Anonym (Mamman) skrev 2022-10-07 12:50:24 följande:
Har inte läst alla kommentarer men såg att någon undrade hur det gått.
Vi hade som sagt ett möte onsdag em. Läraren ville inte medge att hon bedömt fel eller att frågan var felställd men gav dottern en chans att nu på morgonen muntligt redogöra för hur hon tänkt kring svaret. Det gick så klart bra så nu säger läraren att hon får A på det momentet (och därmed fortsatt chans på A som slutbetyg).
Det är så klart helt befängt att först inte acceptera ett skriftligt svar i stället för en graf men sen tycka att det går bra att redogöra muntligt men det var väl hennes sätt att rädda skinnet. Plus att hon verkar vara fast i gamla sättet att utvärdera betygskriterier. Jag påtalade det men det viftades bort.
Jo, det verkar vara som du säger.
Jag hade en lärare en gång som var fast i principen att bara ett begränsat antal elever kunde få högsta betyg även om det var fler som hade uppvisat kunskaper för höga betyg. Alltså var min läraren av den mening att bara en elev kunde få högsta betyg även om fler nådde upp till kriterierna.
Den läraren hade missat att reglerna hade ändrats på typ 20 år. Från när denne gick i skolan, för då var det så. Då skulle man inte ge fler än ett visst antal procent högsta betyg eftersom statistiken sa att bara en viss procent av eleverna i landet kan ha högsta betyg, så därför gavs inte fler än ett visst antal A:n ut och så slog man ut antalet A:n per klass typ.
Så visst kan lärare missa att sättet att bedöma slutbetyget ändras över tid, och det borde man som lärare ha koll på. Men en del är principfasta då de i matats på med ett sätt att göra och sen ändras detta. För att inte riskera en sådan miss borde rektorn informera om det och en diskussion tas upp i arbetslaget så alla är införstådda vad som gäller vid betygsättning.