• Anonym (Mor)

    Ensam vårdnad - gemensam?

    Hej 

    jag behöver råd?.

    i februari fick jag enskild vårdnad då pappan i mitten av tvisten ?gav efter? och ville inte heller ha ett fastställt umgänge.  Det har varit tyst från honom sedan dess, jag har skickat veckomail varje söndag med info om barnet. 
    2021 dömdes pappan till grov rattfylla och droganvändning av cannabis 2 gånger. 


    igår hörde pappan av sig igen och svamlade massor via sms om bortförklaringar m.m men ?har inte möjlighet att skapa relation nu? trots att jag flera gånger under de här nio månaderna har frågat om han vill träffa barnet. 


    hur stor är sannolikheten att han får tillbaka sin del av vårdnaden om han ansöker om den. 


    enligt pappan själv har han inget missbruk utan det var självmedicinering innan han fick sin adhd diagnos påstår han. 

  • Svar på tråden Ensam vårdnad - gemensam?
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-10-09 15:23:50 följande:

    Om han inte ens brytt sig om att träffa barnet på 9 månader så är chanserna obefintliga att han skulle få tillbaks vårdnaden vid en tvist. Nästan.


    Håller tyvärr inte med. Vem som helst har rätt att ändra sig, "komma till insikt" eller vad han i så fall hade tänkt säga. 
  • Anonym (Hmm......)

    Kan det vara så att pappan försöker komma åt dig/skrämma dig genom att prata om delad vårdnad? Lite storebror-ser-dig-fasoner?

    Mitt ex hotade med att ta tillbaka sin del av vårdnaden när vi låg i en lång besvärlig bodelning. Han tyckte jag kunde ta barnet och han behålla hem och bil utan att ge oss en krona. Vi vart gifta och barnet fött inom äktenskapet. Han vart och är tyvärr inte ett dugg intresserad av sitt barn. Han ville bara styra och skrämmas. Jag svarade genom mitt rättsliga ombud att han kunde börja med att träffa sitt barn igen och att vi kunde ta det från där. Efter det blev det tyst. Det vart tydligen ett för högt "krav" att ställa. Mitt ex har nu inte träffat sitt barn på 8 år. Han skickar inte heller varken julklappar eller födelsedagspresenter. Jag är kvar som ensam vårdnadshavare.

  • Anonym (....)
    Anonym (Linda) skrev 2022-10-09 10:02:05 följande:

    Varför vill du inte låta ditt barn ha en relation med sin biologiska pappa? Varför ska inte pappan få ha vårdnad anser du?  Han har ju inte direkt misshandlat dig eller barnet och är dömd för det så vad har hans domar med hans papparoll att göra menar du? Cannabis är väl knappast likställt med att vara en dålig pappa och han är ju inte dömd för att ha tvingat i barnet cannabis. 

    VARFÖR skaffade du barn med den här mannen? För att du ville ha pengar?

    Handlar något för dig om BARNET? Vad barnet vill och mår bäst av? Verkar mest handla om att du vill jävlas med barnets pappa.

    STACKARS barn.

    Tips, sök hjälp..


    Haha är du ens läskunnig? Stod inget i trådstarten av det du nu hittar på.
    Tar du också nåt olämpligt?? 

    Om man skitit i sitt barn i nästan ett år har man jävligt mycket att bevisa för att ens få träffa barnet igen. 
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Mor) skrev 2022-10-09 09:39:37 följande:
    Ensam vårdnad - gemensam?

    Hej 

    jag behöver råd?.

    i februari fick jag enskild vårdnad då pappan i mitten av tvisten ?gav efter? och ville inte heller ha ett fastställt umgänge.  Det har varit tyst från honom sedan dess, jag har skickat veckomail varje söndag med info om barnet. 
    2021 dömdes pappan till grov rattfylla och droganvändning av cannabis 2 gånger. 


    igår hörde pappan av sig igen och svamlade massor via sms om bortförklaringar m.m men ?har inte möjlighet att skapa relation nu? trots att jag flera gånger under de här nio månaderna har frågat om han vill träffa barnet. 


    hur stor är sannolikheten att han får tillbaka sin del av vårdnaden om han ansöker om den. 


    enligt pappan själv har han inget missbruk utan det var självmedicinering innan han fick sin adhd diagnos påstår han. 


    Ta det lugnt och sitt still i båten. Fortsätt som förut, skicka uppdateringar. Vill han ha umgänge säg att ni träffas på familjerätten för att få till ett bra schema. 

    Processen för honom att få vårdnad är rätt lång och tar endel energi. Det är papper som ska skrivas, möten och utredning hos familjerätten, förhandling på tingsrätten Är han en strulputte kommer han inte orka.  Har han skärpt till sig och fått ordning på sitt liv kommer han säkert få någon form av regelbundet umgänge vilket nog är bra för barnet. På sikt, om allt funkar, även vårdnad. 

    Vad du ska akta dig för är att ge efter för diverse hot.  Lått honom driva processen. 
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (....) skrev 2022-10-09 15:57:37 följande:
    Haha är du ens läskunnig? Stod inget i trådstarten av det du nu hittar på.
    Tar du också nåt olämpligt?? 

    Om man skitit i sitt barn i nästan ett år har man jävligt mycket att bevisa för att ens få träffa barnet igen. 
    Nja, det enda man behöver "bevisa" är att man inte är en komplett idiot, dvs olämplig för barnet att träffa. Faktiskt måste man inte bevisa någonting om det inte varit så att man tidigare varit knarkare eller liknande. Umgängesrätten är barnets, inte föräldrarnas, så om pappan går med på att träffa barnet måste mamman visa sig samarbetsvillig.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Killgissar) skrev 2022-10-09 15:46:27 följande:
    Håller tyvärr inte med. Vem som helst har rätt att ändra sig, "komma till insikt" eller vad han i så fall hade tänkt säga. 
    Absolut, men det kräver dock först ATT förändringen skett. ATT pappa börjat träffa sitt barn, slutat att krångla med papper etc. Under rådande omständigheter som är nu är chanserna minimala för att han skulle kunna driva igenom vårdnad.
  • Anonym (Lika)
    Anonym (....) skrev 2022-10-09 15:57:37 följande:
    Haha är du ens läskunnig? Stod inget i trådstarten av det du nu hittar på.
    Tar du också nåt olämpligt?? 

    Om man skitit i sitt barn i nästan ett år har man jävligt mycket att bevisa för att ens få träffa barnet igen. 
    Nej, oftast behövs bara en ärlig vilja att få träffa barnen samt att man accepterar rätt tydliga ramar. Tex övervakat, väldigt kort tid, faställd plats. 
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-10-09 17:06:11 följande:
    Absolut, men det kräver dock först ATT förändringen skett. ATT pappa börjat träffa sitt barn, slutat att krångla med papper etc. Under rådande omständigheter som är nu är chanserna minimala för att han skulle kunna driva igenom vårdnad.
    Ts har inte skrivit något som tyder på att han vore en olämplig förälder generellt, förutom att han hittills inte velat ta del av barnets liv. Om han då nu vill det kan man säga att ja, den förändringen har skett. Att skriva under papper får man väl se när den dagen kommer, man kan inte sitta och hindra gemensam vårdnad i väntan på att en sådan situation uppstår. Man får så klart inte gemensam vårdnad från en dag till en annan och regelbundet umgänge är väl något man kan förvänta sig ett längre tag före, men då måste ts också samverka till det, så hon inte riskerar något för egen del. Så om han ansöker IDAG lär han inte få det, särskilt med tanke på meddelandet han skickade till ts men det lär inte vara långt borta om han skärper till sig.
  • Anonym (Mor)

    Tack för era svar. Jag tror pappan har en psykos eller något just nu då han skrivit väldigt svamlande sms som inte hänger ihop och inga sms som gynnar umgänge med sonen. 

    jag har som sagt bjudit in till umgänge många gånger men inget pappan velat ha. 


    Så det är nig Väldigt långt bort ändå att han kommer ansöka om gemensam vårdnad. 

  • Anonym (Lika)
    Anonym (Mor) skrev 2022-10-09 17:30:30 följande:

    Tack för era svar. Jag tror pappan har en psykos eller något just nu då han skrivit väldigt svamlande sms som inte hänger ihop och inga sms som gynnar umgänge med sonen. 

    jag har som sagt bjudit in till umgänge många gånger men inget pappan velat ha. 


    Så det är nig Väldigt långt bort ändå att han kommer ansöka om gemensam vårdnad. 


    Ignorera, låt det inte påverka dig 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lika) skrev 2022-10-09 17:37:57 följande:
    Ignorera, låt det inte påverka dig 

     


    tack snälla. Ska försöka 

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Mor) skrev 2022-10-09 17:39:14 följande:

     


    tack snälla. Ska försöka 


    Sitt lungt i båten. Innan han ens kan stämma för vårdnad måste han gå till familjerätten och få informationssamtal. Och han verkar ju inte direkt vara den mest driftiga föräldern. Spar all konversation där han svamlar och där du erbjuder umgänge.
  • daytim3soapop3ra

    Skaffa en bra advokat!! Jag kan rekommendera Annika Stanislaus, hon vet hur man driver en process som till slut tröttar ut pappan om han ens skulle försöka. Du vet att du har rätt och jag tycker du ska agera utifrån den intuitionen.

  • daytim3soapop3ra
    Anonym (Okej) skrev 2022-11-18 22:01:16 följande:

    Skön pyskopat-kommentar. 


    Vilket trist bemötande! Om man vet att man har rätt så har man också rätt att ta lite genvägar. Det är för guds skull för barnets bästa och man gör ju allt för sina ungar, varje dag. Något annat vore oansvarigt.
    /Kimya
Svar på tråden Ensam vårdnad - gemensam?