• elidah

    "Promenader" med okastrerad hane

    Har en hankatt som eventuellt kommer gå i avel när han blir i rätt ålder. Än så länge är han inte ens könsmogen och vi går ut i sele dagligen. Om vi beslutar oss för att ta honom i avel kommer han alltså så småningom vara könsmogen och okastrerad när vi går ut. Har någon erfarenhet av detta? Är det ett big NO eller fungerar det? 

  • Svar på tråden "Promenader" med okastrerad hane
  • Jemp

    Vad är du orolig för? 

    Sålänge han är i sele är det ju både bra, givande och lagligt. Beroende på omgivningarna vet jag inte om det kan leda till större risk för sprayande? Bekanta uppfödare har sina hanar i rastgård iaf och det verkar funka. 

  • Jemp

    Förutsatt att planen fortsatt är sele alltså. Att ha honom ute utan uppsikt okastrerad är varken lagligt (föröka sig okontrollerat) eller lämpligt (könssjukdomar, slagmål mm).

  • elidah
    Jemp skrev 2022-10-18 20:40:09 följande:

    Vad är du orolig för? 

    Sålänge han är i sele är det ju både bra, givande och lagligt. Beroende på omgivningarna vet jag inte om det kan leda till större risk för sprayande? Bekanta uppfödare har sina hanar i rastgård iaf och det verkar funka. 


    Är fundersam kring om det kan ge eventuella beteendeförändringar, att revirtänkandet utomhus kommer spilla över inomhus och han tex börjar markera hemma, eller på annat vis riskerar visa sitt missnöje mot andra katters dofter.
  • elidah
    Krocko skrev 2022-10-18 20:04:57 följande:

    Hej hopp, läste fel, det var ju en katt du hade Skäms


    😄
  • elidah
    Mortiscia80 skrev 2022-10-18 20:05:25 följande:

    Varför skulle han inte kunna gå på promenader i sele?


    Är fundersam kring om det kan ge eventuella beteendeförändringar, att revirtänkandet utomhus kommer spilla över inomhus och han tex börjar markera hemma, eller på annat vis riskerar visa sitt missnöje mot andra katters dofter.
  • Frivilligtbarnfri

    Min katt blev rädd/arg av att vara ute i koppel av nån lukt eller så, vilket gjptde att man inte kan gå nära honom utan att han riskerar och bita mig. Så jag har slutat ta ut min könsmogna okastrerade hane. Kanske individuellt för katter dock? 

Svar på tråden "Promenader" med okastrerad hane