• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar

    Citat 1:


    Tyvärr dämpas min entusiasm av att det inte alls är de jämlika trygghetssystemen Annah saknar, när hon steg för steg försvagas och känner sig alltmer misslyckad. Snarare verkar hon sörja de senaste decenniernas bortskämda normaltillstånd för de lyckade. Mår man bra går det skitbra. Mår man dåligt är man en loser. Medelklassen har de senaste decennierna varit ett överbetalt monster.


    Själv tänker jag: skönt att detta lyxliv är över. När allt handlar om weekendresor, dansk design, livspussel och padel, då blir folk idioter. Nu däremot, nu börjar verkligheten. Så även för Annah, musikjournalist och författare samt mamma på halvtid. Hon är visserligen frilansare, men på något sätt har hon ändå lyckats leva det perfekta livet. Pengar saknas inte, även om hon själv tycker det. När Försäkringskassan börjar jävlas är det inget omedelbart ingripande från kronofogden som hotar. Villan i Hägersten (med sjöutsikt) är inte precis på väg till exekutiv auktion. Det största problemet tycks vara att hon, när bufferten sinar, kommer att bli tvungen att leva på sin välavlönade sambo.

  • Fröken Allvar

    Citat 2


    Mina invändningar gäller alltså bristen på kritik av själva värdeskalan. Att långtidscovid kan vara kopplat till ett system där man måste prestera på topp för att ingå, det missar Annah Björk. Att vara ?någon som inte orkar? gör att hon känner sig värdelös på ett individuellt plan, utan att dra några politiska slutsatser.


    Tidigare var hon alltid ?på väg någonstans, i raketfart?, och det ser hon som positivt. Men jag börjar misstänka att hennes långtidscovid innehåller en stor dos utmattningsdepression också. Och vad är sjukdom kontra normal, åldersrelaterad desillusionering (= mognad)? Hallå, vi är många som, trots att vi är hyfsat friska, aldrig har orkat åka på skidsemester, engagera oss som tränare i barnens fotbollslag, hetsjogga uppför kilometerlånga trappor i parken eller resa till Topanga för att kändisspotta Lana Del Rey.


    Det hela slutar alltså med att Annah fortfarande är jättesjuk, om än lite mindre sjuk än i början, och på vägen dit har hon inte bara känt sig som en dålig människa själv utan också fått mig att känna mig som en sådan, eftersom jag inte helhjärtat ställer upp på hennes sorgesång över förlorade privilegier.


    Vi har helt enkelt lite olika måttstockar för vad som är ett okej liv. Men mot slutet börjar även Annah ifrågasätta poängen med sin tidigare überpigga och glättiga persona. Att vara sjuk eller svag eller helt enkelt bara tagga ner, det borde inte vara en social defekt. I ett vettigt samhälle ska det tvärtom vara en orubblig, mänsklig rättighet

  • Fröken Allvar
    "Finns det egentligen någon grupp som har större krav på sig i Sverige att leverera än föräldrarna i utsatta områden? Det är de som ska söka jobb, utbilda sig, bearbeta sina trauman, hantera den ekonomiska fattigdomen, uppfostra barn med sin något knackiga svenska. 
     
    Sen förväntas de också vara nattvandrare, hjälpa till i skolan, de ska rösta på partier som de inte tror på, de ska delta på olika projekts föräldraverksamhet, de ska uppfostra sina barn i ett rasistiskt och diskriminerande samhälle som äter upp deras barns framtidsdrömmar, de ska ta hand om andras barn i sitt område, de ska se till att inte hamna i fattigdomsfällan och om de har jobb ska de vara glada att arbeta med minimilöner i tungt fysiska jobb och ge service till de som debatterar om dom. 
     
    Människorna i orten får alltså inte lön för att skolan, vården, tryggheten, jobben ska fungera. De får heller inte lön för att jämna ut skattesystemet eller motverka segregationen. Det svenska välfärdskontraktet och vårt skattesystem har helt enkelt inte varit uppbyggd på det sättet."
     
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 19:42:08 följande:
    "Finns det egentligen någon grupp som har större krav på sig i Sverige att leverera än föräldrarna i utsatta områden? Det är de som ska söka jobb, utbilda sig, bearbeta sina trauman, hantera den ekonomiska fattigdomen, uppfostra barn med sin något knackiga svenska. 
     
    Sen förväntas de också vara nattvandrare, hjälpa till i skolan, de ska rösta på partier som de inte tror på, de ska delta på olika projekts föräldraverksamhet, de ska uppfostra sina barn i ett rasistiskt och diskriminerande samhälle som äter upp deras barns framtidsdrömmar, de ska ta hand om andras barn i sitt område, de ska se till att inte hamna i fattigdomsfällan och om de har jobb ska de vara glada att arbeta med minimilöner i tungt fysiska jobb och ge service till de som debatterar om dom. 
     
    Människorna i orten får alltså inte lön för att skolan, vården, tryggheten, jobben ska fungera. De får heller inte lön för att jämna ut skattesystemet eller motverka segregationen. Det svenska välfärdskontraktet och vårt skattesystem har helt enkelt inte varit uppbyggd på det sättet."
     
    Ja, alla föräldrar ska skaffa ett jobb för att försörja sig och sina barn, de ska lära sig svenska om de inte kan det och de ska uppfostra sina barn och visa dem vad som är rätt och fel. Ja, det är svårare om man bor i ett utsatt område. 

    En del invandrare skulle kunna söka jobb i en mindre stad och bo där och ha sina barn i en annan omgivning, vilken skulle underlätta för barnen. En del vill dock inte detta eftersom de vill bo nära folk som kommer ifrån samma land. 

    Vad menas med att få lön för att skolan, vården etc ska fungera? 
  • Fröken Allvar

    Jag kan tolka fel, men jag tror att skribenten menar att eftersom föräldrarna i utsatta områden förväntas kompensera för samhällets icke på godtagbart sätt utförda uppgifter så skulle man kunna ha ett system där de fick lön för att nattvandra och ta hand om andras barn.

    Jag vet flera familjer som flyttat till mindre orter. Tyvärr varierar mottagandet väldigt. Det finns en stor oro kring våldet i hela landet och människor med invandrarbakgrund får betala ett högt pris. 

    Jag tycker hur som helst att det var en mycket bra text i ämnet. 

  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 20:34:31 följande:

    Jag kan tolka fel, men jag tror att skribenten menar att eftersom föräldrarna i utsatta områden förväntas kompensera för samhällets icke på godtagbart sätt utförda uppgifter så skulle man kunna ha ett system där de fick lön för att nattvandra och ta hand om andras barn.

    Jag vet flera familjer som flyttat till mindre orter. Tyvärr varierar mottagandet väldigt. Det finns en stor oro kring våldet i hela landet och människor med invandrarbakgrund får betala ett högt pris. 

    Jag tycker hur som helst att det var en mycket bra text i ämnet. 


    Få lön för att nattvandra, dvs övervaka sina egna barn och andras? Visst, kan inte jag få det också. 

    Ta hand om andras barn? Vem kräver det av dem? Och varför skulle det på något sätt innebära lön? Jag predikar för min sons kompisar ibland och ger dem mat. Ska jag efterfråga betalning för detta? Eller ska jag betala kompisarnas föräldrar varje gång de säger något klokt till min son?

    Jag känner några invandrade familjer som flyttat till mindre orter eller andra områden utanför stora städer, deras barn är väldigt välanpassade. 

    Jag tycker det var en vag, populistisk skitartikel. 
  • Fröken Allvar

    Ok, så vi tycker olika om artikeln. Jag håller med om att det fanns en viss vaghet i artikeln som du pekade ut. Vad bra att det kom fram positiva exempel på invandrade familjer som du känner vilka det gått bra för, då jag håller med om att tonen i denna artikel är stundtals mörk, men för mig dög den bra trots sitt mörka stråk. 

  • Fröken Allvar
    Om någon mot förmodan undrar hur det gick med de 12 veckorna av promenader som hade deadline  3 april så kan jag berätta att jag inte levde upp till mitt mål om att gå fem dagar per vecka, men väl 2 eller 3. Jag tänkte att det skulle bli lättare när det inte längre var så kallt, men det var kallt ända till i helgen där jag bor. Det finns en annan tråd om fattigdom här
     
     
    Och det finns trådar där man kan läsa om varför jag tror att denna tråd fått så många visningar här (jag tror inte att skälet till att tråden fick många visningar är engagemang för fattiga) 
     
     
     
    Om du vill komma i kontakt med med mig för att promenera eller göra kulturaktiviteter tillsammans och inte föraktar vare sig mig eller fattigdom, skriv en kort presentation av dig själv och din inställning till folk med lite pengar här i tråden, så återkommer jag till dig.
     
    Ha det jättefint och tack för att du har läst i den här tråden. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-02-28 17:59:24 följande:
    Arnold som i Terminator? Hur som helst är det ett bra motto. Jag är likadan. Tråkigt med investeringen! Hoppas det inte gör dig fattig.

    Jag har gått långt idag, och planerar att fortsätta försöka. Egentligen skulle jag skrivit först i april då 12 veckor gått, men jag kunde lika gärna göra en uppdatering nu. 
    Längesedan du uppdaterade här. Hur går det med promenaderna och karriären?
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2023-05-28 10:12:37 följande:
    Längesedan du uppdaterade här. Hur går det med promenaderna och karriären?
    Hej! Vad glad jag blir att se dig. Det vore nog bättre om du skrev ett DM, det blir så fult här så snabbt om jag börjar skriva. Men ska ut på promenad just nu faktiskt! 
  • Fröken Allvar
    UPDATES

    Fick inga svar, heller inget DM av Loth. Här en presentation av en medlem som inte är någon drömkompis. Det fetade är boxar jag tickar i. Det icke fetade är boxar jag inte tickar i. Det överstrukna är sånt jag inte ens(..) :
     
    "Särbo! Det är verkligen idealiskt, jag har varit särbo i över 30 år. Man kan lägga krut på sin karriär, intressen och som i mitt fall högskoleexamen efter pensioneringen. Man kan ha ett eget nätverk och odla sina intressen. Ja, och så kan man inreda efter egen smak och givetvis rå över sin egen aktieportfölj. Umgås med särbon gör man under helger och semestrar, resor planerar man tillsammans. Sen måste ju partnern ha samma uppfattning om ordning och reda och gärna samma smak när det gäller konst - och givetvis älska god mat och vin.                                                    En fattiglapp som aldrig städar och har "gråtande älgar" på väggarna skulle jag aldrig stå ut med, heller inte nån som går i mysbrallor. "


    Jag har bestämt att det är försent för nya kontaktannonser i tråden. Du kan inte längre få svar. 🥺 Inte ens om du gillar att promenera och bjuder på saker t ex kaffe 🍵utan att poängtera att du bjuder på saker på ett sätt som får en att känna sig totalt underläge (öva om du vet med dig att du är sån, annars KUDOS)

    OMG är ett adekvat uttryck i sammanhanget. Människor har sina skäl, det är allt man behöver veta, gråta och gå vidare. 
  • Fröken Allvar
    Den vändning tråden tagit med välbärgade människors hjälp skapar utrymme för en exilgotlännings funderingar kring platsens betydelse för vänskap. Sammanfattning: Det går inte att få vänner i Stockholm eftersom ingen är rik nog att bo kvar alternativt inte kan flytta inom Stockholm för att det är för dyrt.
     
     
     
    Fördel flytta. Nackdel bo kvar. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns