• Anonym (Broccoli)

Varför går det inte att köpa fryst broccoli?

Som frågan lyder: Varför går det inte att köpa fryst broccoli i butik just nu? Mejlade en vän i en annan stad men broccolin är slut där med. Odlas all broccoli i Ryssland?  Har broccolifarmerna drabbats av broccolipest? Har Putin köpt upp all världens broccoli? Vad händer?!? Hade tänkt laga Broccoli Quiche till 150 personer i helgen. Måste jag tänka om?

• Svar på tråden Varför går det inte att köpa fryst broccoli?
  • Anonym (Mix)

Det var samma visa för nåt år sen vad gällde broccolimix. Vi tittade i 3 affärer, alla märken var slut. Förmodligen samma tillverkare, men bara paketeras olika beroende på vilken affär de säljs. Så är det med många saker- såpa tex. Så min gissning är tillfälligt slut, strul med fabriken. Inte Ryssland, inte Putin.

Färsk broccoli då?

• Anonya

Jag köpte idag fryst broccoli i vår ICA supermarket. Fanns både ICA och Findus. 

• Anonym (Broccoli)
    Anonya skrev 2022-10-22 00:42:10 följande:

Jag köpte idag fryst broccoli i vår ICA supermarket. Fanns både ICA och Findus. 

Va?!? I vilken stad?
  • Aliona

Det finns i alla fall på Mathem, så något generellt problrm är det inte. 

• Anonym (Nej)

Var på Ica för någon dag sedan, fullt med fryst broccoli.

• Anonym (hm)

I Malmö finns det på Ica.

• Anonym (Broccoli)

Det känns ju nästan ännu mer suspekt att det finns broccoli i vissa städer? Hur väljer de ut på  vilka ställen man ska få äta broccoli och vilka som ska bli utan? Varför? Är det någon strategi från myndigheteRNA månne? 

• Anonym (Mman)

Det går alldeles utmärkt i både min stad och i grannstaden. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Broccoli) skrev 2022-10-22 20:06:50 följande:

Det känns ju nästan ännu mer suspekt att det finns broccoli i vissa städer? Hur väljer de ut på  vilka ställen man ska få äta broccoli och vilka som ska bli utan? Varför? Är det någon strategi från myndigheteRNA månne? 

Var bor du då....? Kan det vara så att större städer får bättre utbud på varor?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Broccoli) skrev 2022-10-22 20:06:50 följande:

Men alltså NEJ det är ingen strategi från myndigheterna. Det är t ex Ica självt som bestämmer vilken stad och butik som ska få vilka varor.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Broccoli) skrev 2022-10-21 22:18:08 följande:
    Varför går det inte att köpa fryst broccoli?

Som frågan lyder: Varför går det inte att köpa fryst broccoli i butik just nu? Mejlade en vän i en annan stad men broccolin är slut där med. Odlas all broccoli i Ryssland?  Har broccolifarmerna drabbats av broccolipest? Har Putin köpt upp all världens broccoli? Vad händer?!? Hade tänkt laga Broccoli Quiche till 150 personer i helgen. Måste jag tänka om?

Jag köpte ett kilo frusen broccoli igår. Fanns massor.

Du får väl laga annan mat.
  • Linnie

Norra Storstockholm, finns massor av broccoli på flera olika kedjor.

• Anonym (Broccoli)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-22 20:50:55 följande:
    Var bor du då....? Kan det vara så att större städer får bättre utbud på varor?
    Bor i Stockholm. Så nej. Finns varken på Hemköp eller Willys. Har inte gått till Ica, tycker att Ica är lite suspekta. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Broccoli) skrev 2022-10-23 16:25:34 följande:
    Bor i Stockholm. Så nej. Finns varken på Hemköp eller Willys. Har inte gått till Ica, tycker att Ica är lite suspekta. 
    HAHA!! Tomte Suspekta....? Jaja, tack för helgtråden iaf.
  • Anonym (H)

Hemköp och Willys använder väl samma grossist. Testa Ica eller Coop!
  • Anonym (Mix)
    Men snälla nå. Då får du skylla dig själv om du inte ens letat där.
  • Anonym (Broccoli)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-23 16:46:58 följande:
    HAHA!!  // Tomte Suspekta....? Jaja, tack för helgtråden iaf.

Inte för att det hör hit, men. Ica kontrolldrar den svenska livsmedelsmarknaden. De äger över 50% av livsmedelsbutikerna i Sverige och manipulerar sina kunder att köpa det Ica vill att de ska handla. 

deSsutom använder de ojusta metoder för att kontrollera mindre producenter. Nä, där vågar jag inte handla. 

• Anonym (Mix)
    Anonym (Broccoli) skrev 2022-10-23 20:15:31 följande:

Inte för att det hör hit, men. Ica kontrolldrar den svenska livsmedelsmarknaden. De äger över 50% av livsmedelsbutikerna i Sverige och manipulerar sina kunder att köpa det Ica vill att de ska handla. 

deSsutom använder de ojusta metoder för att kontrollera mindre producenter. Nä, där vågar jag inte handla. 

Vågar? Men för hela friden du har väl en egen vilja och köper vad du vill? Ingen manipulerar då mig att köpa sånt jag inte vill ha. Jag skriver en lista och det är det vi köper. Och kommer du med påståenden om ojusta metoder får du komma med faktalänkar också. Annars är det bara hörsägen. 
  • Anonym (Broccoli)
    Anonym (Mix) skrev 2022-10-23 21:44:04 följande:
    Vågar? Men för hela friden du har väl en egen vilja och köper vad du vill? Ingen manipulerar då mig att köpa sånt jag inte vill ha. Jag skriver en lista och det är det vi köper. Och kommer du med påståenden om ojusta metoder får du komma med faktalänkar också. Annars är det bara hörsägen. 

https://www.dn.se/ekonomi/sa-ser-icas-strafftrappa-mot-livsmedelsforetag-ut/

Svar på tråden Varför går det inte att köpa fryst broccoli?