• Kaga

    Hur tänker ni då ni ger era barn födelsedagspresent?

    Tänker ni flera mindre saker? En stor sak?

    Tänker ni roligt eller nyttigt? 
    Tänker ni att det ska vara minnesvärd sak, eller något som barnet tycker är roligt just nu men som kanske kasseras om något år?

    Ge exempel på vad ni som föräldrar givit era barn i förskoleåldern? 

  • Svar på tråden Hur tänker ni då ni ger era barn födelsedagspresent?
  • Ellie

    I förskoleåldern - flera mindre saker som är roliga just nu.

    Jag har flickor och de har tex önskat sig pennor, pyssel, målarbok, något klädesplagg, gosedjur, lego, play-doh, böcker, spel, bollar etc.

    Jag brukade ta med dem till en stor leksaksaffär som en "utflykt", kolla vilka saker de fastnade för och köpa något av det.

  • Anonym (Förälder)

    Kanske en lite större sak som de har användning gör tex cykel. Sen lite mindre som är aktuella nu som de gillar leka med.kanske kläder med det på. Sonen var ett tag "tokig " i mario så då blev det lite kläder, en mugg med mario på. 

  • Anonym (F)

    Leksaker såklart
    Ingen liten unge vill ha minnessaker 

  • Anonym (I)

    Vi har inte gett så mycket nu första åren, det blir så mycket paket ändå om man firar med släkt och vänner, samma på jul. Jag har köpt lite briosaker på second hand till julklapp.
    men det kommer såklart bli mer och mer framöver.
    det äldre barnet vill ha en dyrare grej och då tycker jag det kan räcka med den.

  • Spucks

    Flera saker. Förskolebarn förstår ju inte värdet av en sak, så det blir nog tråkig om de enbart får en enda sak, bara för att den var dyr. Däremot styr jag såklart hur mycket jag spenderar.

    Roligt. Fast det betyder ju inte att det inte ocks
    å är/kan vara nyttig. Men generellt köper jag såklart presenter som jag vet eller antar att mitt barn tycker om. Allt annat ser jag som meningslöst.

    Minnesvärd? Vad menar du med det? Och man kan ju inte veta vad barnet är intresserad av om n
    ågot år eller tom ett halvt år. Det kan ändras mycket snabbt. Jag köper alltså saker som mina barn tycker om just nu, som jag tycker är bra och som teoretisk kan användas under en längre tid.

  • Anonym (P)

    Vi har köpt flera mindre saker och hållit de stora sakerna utanför födelsedagar och jul, inte minst då de fyller år på så olika tider av året. 


    Nu fyllde äldsta sex är, och då kände vi att vi kunde köpa en upplevelse som faktiskt uppskattades. Tidigare har hon inte kunnat göra kopplingen presenter - nåt som händer tre månader senare. 

  • Anonym (tett)
    Kaga skrev 2022-10-04 22:21:03 följande:
    Hur tänker ni då ni ger era barn födelsedagspresent?

    Tänker ni flera mindre saker? En stor sak?

    Tänker ni roligt eller nyttigt? 
    Tänker ni att det ska vara minnesvärd sak, eller något som barnet tycker är roligt just nu men som kanske kasseras om något år?

    Ge exempel på vad ni som föräldrar givit era barn i förskoleåldern? 


    Små barn:
    många mindre paket och kanske en större. 
    mest roligt, nyttigt får de ändå, men mitt ena barn blev tidigt glad för kläder.
    inget behov av att det ska vara minnesvärt, men kanske gärna lite mer hållbart så att det kan användas några år åtminstone.

    Exempel på lite större saker i åldern 1-5 år: Duplo/Lego, Bobbycar, leksakskök med tillbehör, dockvagn, springcykel/sparkcykel/cykel, tågbana (typ Brio), Barbie eller liknande med tillbehör (åt 3-5 års åldern).

    Och mindre saker som pennor, målargrejor, målarböcker, böcker, utklädningssaker, dockor, bilar, bollar, hopprep, skämtgrejer som låtsasbajskorv.... finns ju massor beroende på vad barnet skulle gilla.
  • Jag är bara jag

    Flera små, användbara och sånt man tror de kommer uppskatta. Lego, dinosaurier, fordon, gosedjur, nåt spel, målarbok, pennor, pussel.

  • Anonym (Så)

    Ingen som tänker att ni ska kunna visa prylen och säga detta fick du när du fyllde 3 år?

    Kommer ni ens ihåg vad ni gett varje år ifall ni ger ett flertal leksaker som försvinner i mängden?

  • Anonym (I)
    Anonym (Så) skrev 2022-10-06 09:47:34 följande:

    Ingen som tänker att ni ska kunna visa prylen och säga detta fick du när du fyllde 3 år?

    Kommer ni ens ihåg vad ni gett varje år ifall ni ger ett flertal leksaker som försvinner i mängden?


    Och denna när du fyllde 2 och denna vid 4 och denna vid 5.... osv. 


    blir väldigt mycket som ska sparas. Tänker att det är kul att spara första filten, nån fin pyjamas, kanske första kläderna man köpte/tog på, första örhängena när man tar hål i öronen.Och sen favoritleksaken, den som barnet själv valt som favorit, inte att jag ska köpa nåt som bara ska finnas där om 20 år, det blir ju konstruerade minnen, ?den här köpte jag för att kunna berätta för dig idag att jag gav den till dig?. Bättre att spara sånt man använt och som valts av barnet och kopplas till ett fysiskt minne.

  • Anonym (tett)
    Anonym (Så) skrev 2022-10-06 09:47:34 följande:

    Ingen som tänker att ni ska kunna visa prylen och säga detta fick du när du fyllde 3 år?

    Kommer ni ens ihåg vad ni gett varje år ifall ni ger ett flertal leksaker som försvinner i mängden?


    Nej, jag tänker utifrån vad barnet skulle bli glad för och leka med. Inte som nåt slags uppvisning. Men sen kanske man ändå minns att spisen fick du när du fyllde två år, bobbycaren fick du på julen när de var tre osv. Men det är aldrig huvudsyftet med presenten. 

    Mina barn är 15 och 17 år nu, så nej, jag kommer inte ihåg alla grejer de fått och när de fått dem under hela deras uppväxt. Men de har fått och haft många roliga saker under åren, även ärvt en del av varandra och andra barn. 
  • Spucks
    Anonym (Så) skrev 2022-10-06 09:47:34 följande:

    Ingen som tänker att ni ska kunna visa prylen och säga detta fick du när du fyllde 3 år?

    Kommer ni ens ihåg vad ni gett varje år ifall ni ger ett flertal leksaker som försvinner i mängden?


    Nej, några sådana tanker har jag inte när jag väljer presenter till mina barn. Istället tänker jag på vad jag anser att de kommer att tycka om.

    Och presenterna jag ger mina barn brukar inte försvinna i mängden, för de har inte massor med prylar bara för att de får mer än ett enda present på födelsedager. Jag kommer ihåg varenda sak jag gett mina barn vid varje tillfälle, men jag kommer ihåg många. Jag kommer tom ihåg många saker jag skänkte min dotter när hon var i förskole- och lågstadieåldern, och är 17 nu. 
  • Jemp

    Oftast en större sak snarare än många små. Nåt som faktiskt är efterlängtat/uppskattat och håller, inte bara överösa med saker för sakens skull. Håller nere vår egen konsumtion en del av miljöskäl och har uppmuntrat befogade delar av släkten till liknande eller ge saker som bättre kommer till användning (snarare än plastleksaker med dålig kvalité som går sönder, och baserat på intresse hellre än kön...)

    Det sparas inte som minnen efter att användningen "tagit slut" utan ges oftare vidare. 

  • Cartjan1

    Vi brukar tänka en lite större sak kostnadsmässigt(som de önskat sig/vi vet att de vill ha) + några mindre saker såsom bok,pussel,pyssel osv

    Till jul brukar vi ha ungefär samma upplägg men även då kanske klämma in något mer "fint"/minnessak för då får de ändå så himla mycket av allt och alla...samt tomten🎅

  • Em97

    Vi har kört på "something they want, something they need & something to read".
    Nu är sonen bara snart 2, men gillar tankesättet för framtiden också! Hans want än så länge har varit någon leksak vi tror han skulle gilla. Need kan va ett klädesplagg eller ett par skor. Read, ja någon bok eller så

Svar på tråden Hur tänker ni då ni ger era barn födelsedagspresent?