• mammma

    Cykelhjälm

    Vad tycker ni om cykelhjälm?
    Använder ni självaockså eller endast barnen?

  • Svar på tråden Cykelhjälm
  • Dockan

    Jag tycker det känns lite fånigt, men använder alltid. Ska jag kräva att barnet bär och vet motivet, ska även jag bära hjälm. 


    Jag har även i min sport överlevt tack vare att jag var hjälm. Så brukar tänka på det med. Inombords känner jag mig lite töntig, men det är mitt inre barn och hen kan hålla käften?

  • mammma
    Daisy28 skrev 2022-10-18 15:43:58 följande:

    Ja alltid, efter att krachat och spräckt en hjälp så inser jag tydligt poängen.


    Usch, vill du berätta mera vad som hände?
  • LittelG

    Absolut, hela familjen använder hjälm. Det fanns en tid när bilbälte var ?fånigt? och likaså hjälm när man man åkte skidor. Tro mig, det kommer att kännas märkligt om ett antal år att folk faktiskt cyklade utan hjälm! 


    Har tre personer i min närhet som har blivit påkörda av bilar och andra cyklister, men tack vare hjälmen klarade de sig. 

  • Daisy28
    mammma skrev 2022-10-19 05:41:43 följande:
    Usch, vill du berätta mera vad som hände?
    Cyklade omkull, slog huvudet hårt i marken. Stor buckla i hjälmskalet, frigoliten inuti sprucken.

    Nej, hjälm är inte snyggt men mitt huvud är jag rädd om. Är bara på när jag cyklar. 
  • mammma
    Daisy28 skrev 2022-10-19 06:19:54 följande:
    Cyklade omkull, slog huvudet hårt i marken. Stor buckla i hjälmskalet, frigoliten inuti sprucken.

    Nej, hjälm är inte snyggt men mitt huvud är jag rädd om. Är bara på när jag cyklar. 
    Tur du hade hjälm. När hände detta?
  • Daisy28
    mammma skrev 2022-10-19 06:33:49 följande:
    Tur du hade hjälm. När hände detta?
    För ca sju år sedan 
  • mammma
    Daisy28 skrev 2022-10-19 07:08:35 följande:
    För ca sju år sedan 
    Ok, så du har använt länge hjälm. Bra du
  • cosinus

    Mannen nej, barnen tills de fyller 15 sen får de välja. Jag har hjälm när det är så kallt att jag ändå måste ha mössa, då störs jag inte av att ha en hjälm ovanpå det.

  • FruTe

    Jag har så svårt att förstå att man inte tycker det är en självklarhet att ha hjälm. Fattar verkligen inte.

  • Litorina
    LittelG skrev 2022-10-19 06:08:05 följande:

    Absolut, hela familjen använder hjälm. Det fanns en tid när bilbälte var ?fånigt? och likaså hjälm när man man åkte skidor. Tro mig, det kommer att kännas märkligt om ett antal år att folk faktiskt cyklade utan hjälm! 


    Har tre personer i min närhet som har blivit påkörda av bilar och andra cyklister, men tack vare hjälmen klarade de sig. 


    Samma här. Har familjemedlemmar och vänner som finns i livet/är fungerande tack vare cykelhjälm. 


    Och dessutom:
    Man ska komma ihåg att 80% av cykelolyckorna är singelolyckor. Man kör ner i en grop eller på en sten etc och välter. Att man cyklar där det inte kör bilar spelar med andra ord inte så stor roll. Min kompis föll pga en asfaltskant och slog huvudet rakt mot en sten. Fick kraftig hjärnskakning, trots hjälmen. Såg en olycka nära mitt hem en gång, en kvinna hade förmodligen kört in i en trottoarkant och låg medvetslös på gatan. Ingen hjälm. :(

  • mammma
    Litorina skrev 2022-10-19 09:13:57 följande:

    Samma här. Har familjemedlemmar och vänner som finns i livet/är fungerande tack vare cykelhjälm. 


    Och dessutom:
    Man ska komma ihåg att 80% av cykelolyckorna är singelolyckor. Man kör ner i en grop eller på en sten etc och välter. Att man cyklar där det inte kör bilar spelar med andra ord inte så stor roll. Min kompis föll pga en asfaltskant och slog huvudet rakt mot en sten. Fick kraftig hjärnskakning, trots hjälmen. Såg en olycka nära mitt hem en gång, en kvinna hade förmodligen kört in i en trottoarkant och låg medvetslös på gatan. Ingen hjälm. :(


    De får inte vara töntigt med hjälm.Själv vurpat jus i nedförbacke och grop
  • mammma
    FruTe skrev 2022-10-19 09:10:12 följande:

    Jag har så svårt att förstå att man inte tycker det är en självklarhet att ha hjälm. Fattar verkligen inte.


    De får inte vara töntigt, själv skämdes jag i början.
  • asdfgh

    När jag var 15 bestämde jag mig för att nu var jag mogen nog att skita i vad alla andra tycker och använda cykelhjälm. Det här var ca 25 år sen och det fanns inga hjälmar som jag kunde tänka mig att sätta på mig så jag cyklade helt enkelt inte under ett par år tills de första lite snyggare hjälmarna kom. Har använt hjälm sen dess

    Min man har använt hjälm sen barnen föddes så de senaste 11-12 åren.

  • flemens

    Jag använder cykelhjälm. I början tyckte jag det såg töntigt ut, men efter ett par år efter jag började cykla dagligen är jag glad att jag hade den då jag lyckades ramla med cykeln och slog i huvudet hårt. Klarade mig med spricka på revbenen.

  • flemens
    flemens skrev 2022-10-30 17:19:38 följande:

    Jag använder cykelhjälm. I början tyckte jag det såg töntigt ut, men efter ett par år efter jag började cykla dagligen är jag glad att jag hade den då jag lyckades ramla med cykeln och slog i huvudet hårt. Klarade mig med spricka på revbenen.


    Kan lägga till hur det gick till. På väg till jobbet har jag en lång backe som jag susar nerför. Eftersom det inte fanns några bilar på vägen så rullade jag på den istället för cykel/gångbanan eftersom man får upp högre fart (kring 40km/timmen) vid slutet av backen skulle jag tillbaka till cykel/gångbanan men såg en annan cyklist som var på väg upp för backen så för att hålla mig undan henne så tog jag trottoarkanten för snävt, alltså en som som har vinklade stenar, och det var blött så jag gled på den med framhjulet så jag tappade balansen.


    Jag hade förstås bromsat in, men man faller hårt ändå. Föll på sidan fick armen under mig, som då spräckte revbenet och huvudet slog hårt i backen. Plasten på hjälmen sprack men inte frigoliten. Jag använder en hjälm med "MIPS" men jag vet inte om det hade nån betydelse.

  • Xlr8

    Dyra men praktiska. Självklart har ungarna hjälm så även jag .
    Har bara skrotat en hjälm i år så ska ej klaga antar jag.

Svar på tråden Cykelhjälm