• Anonym (Bråttom)

13-åring passa sjuk 7-åring?

Sjuåringen är sjuk, potentiellt magsjuk, men har inte spytt eller dyl. Däremot går det i klassen och hen klagar över magont. 
    13-åringen skulle behöva passa ca en timme. 13-åringen börjar sent, så skolgången påverkas inte.

Jag och andra föräldern är inte överens.
  • Svar på tråden 13-åring passa sjuk 7-åring?
  • Anonym (Bråttom)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-28 19:09:16 följande:
    L Allt det där är självklarheter att mina barn/ungdomar gör. De har även passat syskon vid sjukdom. Men inte magsjuka eller potentiell sådan. Där bör hygientänket deluxe komma in i bilden. 
    Så du hade hellre hållit ett friskt syskon med skolplikt hemma?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Bråttom) skrev 2022-10-28 19:13:58 följande:
    13 åringen går med 10 åringen. Så hade jag bestämt. Klart slut. Vänta i skolan är väl inget. 
  • Anonym (Maria)
    Varför antar du att jag väljer det ens, ett så dumt förslag som att strunta i skolplikt när det ju fanns en bra lösning.
    Se ovan. 
  • Anonym (Bråttom)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-28 20:04:04 följande:
    Varför antar du att jag väljer det ens, ett så dumt förslag som att strunta i skolplikt när det ju fanns en bra lösning.
    Se ovan. 

Du anser inte att en trettonåring kan ta det beslutet själv? Varför ska hen tvingas sitta och vänta 1,5 timme bara för att?

• Anonym (Maria)
    Anonym (Bråttom) skrev 2022-10-28 20:07:38 följande:

Du anser inte att en trettonåring kan ta det beslutet själv? Varför ska hen tvingas sitta och vänta 1,5 timme bara för att?

Kan man göra lite läxor, studera, sitta med mobilen eller läsa en bok under den tiden. 
    Nej barn måste inte alltid faktiskt bestämma allt när det kommer till ev magsjuka och passning av syskon.
    Ibland kan man faktiskt vara förälder. 
  • Anonym (Bråttom)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-28 21:18:07 följande:
    Kan man göra lite läxor, studera, sitta med mobilen eller läsa en bok under den tiden. 
    Nej barn måste inte alltid faktiskt bestämma allt när det kommer till ev magsjuka och passning av syskon.
    Ibland kan man faktiskt vara förälder. 

Jag är alltid förälder. En förälder som inser att även barn är tänkande och kännande individer som har rätt att vara delaktiga i saker som angår dem. Jag vill att mina barn ska reflektera och kunna ta egna beslut, det är inte militärer jag uppfostrar.

Och vet du vad? De är alla tre väldigt empatiska och hjälpsamma. Det är väldigt sällan vi behöver säga till om något mer än en gång. 

• Anonym (jag)
    Anonym (Va?) skrev 2022-10-27 09:06:00 följande:
    Va? 13-åringen har skolplikt, om du missat det. Av vilken anledning stannar resten av familjen hemma förresten? Ljuger ni och säger att ni är sjuka?
    Vet inte om du såg det men TS skriver att 13 åringen börjar senare
  • Anonym
    Börjar det inte bli dags för tioåringen att lära sig att gå själv?

Ni måste bo bra långt upp i landet om det är mörkt på morgonen på väg till skolan nu.
    Finns annan väg, kanske längre, men som inte går genom skog hen kan ta?
    Å andra sidan lär det vara långt till skolan om skjutsen tar en timme fram och tillbaka. 
    Kolla upp rätt till skolskjuts?

Tycker det var rätt beslut av dig. Klart en trettonåring fixar att vara hemma en timme med sitt (eventuellt) sjuka syskon!

• Anonym (Maria)
    Anonym (Bråttom) skrev 2022-10-28 21:26:46 följande:

Jag är alltid förälder. En förälder som inser att även barn är tänkande och kännande individer som har rätt att vara delaktiga i saker som angår dem. Jag vill att mina barn ska reflektera och kunna ta egna beslut, det är inte militärer jag uppfostrar.

Och vet du vad? De är alla tre väldigt empatiska och hjälpsamma. Det är väldigt sällan vi behöver säga till om något mer än en gång. 

Fantastiskt.
    Uppenbarligen tyckte din man som jag att 13 åringen kunde gå med 10 åringen
    . Så helt ute och seglar är jag inte med min uppfattning i frågan. Mannen lever du ju med.

Sedan ställer du frågan här på FL om hur du ska göra. Då kommer du få olika svar. Alla baserar svar på sin egna uppfattning, tidigare egna upplevelser/erfarenheter, barns individuella mognad osv. 
  • Anonym (Bråttom)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-29 06:33:46 följande:
    Fantastiskt.
    Uppenbarligen tyckte din man som jag att 13 åringen kunde gå med 10 åringen
    . Så helt ute och seglar är jag inte med min uppfattning i frågan. Mannen lever du ju med.

Sedan ställer du frågan här på FL om hur du ska göra. Då kommer du få olika svar. Alla baserar svar på sin egna uppfattning, tidigare egna upplevelser/erfarenheter, barns individuella mognad osv. 

Han tycker mycket som bara gynnar honom själv. HAN hade kunnat hjälpa till, men det passade inte honom.

• Pope Joan II
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-28 19:09:16 följande:
    L Allt det där är självklarheter att mina barn/ungdomar gör. De har även passat syskon vid sjukdom. Men inte magsjuka eller potentiell sådan. Där bör hygientänket deluxe komma in i bilden. 
    Mina barn har inte haft några svårigheter alls med ""hygientänket deluxe" i en ålder av 13 år. Har dina några särskilda svårigheter eller varför kan de inte klara av att hantera en magsjuka?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Bråttom) skrev 2022-10-29 07:30:07 följande:

Han tycker mycket som bara gynnar honom själv. HAN hade kunnat hjälpa till, men det passade inte honom.

Jaså, tänkte också att han kunde ju gått med istället. Men antog att han var kanske inte hemma borta med arbete el så. Trist inställning om han ju faktiskt kunnat göra det. Suck. 
    Det löste det sig ju iallafall bra för er. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, om barnens pappa inte hjälpte till fast han hade kunnat, tycker jag inte att han har rätt till en åsikt i frågan öht. Så resonerar jag de gånger min man beter sig så. (Vilket tack och lov inte händer ofta, men ibland.)

Jag vidhåller att det rimligaste i ett sånt läge är att låta 13-åringen välja. Att tvinga iväg en 13-åring till skolan så mycket tidigare bara för att en 10-åring inte vågar gå själv, låter både onödigt och oguste. Om 13-åringen själv väljer det hellre än att stanna hemma med ett potentiellt kräksjukt syskon, är det en annan sak. 

• fornminne

Jag hade också struntat i mannens åsikt om han av ren bekvämlighet inte hjälpte till. Då hade jag fattat beslut utan att ta hänsyn till vad han tyckte. Om det däremot handlade om att han måste iväg och jobba, eller hade någon annan viktig tid att passa, är det en annan sak.

Självklart fornminne, det var så jag menade. Jag hade aldrig krävt att han t ex vabbade om det inte var nödvändigt. Men på TS lät det som mannen hade kunnat hjälpa till men bara inte ville. Hon antyder också att han ofta sätter sig själv främst. Så beter sig inte en ansvarsfull förälder. 

Fornminne, skrev jag det? 

Hur man delar upp vab är en sak för sig. Självklart ska det inte bara ligga på den ena att vabba om båda jobbar. Sånt får man ju diskutera. 

I TS fall måste ju en förälder vara hemma med 7-åringen under dagen och det lät som det var TS. Men vi vet inte om hon egentligen skulle ha jobbat, eller alltid är den som vabbar. Hon kanske var ledig, studerar, jobbar hemifrån, jobbar skift eller vad som helst. 

Svar på tråden 13-åring passa sjuk 7-åring?