13-åring passa sjuk 7-åring?
Jag och andra föräldern är inte överens.
Du anser inte att en trettonåring kan ta det beslutet själv? Varför ska hen tvingas sitta och vänta 1,5 timme bara för att?
Du anser inte att en trettonåring kan ta det beslutet själv? Varför ska hen tvingas sitta och vänta 1,5 timme bara för att?
Jag är alltid förälder. En förälder som inser att även barn är tänkande och kännande individer som har rätt att vara delaktiga i saker som angår dem. Jag vill att mina barn ska reflektera och kunna ta egna beslut, det är inte militärer jag uppfostrar.
Och vet du vad? De är alla tre väldigt empatiska och hjälpsamma. Det är väldigt sällan vi behöver säga till om något mer än en gång.
Jag är alltid förälder. En förälder som inser att även barn är tänkande och kännande individer som har rätt att vara delaktiga i saker som angår dem. Jag vill att mina barn ska reflektera och kunna ta egna beslut, det är inte militärer jag uppfostrar.
Och vet du vad? De är alla tre väldigt empatiska och hjälpsamma. Det är väldigt sällan vi behöver säga till om något mer än en gång.
Han tycker mycket som bara gynnar honom själv. HAN hade kunnat hjälpa till, men det passade inte honom.
Han tycker mycket som bara gynnar honom själv. HAN hade kunnat hjälpa till, men det passade inte honom.
TS, om barnens pappa inte hjälpte till fast han hade kunnat, tycker jag inte att han har rätt till en åsikt i frågan öht. Så resonerar jag de gånger min man beter sig så. (Vilket tack och lov inte händer ofta, men ibland.)
Jag vidhåller att det rimligaste i ett sånt läge är att låta 13-åringen välja. Att tvinga iväg en 13-åring till skolan så mycket tidigare bara för att en 10-åring inte vågar gå själv, låter både onödigt och oguste. Om 13-åringen själv väljer det hellre än att stanna hemma med ett potentiellt kräksjukt syskon, är det en annan sak.
Jag hade också struntat i mannens åsikt om han av ren bekvämlighet inte hjälpte till. Då hade jag fattat beslut utan att ta hänsyn till vad han tyckte. Om det däremot handlade om att han måste iväg och jobba, eller hade någon annan viktig tid att passa, är det en annan sak.
Självklart fornminne, det var så jag menade. Jag hade aldrig krävt att han t ex vabbade om det inte var nödvändigt. Men på TS lät det som mannen hade kunnat hjälpa till men bara inte ville. Hon antyder också att han ofta sätter sig själv främst. Så beter sig inte en ansvarsfull förälder.
Tvillingmorsan, så du tar alla vabb?
Fornminne, skrev jag det?
Hur man delar upp vab är en sak för sig. Självklart ska det inte bara ligga på den ena att vabba om båda jobbar. Sånt får man ju diskutera.
I TS fall måste ju en förälder vara hemma med 7-åringen under dagen och det lät som det var TS. Men vi vet inte om hon egentligen skulle ha jobbat, eller alltid är den som vabbar. Hon kanske var ledig, studerar, jobbar hemifrån, jobbar skift eller vad som helst.