• Anonym (Behöver tips)

Hur hantera hungriga gäster?

Skriver detta redan nu: Jag är inte snål. Jag jobbar deltid, och jag har inget jobb där jag tjänar mycket pengar.

När jag bjuder hit vänner kan de komma hit hungriga, rentav utsvultna. Det spelar ingen roll om de varit hemma hela dagen, eller om de varit ute på stan och bara kommer förbi. 

Jag kan aldrig bara duka upp fika, exempelvis kaffe och bullar, utan jag måste göra middag. Ställer jag fram bröd och pålägg äter de mängder. Blir billigare att koka ris och göra någon gryta till. 

Har bjudit på något lättare, men då fick jag höra att de inte blev mätta. 

Hur kan man på ett snyggt sätt påtala att de får äta innan de kommer hit? 

Jag vill självklart bjuda på något. Kaffe, te, bullar, en smörgås. Inte mätta utsvultna. 

• Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?
  • Anonym (enkelt)

Jag har också svårt att tro att detta är sant. Kanske hänger du med ett gäng funktionsnedsatta som har svårt med sociala funktioner.

leker med och ger ett par tips (några från tråden):
    1. Redan innan de kommer är du tydlig. Du säger att de är välkomna på kaffe men att det inte blir nån mat. De behöver ha ätit innan eller så får de gå hungriga.

2. Om de ändå är hungriga när de kommer så säger du att det var tråkigt, de får nåt till kaffet och sen klara sig till de ska äta middag (hemma). Ingen svälter ihjäl för att man inte får mat på några timmar.

3. Pizzatipset var bra, eller annan take-away. Fråga om nån mer är hungrig och så lägger du fram beställningsmenyerna. Så får de beställa, handla, hämta och äta bäst de vill.

Till sist: om du får det svårt med ekonomin nån månad så går du hem till dina vänner och begär att bli serverad middag.

• Anonym (enkelt)

en sak till

Om du har problem att de äter upp köttet/grytan (om du nu vill bjuda på middag nån gång) så löser du det med serveringen.

1. blanda ihop till en stor gryta. Ris, grönsaker, kött etc. eller pasta blandat med såsen.

2. tallriksservera portioner till alla och ställ genast undan det som blir kvar (så du har till matlådor etc)

• Anonym (Tvillingmorsan)

Angående trådens sannolikhet.

Jag har träffat människor som till viss del beter sig som TS påstår att hennes vänner gör, både hemma hos andra och på jobbet t ex, (roffar åt sig eller tar orimligt mycket, eller verkar förvänta sig ditten eller datten), men inte så extremt. I dessa fall har det antingen handlat om kulturella skillnader (olika syn på vad man brukar bjuda på) eller någon som uppenbarligen har svårt med sociala koder.

De med annan syn beter sig inte så där överdrivet, har lättare att anpassa sig och är ofta mycket generösa själva. De kanske förväntar sig att bli bjudna men bjuder dubbelt tillbaka.

När det gäller någon med sociala svårigheter, kanske någon form av funktionsnedsättning, handlar det ju om en helt annan problematik. Men då undrar man ju vilka TS umgås med? Och om hon inte är medveten om deras svårigheter i så fall.

Och är de bara gränslösa och oförskämda finns det ju heller ingen anledning att fortsätta umgås eller bjuda hem dem...

• Moder1

Jag brukar säga att jag inte har någon fika hemma så är de hungriga/fikasugna får de köpa med sig. Jag bjuder på kaffe /te

Bjuder jag in så blir det middag med dessert, men inte vid spontanbesök

• Anonym (Carro)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-13 09:06:43 följande:

Angående trådens sannolikhet.

Jag har träffat människor som till viss del beter sig som TS påstår att hennes vänner gör, både hemma hos andra och på jobbet t ex, (roffar åt sig eller tar orimligt mycket, eller verkar förvänta sig ditten eller datten), men inte så extremt. I dessa fall har det antingen handlat om kulturella skillnader (olika syn på vad man brukar bjuda på) eller någon som uppenbarligen har svårt med sociala koder.

De med annan syn beter sig inte så där överdrivet, har lättare att anpassa sig och är ofta mycket generösa själva. De kanske förväntar sig att bli bjudna men bjuder dubbelt tillbaka.

När det gäller någon med sociala svårigheter, kanske någon form av funktionsnedsättning, handlar det ju om en helt annan problematik. Men då undrar man ju vilka TS umgås med? Och om hon inte är medveten om deras svårigheter i så fall.

Och är de bara gränslösa och oförskämda finns det ju heller ingen anledning att fortsätta umgås eller bjuda hem dem...

Mycket av det du skriver är bra, men ärligt talat vad är det för fråga att ställa? ?Men då undrar man ju vilka TS umgås med??  Är det så konstigt att en person kan vara kompis med några som har funktionsnedsättningar?  Har själv denna problematik så man tar det personligt, även om jag förstår att jag inte borde göra det. 

• Anonym (ME)

Om jag bjudit över folk så har jag alltid varit tydlig med om det är på fika eller mat. Och så anpassas tiden så det passar den typen av måltid.

Jag undrar hur det är när du blir bjuden till dina gäster som gärna äter dig ur huset? Vad bjuder de på?

I de flesta vänkretsar turas man ju även om att bjuda varandra så det jämnar ut sig.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Carro) skrev 2022-10-13 20:33:24 följande:

Mycket av det du skriver är bra, men ärligt talat vad är det för fråga att ställa? ?Men då undrar man ju vilka TS umgås med??  Är det så konstigt att en person kan vara kompis med några som har funktionsnedsättningar?  Har själv denna problematik så man tar det personligt, även om jag förstår att jag inte borde göra det. 

Tycker du läser in saker som skribenten inte menar. Jag tolkar det som att om det rör sig om personer med sociala svårigheter och/eller funktionshinder, så borde TS veta detta, och dels nämna det och dels förstå att det är därför de agerar som de gör. Det handlar inte om att det är konstigt att umgås med folk med funktionsnedsättning. 
  • Anonym (Carro)
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-13 20:41:49 följande:
    Tycker du läser in saker som skribenten inte menar. Jag tolkar det som att om det rör sig om personer med sociala svårigheter och/eller funktionshinder, så borde TS veta detta, och dels nämna det och dels förstå att det är därför de agerar som de gör. Det handlar inte om att det är konstigt att umgås med folk med funktionsnedsättning. 
    Aha okej, ja så kan det också vara, om det stämmer ber jag tvillingmorsan om ursäkt för min kommentar. ❤️. Men jag uppfattade det just då som att hon ställde frågan: vilka umgås hon med egentligen? På ett nedsättande sätt. 
  • Anonym (Samma)

Har samma problem med min syrra. Hon kommer alltid utsvulten även om klockan är tre på en helg, alltså ingen typisk middagstid. 

Jag har börjat göra klart innan att vi ses på en fika, om det är vad jag tänkt mig. Är dom så fräcka att dom ändå begär middag så säg bara att aha, jaja, men nu hade jag tänkt fika som jag sa innan och vi ska iväg om ett par timmar, är överbjudna till mina föräldrar (eller ngn annan lämplig) som ska bjuda på middag, kommer därför inte laga nåt nu.

• Kvittning

Om de säger att de är hungriga så kan du tipsa om något ställe med god hämtmat som de kan gå och köpa något på. Och om de tycker det är för dyrt så kan du hänvisa till närmaste mataffär och att de såklart kan låna ditt kök för att laga maten.

Eller kanske vara lite fräck tillbaka. Se till att alltid ha stökigt i köket när de kommer och svara med ett "Ja nu när du säger det så är jag också jättehungrig, kan du inte gå till Ica och handla något vi kan äta så städar jag upp i köket under tiden så hjälps vi åt att laga middag?" 

Och om de då frågar om du inte har redan har något hemma så säg då att det du har planerar du att äta en annan dag eller att du bara har en portion. 

• nihka
    Anonym (Behöver tips) skrev 2022-10-12 23:15:43 följande:
    Hur hantera hungriga gäster?

Skriver detta redan nu: Jag är inte snål. Jag jobbar deltid, och jag har inget jobb där jag tjänar mycket pengar.

När jag bjuder hit vänner kan de komma hit hungriga, rentav utsvultna. Det spelar ingen roll om de varit hemma hela dagen, eller om de varit ute på stan och bara kommer förbi. 

Jag kan aldrig bara duka upp fika, exempelvis kaffe och bullar, utan jag måste göra middag. Ställer jag fram bröd och pålägg äter de mängder. Blir billigare att koka ris och göra någon gryta till. 

Har bjudit på något lättare, men då fick jag höra att de inte blev mätta. 

Hur kan man på ett snyggt sätt påtala att de får äta innan de kommer hit? 

Jag vill självklart bjuda på något. Kaffe, te, bullar, en smörgås. Inte mätta utsvultna. 

De har vant sig vid att det funkar att vara fräcka och kommer inte sluta självmant. Du får helt enkelt sätta gränser när andra är gränslösa. Du är ingen restaurang och det är fräckt att behandla dig som en. Säg det och bjud på kaffe och bullar eller en enkel macka.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Anonym (Carro) skrev 2022-10-13 20:33:24 följande:

Det var klumpigt formulerat av mig. Det är självklart inte konstigt att umgås med någon med funktionsnedsättning. Om TS kompisars gränslösa beteende beror på någon form av funktionsnedsättning borde hon dock veta om det och inte behöva fråga här. Samt kanske begränsa umgänget med dem, de låter ganska påfrestande.
    Anonym (Carro) skrev 2022-10-13 20:47:53 följande:
    Aha okej, ja så kan det också vara, om det stämmer ber jag tvillingmorsan om ursäkt för min kommentar. ❤️. Men jag uppfattade det just då som att hon ställde frågan: vilka umgås hon med egentligen? På ett nedsättande sätt. 
    Det var inte meningen att låta nedsättande.
  • Anonym (Dahlia)

Du har fått bra råd ovan men för det första: Säg innan besöket vad som bjuds och sen är det stopp.

Inte ställa fram hela grytan eller bullpåsen på bordet utan lägg upp en portion till var och en, eller 2 st kakor på en tallrik, och så räcker det.

• Anonym (Carro)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-14 00:21:21 följande:
    Det var klumpigt formulerat av mig. Det är självklart inte konstigt att umgås med någon med funktionsnedsättning. Om TS kompisars gränslösa beteende beror på någon form av funktionsnedsättning borde hon dock veta om det och inte behöva fråga här. Samt kanske begränsa umgänget med dem, de låter ganska påfrestande.
    Du är förlåten Hjärta  Jag håller för övrigt med dig i det andra.  TS behöver sätta gränser och vara tydlig.  Man kan även säga såhär:

Tyvärr har jag inte råd att bjuda er på mat, går det bra om vi bara tar fika?  
Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?