• Anonym (Jobbet)

    Dålig på att ta initiativ

    Jag har ett problem och det är att jag alltid får höra på de jobb som jag har att jag måste ta mer initiativ och visa framfötterna.  Har jobbat på ett nytt ställe i några månader som jag lärt mig rutinerna på men ändå får jag klagomål av dem som jobbar att jag visar osäkerhet och dålig initiativförmåga  även om jag gör så gott jag kan. Jag vet inte hur jag ska göra längre känns som det kommer vara Såhär på Framtida jobb och Att jag inte kommer klara ett vanligt jobb. Har ni tips på vad man kan göra åt detta och minska på osäkerheten

  • Svar på tråden Dålig på att ta initiativ
  • Anonym (varför?)

    Kan du inte utveckla lite varför du inte tar initiativ och känner osäkerhet och beskriva hur du jobbar när du gör så gott du kan? Tror du kan få svar om du skriver lite mer om hur situationen är. 

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Jobbet) skrev 2022-10-14 10:29:18 följande:
    Dålig på att ta initiativ

    Jag har ett problem och det är att jag alltid får höra på de jobb som jag har att jag måste ta mer initiativ och visa framfötterna.  Har jobbat på ett nytt ställe i några månader som jag lärt mig rutinerna på men ändå får jag klagomål av dem som jobbar att jag visar osäkerhet och dålig initiativförmåga  även om jag gör så gott jag kan. Jag vet inte hur jag ska göra längre känns som det kommer vara Såhär på Framtida jobb och Att jag inte kommer klara ett vanligt jobb. Har ni tips på vad man kan göra åt detta och minska på osäkerheten


    Vad jobbar du med? Om ni har möten så prata, även om det bara gäller att hålla med någon annan, så att det märks att du engagerar dig. Kom med förslag hur man kan förbättra något, behöver inte vara en stor sak, men det visar att du är engagerad. 
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Lena) skrev 2022-10-14 11:06:45 följande:
    Vad jobbar du med? Om ni har möten så prata, även om det bara gäller att hålla med någon annan, så att det märks att du engagerar dig. Kom med förslag hur man kan förbättra något, behöver inte vara en stor sak, men det visar att du är engagerad. 
    Jobbar inom vården
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (varför?) skrev 2022-10-14 11:05:19 följande:

    Kan du inte utveckla lite varför du inte tar initiativ och känner osäkerhet och beskriva hur du jobbar när du gör så gott du kan? Tror du kan få svar om du skriver lite mer om hur situationen är. 


    Var dålig på att ta initiativ från början när jag var ny och osäker för jag inte hade koll. Men nu har jag mer koll och vet rutinerna rätt bra om dagarna och jag brukar göra det som behövs och jag ser. Jag brukar även försöka vara hjälpsam mot den andra som jobbar. men ändå är det vissa som påpekat det och då vet jag inte var de menar att jag är initiativlös och det är det jag mår dåligt av 
  • Anonym (Rak)
    Anonym (Jobbet) skrev 2022-10-14 11:27:23 följande:
    Var dålig på att ta initiativ från början när jag var ny och osäker för jag inte hade koll. Men nu har jag mer koll och vet rutinerna rätt bra om dagarna och jag brukar göra det som behövs och jag ser. Jag brukar även försöka vara hjälpsam mot den andra som jobbar. men ändå är det vissa som påpekat det och då vet jag inte var de menar att jag är initiativlös och det är det jag mår dåligt av 
    Då får du fråga vad de egentligen menar. Kanske är det det sociala, pratet eller det lilla extra eller nån liten arbetsuppgift du missar? Eller att du aldrig har egna idéer om nåt? Vi kan inte veta heller. Raka frågor som kräver ett rakt svar kommer man långt med.
  • Anonym (Vården)

    Utan att veta inom vilken del av vården du arbetar inom så kommer här några förslag inom vilka man kan tänkas ta lite initiativ.
    Identifiera vilka arbetsuppgifter som det inte finns någon exakt rutin för t ex


    Förrådsbeställning/städning av förråd
    Prata med någon boende/patient/brukare
    Be om att få prova nya arbetsuppgifter om det är möjligt/rimligt
    Fixa i köket, städa, baka eller något annat
    Städa något annat utrymme
    Fråga en kollega om det är något den behöver hjälp med
    Om det finns saker du känner att du inte har riktig koll på, be om hjälp att bli mer uppdaterad på dessa.
  • Anonym (Coccie)

    Min erfarenhet av kollegor i vården som är dåliga på att ta intiativ är att de tyvärr mest bara sitter ner och låter andra göra jobbet. Det skapar ju tyvärr irritation.

    Tex det kan finnas 10 saker som måste göras ex plocka ur diskmaskinen, hänga en tvätt, ge tre mediciner, vattna blommor, boka en taxi, skicka ett mail till ssk, hjälpa en till toaletten, lägga nån för vila, ringa en anhörig och fylla på ett förråd.

    Den som då inte tar intiativ står eller sitter bara där, gör ingenting om inte en kollega säger till. 


    Så försök öppna ögonen och se vad som behöver göras, ser du att kollegan börjar med disken tex så tar du nån av de andra grejerna utan att kollegan måste be om det.

    Det är initiativ. Att göra det som måste göras utan att någon måste tala om det för dig. Och sluta inte efter en grej, allt ska ju göras, så det är bara att beta av det. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Vården) skrev 2022-10-14 12:55:05 följande:
    Utan att veta inom vilken del av vården du arbetar inom så kommer här några förslag inom vilka man kan tänkas ta lite initiativ.
    Identifiera vilka arbetsuppgifter som det inte finns någon exakt rutin för t ex
    Förrådsbeställning/städning av förråd Prata med någon boende/patient/brukare Be om att få prova nya arbetsuppgifter om det är möjligt/rimligt Fixa i köket, städa, baka eller något annat Städa något annat utrymme Fråga en kollega om det är något den behöver hjälp med Om det finns saker du känner att du inte har riktig koll på, be om hjälp att bli mer uppdaterad på dessa.
    +1
Svar på tråden Dålig på att ta initiativ