• Almina

    Ok med lyckohjul på skoldisco?

    Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).


    Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 

  • Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 22:22:25 följande:
    Intressant att man gör denna urskillning, det visste jag inte.
    Nä man lär sig nåt nytt varje dag :) Jag misstänker att det har att göra med två saker. Dels att det rent mentalt blir två olika saker att vinna pengar vs saker, dels att spel om pengar handlar om att öka sin pott, att gå med vinst rent pengamässigt, om du förstår hur jag menar. Och den typen av spel är väl där man riskerar att få ett spelberoende, spela bort hela sin ekonomi mm. Lite mindre risk att utveckla samma beroende när det handlar om nallar och liknande. Min teori bara.
  • Friger

    Eftersom vinsten var pengar så är det inte lagligt.

    Men om vi struntar i juridiken.

    Spelberoende är ett jätteproblem. Jag anser att det är bättre om skolan deltar i aktiviteter som minskar spelandet i samhället istället för att stå med som arrangör.

  • Spucks
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-30 22:33:25 följande:
    Nä man lär sig nåt nytt varje dag :) Jag misstänker att det har att göra med två saker. Dels att det rent mentalt blir två olika saker att vinna pengar vs saker, dels att spel om pengar handlar om att öka sin pott, att gå med vinst rent pengamässigt, om du förstår hur jag menar. Och den typen av spel är väl där man riskerar att få ett spelberoende, spela bort hela sin ekonomi mm. Lite mindre risk att utveckla samma beroende när det handlar om nallar och liknande. Min teori bara.
    Ja, det kan vara så. Jag hade andra tanker när du skrev det, jag tänkte att det på något sätt värre att spela om saker än om pengar. För när det gäller pengar ser även ett barn att hen har förlorat. Men när den vinnar en choklad eller en nalle kan hen tycka "kKl, ja vann något, jag ska spela en gång till!" för det är svårt att värdera värdet av vinsten. Så barnet kanske tror att hen gick med vinst, trots att det blev förlust.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 23:12:09 följande:
    Ja, det kan vara så. Jag hade andra tanker när du skrev det, jag tänkte att det på något sätt värre att spela om saker än om pengar. För när det gäller pengar ser även ett barn att hen har förlorat. Men när den vinnar en choklad eller en nalle kan hen tycka "kKl, ja vann något, jag ska spela en gång till!" för det är svårt att värdera värdet av vinsten. Så barnet kanske tror att hen gick med vinst, trots att det blev förlust.
    Aha, ja så kan man ju tänka förstås. Jag tror vi kan enas om att små barn inte riktigt förstår pengars värde och kan ha svårt att sätta stopp när det gäller spel av olika slag. Det finns ju en anledning till åldersgräns liksom, och det är så klart bra.
  • Citronella
    Friger skrev 2022-10-30 22:51:38 följande:

    Eftersom vinsten var pengar så är det inte lagligt.

    Men om vi struntar i juridiken.

    Spelberoende är ett jätteproblem. Jag anser att det är bättre om skolan deltar i aktiviteter som minskar spelandet i samhället istället för att stå med som arrangör.


    Så är det här på FL. Spelar du bort 20 kronor i mellanstadiet blir du garanterat spelmissbrukare och kommer ha miljonskulder innan du börjar på högstadiet. Dricker du ett glas vin till maten är du snart gravt alkoholiserad och en cigarett betyder tungt blandmissbruk. 
  • Friger
    Citronella skrev 2022-10-31 00:53:20 följande:
    Så är det här på FL. Spelar du bort 20 kronor i mellanstadiet blir du garanterat spelmissbrukare och kommer ha miljonskulder innan du börjar på högstadiet. Dricker du ett glas vin till maten är du snart gravt alkoholiserad och en cigarett betyder tungt blandmissbruk. 
    Okej, du tycker skolan ska dela ut vin och ciggaretter dessutom?

    Jag skrev att jag tycker det är olämpligt att skolan står som värd för spel och dobbel. Resten fantiserade du ihopp själv.
  • Citronella
    Friger skrev 2022-10-31 06:44:40 följande:
    Okej, du tycker skolan ska dela ut vin och ciggaretter dessutom?

    Jag skrev att jag tycker det är olämpligt att skolan står som värd för spel och dobbel. Resten fantiserade du ihopp själv.
    Det har jag aldrig sagt den åsikten får stå för dig. 
  • fjanten
    Citronella skrev 2022-10-31 00:53:20 följande:
    Så är det här på FL. Spelar du bort 20 kronor i mellanstadiet blir du garanterat spelmissbrukare och kommer ha miljonskulder innan du börjar på högstadiet. Dricker du ett glas vin till maten är du snart gravt alkoholiserad och en cigarett betyder tungt blandmissbruk. 
    Varför drar du igång på högsta växlarna här? Ingen har skrivit att det betyder att barnen kommer bli spelmissbrukare, men det är däremot inte lämpligt att skolan så att säga uppmuntrar till den typen av spel. Den typen av normalisering hör helt enkelt inte hemma på ett skoldisco. På samma sätt som t.ex. föräldrarna och lärarna som ansvarar för att vara "vakter" på skoldiscot inte bör dricka vin under tiden, även om ingen tror att lite vin en kväll här och en kväll där gör en till alkoholist.
  • Friger
    Citronella skrev 2022-10-31 10:45:36 följande:
    Det har jag aldrig sagt den åsikten får stå för dig. 
    Du jämförde spel med cigaretter och vin och tyckte inget av det var så farligt i små mängder.

    Vilket kanske är sant. Men det lät som att du tyckte att allt var okej att bjuda eleverna på. Annars förstår jag inte syftet med jämförelsen.
  • Citronella
    Friger skrev 2022-10-31 10:58:28 följande:
    Du jämförde spel med cigaretter och vin och tyckte inget av det var så farligt i små mängder.

    Vilket kanske är sant. Men det lät som att du tyckte att allt var okej att bjuda eleverna på. Annars förstår jag inte syftet med jämförelsen.
    Du kanske är nu på FL. Här brukar föräldrar som tar ett glas vin när deras barn är närvarande ses som alkoholister. 
  • Anonym (fattar)
    Almina skrev 2022-10-28 21:08:38 följande:
    Ok med lyckohjul på skoldisco?

    Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).


    Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 


    Jag fattar öht inte problemet, skulle det vara olämpligt???? Tror du att han hamnar i spelmissbruk för att han provat lyckohjulet på ett skoldisko? Har han aldrig tagit lotter eller sånt hjul på nån nöjespark eller marknad förut?

    Mina barn har i alla fall gjort det sen de var små, på alla möjliga ställen. och är inte spelmissbrukare ännu- Även jag tog lotter och spelade på hjul när jag var barn. Riktade lotter med nallar, godis och annat barngrejs som vinster. 

    Och om man nu väljer att lägga pengarna på det ena så räcker det inte till det andra. Något som vi alla måste lära oss genom livet. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (5 spänn) skrev 2022-10-30 22:32:49 följande:

    Hur det ser ut lagligt sätt vet jag inte, men jag tycker inte att det är ok att ha det för barn/ungdomar som inte förstår konsekvenser. Ett barn ser oftast bara vinsten och inte förlusten. Då tycker jag att det är att lura barnen. En vuxen, normalfuntad, fattar oftast att chansen till vinst är liten. Ett barn ser att ?Jag kan vinna detta priset för endast 5 kronor?. Jag tycker inte att det är ok. I Sverige har vi även en lag som säger att personer under 18 år inte får spela på spel. Den lagen finns av en anledning.


    Bar tillfälle då att prata om detta. Men det behöver inte innebära att företeelsen i sig är dålig. 

    Finns ingen åldersgräns för lyckohjul och lotterier på tex Gröna Lund. Var har du fått det ifrån?
  • Anonym (5 spänn)
    Anonym (fattar) skrev 2022-10-31 16:33:46 följande:
    Bar tillfälle då att prata om detta. Men det behöver inte innebära att företeelsen i sig är dålig. 

    Finns ingen åldersgräns för lyckohjul och lotterier på tex Gröna Lund. Var har du fått det ifrån?
    Jag skrev om spel helt allmänt och min åsikt. Var har du fått det ifrån? Trevligt! Jag tror att jag får ha en åsikt, precis som du får ha. Jag får svara lika spydigt som du. Var läste du att jag skrev att lyckohjul har åldersgräns? Jag skrev om åldersgränsen efter att jag skrivit om barns och vuxnas tankeförmåga och konsekvenstänk. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (5 spänn) skrev 2022-10-31 18:07:26 följande:
    Jag skrev om spel helt allmänt och min åsikt. Var har du fått det ifrån? Trevligt! Jag tror att jag får ha en åsikt, precis som du får ha. Jag får svara lika spydigt som du. Var läste du att jag skrev att lyckohjul har åldersgräns? Jag skrev om åldersgränsen efter att jag skrivit om barns och vuxnas tankeförmåga och konsekvenstänk. 
    Ojdå vilken öm tå jag råkade trampa på. 
  • Anonym (5 spänn)
    Anonym (fattar) skrev 2022-11-01 08:23:32 följande:
    Ojdå vilken öm tå jag råkade trampa på. 
    Inte mina tår i alla fall. Att du inte fattar sammanhang i en text får du själv ta ansvar för. När du ändå lär dig att läsa och förstå, kan du även lära dig att inte skriva spydigt.
  • Anonym (fattar)
    Anonym (5 spänn) skrev 2022-11-01 14:51:55 följande:
    Inte mina tår i alla fall. Att du inte fattar sammanhang i en text får du själv ta ansvar för. När du ändå lär dig att läsa och förstå, kan du även lära dig att inte skriva spydigt.
    Ja, det var rätt omöjligt att utläsa din text, det är sant. Men jag ids nog inte försöka tyda den mer. Och jag svarar hur jag vill, om du uppfattar det som spydigt så får du väl låta bli att läsa. 
  • Anonym (5 spänn)
    Anonym (fattar) skrev 2022-11-01 14:57:16 följande:
    Ja, det var rätt omöjligt att utläsa din text, det är sant. Men jag ids nog inte försöka tyda den mer. Och jag svarar hur jag vill, om du uppfattar det som spydigt så får du väl låta bli att läsa. 
    Du är en rolig typ du! Tack för skrattet. Du kan inte utläsa en text. Då skyller du på den som skrivit texten, när du har en brist. Rimligt. Sen taggar du mig. Är spydig. Om du inte vill att folk ska läsa dina inlägg, sluta tagga. Du taggade mig först. Du fattade inte min text. Ja?.jag gissar på att du är ca 15 år gammal. Du förstår inte följder av dina handlingar. 
  • Hyllemor

    Skoldisco anordnas generellt sett av äldre elever på skolan för att få in pengar till klasskassan och gå med vinst. När min son gick i ettan förra året så köpte han upp hela sin discobudget på självlysande stavar. En annan förälder "räddade" honom genom att köpa något att dricka eftersom han var så törstig. Själv ifrågasatte jag om de inte hade vatten på toaletten att dricka, för ett glas saft för 5 spänn kändes orimligt... Han fick med sig 25 kronor. Andra i klassen hade betydligt mer pengar med sig.

    Jag har själv varit på skoldisko och vet vart pengarna går. Det är inte direkt skillnad nu än på tidiga 90-talet.

    När han kom hem så hade jag laddat med godis och vi pratade om vad saker och ting kostar. På skoldiskot kostar en godisrem 10 kronor. I lösvikt några ören. På restaurang kostar maten över hundra kronor. Hemma kostar den några tior. Det gjorde också att han vid nästa skoldisko lämnade en del av "budgeten" hemma.

    Jättebra att barnen lär sig att inte spela upp sina pengar redan i lågstadiet, tycker jag! Man gör det en gång och aldrig igen. Om man känner att det var så pass spännande att man vill fortsätta, så är det ju läge att diskutera saken hemma.

Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?