• Anonym (Blommig)

Gravid efter 40, vad säger omgivningen?

Nyfiken vad ni fått för kommentarer av er omgivning ni som blivit gravida efter 40.

Här är det gott och blandat. Allt från kul för er, grattis, till ojoj det hade jag aldrig orkat, är ni säkra på att ni verkligen tänkt igenom det? (Det har vi, bebis är ett OTROLIGT efterlängtat andra barn).

Jag kommer vara precis i gränslandet 40-41 när bebis kommer (beroende på när hen vill titta ut) och känner mig verkligen ALLT annat än gammal. Min man är yngre också, och det omvända åldersförhållandet hade nog ingen reflekterat över. 

Mest nyfiken hur er omgivning reagerat...

• Svar på tråden Gravid efter 40, vad säger omgivningen?
  • Anonym (Therese)

Jag bor för övrigt i Göteborg och här är det inte ovanligt att få barn vid 40 så din fråga får mig att höja på ögonbrynen. Bor du i glesbygd då du får sådana kommentarer och har sådana här funderingar? 

• Anonym (Sara)

Har fått två av mina barn efter 40 och ingen har kommenterat. Så ovanligt är det väl inte?

• Anonym (Tant)
    Anonym (Blommig) skrev 2022-10-14 15:58:24 följande:
    Nä, första är runt 2,5 när nästa kommer.
    Ja då är ni ju redan inne i småbarnssvängen och det är inte jobbigare för er än för någon annan i samma situation. Så då är det verkligen en onödig kommentar.
  • Anonym (Gravid)

Kommer fylla 45 inom 2 v efter bebis föds. Är väl mest gapet mellan syskonen som en del frågar om  (storasyskon 8 o 15) annars inte många kommentarer alls om ålder. 

• Anonym (Blommig)
    Anonym (Sara) skrev 2022-10-14 17:05:05 följande:

Har fått två av mina barn efter 40 och ingen har kommenterat. Så ovanligt är det väl inte?

Kanske inte. Är väl mest att de flesta jag mött med småbarn nu snarare är 28-30.
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-14 18:03:36 följande:

Kommer fylla 45 inom 2 v efter bebis föds. Är väl mest gapet mellan syskonen som en del frågar om  (storasyskon 8 o 15) annars inte många kommentarer alls om ålder. 

Oj, tufft. Var det planerat?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Blommig) skrev 2022-10-15 10:52:50 följande:
    Kanske inte. Är väl mest att de flesta jag mött med småbarn nu snarare är 28-30.
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-14 18:03:36 följande:

Oj, tufft. Var det planerat?
    Hur menar du med tufft? Och ja det var planerat. Har mått jättebra hela graviditeten, v 36 nu och jobbar som vanligt. Extra kollar pga blodtryck annars inget. 
  • Anonym (Guldägget)
    Anonym (Försöker) skrev 2022-10-14 16:03:05 följande:

Jag har ingen egen erfarenhet då jag fick mina barn mellan 25-35. Men efter skilsmässa och några år som ?singel? träffade jag en ny man som inte har barn. Efter en tid tillsammans har vi nu bestämt oss för att ge det ett försök några månader. Och såklart funderar jag lite på vad omgivningen ska säga om det lyckas, men försöker att inte lägga för stor vikt vid det. Vårt liv, våra beslut! Men intressant att följa tråden och se vad andra säger.

Kan dock tillägga att min stora barn i övre tonåren själva tog upp ämnet för ett tag sedan (innan vi kommit fram till att försöka) och ville säga att de absolut inte skulle ha något emot ett litet syskon, tvärt om, trots ålderskillnaden. Och det betyder väldigt mycket känner jag, då det är dem som mest av alla (förutom vi själva då) kommer att påverkas. 

För ganska många år sedan stod jag precis där står nu. Jag blev gravid som 44 åring. mina vänner tyckte det bara var kul. Nån av tidigare barnen tyckte det var pinsamt men älskade hen när hen föddes mest på hela jorden. Blev jättebra behandlad av bm och vården överhuvudtaget. Mådde jättebra hela grav och har absolut inte varit tröttare som föräldrar mer tvärtom. hade dessutom turen att bli gravid snabbt. Hoppas allt går bra för er.
  • Anonym (Blommig)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-16 08:27:44 följande:
    Hur menar du med tufft? Och ja det var planerat. Har mått jättebra hela graviditeten, v 36 nu och jobbar som vanligt. Extra kollar pga blodtryck annars inget. 
    Tufft som i häftigt alltså :)
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Blommig) skrev 2022-10-16 09:38:01 följande:
    Tufft som i häftigt alltså :)
    👍😀

Det som jag känner störst skillnad nu mot första är att jag är mycket lugnare och tar det som det kommer. Enda jag är lite skraj över är snittet och allt runt det, för där hat jag noll koll.. 
    Men tänker de vet vad de gör och jag får info när det är dags. 
  • Anonym (Blommig)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-16 11:23:30 följande:
    👍😀

Det som jag känner störst skillnad nu mot första är att jag är mycket lugnare och tar det som det kommer. Enda jag är lite skraj över är snittet och allt runt det, för där hat jag noll koll.. 

Bättre planerat än akut tror jag, fick akutsnitt förra gången själv och det var mer en sån besvikelse att det landade i det. Hade MKT hellre haft planerat snitt och varit utvilad innan. 

• Anonym (Snittad)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-16 11:23:30 följande:
    👍😀

Planerat snitt är en dröm! 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Snittad) skrev 2022-10-17 10:01:06 följande:
    Planerat snitt är en dröm! 
    Mardröm för mig 😊
  • Anonym (Snittad)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-17 13:58:28 följande:
    Mardröm för mig 😊
    Jag försökte alltså peppa dig lite. Personalen är fantastisk, alla vet exakt vad dom ska göra, du har typ 5 extremhögutbildade personer som fokuserar endast på dig och din bebis, alla är glada. :) 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Snittad) skrev 2022-10-18 11:46:06 följande:
    Jag försökte alltså peppa dig lite. Personalen är fantastisk, alla vet exakt vad dom ska göra, du har typ 5 extremhögutbildade personer som fokuserar endast på dig och din bebis, alla är glada. :) 
    Tack, känns som jag behöver all pepp. Inte många gånger man har så många redo bara för oss 😊
    Det kommer bli bra det vet jag 
    Och jag litar så klart på dem, de vet vad de gör så jag är i trygga händer. 
  • Flip12

Bra tråd. Behöver lite pepp. 40 år och gravid med tredje barnet (fjärde försöket, MA, avbryt pga kromosomfel samt mola). tänkte inte jag skulle vara 40 år och gravid men tiden har gått och senaste två åren har vi försökt aktivt?.(med dåliga resultat). 

Borde väl mest oroa mig för om det blir en bebis eller inte men det jag tycker är jobbigast är att berätta för kompisarna? å familjen. Vad ska de tycka,

• Anonym (Gravid)
    Flip12 skrev 2022-10-18 21:45:53 följande:

Bra tråd. Behöver lite pepp. 40 år och gravid med tredje barnet (fjärde försöket, MA, avbryt pga kromosomfel samt mola). tänkte inte jag skulle vara 40 år och gravid men tiden har gått och senaste två åren har vi försökt aktivt?.(med dåliga resultat). 

Borde väl mest oroa mig för om det blir en bebis eller inte men det jag tycker är jobbigast är att berätta för kompisarna? å familjen. Vad ska de tycka,

Har också avbrutit pga kromosomfel,  var dock yngre då så gjorde inte kub utan upptäcktes vid rul. Haft ma och mf.
    Det kommer gå bra och familj m.m kommet kanske bli förvånade men glada 😃
    Lycka till med bebis 
  • Flip12
    Anonym (Gravid) skrev 2022-10-18 21:57:56 följande:
    Har också avbrutit pga kromosomfel,  var dock yngre då så gjorde inte kub utan upptäcktes vid rul. Haft ma och mf.
    Det kommer gå bra och familj m.m kommet kanske bli förvånade men glada 😃
    Lycka till med bebis 
    Tack! Hoppas du har rätt
Svar på tråden Gravid efter 40, vad säger omgivningen?