• Blomväxt17

    Svärmor påtvingad resa

    Hej!
    Jag har ett problem och det är hans mamma.


    Jag är 25 år och min kille 24 år.
    Han kommer från polen men bott här hela sitt liv nästan, medans hans föräldrar kom till Sverige i sitt vuxna liv när min kille var en bebis alltså. 


    Jag har alltid varit trevlig mot henne, ansträngt mig för att få en bra relation med henne, alltid artig, gör disken hemma hos dom ibland, håller låg profil, och försöker vara mitt bästa jag. 


    Hon är ibland trevlig mot mig och ibland extremt otrevlig utan att hon skäms. 


    Svärmor bjöd med mig och min kille (hennes son) att semestra under sommaren i en annan stad o hyra hus för något år sen. 


    när vi väl va där var hon så extremt otrevlig och kall mot mig, hon pratade inte en enda gång med mig under de 4 dagarna vi var där: 
    Jag försökte få kontakt o trevlig o erbjöd hjälp vid matlagning men fick nej som svar men fick så kalla kårar av henne, kände som att hon hatar mig eller någonting. Ändå bjöd hon med mig dit? 


    Tiden har gått efter de och när vi går hem till hans föräldrar så kan hon bli jätte otrevlig från ingenstans. 


    hon och jag kollade på ett tv program o drack vin (lite påtvingat då min kille o hans pappa skulle till garaget). 


    de är hela tiden så spänt mellan oss, o så fort jag kommenterar eller säger nått om programmet; eller om att himlen Är blå, eller vad som helst så ska hon ALLTID ta illa upp, typ tjafsa emot o säga emot. oavsett om jag skrattar o säger nått om en tv show eller nått

    När hon fyllde år köpte jag en dyr lock-gång till henne som hon ville ha enligt min kille. Hon sa knappt tack. 

    sedan för 1 år sedan efter nyår så kom jag och min kille hem till dom o åt hans mammas mat. min kille hade blivit full och spytt på nyår haha o hade lite röda prickar Runt ögonen. 


    från ingenstans när vi ätar börjar mamman hetsa upp sig och skälla att han ser så sliten ut , o han tar inte hand om sig, o hon gör drama framför mig. 


    min kille AVGUDAR sin mamma fast att hon beter sig som bipolär / borderline och han blir ledsen. Jag viskar till min kille ?ta de lugnt , andas? , medans hans mamma börjar skrika på mig ?VADÅ TA DE LUGNT??! ? och jag får klump i halsen och går därifrån. mamman går ut, jag säger till min kille att jsg aldrig mer vågar träffa henne och vill åka hem. 


    vi möter henne på vägen och hon hån flinar. Sedan kommer ett Påtvingat sms från henne med en ursäkt efter att min kille tvingat henne att säga förlåt. 


    Efter de går de bra.  vi firar jul o allt. Jag vågar inte prata om något eller säga något längre för att hon börjar skälla o säga emot o ska veta bäst o skryta om sig själv hela tiden. 
    När vi är där igen har hans mamma betalt resturang mat till oss som hon tar hem. Och vi äter. Hon frågar min kille när han ska till tandläkaren och han sa att han ska dit o kolla de datumet osv. 


    Jag skojar med min kille ?då får vi se hur många hål du har fått i tänderna eftersom du är lite slarvig? 
    hans mamma blir skit förbannad och allvarlig och påstår att hennes son har inga hål, i deras familj har dom bra tandkött o tänder o hon rabblar upp en föreläsning. 


    jag tänkte oj, ursäkta då. 


    sen frågar hon hur de går med mitt jobb o studier. Jag svarar att de går bra , att mitt jobb ger mig bra erfarenhet osv 
    då börjar hon förminska mig och mitt jobb ?du gör ju BARA de här på ditt jobb ju? ? 
    o hon säger spydiga kommentarer 🤮🤮 
    själv skryter hon om att hon är bäst, blir uppgraderad på jobbet, fick A i betyg i alla ämnen när hon pluggar ledarskaps kurser o gör allt i hemmet.  
    efter de blev jag lite obekväm o tänkte att jag bara ska va tyst. Svara kort o va tyst.

    NU FÅR JAG VETA att hon har bokat o betalat biljetter i 2 veckor till Polen hela deras familj plus för mig. 
    Jag känner mig så ILLA till mods med henne.
    mår dåligt med henne , är rädd för henne, och jag vägrar åka i 2 veckor med hans mamma. 


    Korta stunder OK, men inte 14 nätter. 


    speciellr inte till ett land där jag inte kan språket, hon är otrevlig och hon frågade inte ens mig eller min kille om detta först. 


    min kille har sagt att jag vill med bara för han vill de , men ingen har pratat med mig om de. Han vill göra slut om jag inte följer med o vi bråkar om de. 


    jag e så illa behandlad av hans mamma ibland o jag kan inte bo med henne o va med dom i 14 dagar.
    jag skulle må för dåligt 
    jag va i hans land för 5 månader sen o träffade hela hans familj där nere o dom va trevliga , så har redan träffat alla där. 


    min kille vägrar säga ifrån till hans mamma eller något.


    Jag sorterar hellre strumpor i lådan i Sverige än åka med
    Jag kan inte äta när jag vill, inte dricka när jag vill, inte vakna när jag vill, inte välja vad jag vill från menyn ens när vi äter ute, allt ska vara efter hennes pipa o deras sätt 
    ingen respekt för mig som människa 
    utan krävs bara respekt för dom av mig!!

  • Svar på tråden Svärmor påtvingad resa
  • Anonym (C)
    Mammalundgren skrev 2022-10-25 06:07:12 följande:
    Intressant. Hur många gånger dejtar du någon innan du börjar kalla personens föräldrar för svärföräldrar? Måste man dejta eller räcker det att man är hemligt kär? Får man kalla vem som helst mamma? 
    Tror du verkligen att det där är ett stort problem? Man väljer väl själv om man vill kalla sin partners mamma för svärmor eller inte. Vill hon inte bli kallad svärmor får hon säga till och då får man respektera det. Om du stör dig på att ogifta människor kallar sin partners mamma för svärmor, så är ju det knappast deras problem.

    Du skriver ovan att relationen till partnerns föräldrar ändras när man gifter sig med partnern. Hur då? Och varför skulle det bli svårare att undvika att umgås när man är gift? Man kan ha en otroligt nära relation till sin sambos föräldrar. Om man har varit tillsammans med partnern länge brukar man vara en lika naturlig del av familjen som när man är gift. Man är med och firar högtider och födelsedagar osv. Det blir då lika konstigt att plötsligt inte dyka upp som det blir om man är gift. (Därmed inte sagt att TS borde följa med på resan, det var inte just TS jag syftade på nu.)
  • Anonym (---)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-24 11:32:28 följande:
    Nej.
    Man har inga svärföräldrar om man inte är gift.

    Även om du tycker det.
    Du behöver inte göra dig dummare än du är väl? Alla VET så klart att man behöver vara formellt gift för att få svärisar. 

    Däremot i vardagligt tal kan det vara snabbare att hänvisa till "svärmor" än "min killes mamma". Det måste även du kunna fatta. 
    Så, alla fattar vad det handlar om. Gör inte du det beklagar jag. 
  • Anonym (Lina)
    Mammalundgren skrev 2022-10-25 06:07:12 följande:
    Intressant. Hur många gånger dejtar du någon innan du börjar kalla personens föräldrar för svärföräldrar? Måste man dejta eller räcker det att man är hemligt kär? Får man kalla vem som helst mamma? 

    När man har ett fast förhållande. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (---) skrev 2022-10-25 07:28:47 följande:
    Du behöver inte göra dig dummare än du är väl? Alla VET så klart att man behöver vara formellt gift för att få svärisar. 

    Däremot i vardagligt tal kan det vara snabbare att hänvisa till "svärmor" än "min killes mamma". Det måste även du kunna fatta. 
    Så, alla fattar vad det handlar om. Gör inte du det beklagar jag.
    Tja, vill man ljuga så är det såklart inte förbjudet.
    Man kan använda personens namn också förstår du.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lina) skrev 2022-10-25 06:13:43 följande:
    Såväl språk som normer förändras, även om du inte tycker om det. 
    Det är ingen åsiktsfråga när någon blir svärmor/svärfar. Det behövs ett äktenskap för det. Det är fakta. Inte en åsikt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-25 12:09:49 följande:
    Det är ingen åsiktsfråga när någon blir svärmor/svärfar. Det behövs ett äktenskap för det. Det är fakta. Inte en åsikt.
    Så språket förändras aldrig? Ord får aldrig nya definitioner?
  • Blomväxt17
    Mammalundgren skrev 2022-10-25 06:07:12 följande:
    Intressant. Hur många gånger dejtar du någon innan du börjar kalla personens föräldrar för svärföräldrar? Måste man dejta eller räcker det att man är hemligt kär? Får man kalla vem som helst mamma? 

    Nu vill jag säga till dig såhär. 


    Vi dejtar inte. Vi har varit ihop i 3 år. TRE år.
    Vi är förlovade. Jag har träffat hela hans släkt och familj i hans hemland. 


    Alla ?godkänner? mig. Och säger att jag passar bra in i familjen. Alla i den släkten gillar mig och visar det genuint, förutom mamman Som växlar otroligt mycket. 


    Mamman känns rätt falsk 


    Ordet svärmor kom inte från mig. Jag brukar inte kalla henne det. Jag kallar henne för hennes namn. 


    Jag använder ordet svärmor här i inlägget för att ni ska få en uppfattning om vem som är vem.
    Dock kommer ordet svärmor från att hon själv / deras familjevänner skojade om att hon va ?min svärmor? och försökte lära mig det ordet på deras språk till och med. 


    Vad har du för problem? Så arg alltså.


    Vad spelar det för roll ens för dig i de här inlägget? Haha

  • Anonym (C)
    Blomväxt17 skrev 2022-11-13 23:57:32 följande:

    Nu vill jag säga till dig såhär. 


    Vi dejtar inte. Vi har varit ihop i 3 år. TRE år.
    Vi är förlovade. Jag har träffat hela hans släkt och familj i hans hemland. 


    Alla ?godkänner? mig. Och säger att jag passar bra in i familjen. Alla i den släkten gillar mig och visar det genuint, förutom mamman Som växlar otroligt mycket. 


    Mamman känns rätt falsk 


    Ordet svärmor kom inte från mig. Jag brukar inte kalla henne det. Jag kallar henne för hennes namn. 


    Jag använder ordet svärmor här i inlägget för att ni ska få en uppfattning om vem som är vem.
    Dock kommer ordet svärmor från att hon själv / deras familjevänner skojade om att hon va ?min svärmor? och försökte lära mig det ordet på deras språk till och med. 


    Vad har du för problem? Så arg alltså.


    Vad spelar det för roll ens för dig i de här inlägget? Haha


    Är du fortfarande tillsammans med killen? Har du pratat med honom om hans dåliga beteende?
  • Virriga Vera
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-24 11:32:28 följande:
    Nej.
    Man har inga svärföräldrar om man inte är gift.

    Även om du tycker det.
    Vilket trams, inga av mina barn är gifta men sambo och jag ser mig som svärmor till deras respektive.
  • molly50
    Blomväxt17 skrev 2022-10-21 16:33:52 följande:

    Tack för alla svar!! Uppskattas så mycket. 


    För min kille är det så viktigt att jag är på god fot med hans familj vilket jag kan förstå. 


    men han kan inte tillåta att hon behandlar mig illa. 


    Han svarar med att ?du ska visst resa med min familj o träffa alla oavsett vad?.
    Nej det vägrar jag I 2 veckor när hans mamma kan bli så obehaglig och elak. Han säger att han hatar mig nu och tog sina saker och stack.


    Han menar att jag inte gör det för hans skull och är oförskämd  
    Jag tänker inte må dåligt för att tillfredsställa svärmor som sagt. han vägrar prata med sin mamma om att ändra resan eller någonting heller 
    han vågar inte ta diskussioner med sin mamma


    Om han väljer att lämna dig,och t om säger att han hatar dig,för att du inte vill följa med på en resa du inte ens har blivit tillfrågad om så säger det mer om honom än om dig.
    Han vet väl hur hans mamma beter sig mot dig?
    I så fall så får han väl ta sig i kragen och ta ett snack med henne.
    Ska du med på resan så får hon bete sig som folk och inte vara otrevlig. 
    Är han konflikträdd?
  • molly50
    Mammalundgren skrev 2022-10-25 06:07:12 följande:
    Intressant. Hur många gånger dejtar du någon innan du börjar kalla personens föräldrar för svärföräldrar? Måste man dejta eller räcker det att man är hemligt kär? Får man kalla vem som helst mamma? 
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-25 12:09:49 följande:
    Det är ingen åsiktsfråga när någon blir svärmor/svärfar. Det behövs ett äktenskap för det. Det är fakta. Inte en åsikt.
    Hon är kanske inte TS svärmor i juridisk mening.
    Men man kan använda ordet ändå,för att förenkla och slippa använda hela meningar som "min killes mamma".
    Jag förstår inte vad det ens är att tjafsa om, 
    Man väljer själv vad man vill kalla sin svärmor.
    Och TS skriver att hon brukar kalla henne vid namn.
    Utom här i tråden då.

Svar på tråden Svärmor påtvingad resa