• Anonym (Johanna)

Åldersskillnad på 15 år ett problem?

Har träffat en man som är otrolig på alla sätt och vis, rolig och omtänksam sätter alltid mina barn och mig i främsta rummet. 
    Vi skrattar och har roligt när vi är på mitt landställe och allt är perfekt.
    Vi bor inte ihop men funderar i dessa banor.
    Nu till det stora dilemmat jag är 38 år och han är 53 år och omgivningen har blivit som tokiga när jag nämner att vi skall bli gamla tillsammans, dom säger han blir gammal gubbe när du fortfarande är ung och du kommer att bli en sjuksköterska.
    Alla dessa som i min familj och på jobbet där jag jobbar gör mig osäker och villrådig, när jag frågar mina barn säger dom att mamma! vi ser att du blir lycklig när ni är tillsammans.
    Hur skall jag tänka och hur långt skall jag planera i livet?
    Önskar att några här kunde berätta ur verkliga livet hur det är och hur det var? 

• Svar på tråden Åldersskillnad på 15 år ett problem?
  • Anonym (Bizz)

Tillfällig romans? Ja.
    Seriöst förhållande? Nej.

• Anonym (Juni)

Jag tycker att det är helt okej, speciellt när du ändå är 38 själv. 15 år blir ju faktiskt en så mycket större åldersskillnad om du hade varit 18 och han 33. Tycker inte att er åldersskillnad blir en vidare stor grej nu och hade inte reagerat nämnvärt om någon bekant i 40-årsåldern blev tillsammans med någon 15 år äldre. 

Klart det är viktigt att också tänka på framtiden om det här blir seriöst. Min faster är 13 år yngre än hennes man och hon valde att gå i pension i förtid just för att kunna vara med honom mer, speciellt då han fortfarande är väldigt pigg och fräsch. De hade ju även ekonomin för det så sånt måste man ju också ta hänsyn till. 

Men har ni nyss träffas är det ju egentligen ingen vits att redan nu räkna ut exakt hur och när du ska gå i pension. Det är bra att ha det i åtanke, men just nu bör ni ju snarare känna efter hur förhållandet känns och om ni trivs NU. 

• Anonym
    Anonym (Juni) skrev 2022-10-11 19:27:04 följande:

Jag tycker att det är helt okej, speciellt när du ändå är 38 själv. 15 år blir ju faktiskt en så mycket större åldersskillnad om du hade varit 18 och han 33. Tycker inte att er åldersskillnad blir en vidare stor grej nu och hade inte reagerat nämnvärt om någon bekant i 40-årsåldern blev tillsammans med någon 15 år äldre. 

Klart det är viktigt att också tänka på framtiden om det här blir seriöst. Min faster är 13 år yngre än hennes man och hon valde att gå i pension i förtid just för att kunna vara med honom mer, speciellt då han fortfarande är väldigt pigg och fräsch. De hade ju även ekonomin för det så sånt måste man ju också ta hänsyn till. 

Men har ni nyss träffas är det ju egentligen ingen vits att redan nu räkna ut exakt hur och när du ska gå i pension. Det är bra att ha det i åtanke, men just nu bör ni ju snarare känna efter hur förhållandet känns och om ni trivs NU. 

Nej, ålderskillnaden är densamma oavsett när man möts.

När jag var 25 träffade jag en man på 38 och hade inga problem med det.
    Idag när jag är 59 skulle jag inte se åt en man som är så mycket äldre.

Det verkar lite svårt att förstå för yngre människor, men när man är i min ålder kanske man inte vill rodda runt på en gubbe på närmare 75.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym skrev 2022-10-11 19:35:23 följande:

Det verkar lite svårt att förstå för yngre människor, men när man är i min ålder kanske man inte vill rodda runt på en gubbe på närmare 75.
    +1 på den.
  • Anonym
    Anonym (Tveksam) skrev 2022-10-11 19:37:03 följande:
    +1 på den.
    Du förstår för att du idag också är äldre.
    När man är ung är det ju nästan lite spännande också med en så mycket äldre partner.

Vill också tillägga att jag absolut inte skulle kunna tänka mig en 15 år yngre partner heller.
  • Anonym (Juni)
    Anonym skrev 2022-10-11 19:35:23 följande:

Absolut inte. Man är på olika ställen av livet. En 18-åring går t.ex. ofta fortfarande på gymnasiet. Börjar en sån person dejta en 35-åring märks ålderskillnaden betydligt mer. Den blir större. I TS fall att den yngre är närmare 40 gör att båda parter är mer jämställda och på samma plan.
  • Anonym (Tveksam)

Ju äldre du blir ...så blir skillnaden i ålder också större.
    Inte så stort problem när man är yngre men tänk framåt. 
    Du går själv men din partner behöver rollator typ ..

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Juni) skrev 2022-10-11 19:42:46 följande:
    Absolut inte. Man är på olika ställen av livet. En 18-åring går t.ex. ofta fortfarande på gymnasiet. Börjar en sån person dejta en 35-åring märks ålderskillnaden betydligt mer. Den blir större. I TS fall att den yngre är närmare 40 gör att båda parter är mer jämställda och på samma plan.
    Nej.
  • Anonym (Li)

Min svärmor säger, precis som många här, att problemen kommer först när den äldre kommer över 65-70. Då märks skillnaden i energi och engagemang på ett annat sätt. 

Oavsett detta är det nog ditt hjärta som får bestämma.

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Tveksam) skrev 2022-10-11 19:46:17 följande:

Exakt.

Därför är det bästa att hålla sig i ungefär samma ålder, jag säger +- max 5 år numera. OCh det är verkligen max.
  • Anonym (Gamla tillsamman)

Det är väl att du säger att ni ska bli gamla tillsammans som får dem att reagera. När du går i pension vid typ 67 kanske, då är han 82. Då är man rejält gammal. Någonting händer med de flesta vid 80. Så gamla tillsammans kommer ni ju med största sannolikhet inte att bli. Men just nu funkar det ju fint. Ser inte problem med 38 och 53.

• Anonym (Tveksam)

Med min nuvarande särbo skiljer det ganska exakt ett år. Hon är ett år och en månad yngre. Men, fan vad vi lirar ihop, samma ålder, samma uppväxt och rätt lika erfarenheter genom livet. Oslagbart!

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2022-10-11 19:39:15 följande:
    När man är ung är det ju nästan lite spännande också med en så mycket äldre partner.
    Mmm... Jo alltså... Hmm, vet inte riktigt... hur ska jag.... Obestämd
  • Anonym (A)
    Anonym (Tveksam) skrev 2022-10-11 19:46:17 följande:
    Just så.
Svar på tråden Åldersskillnad på 15 år ett problem?