• Anonym (as)

    Sex i småbarnsåren

    Hej! 
    jag befinner mig i ett 10års långt förhållande med 3 barn där vi inte haft sex på 10V, vi har sen första barnet föddes (7år sen) haft ganska sporadisk med sex sällan mer än 1 gång i månaden och det gör mig galen då jag inte kan lista ut hur jag ska göra.
    ska jag acceptera läget och skaffa en älskarinna
    ska vi separera trots att det känns tungt med barnen
    kan relationen räddas? 
    vi hade ganska mycket sex när vi träffades men sedan har det tunnats ut och jag vet inte hur jag ska lösa det, jag tycker vi försökt allt men ingenting hjälper. är det mig det är fel på, kräver jag förmycket?
    efter att jag varit borta en vecka och vi båda känt saknad till varandra så ser vi på tv tillsammans för att sedan gå och lägga oss där jag försöker hålla om henne medans hon googlar på halloween pynt.

  • Svar på tråden Sex i småbarnsåren
  • Anonym (Samma)
    Jag tror inte att du kommer att vilja ha sex så pass sällan som varannan, var tredje vecka. Visst man kan ju acceptera att det är så, men ändå. Jag tror inte du stegvis kommer att vilja ha sex mindre och mindre pga att din sexlust sjunker. 
    Nej antagligen kommer lusten att vara större än så och bra är väl det. Det var kanske en sorts ironi. Det blir väl att fortsätta kämpa på
  • Anonym (Det är kört)
    New Dawn skrev 2022-10-24 10:43:21 följande:
    Varken du eller jag vet exakt hur många det är och det beror ju på hur man mäter. Man kan ju ha bra sexliv i 10-15 år sedan börjar det dala. Hade jag haft en relation där mannen ansåg att sex var det centrala hade jag definitivt tappat sexlusten. Nu skulle  jag aldrig skaffat en sådan man, men man kan ju göra felval. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.

    Ja bra att du ger mig rätt och exemplifierar varför många par har det jobbigt. När det gäller samlivet är könen inte överens på någon punkt. Som jag sa, glöm samlivet i småbarnsåren, det är kört.
  • New  Dawn
    Anonym (Det är kört) skrev 2022-10-24 10:54:43 följande:

    Ja bra att du ger mig rätt och exemplifierar varför många par har det jobbigt. När det gäller samlivet är könen inte överens på någon punkt. Som jag sa, glöm samlivet i småbarnsåren, det är kört.
    På vilket sätt ger jag dig rätt?
    Du ger exempel på varför man kan tröttna på sex. Att leva i en relation där mannen anser att sexlivet är det centrala låter extremt trist. Jag har alltid haft mycket sexlust, (även under småbarnsåren har jag haft sex minst 2 ggr vecka, och så har det varit i närmare 20 år) kanske för att jag aldrig levt med en så trist man som du ger exempel på. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Det är kört)
    New Dawn skrev 2022-10-24 11:33:42 följande:
    På vilket sätt ger jag dig rätt? Du ger exempel på varför man kan tröttna på sex. Att leva i en relation där mannen anser att sexlivet är det centrala låter extremt trist. Jag har alltid haft mycket sexlust, (även under småbarnsåren har jag haft sex minst 2 ggr vecka, och så har det varit i närmare 20 år) kanske för att jag aldrig levt med en så trist man som du ger exempel på. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.

    Du definierade nivån på samlivet genom döma ut mannen. Du kallade också mannen i exemplet som felval eller som nu senast ?trist?. Du vill få mannens sätt till att vara fel och framhålla kvinnans som rätt. Jag tror inte så många män precis håller med dig i detta. Som jag skrev, du bevisar varför många par har en obalans. Ett evigt tjatande om vem som har mest rätt till sanningen. Att leva i ett samliv utan sex är också väldigt, väldigt trist, självklart är sex inte allt men det är jäkligt mycket.
  • New  Dawn
    Anonym (Det är kört) skrev 2022-10-24 11:57:19 följande:

    Du definierade nivån på samlivet genom döma ut mannen. Du kallade också mannen i exemplet som felval eller som nu senast ?trist?. Du vill få mannens sätt till att vara fel och framhålla kvinnans som rätt. Jag tror inte så många män precis håller med dig i detta. Som jag skrev, du bevisar varför många par har en obalans. Ett evigt tjatande om vem som har mest rätt till sanningen. Att leva i ett samliv utan sex är också väldigt, väldigt trist, självklart är sex inte allt men det är jäkligt mycket.
    Ja, jag tycker det vore fruktansvärt trist om mannen såg sexlivet som det centrala i relationen. Jag hade tappat lusten i en sådan relation. För kvinnor som fungerar som jag vore det döden för både sexliv och relation.
    Jag tror däremot der finns många olika anledningar till att sexlivet dalar, och det kan vara olika problem som ligger bakom. Jag tror, och tycker, även att kvinnor bär ansvar för hur sexlivet utvecklas.
    Det ändrar dock inte på det faktum att en relation där sexlivet är det centrala låter som ett självmord på sexlivet. Om man dessutom skriver att kvinnan fokuserar på "allt annat" lyser alla varningslampor, för att mannen inte har så mycket förståelse hur mycket ett liv, en vardag, och en relation innefattar, för att det ska funka. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Det är kört)
    New Dawn skrev 2022-10-24 12:14:42 följande:
    Ja, jag tycker det vore fruktansvärt trist om mannen såg sexlivet som det centrala i relationen. Jag hade tappat lusten i en sådan relation. För kvinnor som fungerar som jag vore det döden för både sexliv och relation. Jag tror däremot der finns många olika anledningar till att sexlivet dalar, och det kan vara olika problem som ligger bakom. Jag tror, och tycker, även att kvinnor bär ansvar för hur sexlivet utvecklas. Det ändrar dock inte på det faktum att en relation där sexlivet är det centrala låter som ett självmord på sexlivet. Om man dessutom skriver att kvinnan fokuserar på "allt annat" lyser alla varningslampor, för att mannen inte har så mycket förståelse hur mycket ett liv, en vardag, och en relation innefattar, för att det ska funka. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.

    Ja som jag skrev tidigare så ger du mig rätt i detta. Det är så gott som helt kört med samlivet i småbarnsåren. Kvinnor /män kommer aldrig ha en samsyn om nivån på samlivet. Du bevisar det väldigt tydligt.
  • New  Dawn
    Anonym (Det är kört) skrev 2022-10-24 12:30:24 följande:

    Ja som jag skrev tidigare så ger du mig rätt i detta. Det är så gott som helt kört med samlivet i småbarnsåren. Kvinnor /män kommer aldrig ha en samsyn om nivån på samlivet. Du bevisar det väldigt tydligt.
    Hur kan jag bevisa det när jag berättar att jag haft sex minst 2ggr/veckan i ca 20 år. Småbarnstiden inräknat. Det hade dock inte funkat med en man som tycker sex är det centrala i relationen. Återigen...Det finns massor av kvinnor som vill ha sex under småbarnsåren. 

    Du missar att alla män inte har samma åsikt som du, som du uttryckte det:
    "Kvinnor fokusera mestadels på allt annat utom sex medan det för männen är hel tvärt om, där är sex det centrala"


    I en bra relation, där man har mer gemensamt och trivs ihop, är det lättare att hålla sexlivet levande. För att en relation ska fungera, tex med barn, kan man inte hålla sex som det centrala.( tycker jag) Det är så mycket annat som också är viktigt och som man behöver dela med sin partner, och känna att man är två om. Jag tycker att det måste vara kärleken som är det centrala. 
    Det är viktigt att man har kul i hop. Att man kan kommunicera och har ungefär samma värderingar, och att man delar på det som jobbigt också. Att man ser varandra i vardagen, att man har närhet och sex och då är chansen större att man också vill ha sex. 



    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Det är kört)
    New Dawn skrev 2022-10-24 23:11:46 följande:
    Hur kan jag bevisa det när jag berättar att jag haft sex minst 2ggr/veckan i ca 20 år. Småbarnstiden inräknat. Det hade dock inte funkat med en man som tycker sex är det centrala i relationen. Återigen...Det finns massor av kvinnor som vill ha sex under småbarnsåren.  Du missar att alla män inte har samma åsikt som du, som du uttryckte det: "Kvinnor fokusera mestadels på allt annat utom sex medan det för männen är hel tvärt om, där är sex det centrala" I en bra relation, där man har mer gemensamt och trivs ihop, är det lättare att hålla sexlivet levande. För att en relation ska fungera, tex med barn, kan man inte hålla sex som det centrala.( tycker jag) Det är så mycket annat som också är viktigt och som man behöver dela med sin partner, och känna att man är två om. Jag tycker att det måste vara kärleken som är det centrala.  Det är viktigt att man har kul i hop. Att man kan kommunicera och har ungefär samma värderingar, och att man delar på det som jobbigt också. Att man ser varandra i vardagen, att man har närhet och sex och då är chansen större att man också vill ha sex. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.

    Varken du eller jag är någon måttstock på hur andra har det i sitt samliv. Däremot kan vi ofta se, höra, läsa att många har en obalans i samlivet. Kvinnors, mäns syn på samlivet är helt olika. Jag påstår att det är kört för många, kvinnor prioriterar inte sex medan män definitivt gör det. När det gäller TS så är definitivt kört om partnern hellre ligger och googlar på halloweenpynt än har sex. Så återigen, det är kört med samlivet och TS borde ta sig en funderare hur deras framtid ska se ut för något vidare samliv kommer de inte att få. Det är kört.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (as) skrev 2022-10-22 19:58:16 följande:

    När vi försöker prata om det så tar hon upp att hon är stressad över olika saker, barnen, städning etc men oavsett vad jag försöker göra för att lätta på stressen så upplever jag inte att det blir nåt bättre. Snarare att hon engagerar sig i ännu fler saker som gör henne ännu mer stressad.
    Jag upplever tyvärr att det är jag som gör mest i hemmet, annars hade det varit en enkel lösning känns det som. 
    Jag är hyfsat inne på att hon inte älskar mig utan snarare älskar det liv eller bilden av det liv jag kan erbjuda och att det egentligen är där skon klämmer. 

    Jag tycker en gång i veckan är lagom, och jag är inte ute efter nåt speciellt sex, jag skulle dock ställa upp på det mesta om det va viktigt för henne. 

    Nåt kap kanske jag att inte är. Men magkänslan säger att vi borde separera jag är dock orolig för barnen och är villig att stå ut med en del skit för att de ska få en trygg uppväxt, men jag är samtidigt rädd att de ska ta skada av att se våran relation. Den är inte våldsam men jag kan ibland bli nedstämd när känslan av hopplöshet slår en. 


    Jag skulle tro att hon inte är helt nöjd med ert förhållande av någon anledning och att det är därför hon tappat lusten. Jag tycker att du ska ta ett allvarligt samtal med henne och försöka ta reda på vad som egentligen ligger bakom.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Det är kört) skrev 2022-10-25 07:36:49 följande:

    Varken du eller jag är någon måttstock på hur andra har det i sitt samliv. Däremot kan vi ofta se, höra, läsa att många har en obalans i samlivet. Kvinnors, mäns syn på samlivet är helt olika. Jag påstår att det är kört för många, kvinnor prioriterar inte sex medan män definitivt gör det. När det gäller TS så är definitivt kört om partnern hellre ligger och googlar på halloweenpynt än har sex. Så återigen, det är kört med samlivet och TS borde ta sig en funderare hur deras framtid ska se ut för något vidare samliv kommer de inte att få. Det är kört.
    Det har också funnits många trådar om kvinnor vars män inte är intresserade av sex. Det är nog inte så ovanligt att det är mannen som vill mindre, men det är troligen mer tabubelagt eftersom män förutsätts alltid vilja ha sex.
  • New  Dawn
    Anonym (Det är kört) skrev 2022-10-25 07:36:49 följande:

    Varken du eller jag är någon måttstock på hur andra har det i sitt samliv. Däremot kan vi ofta se, höra, läsa att många har en obalans i samlivet. Kvinnors, mäns syn på samlivet är helt olika. Jag påstår att det är kört för många, kvinnor prioriterar inte sex medan män definitivt gör det. När det gäller TS så är definitivt kört om partnern hellre ligger och googlar på halloweenpynt än har sex. Så återigen, det är kört med samlivet och TS borde ta sig en funderare hur deras framtid ska se ut för något vidare samliv kommer de inte att få. Det är kört.
    Ja, jag tror att det finns en skillnad mellan män och kvinnor. Tex så kan män i större utsträckning tänka sig ha sex även om relationen är dålig och även om mannen slutat älska kvinnan. 

    Jag tror dock att sexlivet är en del av allt. Ett dåligt sexliv kan bero på brister i relationen och just därför tror jag det är svårare att få en relation, och ett sexliv, att fungera om mannen ser sex som det centrala, samtidigt som han bedömmer att kvinnans fokus är "allt annat".

    I TS fall tror jag definitivt det är kört och det verkar han ju förstå själv. 
    Däremot signaturen "samma" är det lite mer oklart. Det kan vara känslorna som är för svaga, men här kan det också vara själva sexlivet i sig som är problemet.

    Relationer utvecklas, förändras, och på något sätt kommer i de allra flesta fall, sexlivet också göra det. Ibland mer och ibland mindre. Människor som kan kommunicera och som som har en öppenheten/närheten kan lättare hantera svårigheter och förändringar i sexlivet.

    Kärleken kan dock sjunka utan att någon gjort något fel. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Skitsnygg)
    exandthecity skrev 2022-10-23 17:53:36 följande:
    ..och om trådarna inte handlar om det brukar det handla om hur viktigt det är med penetrationssex för kvinnor i medelåldern och därunder, och hur kassa männen är om de inte levererar på den punkten.. *lol*
    Är det jobbigt för dig eller?
    Att det finns många kvinnor som VILL ha sex och inte googla pynt?
    Att det då är centralt att mannen kan bli styv och genomföra ett (gärna flera) samlag. Att han är lika kåt glad och tacksam som hon är.

    Där har vi kanske svar på varför 45 plus kvinna med 30 plus man inte är så dumt.

    50 plus män får ta sig an småbarnsmammorna?
  • exandthecity
    Anonym (Skitsnygg) skrev 2022-10-26 14:43:27 följande:
    Är det jobbigt för dig eller?
    Att det finns många kvinnor som VILL ha sex och inte googla pynt?
    Att det då är centralt att mannen kan bli styv och genomföra ett (gärna flera) samlag. Att han är lika kåt glad och tacksam som hon är.

    Där har vi kanske svar på varför 45 plus kvinna med 30 plus man inte är så dumt.

    50 plus män får ta sig an småbarnsmammorna?
    Nej det är inte jobbigt för mej, men tack för omtanken =)
  • Anonym (as)

    Nu har jag pratat med sambon och vi har beslutat oss för att separera. 
    Det känns otroligt bra, det känns som att flera kilo ramlat från mina axlar. 
    Också för att förtydliga, jag tycker nog egentligen inte sex är centralt i en relation. Men efter en längre tid utan så hamnar nog fokus där.

    För att berätta hela historien så började våra problem ganska säkert när vi flyttade till hus för ca 8 år sen. 
    Det va iallafall då första gången det gick längre än en månad mellan att vi hade sex. 
    Sen bestämde vi oss för att skaffa barn vilket ökade frekvensen i ca 3 månader. Men sen när graviditeten var ett faktum så var det tvärstopp. 
    Vilket jag accepterade, efter födsel så var det amning och allt annat så den osugenheten kan jag förstå. Ca 2 år efter första så har vi sex en gång och graviditet nr2 var igång. Samma visa där och ca 2 år efter det så var det dags för barn nr3. Jag tror vi hann ha sex 2 gånger innan barn nr3 och därmed tvärstopp igen.
    Efter barn nr 3 så har sexlivet aldrig kommit tillbaka dessa 7 år har nu gjort att min tidigare lite sargade självkänsla och självförtroende är i botten.
    Jag ifrågasätter också. Varför jag inte såg detta tidigare, och varför vi inte avslutat allt tidigare. 
    Min sambo låg runt ganska mycket i sina yngre dar och det har gett mig så himla mycket frågor, hon sa att hon gjorde det som självskadebeteende men varför kunde hon ge sig till dom men inte till mig. Jag tror att jag varit för mesig, låtit mig trampas över eventuellt haft för dåligt självförtroende för relationen. 

Svar på tråden Sex i småbarnsåren