håller sig till ämnet, men här ha de två över hundratals inlägg diskuterat något helt annat än själva frågeställningen. Det enda rätta de kunde ha gjort, hade varit att starta en egen tråd där de redde ut frågan, istället valde de medvetet att förstöra den jag startat. 

    På ett sätt är det en smula humoristiskt, hur de har totalt låst sig de här personerna. Men nu var det ju en specifik undran jag hade, och den handlade verkligen inte om PTSD. Otroligt respektlöst agerande, och totalt uselt modererande. 

    Trots allt så har jag fått en del bra svar som jag tar till mig, men det har verkligen inte varit lätt att hitta de här svaren bland allt PTSD-svammel. Har sett det här beteendet i flera andra trådar, att personer tillåts ta över dom. Och det tror jag är mindre bra på fler än ett sätt, inte minst för FL´s affär, som ju faktiskt bygger på att driva trafik till sidan för att få intäkter via annonsering. Jag har stor vana från  olika forum, men har aldrig stött på en så illa modererad sida som FL någon gång. Synd, för skrivarlusten ökar ju inte direkt. 

    Återigen, tack till er som varit med och bidragit med svar på min fråga.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-11-13 11:21:52 följande:

    TS här. Stort tack för alla kloka inlägg. Det här med att bli traumatiserad eller inte, vill jag bestämt hävda att det är just det jag blev. Jag har varit med om mycket i mina dagar, men den här händelsen är bland det absolut värsta jag varit med om. Att jämföra hit och dit och komma med relativiseringar hjälper ju föga, jag mår inte bättre för det. 

    Att investera i en annan människa som man älskar, över lång tid, och sedan bli bedragen, det är så otroligt mycket som går sönder där. 

    Men vi kämpar på.


    @Anonym (Bedragen 2020), Det var just din klara och uppenbara beskrivning i din egen post #108: Det här med att bli traumatiserad eller inte, vill jag bestämt hävda att det är just det jag blev som, som sagt, triggade och inspirerade mig försvara din hållning, och driva din upplevelse av kausalsambandet otrohetssvek-traumatisk-reaktion (med dina egna ord).

    Jag har inget personligt intresse av att försvara eller argumentera i begreppets vara eller inte, och jag arbetar inte kliniskt i frågeställningen. Men jag följer gärna nyfiket den amerikanska forskningen i ämnet när jag ser att man kommit en bra bit på väg på andra sidan Atlanten. :) Och jag tvivlar inte en sekund på din erfarenhet - eller på amerikanska forskares och klinikers konsensus - i frågan. Vi har i Skandinavien tillräckligt på fötterna för att instämma i jänkarnas forsknings- och empiriska resultat. Men alla har rätt till sina egna tankar och idéer. Eller likafullt till en diametralt avvikande inställning. Diskutera går. Sen förhåller det sig ex vis i motsvarande när vi européer erkänner judeförföljelsen och folkmorden under andra världskriget. Ändå påstår revisionist grupper på fullaste allvar allt fiktivt påhittat. Trots tydlig evidens. 


    Sen ser jag på nytt ditt statement tydligt: Att jämföra hit och dit och komma med relativiseringar hjälper ju föga, jag mår inte bättre för det. Så bra att jag läste om! För med det stycket för ögonen säger jag pass till privata ordtvister i tråden i otrohet-svektrauma. Vill man lära sig mer matnyttigt finns konstruktiva plattformar lite varstans för samtal om infifelity och PTSD reaktioner. 

    Som nämnts anser jag din närvaro i tråden kunde varit större, men jag önskar dig trots allt Lycka till med hjälp av användbara strategier i din hantering. 

    Ursäkta! I ett inlägg förväxlade jag Anonym (Jaha) och Anonym (Ordinär man). De står för totalt skilda åsikter. Sorry! Vill kolla upp det hela bättre imorgon.

  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-12-19 01:11:42 följande:
    Säkerligen definieras PTSD ungefär lika oavsett manual, då din utläggning är meningslös.

    Så nu hänvisar du till dina egna inlägg som bevis för dina egna påhitt. Svagare argument finns inte.

    De symptom du radade upp kan stämma in på ungefär vad som helst som gör en ledsen. Varför inte elaka lappar i tvättstugan, som avr uppe förut. 

    - Det svartnade framför ögonen av skam, när jag läste de förolämpande orden på lappen där på tvättstugans anslagstavla. Fortfarande kan jag få flashbacks från när jag stod där.

    Nåja. Att du inte kan skilja mellan de till livet hotande händelser som orsakar PTSD, och att du blir ledsen för att din karl knullar grannfrun må vara hänt. Det viktiga är att en psykiatriker kan skilja det åt.

    Nej, du har inte på något sätt förstått den bindning som uppstår i ett vanligt äktenskap, och den skeva maktfördelningen i ett förhållande som kan leda till svektrauma. Världens är det så viktigt för dig att elevera upp ett vänsterprassel till samma nivå som ett krigstrauma?

    Fallerande pusselbit? Jag argumenterar mot ditt dravel, inget annat.

    Sorry, missade dina poster till mig. Tyvärr är du too late ute när du drar samma felaktigheter om och om igen - och som jag repetitivt besvarat dig på ren svenska redan dussinet gånger. Har oxå sett dig göra motsvarade i andra otrohetstrådar. Med mig funkar det inte längre, och du får finna dig en ny meningsmotståndare att munhuggas med. För jag har nyss besvarat TS i att jag står över ordtvister i PTSD frågor. 

    Däremot kommer jag imorgon kolla lite på ett par riktigt positiva poster i tråden. 


    Lycka till med att finna dig en initierad kombattant i otrohetsreaktioner. 

  • Ordinär Man
    Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-12-19 07:10:28 följande:
    Ibland kan man tro att det bara är en moderator. FL har en otroligt dåligt fungerande moderering. På ett fungerande forum hade "Kvinna" och "Ordinär man" varit avstängda för länge sedan. Forumsnetikett bjuder att man håller sig till ämnet, men här ha de två över hundratals inlägg diskuterat något helt annat än själva frågeställningen. Det enda rätta de kunde ha gjort, hade varit att starta en egen tråd där de redde ut frågan, istället valde de medvetet att förstöra den jag startat. 

    På ett sätt är det en smula humoristiskt, hur de har totalt låst sig de här personerna. Men nu var det ju en specifik undran jag hade, och den handlade verkligen inte om PTSD. Otroligt respektlöst agerande, och totalt uselt modererande. 

    Trots allt så har jag fått en del bra svar som jag tar till mig, men det har verkligen inte varit lätt att hitta de här svaren bland allt PTSD-svammel. Har sett det här beteendet i flera andra trådar, att personer tillåts ta över dom. Och det tror jag är mindre bra på fler än ett sätt, inte minst för FL´s affär, som ju faktiskt bygger på att driva trafik till sidan för att få intäkter via annonsering. Jag har stor vana från  olika forum, men har aldrig stött på en så illa modererad sida som FL någon gång. Synd, för skrivarlusten ökar ju inte direkt. 

    Återigen, tack till er som varit med och bidragit med svar på min fråga.
    Kvinna har haft alla möjligheter att ta sina fantasifoster till annan lämplig tråd. Men so länge hon hållit på att posta dem har jag hittills givit svar på detta.
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-20 00:59:50 följande:

    @Anonym (Bedragen 2020), Det var just din klara och uppenbara beskrivning i din egen post #108: Det här med att bli traumatiserad eller inte, vill jag bestämt hävda att det är just det jag blev som, som sagt, triggade och inspirerade mig försvara din hållning, och driva din upplevelse av kausalsambandet otrohetssvek-traumatisk-reaktion (med dina egna ord).

    Jag har inget personligt intresse av att försvara eller argumentera i begreppets vara eller inte, och jag arbetar inte kliniskt i frågeställningen. Men jag följer gärna nyfiket den amerikanska forskningen i ämnet när jag ser att man kommit en bra bit på väg på andra sidan Atlanten. :) Och jag tvivlar inte en sekund på din erfarenhet - eller på amerikanska forskares och klinikers konsensus - i frågan. Vi har i Skandinavien tillräckligt på fötterna för att instämma i jänkarnas forsknings- och empiriska resultat. Men alla har rätt till sina egna tankar och idéer. Eller likafullt till en diametralt avvikande inställning. Diskutera går. Sen förhåller det sig ex vis i motsvarande när vi européer erkänner judeförföljelsen och folkmorden under andra världskriget. Ändå påstår revisionist grupper på fullaste allvar allt fiktivt påhittat. Trots tydlig evidens. 


    Sen ser jag på nytt ditt statement tydligt: Att jämföra hit och dit och komma med relativiseringar hjälper ju föga, jag mår inte bättre för det. Så bra att jag läste om! För med det stycket för ögonen säger jag pass till privata ordtvister i tråden i otrohet-svektrauma. Vill man lära sig mer matnyttigt finns konstruktiva plattformar lite varstans för samtal om infifelity och PTSD reaktioner. 

    Som nämnts anser jag din närvaro i tråden kunde varit större, men jag önskar dig trots allt Lycka till med hjälp av användbara strategier i din hantering. 

    Ursäkta! I ett inlägg förväxlade jag Anonym (Jaha) och Anonym (Ordinär man). De står för totalt skilda åsikter. Sorry! Vill kolla upp det hela bättre imorgon.


    I några tidigare poster höll vi faktiskt med varandra om att diagnoserna PTDD och svektrauma sätts av läkare och möjligen legitimerade psykologer.

    Bara för att du själv nu diagnostiserar TS. Hur ska du ha det egentligen? 

    Att känna sig traumatiserad i folkmun är något helt annat. Något popsnöre kände sig traumatiserad effekter inspelningen av Så mycket bättre. Klart man kan känna sig traumatiserad över elska lappar i tvättstugan. Något du för övrigt fångade.

    Diagnosen PTSD och svektrauma är något helt annat. Du har fortfarande inte presenterat något alls som styrker det du påstår. 

    Nej, jag tror inte att de som inte råkar hålla med dig är att jämföra med förintelseförnekare. Nu får du faktiskt skärpa dig!

    Om du sitter och snackar i olika forum, där ni sitter och håller med varandra, kanske det känns skönt för dig. Du slipper få dina föreställningar önskade. Men det är alltså inte ett konstruktivt samtal.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-12-20 12:52:09 följande:
    I några tidigare poster höll vi faktiskt med varandra om att diagnoserna PTDD och svektrauma sätts av läkare och möjligen legitimerade psykologer.

    Bara för att du själv nu diagnostiserar TS. Hur ska du ha det egentligen? 

    Att känna sig traumatiserad i folkmun är något helt annat. Något popsnöre kände sig traumatiserad effekter inspelningen av Så mycket bättre. Klart man kan känna sig traumatiserad över elska lappar i tvättstugan. Något du för övrigt fångade.

    Diagnosen PTSD och svektrauma är något helt annat. Du har fortfarande inte presenterat något alls som styrker det du påstår. 

    Nej, jag tror inte att de som inte råkar hålla med dig är att jämföra med förintelseförnekare. Nu får du faktiskt skärpa dig!

    Om du sitter och snackar i olika forum, där ni sitter och håller med varandra, kanske det känns skönt för dig. Du slipper få dina föreställningar önskade. Men det är alltså inte ett konstruktivt samtal.

    Du väljer medvetet att missförstå mina inlägg, för att hacka på dem. Ett klassiskt fall av gaslighting online. I bemärkelsen förvrängningar om vad som sagts eller inte, eller t o m upprepad felaktig info. Statement vrids på till oigenkännlighet.

    Ex. Ja, jag skrev att PTSD förnekare kunde jämföras med förintelseförnekare. En väl stark jämförelse men där var du rätt ute. Och gradskillnader finns i allt, också i syndromet. Om jag väljer att titta in på på en sajt där folk som kommer i kontakt med otrohetssvek tycker till, så är det väl mitt val. 


    Ogillar när ämnet argumenteras sönder. Acceptera, tack! 


    I en tråd som den här går att gå tillbaka och se vad som uttryckts i åsikter, vilket är utmärkt! Superbra Glad

    En God Jul önskas alla! Tomte


     

  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-22 12:17:07 följande:

    Du väljer medvetet att missförstå mina inlägg, för att hacka på dem. Ett klassiskt fall av gaslighting online. I bemärkelsen förvrängningar om vad som sagts eller inte, eller t o m upprepad felaktig info. Statement vrids på till oigenkännlighet.

    Ex. Ja, jag skrev att PTSD förnekare kunde jämföras med förintelseförnekare. En väl stark jämförelse men där var du rätt ute. Och gradskillnader finns i allt, också i syndromet. Om jag väljer att titta in på på en sajt där folk som kommer i kontakt med otrohetssvek tycker till, så är det väl mitt val. 


    Ogillar när ämnet argumenteras sönder. Acceptera, tack! 


    I en tråd som den här går att gå tillbaka och se vad som uttryckts i åsikter, vilket är utmärkt! Superbra Glad

    En God Jul önskas alla! Tomte


     


    Nej, jag missförstår den inte alls. Tvärtom, så fortsätter du att påstå att otrohet orsakar PTSD. Om jag har fel där får du gärna rätta mig.

    Så lägg gärna ner det där snacket om att jag skulle förvränga dina påståenden. Eller kom med något exempel.

    För övrigt borde du ta reda på vad "gaslighting" är för något. Precis som med PTSD är det tydligt att du inte har en aning om vad det är. 

    Du däremot kommer med direkta lögner, då jag aldrig förnekat diagnosen PTSD. Eller svektrauma heller för den delen. Återigen sitter du och surar, och hittar på för att andra inte håller med dig. Otroligt barnsligt.

    Förutom det direkt smaklösa i att du jämför Förintelsens offret med vänsterprassel, har du fortfarande inte presterat någonting alls som stärker ditt påstående.

    Att du hittar olika sajter där ni sitter och håller med varandra ger ingenting. Precis som att det finns sajter för förintelseförnekare där de kan sitta och hålla med varandra. Något som naturligtvis inte ändrar fakta.

    Om du tycker att ämnet argumenteras sönder, so läkkött bli att göra det.
  • Anonym (KR)

    Du kommer aldrig kunna gå vidare i erat  förhållande. Hur mycket du en försökte få bort känslan av att din partner har haft en annan. 


     

  • Nino1

    Hej ja du.Finns inget värre svek än att vara otrogen mot nån.Finns inget att skylla på.Ochbjade du inte älskat henne hade du inte fått så ont som du får.Nr 1 prata med henne fråga henne om allt du undrar.detaljer ,hur,när,hur många ggr låg dom.allt måste fram exakt allt detaljer gör ont men allt måste fram annars kommer du alltid att undra då o då.Förlåta kan du men tyvärr min vän glömma kan man aldrig göra.Ta reda på att hon verkligen ångrat sitt o vill tillägna sin tid åt dig o bara dig..Sen har hon inget att skylla på.Finns ingen bortförklaring alla.verkligeheten är 1 hon älskar ej dig. Nr hon vela helt enkelt ha sex och va kåt.3 hon har känslor för den andra.allt annat du får höra är ren skitanack.Älskar du henne är det värt att kriga för henne men då ska hon oxå gilla dig..Sveket gör ont och kommer alltid finnas där 

  • Nino1

    En fråga anonym kvinna som du heter.Har du blivit bedragen flertal ggr av den du älskar

Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?