• Fri 14 Oct 2022 09:36
    3039 visningar
    10 svar
    10
    3039

    Inneboende regler?

    Hej! Skriver här då jag behöver lite input på min situation, om jag är orimlig eller inte. Jag har en inneboende tjej som är väldigt rar och fin, gillar henne verkligen.

    Det som dock blivit lite problematiskt tyvärr är hennes pojkvän som nu mer eller mindre flyttat in till oss. I början var han här kanske varannan natt och varannan natt hemma hos sig men numera är han här varje natt. Anledningen enligt honom är då han själv hyr ett rum och inte kommer överens med sin rumskompis. det som känns lite fel är att han då är här hemma medan min inneboende är på jobbet. Han har inget fast jobb utan jobbar någon kväll i veckan varför han går upp ca 12-13 på eftermdidagen varje dag. Min inneboende går till jobbet vid 08 (och jag vid 07 ca) och då lämnar hon nyckeln till honom och låser därför inte dörren när hon går. Så nummer 1 är att jag inte gillar att det är olåst fram till på eftermiddagen, nummer 2 är att jag inte gillar att han har nyckeln till oss över huvud taget då han senast för en månad sen slarvade bort sina egna nycklar för 3e gången så han behövde anlita låssmed. 


    nummer 3 är att det nu är en tredje person som förbrukar el och vatten här hemma trots att min inneboende betalar en fast hyra. 


    är jag orimlig som tycker detta är lite jobbigt? Om inte, vad kan jag säga till min inneboende och hur?

  • Svar på tråden Inneboende regler?
  • Fri 14 Oct 2022 09:53
    #1

    Säg "Inga övernattande gäster"!

  • Fri 14 Oct 2022 10:10
    #2
    +1

    Jag skulle inte acceptera det där. Om han sover över så får han lämna lägenheten när hon går till jobbet, han ska absolut inte vara där ensam. Annars får han börja betala hyra (om du nu vill ha även honom som inneboende). Alt höja hennes hyra. Du är inte orimlig. 

  • Fri 14 Oct 2022 10:17
    #3
    +1

    Jag tänker att man behöver reglera vad som gäller för en inneboende. Du behöver inse att det inte är en vän, eller en helt jämlik person, utan att du faktiskt är ansvarig för din lägenhet, och att det faktiskt är rimligt att sätta gränser.

    Vill du inte ha dörren olåst och att det hänger ytterligare en person i din lägenhet, så behöver du ta upp det. Bara för att du varit snäll och de roffat åt sig så behöver du inte stå ut med detta framöver.

    Ta upp det med den som bor hos dig och fundera själv först på vad som är rimligt. Detta är ingen förhandling, utan att sätta tydliga regler. Ett exempel kan vara att hon inte får ha gäster, när hon inte själv är hemma. Att gäster ej får övernatta och att nyckeln under inga som helst omständigheter får ges till någon annan. Var också tydlig med att detta är saker som behöver följas, annars behöver hon flytta.

  • Fri 14 Oct 2022 10:20
    #4
    Sisisisi skrev 2022-10-14 10:10:20 följande:

    Jag skulle inte acceptera det där. Om han sover över så får han lämna lägenheten när hon går till jobbet, han ska absolut inte vara där ensam. Annars får han börja betala hyra (om du nu vill ha även honom som inneboende). Alt höja hennes hyra. Du är inte orimlig. 


    +1. Förutom att jag tänker att det är dumt att hyra ut till en person som gått över gränsen på vad som är okej. Han har ju redan flyttat in och det är faktiskt inte okej. 
  • Fri 14 Oct 2022 10:42
    #5
    +1

    Jag skulle säga upp hennes kontrakt, eftersom hon saknar känsla för sin situation. Hon verkar tro att hon bor hemma hos mamma eller pappa. 

    Enklare att hitta en ny inneboende och skriva in reglerna i kontraktet från början. 

  • Fri 14 Oct 2022 12:34
    #6
    +3

    Tyvärr är det som flera skrivit. Säg upp din nuvarande inneboende.
    Sedan börjar du om från början. Du sätter reglerna redan från start.
    Du har släppt på allt och den inneboende du har nu har varit fräck och utnyttjat dig till max. Det kommer aldrig gå att få ordning på. Hen har kört över dig, dominerar dig och ditt hem nu. 
    Nej, säg upp och börja om från början

  • Fri 14 Oct 2022 13:05
    #7

    Du har rätt att säga nej till oönskade gäster i ditt hem. Vore jag du hade jag skyndat mig att säga ifrån, innan han får för sig att flytta in och skriva sig i din lägenhet.

  • Fri 14 Oct 2022 16:49
    #8

    Han ska så klart inte ha nyckel till din bostad, det får du direkt sätta ner foten om. Dessutom ska han inte vara ensam i bostaden utan din inneboende. Hon måste så klart också låsa ytterdörren när hon lämnar hemmet. Jag skulle ge henne en kraftig varning gällande detta och förklara att om det händer EN gång till att hon bryter mot dessa regler så får hon flytta ut omgående.

  • GGN
    Fri 14 Oct 2022 20:48
    #9

    Finns ingen anledning att hon har en gäst när hon inte är där själv, förutom i undantagsfall. 
    Givetvis ska han inte ha nyckel. 
    Att hon inte låser efter sig är väldigt allvarligt, det hade jag inte tolererat. 

  • Sat 15 Oct 2022 01:51
    #10

    Säg att hon ska låsa efter sig och sen kan hon väl släppa ner nyckeln i brevinkastet? Och naturligtvis omförhandla hyran och avgifter när de nu är två istället för en inneboende.

Svar på tråden Inneboende regler?